Nieuw leven in de HT -> Relaxed Room

Started by Joske007, March 14, 2014, 18:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Heel erg mooi!

Maar nog belangrijker, hoe klinkt ie? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

daanvanduif

Wat een mooie ruimte is dat geworden zeg, jaloersmakend  ;D
Corazón

kuiperik

Is inderdaad een hele mooie ruimte geworden. Benieuwd hoe je het nu vind klinken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

MLCinema

Hele mooie ruimte geworden! Die hw55 zet een prachtig plaatje neer en zal volledig tot zijn recht komen daar.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Joske007

Allen bedankt voor de fijne reacties  ;)

Intussen gaan we verder...
•   Zaterdag het vloerkleed gehaald met twee bijpassende tafeltjes voor naast de zitbank. Vloerkleed gelegd en de tafeltjes gemonteerd.
•   De kabels voor de projector voorbereid en getrokken.
•   Wat met de speakers geschoven en Audyssey ingesteld.
•   Genoten van muziek en enkele films, waarbij het concert van Diana Krall – Live in Rio geweldig om op het grote scherm te zien was  :wub:

De eerste korte luister (stereo) ervaring in de nieuwe ruimte:
Al is de speakeropstelling, tuning en DSP nog niet optimaal, toch ervaar ik bij de gehele geluidsbeleving door me inmiddels voorgaande en gekende akoestische pijnpunten een hele serieuze verbetering. Doch is hier nog wel wat werk te verzetten om het volledig naar mijn zin, smaak en beleving te krijgen.

Mijn eerste luister (HT) filmervaring in de nieuwe ruimte:
In vergelijk met mijn luisterervaring t.o.v. de leefruimte beneden is de eerste beleving in het kort gezegd, Wauw........, wat een verschil in detaillering, bubblegevoel, betrokkenheid en strakker laag.
Helaas is dit vooral goed merkbaar bij een voldoende hoog volume, net alsof de Denon 4520 bij een hoger volume hier pas tot leven komt en de eindtrappen bij meerkanaals wat harder moeten werken  :music:



Kabels hangen hier levenloos te wachten op de bestelde projector  :eh:

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rho

Quote from: Joske007 on June  2, 2014, 18:03:34

Helaas is dit vooral goed merkbaar bij een voldoende hoog volume, net alsof de Denon 4520 bij een hoger volume hier pas tot leven komt en de eindtrappen bij meerkanaals wat harder moeten werken  :music:


Dynamic EQ nog aan staan?

Joske007

Quote from: rho on June  2, 2014, 18:57:37
Dynamic EQ nog aan staan?
Yep, Dynamic EQ staat enkel bij film aan en Dynamic Volume staat uit.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

rho

Quote from: Joske007 on June  2, 2014, 19:17:46
Yep, Dynamic EQ staat enkel bij film aan en Dynamic Volume staat uit.

Ik zou die eens proberen uit te zetten.
Ik heb die net bij mij ook uit gezet :) en het geluid klinkt nu iets frisser.

Joske007

#59
Had vroeger in de leefruimte Dynamic EQ eens uitgezet, waardoor het algemene volume t.o.v. de andere bronnen zo stil stond, waardoor ik het terug activeerde.
Maar zal het straks in de HT eens testen en het hier laten even weten  ;)

Iemand enig idee, waarom er 2 verschillende gekleurde strepen op mijn vloer van de led-strips zichtbaar is?
Alle Ledstrips bevinden zich achter eenzelfde aluminium L-profiel, zoals hieronder bij de speakeraansluitingen is te zien!

 

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dirk

Quote from: Joske007 on June  2, 2014, 19:36:17
Iemand enig idee, waarom er 2 verschillende gekleurde strepen op mijn vloer van de led-strips zichtbaar is?
Alle Ledstrips bevinden zich achter eenzelfde aluminium L-profiel, zoals hieronder bij de speakeraansluitingen is te zien!
zit de strip bij de foto1 misschien andersom in het profiel (vanaf de muur gezien) dan de strip bij foto2?

ik vermoed dat je het soort ledstrip hebt waarbij je de 3 kleuren LEDs (RGB) echt apart ziet zitten?  als dat het geval is zal je altijd een slagschaduw krijgen in R/G/B, daar kan je niet buiten.

