Rotel RSX 1056 vervangen?

Started by -Stephan-, April 13, 2014, 09:14:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Stephan-

Hallo,

Ik hou dit forum met enige regelmaat in de gaten om kennis op te doen en zou hier nu graag wat meningen willen ophalen over het volgende. Ik draai al weer wat jaartjes met mijn Rotel receiver. In de loop der jaren ben ik tegen wat kansjes aangelopen waardoor ik een set heb opgebouwd die misschien niet zo voor de hand ligt:
- Rotel RSX 1056
- 2x CI Audio D-100 monoblokken (voor de fronts)
- Rega R7 frontluidsprekers
- Tannoy M1 surrounds
- Tannoy M center
- Tannoy MX Sub10 Velodyne SPL1200R
- Squeezebox Classic
- Zero DAC
- Mede8er 300X3D

De verhouding film kijken/muziek luisteren is 50/50. Nu begin ik toch wel tegen wat technische beperkingen aan te lopen qua ondersteunde surroundformaten en 24/192 audio streaming. Zaken als roomcorrection die tegenwoordig worden toegepast lijken me ook wel interessant, omdat die misschien mijn sub en luidsprekers klankmatig beter op elkaar kunnen afstemmen.

Ik hecht grote waarde aan gebruiksgemak, ook omdat mijn huishouden uit meerdere personen bestaat  ;) Ook wil ik er in geluidskwaliteit niet op achteruit gaan. Ik denk dat ik - vooral in stereo - meer uit mijn luidsprekers en monoblokken zou kunnen halen dan dat ik nu doe. Heeft het voor mij dan zin om mijn receiver te vervangen voor een modernere, zeg Marantz SR7008? Of zou ik andere opties moeten bekijken? En hoe zouden jullie het verschil in klankkleur tussen Rotel en Marantz in het algemeen omschrijven?

rho

Ik ben van Rotel RC1070/RB1050 naar Marantz SR5008 gegaan en vind het verschil toch wel aanzienlijk.
Vooral het gevoelsmatige gebrek aan headroom vind ik bij de Marantz opvallend. Je moet de volumeknop veel verder open draaien om een pakkend geluid neer te zetten. Iets dat bij de Rotel veel makkelijker ging.
Natuurlijk kan je pas echt weten of er een gebrek aan headroom is als je gaat meten. Maar ik heb toch sterk de indruk dat de Rotel meer dynamiek-reserves had dan de Marantz heeft. (hoewel volgens de specs de Rotel minder vermogen zou kunnen leveren.)
Ik vind dat de Rotel levendiger klinkt dan een Marantz. (maar ik heb ze nooit rechtstreeks kunnen vergelijken)

Ik wil niet zeggen dat een Marantz slecht klinkt. Maar hij lijkt nogal terughoudend.

De room-correction werkt vooral indrukwekkend. Niet zozeer natuurlijk.
Ik gebruik 'm enkel voor films, waar dat indrukwekkende, bombastische wel erg goed tot zijn recht komt.

Zeker eerst gaan luisteren als je van Rotel naar Marantz wil gaan. En neem je eigen speakers mee en probeer ze rechtstreeks met elkaar te vergelijken (wat ik ook had moeten doen).

-Stephan-

Dank voor je reactie. Daar was ik al bang voor ja... Hoewel ook niet heel vreemd. De RC/RB combi is natuurlijk geheel gewijd aan stereo weergave. Dit in tegenstelling tot de RSX, die toch net als de SR receivers het beste van alle werelden wil zijn. Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor de SR5008?

rho

Ik heb voor de SR5008 gekozen omdat ik een redelijke deal kon doen.
Ik vind 'm esthetisch zeer aantrekkelijk.
Hij heeft de features die ik zoek, maar niet veel meer (waar ik dan voor zou moeten betalen en nooit iets mee zou doen).
Hij werd/wordt aangeprezen op een ander forum.
Ik heb 'm kunnen beluisteren voor ik 'm kocht en hij deed het daar erg goed (met mijn eigen speakers getest).

Ik ben er niet ontevreden van, maar ik had eerlijk gezegd meer verwacht. En hij heeft me al wel enkele malen kopzorgen bezorgd. De firmware blijkt bij deze reeks soms niet heel betrouwbaar.
Maar na de laatste update draait ie eigenlijk wel goed.
Ik moet nog eens de tijd vinden om wat met Audyssey te spelen, sinds de update. Ik vraag me af of daar misschien ook verbeteringen gebeurd zijn.

Ik ben er dus niet lyrisch over, maar dat zou ook kunnen dat ik wat moet wennen aan de overstap van puur analoog naar een receiver zoals dit.
Ik zou toch proberen te vergelijken voor je zomaar beslist om voor een Marantz te gaan. Dan kan je natuurlijk nog steeds voor de Marantz kiezen, maar dan ben je tenminste zeker dat je geen overhaaste beslissing hebt genomen.
Veel gebruikers zijn erg blij met hun Marantz, dus hij zou voor jou ook goed kunnen meevallen. Maar hij heeft wel een heel ander karakter dan wat ik van een Rotel gewoon ben. En dat moet je dus maar bevallen. Eerst beluisteren en vergelijken dus.

Siddartha

heb zelf een 6007 en en daar qua klant zeer tevreden over. De firmware issues herken ik wel een beetje, heb toch wel vaker vastlopers, vooral in de netwerkmodi (Spotify, internetradio en media server) evenals gebruik met de app.
Verder een mooie reciever met veel opties en een erg mooi geluid.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

rho

Vreemd. Het zijn net de netwerkfuncties die het bij mijn SR5008 altijd wel goed doen. Ik heb eerder problemen met de hdmi connecties.

Siddartha

gisteren nog, was ik naar een paar nummer op mijn NAS via Media server aan het luisteren (bediend via de app), daarna wilde ik iets opzoeken op Spotify en hing alles vast. Ook regelmatig als ik internetradio op het staan en ik een andere zender wil zoeken, reageert alles erg traag. moet wel zeggen dat ik bijna alles met de app doe.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

rho

Nog niet gemerkt, maar ik gebruik de app (Android) ook zeer weinig.

roteldebotel

Hoi,

Ben van een rsx 1055 naar een sr7002 gegaan omdat eerstgenoemde door de bliksem werd getroffen. Alle nieuwe technieken ten spijt (met voor mij HDMI switching, ook naar 2 weergevers, en upscaling van andere niet HDMI bronnen als hoogtepunt) mis ik toch mijn Rotel.
De marantz bied veel waar voor het geld en scoort qua gebruiksgemak zeker beter maar als ik de kans krijg om een rsx 1550 te scoren, dan hap ik zeker toe.
Audessey ben ik sowieso geen fan van dus dat ga ik niet missen. Gewoon met DBmeter inregelen. De 2 keer HDMI uit ga ik ondervangen met een switcher en qua gebruiksgemak voor de overige familieleden heb ik maar 1 tip. Ga voor een logisch Harmony remote, stoei zelf een dagje met de computer om het allemaal op te zetten en werkelijk iedereen kan er mee overweg:)

gerben

ik zou zelf niet zo snel voor de "commerciële" merken gaan als je stereo belangrijk vind, rotel is dan toch echt wel beter! mist misschien wel wat functies zoals een goede app om muziek te streamen maar dan moet je gewoon sonos ofzo ernaast doen, dat werkt nog veel beter dan de eigen app van bijvoorbeeld marantz,
voor film is marantz echt prima, maar voor stereo kan je naar mijn mening beter bij rotel blijven, of arcam is misschien ook een goede optie.

succes ermee! en inderdaad, luisteren, en het liefst bij je thuis zodat je het in je eigen omgeving kan ervaren, in de betere audiozaak is dat gewoon mogelijk.

-Stephan-

Dank voor alle reacties tot dusver. Ik ben inmiddels afgestapt van de 'commerciële' merken en heb een week geleden op het punt gestaan om een Arcam AVR 600 over te nemen. Het was echter de 2D versie, 'made in China', berucht vanwege vele problemen. Ik durfde het niet aan...

Inmiddels heb ik mijn oog laten vallen op de nieuwe generatie Anthem receivers. Ik lees daar veel lovends over. Vooral het akoestiek correctie systeem wordt geprezen. Ik heb een relatief 'moeilijke' luisterruimte en zou daar dus mijn voordeel mee kunnen doen. Ik zou voor MRX 310 kunnen gaan in combinatie met mijn CI Audio monoblokken voor stereo. Ik zou ook meteen voor de MRX 710 kunnen gaan en de monoblokken in de verkoop doen. Het pre/pro deel van deze receivers is immers identiek. Heeft iemand gedachten hierover? Zoek ik het in de goede richting?

frank2

Er zit wel verschil in de anthem recievers,de 710 heeft een ringkerntrafo, de andere modellen niet. Door deze trafo klinkt de muziek iets ruimtelijker. Het is geen groot verschil maar hoorbaar.
Ikzelf heb zware speakers, dus ik gebruik een ev. Maar meestal is dat niet nodig, de anthem heeft voor de meeste speakers genoeg power in huis. Ik zou dus voor de 710 of 700 gaan.
De Arc
is echt bijzonder goed.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

OMD

Quote from: frank2 on May  7, 2014, 15:02:07
Er zit wel verschil in de anthem recievers,de 710 heeft een ringkerntrafo, de andere modellen niet. Door deze trafo klinkt de muziek iets ruimtelijker. Het is geen groot verschil maar hoorbaar.
Ikzelf heb zware speakers, dus ik gebruik een ev. Maar meestal is dat niet nodig, de anthem heeft voor de meeste speakers genoeg power in huis. Ik zou dus voor de 710 of 700 gaan.
De Arc
is echt bijzonder goed.

Is dat niet voornamelijk als je de interne amp gebruikt? Wanneer je hem enkel als pré gebruikt is het grote voordeel van de ringkern toch eigenlijk een stuk minder? Vraag me dat eigenlijk wel af.

Zit zelf ook te denken aan een 310. Ik gebruik een 2ch Rotel eindbak maar wil toch wel hdmi switchend enzovoorts.

-Stephan-

Ik heb vandaag een MRX 710 'op zicht' besteld. Volgende week vrijdag kan ik hem ophalen om hem een week aan de tand te voelen. Als hij significant beter is in stereo dan mijn Rotel receiver + CI Audio class D monoblokken, dan hou ik hem. Zo niet, dan ga ik voor de MRX 310 en hou ik de monoblokken. Inmiddels ook een tweedehands Velodyne SPL1200R gescoord  :headbanging:

Exirion

Quote from: -Stephan- on May  6, 2014, 23:41:11
Dank voor alle reacties tot dusver. Ik ben inmiddels afgestapt van de 'commerciële' merken en heb een week geleden op het punt gestaan om een Arcam AVR 600 over te nemen. Het was echter de 2D versie, 'made in China', berucht vanwege vele problemen. Ik durfde het niet aan...
Ik heb voor dezelfde beslissing gestaan om een vervanger voor m'n Arcam AVP700 te kiezen. Heb lang overwogen om een Arcam receiver of een Marantz AV7701 of AV8801 te kopen, maar ben uiteindelijk gevallen voor de Yamaha CX-A5000. Ik had niet verwacht ooit iets van Yamaha te kopen, maar wat hebben ze een mooi apparaat op de markt gezet. Ik heb de Marantz zelf niet gehoord maar ik gok dat als je Rotel gewend bent, je het open neutrale geluid van de Yamaha zeker kunt waarderen. Ik ben er in ieder geval enorm blij mee, en hij doet me de Arcam snel vergeten. Hij is uiteraard veel moderner met HDMI en room correction en dat soort zaken, maar muziek luister ik gewoon stereo in direct mode zonder poespas. En ook op dat vlak doet ie het minstens zo goed als de Arcam :) Net als de AVP700 (AVR350-tegenhanger) destijds is het receiverbroertje (de RX-A3030) even duur dus die kun je overwegen als je veel waar voor je geld wil, maar ik heb bewust weer voor separates gekozen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein