DIY "high-end" interconnects

Started by RubenV., March 28, 2014, 15:57:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Quote from: August on April  1, 2014, 11:08:22
Als je in de richting van eigen kabels maken denkt. Het bedrijf Vacuum State Audio van Allen Wright (inmiddels overleden) had een supercable cookbook, dit is nog altijd te bestellen. http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=3&lang=2&a=L%25C1%25C6%25F9%25A3%252509%2587%25BA&b=735689.4002474735

Dit boek had ik zelf al gevonden, evenals zijn posts op diyaudio.com. Bedankt voor de tip  :coffee:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

#26
Quote from: RubenV. on April  1, 2014, 12:04:54
Ja, vandaar dat ik mij ook afvroeg hoe dit zonder Teflon te doen. De zilverdraad in een hol "buisje" katoen schuiven? Dit plaatje had ik gevonden bij http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html van VH Audio.

Dat zou inderdaad kunnen kloppen. De extra windingen zouden dan misschien zorgen voor een betere geometrie van de kabel?
Over geometrie in kabels heb ik al eens iets gelezen in een interview met Shunyata research (Caelin Gabriel) waarbij hun nieuwe kabels based upon a matrix of counter-rotating helixes zijn.Volgens hem een van de weinige kabelpatenten in 15 jaar. Het interview kan je hier teruglezen: http://www.6moons.com/industryfeatures/caelin/caelin_3.html

<knip>

Omdat dit geen onafhankelijke personen zijn ben ik er zelf nog niet helemaal achter wat ik er nu van moet vinden. Ook al wordt er in de filmpjes wel iets gemeten vind ik het moeilijk te bepalen of dit bijvoorbeeld voor audio wel van invloed is.
FYI, in de US hoef je voor een patent echt helemaal niets te bewijzen.  Dit is anders dan in de EU.

Zoals gezegd, die vlechtwerkjes verhogen inductie en capaciteit. 
(Vooral capaciteit, heb ik vernomen, terwijl je inductie zou verwachten?  :dontgetit: )

Het betekent allemaal niet zoveel zonder indicatie vd orde van grootte van het effect.
Dit is altijd misleidend bij de marketing over kabels, skin effect etc.

RubenV.

Zo'n vermoeden had ik al.

Ik vraag mij af of het type en materiaal connectoren nog verschil gaat/kan maken. Ik weet ook niet in hoeverre het verstandig is om aan de zilverkabel silverplated koperen connectoren te maken. Zou dit het effect van de pure zilverkabel weer te niet doen?
Ik heb in totaal 32 rca connectoren nodig.... :nopompom:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

dre73

Het is toch een beetje testen,want de verschillen tussen de pluggen zijn best groot.
Een mooie betaalbare vind ik de bullet.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RubenV.

Quote from: dre73 on April  1, 2014, 18:47:12
Het is toch een beetje testen,want de verschillen tussen de pluggen zijn best groot.
Een mooie betaalbare vind ik de bullet.

Hmmz...even snel de prijs opgezocht, $150 per 4 stuks. Dan zou ik $1200 kwijt zijn aan alleen al deze pluggen  :sadlike: Dat wordt mij toch iets te gek. Welke pluggen heb je allemaal getest Dre?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Als je er 32 nodig hebt, gewoon Neutrik nemen.

dre73

Quote from: RubenV. on April  1, 2014, 19:24:34
Hmmz...even snel de prijs opgezocht, $150 per 4 stuks. Dan zou ik $1200 kwijt zijn aan alleen al deze pluggen  :sadlike: Dat wordt mij toch iets te gek. Welke pluggen heb je allemaal getest Dre?

Door de jaren heen teveel! :D

De neutriks zijn ook heel fraai inderdaad.

Nu heb ik deze neutriks gehaald: Neutrik NF2CB2 (reclame:nu spotgoedkoop bij Bax. :D)
De instap series zijn ook heel fraai.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rob_Dingen

Ook de filmpjes zou ik niet echt serieus noemen zeker de eerste niet met zijn speaker cable.
Die legt daar een bundel kabel op de rol neer wat werkt als een spoel dus krijg je hoog afval wat hij dus ook met de meting laat zien.
Weet zeker als hij de kabel even lang maakt dat je geen verschil ziet.
Wat overigens niet wil zeggen dat je het niet hoort.

Rob

RubenV.

