Gesloten subwoofer met CSS SDX 15

Started by Zilverrug, March 29, 2014, 12:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zilverrug

We zijn het met elkaar eens geworden. Volgende week de spullen ophalen :clapping: :clapping: :clapping: Nu op zoek naar een mooi ontwerp voor 2 110ltr kisten.
Als iemand daar advies over heeft?? Dan hoor ik het graag. :headbanging: :headbanging:

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

nielvm

Ik heb een zwak voor gebogen ontwerpen. Je moet het uiteraard kunnen bouwen, maar ze zien er zo veel mooier uit dan rechthoekige kasten.



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: Zilverrug on March 30, 2014, 13:08:37
We zijn het met elkaar eens geworden. Volgende week de spullen ophalen :clapping: :clapping: :clapping: Nu op zoek naar een mooi ontwerp voor 2 110ltr kisten.
Als iemand daar advies over heeft?? Dan hoor ik het graag. :headbanging: :headbanging:
Ik denk dat Kees de beide in 120 liter heeft zitten.
Wil je 1 driver in 110 liter bouwen,die inhoud is teveel imo voor een gesloten ontwerp.

nielvm

Heb je de driver al eens gesimuleerd? Kan volgens mij echt geen kwaad om voor 110 liter (of meer) te gaan. 65 liter lijkt mij echt wel te weinig voor deze drivers.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Dirk

ik heb de Tempest hier in een nog grotere (sealed) kast zitten, dus 110L kan best.
lees dit er maar ff op na  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Zilverrug

Ik denk zelf aan een 200 ltr en 120 ltr uitvoering. :coffee:

nielvm

Ik zou toch sterk aanraden om 2 identieke subwoofers te bouwen.

Je kan eventueel 2 verschillende subwoofers combineren, maar meestal gaat het dan om een gesloten en een gepoort ontwerp. Indien goed ingesteld kan dit zeker voordelen bieden, maar 2 verschillende gesloten subwoofers, daar zie ik het nut niet van in.

2 identieke kan je symetrisch in de ruimte plaatsen (vooraan naast de fronts, in de hoeken, de zijwanden,...) Als je 2 verschillende neemt, wordt het toch een stuk moeilijker...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on March 30, 2014, 16:19:20
Ik zou toch sterk aanraden om 2 identieke subwoofers te bouwen.

Je kan eventueel 2 verschillende subwoofers combineren, maar meestal gaat het dan om een gesloten en een gepoort ontwerp. Indien goed ingesteld kan dit zeker voordelen bieden, maar 2 verschillende gesloten subwoofers, daar zie ik het nut niet van in.

2 identieke kan je symetrisch in de ruimte plaatsen (vooraan naast de fronts, in de hoeken, de zijwanden,...) Als je 2 verschillende neemt, wordt het toch een stuk moeilijker...
+1

Zilverrug

Bedankt voor jullie advies. Neem het graag van je over. Zullen dan 2 stuks van 120 ltr worden.  :thumbs-up:

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


Zilverrug


Zilverrug

Ben er nog niet helemaal uit :crazy: Is het wel mogelijk een subwoofer te plaatsen tussen de front speakers en achterspeakers? :nervous:

nielvm

Je bedoelt tegen de zijwand?

Een subwoofer kan je overal plaatsen, mits de juiste instelling. Sommige plaatsen in de ruimte geven echter vanzelf een vlakkere weergave dan andere plaatsen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on March 31, 2014, 16:36:22
Je bedoelt tegen de zijwand?

Een subwoofer kan je overal plaatsen, mits de juiste instelling. Sommige plaatsen in de ruimte geven echter vanzelf een vlakkere weergave dan andere plaatsen.
Dit ben ik toch niet met je eens Niel overal is zeker niet uitvoerbaar.
Ook met instellen niet,zou jij toch moeten weten nadat je van je zijde afstelling afgestapt bent.

2 sub,s,ik zou zeggen Len R voor,maar alleen als ze dan beide in een corner staan en cornergain opbouwen.
Foto,tje,s van je setup en ruimte aub voor goed advies mbt plaatsing Zilverrug?

Voor en achter word ook vaak geopperd, ben er geen fan van.
Voor werk vaak het beste,mits je ruimte het toelaat,geen staande golven bv
En je 2 keer cornergain kan bouwen/in de hoek kan plaatsen.

nielvm

Een subwoofer kan je overal zetten, maar er zijn bepaalde plaatsen in een ruimte die beter zijn dan andere. De hoeken die jij oppert, gaan dan weer helemaal niet in mijn ruimte. Als ik dit doe, krijg ik pieken van 20db.

Zomaar op een foto bepalen waar de ideale plaats is, gaat m.i. ook niet. Je zal moeten uittesten en meten...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

#43
Quote from: nielvm on March 31, 2014, 17:16:56
Een subwoofer kan je overal zetten, maar er zijn bepaalde plaatsen in een ruimte die beter zijn dan andere. De hoeken die jij oppert, gaan dan weer helemaal niet in mijn ruimte. Als ik dit doe, krijg ik pieken van 20db.

Zomaar op een foto bepalen waar de ideale plaats is, gaat m.i. ook niet. Je zal moeten uittesten en meten...
[/b]

Gaat prima hoor,al heel wat leden geholpen zo.Slechte plaatsing is soms/vaak zo te zien.


Overal neerzetten...... :nowink: zeer slecht advies wat je herhaald zelfs......

Vlakker response maakt dat je ze in het middenvoor hebt staan toch,maar dat is een kleine ruimte.
Dan kan dat!
Idd dan heb je pieken die je met dsp bijwerkt.
Minder belasting voor de woofers en je buren  ;)

Hier lijkt me duidelijk dat ik/we op die manier heel wat leden geholpen heb Niel,met foto,s:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0



nielvm

Even verduidelijken, ik zeg niet dat je een subwoofer in elke ruimte zomaar overal kan plaatsen. Ik bedoel dat een subwoofer in principe overal in de ruimte ZOU kunnen staan. Het zou kunnen dat de plaatsing tegen de zijwanden bij hem ideaal is, het kan ook zijn dat dit de slechtst mogelijke plaats is.

Bij mij heb ik standaard een piek op 40hz. Als ik de subwoofer(s) in de hoek plaats, wordt deze piek alleen maar groter. Verder blijft de output op 20hz nagenoeg hetzelfde.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

#45
Quote from: nielvm on March 31, 2014, 18:03:37
Even verduidelijken, ik zeg niet dat je een subwoofer in elke ruimte zomaar overal kan plaatsen. Ik bedoel dat een subwoofer in principe overal in de ruimte ZOU kunnen staan. Het zou kunnen dat de plaatsing tegen de zijwanden bij hem ideaal is, het kan ook zijn dat dit de slechtst mogelijke plaats is.

Bij mij heb ik standaard een piek op 40hz. Als ik de subwoofer(s) in de hoek plaats, wordt deze piek alleen maar groter. Verder blijft de output op 20hz nagenoeg hetzelfde.
Zijwanden zijn 99 vd 100 keer of vaker af te raden.
Minder output op je zitplaats,meer bij je buren,dus je verliest rendement.
Ik reken naar de gemiddelde kamer he niet naar jouw zolder. ;)

Al je ze niet ver vd plek heb staan die ik je in eerste instantie tipte,de hoek was iets teveel van het goeie idd.
Midvoor is een betere plaats voor een kleine zolder als ik nu op jouw en nog een paar  kleine zolders terugkijk.
Grote zolder heb ik ze wel meer uit de hoeken zien staan met goed resultaat.
Zolder bedoel ik ook met puntdak.

Maar ontopic,fotootje,s vd ruimte aub  ;D

Zilverrug

Super dat jullie mij willen helpen. Foto's worden morgen gemaakt en zal ik dan plaatsen zodat er een beeld en advies ontwikkeld kan worden naar gelang onze inrichting. Kan nu al vertellen dat plaatsing in de hoek bij de frontspeakers niet gaat lukken. Midvoor heb ik wel ruim de ruimte/ (+/-160 x 45 x 50).
Midachter, achter onze bank heb ik ook ruimte voldoende voor een sub. Maar ik loop op de zaken vooruit zie ik. Tot morgen en fijne avond alvast :headbanging: :headbanging:

Zilverrug

Bij deze de foto's. Ben benieuwd naar jullie advies

morca

#48
Fraaie set !!!  :thumbs-up: en ruimte  ;D
Ik zou er 1 naast de linker front zetten,die bouwt dan nog cornergain op denk ik.
Die 2e..................strak naast die eerste proberen is mijn eerste keus als je geen staande golven hebt op je luisterplek.
Zo staan ze hier ook ong,je setup en kamer lijkt veel op mijn living.

bij staande golven zou je de 2e plek op moeten zoeken welke het beste is.
Maar laten we even vanuit gaan dan staande golven je ontzien  :)

Sub,s al opgehaald  :headbanging:

Zilverrug

Bedankt voor de complimenten en je tips. :clapping:  Gezien je advies zou ik dan risico lopen als ik net zo als Kees de subs in 1 kist te plaatsen Zou dan een kist worden van 2x 120 ltr. Met betrekking tot de staande golven heb ik eigenlijk geen idee waar je het over hebt. Maar wil me daar zeker in gaan verdiepen. Normaliter doe ik de geluidsmeting met mijn Integra en Audysee, Als dat niet toereikend is voor een goede afstelling dan hoor ik dat graag van je. De subs ga ik zondag a.s. ophalen.  :headbanging: :headbanging: