Yamaha RX-V1900 geen 3D ondersteuning, hoe toch 3D kijken?

Started by HenkJan, April 12, 2014, 16:41:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HenkJan

Ik heb een Yamaha RX-V1900 reciever welke geen 3D ondersteuning heeft. Nu was dit geen probleem.
Vandaag een nieuwe Panasonic P55VT60 plasma tv gekocht en de vriendin wil toch eens het 3D beeld zien met geluid natuurlijk.

Mijn apparatuur:
- Panasonic P55VT60
- Dune HD TV-303D mediaspeler
- Yamaha RX-V1900 reciever
- Synology DS214 nas (hier staan alle films op).

De Dune zit op de Yamaha reciever aangesloten, net als de TV (HDMI out). Als ik nu op de Dune een optische kabel aansluit naar de reciever toe zou dit dan werken? Wil namelijk niet voor niks een optische kabel aanschaffen. Ik kan ook een aparte HDMI kabel van de TV naar de Dune toen wanneer ik 3D wil kijken. Dan heb ik de audio over de speakers van de TV. Via de reciever is natuurlijk mooier.

Wanneer ik nu vanaf mijn Synology NAS met de TV (via de mediaspeler functie) een 3D film afspeel, dan gaat het beeld en geluid rechstreeks naar de TV toe. Zal dan een optische kabel tussen de TV en de reciever werken?

konijntje

Quote from: Binnetie on April 12, 2014, 16:41:41
Ik heb een Yamaha RX-V1900 reciever welke geen 3D ondersteuning heeft. Nu was dit geen probleem.
Vandaag een nieuwe Panasonic P55VT60 plasma tv gekocht en de vriendin wil toch eens het 3D beeld zien met geluid natuurlijk.

Mijn apparatuur:
- Panasonic P55VT60
- Dune HD TV-303D mediaspeler
- Yamaha RX-V1900 reciever
- Synology DS214 nas (hier staan alle films op).

De Dune zit op de Yamaha reciever aangesloten, net als de TV (HDMI out). Als ik nu op de Dune een optische kabel aansluit naar de reciever toe zou dit dan werken? Wil namelijk niet voor niks een optische kabel aanschaffen. Ik kan ook een aparte HDMI kabel van de TV naar de Dune toen wanneer ik 3D wil kijken. Dan heb ik de audio over de speakers van de TV. Via de reciever is natuurlijk mooier.

Wanneer ik nu vanaf mijn Synology NAS met de TV (via de mediaspeler functie) een 3D film afspeel, dan gaat het beeld en geluid rechstreeks naar de TV toe. Zal dan een optische kabel tussen de TV en de reciever werken?

Als je alleen een TV hebt en geen andere beeldweergever kan je gewoon een HDMI kabel vanaf de Dune naar de TV doen en je receiver voor het beeld omzeilen. Vervolgens een optische kabel vanaf de dune naar de receiver. Of vanaf de TV naar de receiver (meeste tvs kunnen via optisch ook het geluid doorgeven). Je hebt op deze manier alleen geen ondersteuning voor DTS Master HD geluid maar ik weet niet of de V1700 dat sowieso ondersteund.

HenkJan

Bedankt!
Ik doe dan nog een losse HDMI kabel van TV naar de Dune en die wissel ik als ik 3D zou willen kijken. Alleen nog even kijken wat beter is: optische kabel van TV naar reciever of van Dune naar reciever. De Dune speelt het meeste af. Daar zou ik ook 3D mee kunnen afspelen.

Ik heb nog een Animo settopbox van Vodafone voor het TV kijken, deze zit ook via HDMI op de reciever.
DTS wordt wel ondersteund via een optische kabel toch?

Mediasluis

Quote from: konijntje on April 12, 2014, 17:40:43
Als je alleen een TV hebt en geen andere beeldweergever kan je gewoon een HDMI kabel vanaf de Dune naar de TV doen en je receiver voor het beeld omzeilen. Vervolgens een optische kabel vanaf de dune naar de receiver. Of vanaf de TV naar de receiver (meeste tvs kunnen via optisch ook het geluid doorgeven). Je hebt op deze manier alleen geen ondersteuning voor DTS Master HD geluid maar ik weet niet of de V1700 dat sowieso ondersteund.