Quote from: dre73 on April  1, 2014, 19:38:31
Door de jaren heen teveel! :D

De neutriks zijn ook heel fraai inderdaad.

Nu heb ik deze neutriks gehaald: Neutrik NF2CB2 (reclame:nu spotgoedkoop bij Bax. :D)
De instap series zijn ook heel fraai.
Quote from: AbZ on April  1, 2014, 19:26:06
Als je er 32 nodig hebt, gewoon Neutrik nemen.

Ik zal de Neutriks in gedachten houden. Die gebruik ik nu ook voor mijn speakerkabel.


Quote from: Rob_Dingen on April  1, 2014, 20:39:57
Ook de filmpjes zou ik niet echt serieus noemen zeker de eerste niet met zijn speaker cable.
Die legt daar een bundel kabel op de rol neer wat werkt als een spoel dus krijg je hoog afval wat hij dus ook met de meting laat zien.
Weet zeker als hij de kabel even lang maakt dat je geen verschil ziet.
Wat overigens niet wil zeggen dat je het niet hoort.

Rob

Helder. Volgens mij heb ik hier wel eens een topic voorbij zien komen met een diy versterker van jou. Maak je daar ook zelf de interlinkjes voor? En zo ja, welke materialen gebruik je daarvoor?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Incognito

Leuke zoektocht! Ik ben ontzettend benieuwd naar de resultaten. Heb nog wel een paar dure Kharma kabeltjes liggen mocht je willen vergelijken tzt :).

Als je toch bezig bent, graag je fabricageproces goed documenteren, leer ik (en hoogstwaarschijnlijk vele andere htforummers) graag van!

Rob_Dingen

Hoi Ruben,

Ik gebruik connectoren van neutrik en RG59 of quad microfoon cable van Van Damme.
Er is bij mij tot nu toe nog niet voorgekomen dat kabels dit weg spelen anders had ik dat wel gekocht.
Vaak heb ik naar andere interlinks geluisterd en soms was er een verschil waarneembaar die niet altijd beter waren en ook bijzonder klein.
Omdat ik nagenoeg alles zelf bouw kom ik met de hardware altijd weer een stapje verder en de kabels blijven maar liggen.
Maar goed ik ben geen expert op dat gebied en verwacht dat er best wel wat te halen valt maar dat hangt ook erg samen met de gebruikte apparatuur.

Rob

thebest106

Quote
Onlangs heb ik het idee opgevat om mij eens te verdiepen in het DIY'en van een leuk stel goed klinkende interconnects. Omdat ik voor mijn systeem nogal een hoop interlinkjes nodig heb is met mijn budget wellicht een hogere kwaliteit te bereiken als ik zelf iets ga maken. Na het vervaardigen van de Linkwitz LX521's is dit mij zeer goed bevallen.

Gisteren kwam ik dit artikel tegen: http://www.audio-creative.nl/audio-creative/audio-creative-airforce-0-4-diy-interlink/
Het gaat hierbij om een solid core die in een oversized PTFE(Teflon) met als isolator een hoop lucht. Dit lijkt mij een interessant ontwerp.

Ik vroeg mij dan ook af of er hier nog mensen zijn die al eens zoiets geprobeerd hebben, misschien een ander design beter vinden of anderen die er iets zinnigs over willen zeggen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ha Ruben,

Ik heb zelf een maandje geleden een setje van deze interlinks gemaakt, maar het gaat in dit artikel juist niet om de teflon buis met een zilver core. In dit artikel is het concept van de teflonbuis (2mm) door ontwikkeld en zijn ze gaan kijken naar meer luchtisolatie om de zilvere core, dit heeft dan ook geleidt tot een luchtslang van 4mm (mijn interlink is opgebouwd uit 6mm slang). Wat me wel opviel na het aansluiten is dat er wat bass/punch miste t.o.v. de ru connected, een 1-op-1 vergelijking is er nog niet van gekomen, dus mogelijke andere verschillen kan ik niet omschrijven. De bass/punch in mijn set is later teruggekeerd door mijn gamma stekkerblok voor een DIY stekkerblok te vervangen.

Samenstelling interlink:
0.4 mm Zilverdraad
2x 6 mm luchtslang (gewikkeld)
Voorzien van een koperen mantel (afscherming)
Omwikkeld met PTFE tape
Afgewerkt met een sierkous
Neutrik NYS 373-2 RCA plug

Een groot voordeel van de interlink is dat deze ondanks de grote diameter toch zeer buigzaam blijft.


RubenV.

Quote from: Incognito on April  2, 2014, 10:51:35
Leuke zoektocht! Ik ben ontzettend benieuwd naar de resultaten. Heb nog wel een paar dure Kharma kabeltjes liggen mocht je willen vergelijken tzt :).

Als je toch bezig bent, graag je fabricageproces goed documenteren, leer ik (en hoogstwaarschijnlijk vele andere htforummers) graag van!

Dat is een zeer genereus maar bovenal erg interessant aanbod. Daar mijn eigen interlinkjes louter bestaan uit BlueJeansCables en een instapsetje Van Den Hull gaat er natuurlijk niets boven een vergelijk met de exclusieve Kharma's. Hier maak ik tzt. natuurlijk graag gebruik van  :worship: Van het " fabricageproces" zal ik een soort buildlogje maken en op het forum posten, dat is geen enkel probleem.

Quote from: Rob_Dingen on April  2, 2014, 13:56:01
Hoi Ruben,

Ik gebruik connectoren van neutrik en RG59 of quad microfoon cable van Van Damme.
Er is bij mij tot nu toe nog niet voorgekomen dat kabels dit weg spelen anders had ik dat wel gekocht.
Vaak heb ik naar andere interlinks geluisterd en soms was er een verschil waarneembaar die niet altijd beter waren en ook bijzonder klein.
Omdat ik nagenoeg alles zelf bouw kom ik met de hardware altijd weer een stapje verder en de kabels blijven maar liggen.
Maar goed ik ben geen expert op dat gebied en verwacht dat er best wel wat te halen valt maar dat hangt ook erg samen met de gebruikte apparatuur.

Rob

Leuk om te lezen dat de Van Damme kabel icm. de Neutriks z'n mannetje staat tegenover andere interlinks. Het is voor mij ook een beetje een gokje om te kijken of er met deze diy-kabeltjes nog wat winst te behalen valt. Ik houd sowieso de Neutriks nog even op mijn shortlist met connectoren.

Quote from: thebest106 on April  2, 2014, 14:49:40
Ha Ruben,

Ik heb zelf een maandje geleden een setje van deze interlinks gemaakt, maar het gaat in dit artikel juist niet om de teflon buis met een zilver core. In dit artikel is het concept van de teflonbuis (2mm) door ontwikkeld en zijn ze gaan kijken naar meer luchtisolatie om de zilvere core, dit heeft dan ook geleidt tot een luchtslang van 4mm (mijn interlink is opgebouwd uit 6mm slang). Wat me wel opviel na het aansluiten is dat er wat bass/punch miste t.o.v. de ru connected, een 1-op-1 vergelijking is er nog niet van gekomen, dus mogelijke andere verschillen kan ik niet omschrijven. De bass/punch in mijn set is later teruggekeerd door mijn gamma stekkerblok voor een DIY stekkerblok te vervangen.

Samenstelling interlink:
0.4 mm Zilverdraad
2x 6 mm luchtslang (gewikkeld)
Voorzien van een koperen mantel (afscherming)
Omwikkeld met PTFE tape
Afgewerkt met een sierkous
Neutrik NYS 373-2 RCA plug

Een groot voordeel van de interlink is dat deze ondanks de grote diameter toch zeer buigzaam blijft.



Ik ben benieuwd naar een 1-op-1 vergelijking met ru connected. Ik gebruik zelf voor de twee rears in surroundopstelling 2 interlinkjes van Emotiva, en volgens mij zijn dat dezelfde als de ru connected. Waren er naast dat je wat bass/punch miste ook nog positieve dingen die je opvielen aan het geluid? Want ik zou zo toch wel wat meer vooruitgang verwachten eerlijk gezegd.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

thebest106

Quote from: RubenV. on April  2, 2014, 20:28:13
Ik ben benieuwd naar een 1-op-1 vergelijking met ru connected. Ik gebruik zelf voor de twee rears in surroundopstelling 2 interlinkjes van Emotiva, en volgens mij zijn dat dezelfde als de ru connected. Waren er naast dat je wat bass/punch miste ook nog positieve dingen die je opvielen aan het geluid? Want ik zou zo toch wel wat meer vooruitgang verwachten eerlijk gezegd.

Natuurlijk waren er dingen die positief opvielen, anders had ik ze beter meteen weer kunnen vervangen voor de Ru-connected. Alleen merkte ik voornamelijk op dat de bass/punch weg viel (minder werd) waardoor de positieve dingen in vergetelheid zijn geraakt. Het is daarom wel slim om  de RU-connected weer eens te proberen en de 1-op-1 vergelijking te doen. Zal dit een dezer dagen eens doen en dan zal ik de informatie in dit topic delen.

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Incognito

Quote from: Rob_Dingen on April  2, 2014, 13:56:01
Hoi Ruben,

Ik gebruik connectoren van neutrik en RG59 of quad microfoon cable van Van Damme.
Er is bij mij tot nu toe nog niet voorgekomen dat kabels dit weg spelen anders had ik dat wel gekocht.
Vaak heb ik naar andere interlinks geluisterd en soms was er een verschil waarneembaar die niet altijd beter waren en ook bijzonder klein.
Omdat ik nagenoeg alles zelf bouw kom ik met de hardware altijd weer een stapje verder en de kabels blijven maar liggen.
Maar goed ik ben geen expert op dat gebied en verwacht dat er best wel wat te halen valt maar dat hangt ook erg samen met de gebruikte apparatuur.

Rob

Hier ben ik wel benieuwd naar; ik ga een setje van deze Van Damme's bestellen. Op de website kom ik echter niet precies uit de verschillen (B-to-B, BAC-to-BAC of zonder vermelding?). Zou jij mij een linkje kunnen geven naar welke kabel ik moet hebben?

Thanks!

Rob_Dingen


Incognito

Quote from: Rob_Dingen on April  4, 2014, 12:34:24
http://www.van-damme.com/12.html

Rob

Thanks. Kom ze hier kant en klaar tegen, maar begrijp de verschillen tussen de verschillende connectoren niet. Iemand enig idee?
http://www.jouwkabel.nl/en/audio/van-damme-xlr-cables/

Excuus voor (semi) off-topic.

RubenV.

Quote from: Incognito on April  4, 2014, 13:21:06
Thanks. Kom ze hier kant en klaar tegen, maar begrijp de verschillen tussen de verschillende connectoren niet. Iemand enig idee?
http://www.jouwkabel.nl/en/audio/van-damme-xlr-cables/

Excuus voor (semi) off-topic.

Apart dat bij de specificaties steeds alleen "neutrik connectoren" staat terwijl daar volgens mij toch inderdaad het verschil in zou moeten zitten...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Incognito

#44
Quote from: RubenV. on April  4, 2014, 13:45:55
Apart dat bij de specificaties steeds alleen "neutrik connectoren" staat terwijl daar volgens mij toch inderdaad het verschil in zou moeten zitten...

Gevonden op de neutrik website:
http://www.neutrik.com/en/xlr/xlr-cable-connectors/xx-series/

Verschil is:
Standaard: nickel behuizing en zilveren contacten
BAG: zwart metalen behuizing en zilveren contacten
B: zwart metalen behuizing en gouden contacten

Gouden contacten moet dan toch het beste resultaat geven denk ik. Niet?


RubenV.

Daar zijn de meningen over verdeelt kan ik concluderen na mijn lange zoektocht naar de juiste connector voor de diy interconnect. Ik zelf nog niet kunnen vaststellen of hier ook daadwerkelijk verschil in zit, iets wat ik overigens wel van plan ben voor dat ik de kabeltjes ga maken.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Incognito

Quote from: RubenV. on April  4, 2014, 14:14:58
Daar zijn de meningen over verdeelt kan ik concluderen na mijn lange zoektocht naar de juiste connector voor de diy interconnect. Ik zelf nog niet kunnen vaststellen of hier ook daadwerkelijk verschil in zit, iets wat ik overigens wel van plan ben voor dat ik de kabeltjes ga maken.

Ik kwam dit topic tegen:
http://www.gearslutz.com/board/geekslutz-forum/110365-neutrik-connectors-gold-vs-silver-contacts.html

Aangezien de audioapparatuur ook vergulde aansluitingen heeft en ik over het algemeen niet iedere zoveel tijd mijn contacten schoonmaak, heb ik gekozen voor gouden connectoren. Als de kabels binnen zijn laat ik jullie horen over mijn ervaringen.

thebest106

Nog steeds niet toe gekomen aan de 1-op-1 vergelijking tussen de ru connected en de Audiocreative DIY interlinks, deze zal zo nog volgen.

Hier alvast een link met meer informatie en bevindingen van ander gebruikers.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=18&t=19769&start=150