de enige manier om van die "kleurenschaduw" as such af te komen, is strips gebruiken waarbij de menging ahw in de LED zelf gebeurt (al is dat ook niet werkelijk het geval, want ook daarbij gaat het om 3 aparte LEDs, maar die zijn zo klein dat het één "fullcolor" bron lijkt achter die lens...en dat maakt dat je geen regenboogeffect kan krijgen ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Quote from: rho on June  2, 2014, 19:24:52
Ik zou die eens proberen uit te zetten.
Ik heb die net bij mij ook uit gezet :) en het geluid klinkt nu iets frisser.
Heb Dynamic EQ terug aangezet, want klinkt toch net iets beters dan wanneer uit.
Ik vermoed dat de Denon AVR-4520 bij full-channel met mijn speakers het hier wat moeilijker mee heeft  :music:

Note from Audyssey:
Dynamic EQ allows you to maintain the proper octave-to-octave balance at any volume level in accordance with the preset speakers.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Quote from: Dynky on June  2, 2014, 19:56:31
zit de strip bij de foto1 misschien andersom in het profiel (vanaf de muur gezien) dan de strip bij foto2?

ik vermoed dat je het soort ledstrip hebt waarbij je de 3 kleuren LEDs (RGB) echt apart ziet zitten?  als dat het geval is zal je altijd een slagschaduw krijgen in R/G/B, daar kan je niet buiten.

de enige manier om van die "kleurenschaduw" as such af te komen, is strips gebruiken waarbij de menging ahw in de LED zelf gebeurt (al is dat ook niet werkelijk het geval, want ook daarbij gaat het om 3 aparte LEDs, maar die zijn zo klein dat het één "fullcolor" bron lijkt achter die lens...en dat maakt dat je geen regenboogeffect kan krijgen ;))
Inderdaad, 1 van de 3 RGB Led-strips zit achter het L-profiel net andersom aangesloten, vandaar dus het andere kleurtje.
Had geen idee dat zulke Led-strips voor dergelijke slagschaduw konden zorgen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

home@the movies

Hey Rik,

Je HW55 is onderweg naar ons, vermoedelijk tegen woensdag hier, van zodra hij klaar is geef ik je een seintje.

Gr
Werner

Syphon

Hoe handig kan iemand zijn zeg, wow!
Heel heel vet en was ik maar zo handig  8)

Keerzijde

Mooie ruimte geworden en ook netjes afgewerkt.
Respect!  :worship:

Dat meerkleuren effect had/heb ik ook bij mijn ledlicht in mijn koof.
Eerst geen last van, maar toe ik een scherpe opstaande rand ervoor ging maken
werd de scheiding van R / G / B ineens duidelijk:
De 3 leds zitten in een driekoek als smd op die strip.
Rood zit bij mij boven en Groen en Blauw naast elkaar onderop.
Als ik "wit" licht maak, kan de rode led net iets verder over de rand schijnen
dan de andere 2 en krijg ik wit licht met een rood randje.
Bij een enkele kleur heb je uiteraard nergens last van.   ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

rho

Quote from: Joske007 on June  2, 2014, 20:11:30
Heb Dynamic EQ terug aangezet, want klinkt toch net iets beters dan wanneer uit.
Ik vermoed dat de Denon AVR-4520 bij full-channel met mijn speakers het hier wat moeilijker mee heeft  :music:

Note from Audyssey:
Dynamic EQ allows you to maintain the proper octave-to-octave balance at any volume level in accordance with the preset speakers.

Ik vind het wat te fel compenseren op lage volumes, zodat het midden wat ver wegvalt en de bassen wat zwaar worden. Als ie af staat heb ik in mijn situatie, bij zachtere volumes een minder bass-heavy geluid en stemmen zijn beter verstaanbaar.
Dat kan ook voor een stuk aan de akoestiek liggen denk ik.

Joske007

Als het goed is, wordt vandaag de projector met toebehoren geleverd  ;D want ben toch echt benieuwd naar het eerste plaatje dat mijn 1ste aankoop/projector hier gaat geven.

Gisteren de film Oblivion bekeken en schrok toch regelmatig van het brute geweld dat eruit de SB13 Ultra komt.
Ik merk dat de sub in deze ruimte bij film veel meer tot zijn recht komt en t.o.v. beneden dus veel meer druk kan opbouwen omdat deze HT nu eenmaal een behoorlijk stuk kleiner van afmetingen is. Hierbij besef ik nu des te meer dat je een sub naar je ruimte moet kiezen om het maximale eruit te kunnen halen, want nu klinkt ie bij film en mede door de akoestische aanpak beter als nooit tevoren  :wub:  :headbanging:

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on June  5, 2014, 09:47:36
Als het goed is, wordt vandaag de projector met toebehoren geleverd  ;D want ben toch echt benieuwd naar het eerste plaatje dat mijn 1ste aankoop/projector hier gaat geven.

Gisteren de film Oblivion bekeken en schrok toch regelmatig van het brute geweld dat eruit de SB13 Ultra komt.
Ik merk dat de sub in deze ruimte bij film veel meer tot zijn recht komt en t.o.v. beneden dus veel meer druk kan opbouwen omdat deze HT nu eenmaal een behoorlijk stuk kleiner van afmetingen is. Hierbij besef ik nu des te meer dat je een sub naar je ruimte moet kiezen om het maximale eruit te kunnen halen, want nu klinkt ie bij film en mede door de akoestische aanpak beter als nooit tevoren  :wub:  :headbanging:

Die 2 ruimtes (woonkamer <> zolder) mag je natuurlijk niet echt gaan vergelijken ... de inhoud van de woonkamer lijkt me makkelijk 4-5x groter ;-)
Ik kan me voorstellen dat de SB13 zich iets meer op z'n gemak voelt op zolder  8) en dat dan ook vrolijk laat horen & voelen. Staat hij al goed op gesteld ?


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Klopt, het zijn inderdaad van volume 2 verschillende ruimten, het geeft wel aan dat je een sub echt naar je ruimte moet kiezen en voor deze HT ruimte komt de SB13 dan ook meer tot zijn recht.

Optisch staat de sub op de beste plaats, maar als het goed is probeer ik vandaag met REW te spelen en eens kijken wat voor plaatjes er zoal uit de bus gaan komen  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Intussen heb ik al verschillende uurtjes in deze akoestisch en aangepakte ruimte kunnen luisteren en me het nieuwe geluid laten wennen.
Hierbij kan ik wel zeggen, dat ik nu veel langer als voorheen en met behulp van DSP naar de muziek kan luisteren.

In het kort mijn positieve bevindingen
In de muziek is er nu veel meer detaillering, grotere betrokkenheid, live gevoel, strakker laag, bij een hoog volume blijft de muziek even gedetailleerd en niet meer versmeerd, een bubblegevoel bij film ......


Vandaag eens met REW aan de slag gegaan om de oude en nieuwe situatie in kaart te brengen en de sub de beste plaats te geven. De sub staat momenteel rechts achter de zitbank in de hoek.

Oude en nieuwe meting in Pure-Direct en zonder sub (SPL 10-22.00Hz smooth 1/12):



Oude en nieuwe meting in Pure-Direct en zonder sub (10-22.000Hz nagalm smooth 1/12):
Oude situatie

Nieuwe situatie




Nieuwe meting met sub en XT32 (10-22.000Hz nagalm smooth 1/12):




Oude en nieuwe meting in Pure-Direct  vs XT32 (SPL 10-22.00Hz smooth 1/12):

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Ziet er niet slecht uit hé. Heb je ook een RT60 grafiekje bij de hand ?
En je vind het ook goed klinken dus allright!

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on June  5, 2014, 19:39:46
Ziet er niet slecht uit hé. Heb je ook een RT60 grafiekje bij de hand ?
En je vind het ook goed klinken dus allright!
Die RT60, moet je me dan nog eens uitleggen  :blink: zodat ik deze hier kan posten  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on June  5, 2014, 19:44:40
Die RT60, moet je me dan nog eens uitleggen  :blink: zodat ik deze hier kan posten  ;)

Awel, gewoon in REW naar de "tab" RT60 gaan. De meting die je genomen hebt en waaruit je oa net de "waterfall" hebt gegenereerd bevat ook de data om een RT60 grafiek te genereren hoor. Dat komt uit dezelfde pot nat ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

#74
Hierbij een RT60 van de nieuwe opstelling met XT32  ;)

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link