Ja zo deed ik dat ook bij mijn vorige Receiver zonder switcher.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

HenkJan

Erg vreemd. Ik heb vanaf mijn nas een film gestart via mijn Dune mediaspeler (IMAX Hubble 3D) en ik heb geluid en 3D beeld! En alles loopt via de reciever... hoe kan dit? Want blijkbaar ben ik nu geen optisch nodig.
Helaas zit ik 3,8 m van mijn TV af en dan werken de brillen niet. In de handleiding staat maximaal 3.20 m haha.

kippekop

Je hebt ook blue ray spelers met dubbele hdmi uitgang, zodat je 3d beeld naar tv, en hd audio naar receiver kunt sturen. Met optisch stuur je namelijk geen hd audio mee.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

squeek

Quote from: kippekop on April 12, 2014, 18:33:10
Je hebt ook blue ray spelers met dubbele hdmi uitgang, zodat je 3d beeld naar tv, en hd audio naar receiver kunt sturen. Met optisch stuur je namelijk geen hd audio mee.

Zo doe ik het inderdaad
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

marz01

Volgens mij gooit de yamaha het video signaal onbewerkt door en pikt dus alleen het dts-hd spoor eruit.
Instellingen om het video stream ook te bewerken kan je in het menu aanzetten maar dan zal je waarschijnlijk wel tegen 3d problemen aanlopen .

pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

HenkJan

Dat zou kunnen, maar in het menu van de Yamaha kan je niet zo heel veel instellen qua videostream toch? Vreemde is dat het wel werkt. Ik ga eens andere 3D films proberen en kijken of ik daar tegen problemen aan loop.

De optie om een losse blu-ray speler aan te schaffen is niet echt een optie voor mij omdat 3D denk ik bij ons niet heel veel gebruikt gaat worden (omdat we met de nieuwe tv alleen 3D eens willen testen). Viel me trouwens op dat je met de 3D bril maximaal 3.20 m van de TV mag zitten. En wij zitten er een stukje verder vanaf. Gevolg is dat het signaal dan wegvalt :)

konijntje

Start je gewoon een 3D bluray disk of een gedownloade HSBS of HALF-OU film?

Ik zou niet blijven kabel switchen, de kans de de HDMI port of kabel stuk gaat is veels te groot. Waarom is de rechstreekse kabel geen optie? je tv heeft toch wel meerdere HDMI inputs dus 1 voor alle apparaten die van je Yamaha komen en 1 van je Dune..

en raar van die brillen kan me echt niet voorstellen dat ze het wel op 3.2 doen maar 60 cm verder niet. Werken ze op IR of RF?

HenkJan

Ik start een HSBS of HALF-OU film op, is dit anders dan een andere 3D vorm?
De Yamaha heeft 1 HDMI out, die gaat naar de TV. Bedoel je de Dune rechtstreeks op de TV en optisch rechstreeks naar de reciever?

konijntje

Quote from: Binnetie on April 13, 2014, 19:26:26
Ik start een HSBS of HALF-OU film op, is dit anders dan een andere 3D vorm?
De Yamaha heeft 1 HDMI out, die gaat naar de TV. Bedoel je de Dune rechtstreeks op de TV en optisch rechstreeks naar de reciever?

HSBS of HALF OU is eigenlijk geen 3D format.. daarom geeft je yamaha dit ook door. het is gewoon een fullhd stream. Het beeld voor je linker oog en voor je rechter oog staan op hetzelfde 1080p beeld. De resolutie is de helft (wat de naam ook zegt half side by side of half over under). Jou tv rekt de beelden over elkaar heen en voila 3D. Je verliest alleen wel de helft van de resolutie in hoogte of in breedte.

hier wat meer info http://www.3dtvmagazine.nl/wat-is-3d/full-en-half-3d/

Het is dus geen 3D signaal wat je doorvoert maar gewoon een 2D signaal.

HenkJan

Ik had al een vermoeden. En je bevestigd het hierbij.
Dat wordt dus een optische kabel halen, in verband met de lengte van de kabel en uitwisselbaarheid wat is het beste om te doen: optisch van Dune naar reciever of optisch van TV naar reciever?

konijntje

Quote from: Binnetie on April 14, 2014, 14:56:09
Ik had al een vermoeden. En je bevestigd het hierbij.
Dat wordt dus een optische kabel halen, in verband met de lengte van de kabel en uitwisselbaarheid wat is het beste om te doen: optisch van Dune naar reciever of optisch van TV naar reciever?

Ik zou de optische naar de receiver leggen. Die het geluid af laten handelen, daar is hij immers voor gemaakt :)

HenkJan

Dan ga ik dat doen, ik zal eens opzoek gaan naar een full 3D film om dan te testen.
De Dune en de reciever staan naast elkaar dus dan kan ik met een kabel van 1 meter goed uit.

HenkJan

Ik heb gisteren via m'n pa nog een optische kabel van Monster kunnen regelen. Haha hij is destijds best uitgeknepen door de verkoper met die kabel.
Heb de Dune aangesloten op de HDMI van de TV en optisch naar de reciever. Ik dacht dat het nog wat instellen werd maar alles werkte direct. Ik had een 3D film met DTS-HD en die speelde hij ook af, maar wel met schokkende beelden. Een andere 3D film deed het perfect met DTS en full HD. Zo dra ik de bril aanzet schakelt de TV naar 3D.

De komende dagen nog eens verder in verdiepen om het maximale eruit te halen.

konijntje

Gebruik je xbmc? Dts-HD schokt bij mij ook dan. In settings uitzetten dat je receiver dts-HD capable is. Werkt de film weet. Geen HD uiteraard maar hoop dat het in gotham opgelost is

kippekop

Quote from: Binnetie on April 15, 2014, 11:54:52
Ik heb gisteren via m'n pa nog een optische kabel van Monster kunnen regelen. Haha hij is destijds best uitgeknepen door de verkoper met die kabel.
Heb de Dune aangesloten op de HDMI van de TV en optisch naar de reciever. Ik dacht dat het nog wat instellen werd maar alles werkte direct. Ik had een 3D film met DTS-HD en die speelde hij ook af, maar wel met schokkende beelden. Een andere 3D film deed het perfect met DTS en full HD. Zo dra ik de bril aanzet schakelt de TV naar 3D.

De komende dagen nog eens verder in verdiepen om het maximale eruit te halen.

Nogmaals, je hoort géén HD audio via optisch, alleen de core DTS stream.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hdnoob

Quote from: konijntje on April 15, 2014, 18:26:27
Gebruik je xbmc? Dts-HD schokt bij mij ook dan. In settings uitzetten dat je receiver dts-HD capable is. Werkt de film weet. Geen HD uiteraard maar hoop dat het in gotham opgelost is

Probeer eens WASAPI voor audio device in xbmc. Ik was van alle schokproblemen af.

HenkJan

Ik gebruik geen XBMC, maar mijn Dune mediaspeler.

@Kippekop, wat is het verschil tussen DTS en de DTS-HD (los van het verschil in bitrate?). Ik bedoel als er wel een DTS core meegestuurd wordt bij de DTS-HD stream, mis je dan iets aan kanalen in de audio?

konijntje

Quote from: Binnetie on April 16, 2014, 12:05:04
Ik gebruik geen XBMC, maar mijn Dune mediaspeler.

@Kippekop, wat is het verschil tussen DTS en de DTS-HD (los van het verschil in bitrate?). Ik bedoel als er wel een DTS core meegestuurd wordt bij de DTS-HD stream, mis je dan iets aan kanalen in de audio?

je mist bitrate.. geen kanalen volgens mij

kippekop

Het aantal kanalen is inderdaad precies hetzelfde, alleen een veel hogere bitrate inderdaad zoals konijntje al schreef. Oftewel, een beter geluid. Ik moet zeggen dat het verschil niet dag en nacht is, maar het is wel duidelijk hoorbaar.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome