Vette vingerafdruk op lens, hoe beste weg te halen?

Started by Erik, March 15, 2014, 10:26:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Door een foutje mijnerzijds zit er nu een vette afdruk op de lens. Staat me bij dat je vooral niet met doekjes moet gaan wrijven, lees vet uitsmeren. En ook met eventuele coatings wil je voorzichtig zijn. Zelf te doen of beter even wegbrengen naar vakhandel met speciale doekjes en vloeistoffen? Op foto's zie ik er gelukkig er nog niks van terug.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Joske007

#1
Met een diepe zucht de lens beademen en met een zachte doek de vlek verwijderen, simpel, goedkoop en doeltreffend  ;D
Mocht het niet helpen, kan je nog gaan voor een lenspen, wat ik ook al tijden gebruik https://www.lenspen.com/
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Starred

Ik heb een schoonmaaksetje van Zeiss, erg handig

Erik

Vingerafdruk was/is weg maar een of andere idioot heeft wat bier zitten spatten op de lens. Ik heb zo'n pen gehaald om lens schoon te wrijven maar helaas dit werkt niet voor dit soort vlekken. Is zelf reinigen moeilijk of beter door een fotozaak laten doen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Adem altijd paar keer diep uit op mijn lens en ga er gewoon met een schone mouw van mijn shirt overheen. Mijn lenzen werken gelukkig nog steeds uitstekend ;)
Volgens mij loopt dat wel los met het vet uitsmeren? Ik merk er in de praktijk niets van in ieder geval?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Mouw werktwerkt ookook voirvoor drulpelsdruppels?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Gemineye

Quote from: Erik on November 11, 2014, 07:21:14
Mouw werktwerkt ookook voirvoor drulpelsdruppels?

:crazy:

Je hebt ook van die reiniging setjes voor flatscreen tv's. Bestaat uit een soort alcohol in een flesje en een speciaal doekje. Soms gebruik ik die ook voor mijn fototoestel en dat werkt erg goed; dus waarom niet voor een beamer?
:)

Thanatos

Microvezel doekje haalt bij mij alles meestal wel weg.

VlisChris

Quote from: Erik on November 11, 2014, 07:21:14
Mouw werktwerkt ookook voirvoor drulpelsdruppels?
Laat ik het zo zeggen: ik heb nog nooit met een spray of iets dergelijks gewerkt. Daar ben ik juist huiverig voor. Adem is iets zo natuurlijks, daarvan kan ik me niet voorstellen dat het veel kwaad doet. Voor ik ga vegen blaas ik wel vaak even een paar keer heel hard op de lens om onregelmatigheden weg te blazen. Want een kras van een zandkorrel zou ik weer eeuwig zonde vinden. Je zou hem niet zien op je foto, maar het is wel heel zonde. Voor de rest gewoon blazen, ademen, en voorzichtig schoonvegen. In de jaren dat ik fotografeer is dat tot nu toe nog niet tegen me gekeerd :) Misschien geluk, misschien omdat het gewoon geen kwaad kan. Wie het weet mag het zeggen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Nou idd maar een paar keer geademd en daarna de pen erover. En hoewel het even leek alsof er een vette laag op ontstond zagen de foto's er goed uit dus ik ben wel tevreden zo.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

#10
Heb je geen UV/protectie filter op de lens? Die laat je permanent op je lens zitten.
Zo'n filter vangt klappen en schade op, maar ook vingerafdrukken/vet/smerigheden en krassen.
Als er weer zo'n idioot met een wankelende biertje in z'n hand langs je loopt en hij morst, dan is je lens minimaal beschermd met zo'n filter [emoji6] Je maakt dan alleen het filter schoon met je adem en een microvezeldoekje.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

abbcdcg

Quote from: VTEC_genieter on November 13, 2014, 22:32:45
Heb je geen UV/protectie filter op de lens? Die laat je permanent op je lens zitten.
Zo'n filter vangt klappen en schade op, maar ook vingerafdrukken/vet/smerigheden en krassen.
Als er weer zo'n idioot met een wankelende biertje in z'n hand langs je loopt en hij morst, dan is je lens minimaal beschermd met zo'n filter Je maakt dan alleen het filter schoon met je adem en een microvezeldoekje.

^^


....en die dingen kosten geen drol !

VlisChris

#12
Mijn ervaring: het kost je contrast, scherpte, je kan er wat flare van krijgen, enz.

Sinds meerdere jaren (eigenlijk sinds mijn laatste lens-aanschaffen) gebruik ik ze nooit meer. En geen moment spijt van gehad.

Edit. Zin iets aangepast.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

Gelukkig heb ik die slechte ervaring met die filters niet Christiaan [emoji1]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

Mooizo!

Houden zo ;) Het is dan ook slechts (wat je ook schrijft) mijn ervaring met die filters. Gelukkig geen feit ;) (al zie ik dat het als feit schrijf inderdaad. shame on me)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

ik vind het ook belachelijk, die uv filters. je koopt dan een dure lens met topglas, en dan steek je er een stuk crappy glas (of plastiek) tussen waarmee je een extra breking krijgt, mogelijkheid op flare of andere optische fouten... slaat echt nergens op;

behalve misschien voor de toerist die z'n 18-200 12X optische zoom (die tevens zijn enige lens is) wil beschermen tegen vogelstront inderdaad

VTEC_genieter

Je hebt ook gelijk Gaeje, maar...
Er zijn naast vele belachelijke filters ook echt goede UV filters en die ook echt transparant en kleurloos zijn, bedoeld voor één doel: fysieke bescherming voor je lens [emoji6]

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

Hoe ik er ook naar kijk: het blijft gewoon een extra overgang.
Net als bij audio: hoe meer overgangen: beter gaat het er niet van worden ;) Je kunt hooguit pogen om de kwaliteit niet te verminderen.

Of mensen er in de praktijk iets van merken, dat is natuurlijk weer een tweede. Ik denk zelf dat bij veel mensen en foto's meer kwaliteitswinst in andere zaken zit.
De reden voor mij om er geen te gebruiken is simpel: ik persoonlijk vind het onzinnig :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

Ik bedoel met fysieke bescherming: de filter vangt de klap op bij val- en stootschade.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Mr.M

Koop een flesje glasrijniger bij de opticien en een microvezel doek die zijn speciaal gemaakt voor brilglazen en gladde glaskunststof oppervlaktes zoals een lens.
Daarmee los je ook het vet op en neem je op het microvezel doek .dus je vrijft het vet niet uit over de lens maar lost het op en neemt het op..

;)
**UNDER CONSTRUCTION**