Gesloten subwoofer met CSS SDX 15

Started by Zilverrug, March 29, 2014, 12:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zilverrug

Beste Forumleden,

Ik ben me al geruime tijd aan het oriƫnteren voor de bouw van een nieuwe subwoofer. Uiteindelijk is de keus gevallen op een gesloten subwoofer (FF) voorzien van een CSX SDX 15 driver. De keuze was het gemakkelijkste deel van de bouw wat mij betreft. :satisfied:.

Mijn huidige configuratie van:
Front: Vifa Format
Back: Vifa Premium 33
Center: Vifa Premium 22
Sub:LAT500 SUB

Heb ik in de loop der jaren zelf gebouwd. Nadenken over kastontwerp en inhoud was niet nodig. Het e.a.a. was gewoon te koop. De uitdaging en lol zaten vooral in het bouwen, monteren en de afwerking van de kasten.

Al lezend op jullie forum kom ik tot de ontdekking dat velen van jullie een gigantische berg kennis en ervaring hebben m.b.t. het gebruiken van diverse softwareprogramma's om een subwooferkast te ontwerpen en meniggeen vakkundig op weg hebben geholpen.  :colgate: Die handigheid met deze programma's heb ik niet en wil eigenlijk aan jullie om hulp vragen met het ontwerpen.

De volgende( volgens mij) belangrijke gegevens heb ik beschikbaar.

- Oppervlakte luisterruimte 42 m2
- Inhoud 110 m3
- Beschikbare ruimte subwoofer (BXHXD) 150 x 45 X 45 cm

TS parameters CSS SDX 15

Resonance Frequency:  Fs      19,2 HS
Mechanical Q factor:      Qms   3,65
Electrical Q factor:         Qes    0.44
Total Q factor:               Qts     0.39
Ratio fs/Qts:                  F62
Force factor:                  BI 16.5 NA
Moving Mass:                MMS 275 g
Effective Piston Area:    790 cm2
Equivalent Volume:        Vas 218 ltrs
Sensitivity:                     2.83V/m 87.3dB

De subwooferkast wil ik bouwen van mdf 30 mm dik die ik met eiken wil gaan afwerken.

Graag hoor ik van jullie

- Is de beschikbare ruimte van 150x45x45 buitenmaat) met een netto kastvolume van +/- 220 ltr voldoende?
- In het mdf dik genoeg
- Een advies m.b.t. een ontwerp.

Alvast bedankt

Ries

morca

Hoe kom je aan die driver dan,die word allang niet meer gemaakt.
Gesloten kist bedoel je?
Ik heb er 1 voor Jeroen gebouwd/samen gebouwd.
Ik zou die driver zelf in een liter of 75 netto doen,dan speelt ie lekker strak.

Welke amp komt erop?

Zilverrug

Hoi Morca

De driver staat op de website van http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=1_8&products_id=1070. Heb vanochtend gebeld en ze zijn voor mij aan het informeren. Indien niet meer te verkrijgen moet ik op zoek naar een alternatief. Heb je daar wellicht ook een advies voor?

Ik hoor het graag van je.

Ries

nielvm

#3
http://www.daytonaudio.com/index.php/loudspeaker-components/loudspeaker-drivers-by-type/subwoofers/rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm.html


Een alternatief kan zijn om 2 kleinere subwoofers met 12" drivers te bouwen. 2 subwoofers hebben zo hun voordeel + een kist van 200 liter zoals je voorstelt gaat erg moeilijk te hanteren zijn.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Zilverrug

Hoi Niels,

Ik heb jouw resultaat met 12" bewonderd. Ook de drivers die jij toen hebt gebruikt zijn niet meer te krijgen. Snap dat het volume wat ik genoemd hebt problemen oproept. Wellicht is jouw ontwerp toe te passen met andere 12"drivers. Kan je mij daarin advies geven a.u.b?

Hoor het graag van je.

Ries


nielvm

Je kan 2 15" subwoofers bouwen met de dayton 15"HF of de 15" ultimax. Reken op zo'n 100 liter per kist. Mits een goede versterker en de nodige DSP zal je nooit nog bass tekort komen.

De 18" HO is ook een erg mooie, maar wordt al redelijk duur. 1 stuk zou denk ik wel al volstaan  :P

Wil je voor 12" gaan, weet ik niet meteen welke driver ik zou kiezen. De 12" daytons hebben allemaal helaas een behoorlijk hoge fs.
De shiva's zijn zeer mooie drivers die helaas niet meer gemaakt worden. Een waardig alternatief in 12" ben ik nog niet tegengekomen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Zilverrug

De optie 18"inch lijkt me wel wat. Waar in Nederland te krijgen? :google:

nielvm

Eens horen bij rumoh, anders in Duitsland wel te vinden...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Die dayton is mooi maar lage Xmax imo,
Denk dat dit een betere keus is dan http://www.bassmasters-heaven.nl/car-audio/subwoofers/havoc-series
Die heeft een mav van 30 mm tov 12 vd dayton.

Fs moet idd niet te hoog zijn maar bij een gesloten systeem kan 24-27 best.
Die SDX speelt echt niet lager als 2 JL,s die net zoveel of nog minder lucht verplaatsen.

nielvm

12,5 mm is voor een 18" in een gesloten kist toch meer dan voldoende?

In een kist van 100 liter kan je er al 500watt doorjagen vooraleer je (net) over de xmax gaat. Dan heb je al een geluidsdruk van 116db zonder de roomgain.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Waarom wil je dan dat ie kan wapperen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Zilverrug

Hoi Morca,

Welke configuratie bedoel je met de 2 JL's? :blink:

nielvm

Morca bouwt graag met JL-audio drivers  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Heb je de drivers en versterker die flakkees verkoopt al overwogen?

Bouw je gewoon 2 aparte kisten voor, versterking wordt mee verkocht, DSP erop en klaar  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Zilverrug

Waar kan ik de advertentie van Flakkees vinden? :blink:

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Zilverrug

Bedankt voor de tip. Heb zojuist gereageerd.   :headbanging: :headbanging: :headbanging:

nielvm

Nice!  :P

Ga je de kist behouden, of ga je zelf (aparte) kisten bouwen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

#19
Quote from: nielvm on March 29, 2014, 23:05:26
Waarom wil je dan dat ie kan wapperen?
Meer Xmax betekend ook meer 20 hz output/belastbaarheid ;D
Ja mijn woofers zijn van JL en ik vind ze erg goed idd,maar ik bouw ook graag Dayton CSS of eens zo,n Havoc.
Jouw shiva,s zijn ook erg goed,maar uit productie jammer genoeg.

Die drivers van Kees zijn zeker goed,mooie koop als je DIY wilt kopen. :headbanging:

Inhoud vd kist is perfect,als je toch 1 sub houd lekker in deze kist laten zitten.

Zilverrug

Als ik de sub kan overnemen dan is het de bedoeling dat ik 2 aparte kisten ga bouwen.  Maar Flakkee moet eerst maar reageren Tot dusverre nog geen tegenreactie gehad :nervous: :nervous:

morca

Heb je hem ook een PM gestuurd?
2 losse sub,s gaat ook prima,ik zou wel ong de maten aanhouden,dacht dat er 65 liter netto omheen zit/per driver dan  ;D

nielvm

De man is intussen niet meer online geweest  :P.

Ik zou de woofers persoonlijk toch wat meer geven dan 65liter.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Zilverrug

110 ltr per kist lees ik. Iemand wellicht een telefoonnummer van Kees?

nielvm

Dat lijkt mij ook een mooi volume voor de woofers.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X