Nieuw leven in de HT -> Relaxed Room

Started by Joske007, March 14, 2014, 18:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on April 23, 2014, 18:05:25
Ik veronderstel dat het plaatsen van 6.5m² gyprocplaten op de 2 buitenste vakken voor de akoestiek wel geen probleem zal leveren, tenzij hier iemand een mening over heeft?
Het aanbrengen van de gyrpocplaten na de ruimte te hebben ingericht, behoort helaas door de stoffige karwei niet tot de mogelijkheden!

Dus de enige reden dat je daar Gyproc zou nemen is om eventueel spotjes nog in te verwerken ? Anders kon je gelijk de stoffen doek doortrekken ?
Akoestiek impact voor die 2 plaatjes ? Daar zou ik niet van wakker liggen ... de verbeteringen zullen dag en nacht zijn tov de beginsituatie!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

#26
Quote from: jvanhambelgium on April 23, 2014, 18:09:37
Dus de enige reden dat je daar Gyproc zou nemen is om eventueel spotjes nog in te verwerken ? Anders kon je gelijk de stoffen doek doortrekken ?
Akoestiek impact voor die 2 plaatjes ? Daar zou ik niet van wakker liggen ... de verbeteringen zullen dag en nacht zijn tov de beginsituatie!
Eigenlijk zijn er 2 redenen waarom ik voor de gyproc op de 2 buitenste vakken zou kiezen.
Enerzijds voor de gladdere en wat makkelijkere afwerking en anderzijds om de mogelijkheid te hebben om eventueel later nog extra spotjes te integreren. Hiervoor wordt dan uiteraard wel een wachtbuis/stroomkabel klaar gelegd.

Uiteindelijk blijven er optisch 3 zwarte vlakken bestaan, waarvan de 2 overblijvende en wat dieper gelegen vlakken in de kleur grijs komen te staan.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Oké, fijn om weten dat het alleen maar voordeel zal opleveren ;)

Een vraag aan de kenners die al eerder een zwarte doek hebben gespannen in de HT!
De bedoeling is om het middelste absorptie-vak te bespannen met een zwart akoestisch doek, maar heb het bevestigen hiervan nog niet eerder tegen het plafond gedaan en vrees een beetje of de wetten der zwaartekracht, na verloop van tijd hierin geen negatieve rol in gaan spelen.

Zijn er hiervoor enkele tips in de stofkeuze en is het verder gewoon net dezelfde werkwijze als voor de staande wanden?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Oef, de laatste lichtkoof ligt inmiddels klaar te drogen, waarin later de led-spotjes worden geïntegreerd.
Gelukkig ergens een adresje gevonden waar deze vrij nieuwe Led GU10 35mm in warm/wit 2900K makkelijk te verkrijgen is.

 


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Zijn de leds dimbaar en betaalbaar? Ben daar zelf eigenlijk ook nog altijd naar op zoek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

De Led-spots die ik wens te bestellen (armaturen heb ik al) zijn niet dimbaar en bedoeld voor de kamer algemeen te kunnen verlichten (prijs +/- 8Euro).
Er zijn wel GU10 35mm en dimbaar te verkrijgen maar helaas dan ook weer meer dan 2x zo duur  :(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Thnx.
Dimbaar blijft nog duur dus. Dan hou ik het voorlopig bij de led spotjes die ik al heb.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Wat betreft de Relaxed Room, zijn er intussen de volgende vorderingen gemaakt.

-   Lichtkoof is gemaakt, geplaatst en in de primer gezet.
-   2x gyproc plafoneke is geplaatst en in de primer gezet.
-   Benodigde kabels zijn getrokken voor de lichtkoof.
-   Luidsprekerkabels zijn getrokken voor de speakers.
-   Infraroodverlengkabel getrokken voor de apparaten.
-   Kabels voor de ledstrips getrokken.
-   Extra stroomkabel naar de berging getrokken.
-   Muren geplamuurd.
-   Plinten voor kabelmanagement gemaakt.

Wat moet er nog gebeuren!
-   Kabels trekken naar de projector.
-   Radiator vervangen door een zwaarder exemplaar, voor de koude winterdagen.
-   De ruimte wordt de komende dagen van een eerste laagje verf voorzien.
-   AV-meubel (2dehands) wordt van een laagje verf voorzien.
-   Plaatsen van ledstrips.
-   Plaatsen van inbouw led-spots 16/stuks voor de lichtkoof.
-   Plaatsen van de absorptiepanelen op wanden en plafond.
-   In de berging voorbereiden van het kabelwerk naar de AV-apparaten.
-   Installatie van al de apparatuur.
-   Metingen uit voeren.
-   Afregelen van de apparatuur.
-   Genieten, luisteren, kijken en beoordelen.
-   Enz....................

Vals plafond voor de wachtbuis naar de projector




Lichtkoof en plafond





Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on May  6, 2014, 21:56:32
Wat moet er nog gebeuren!
-   Kabels trekken naar de projector.
-   Radiator vervangen door een zwaarder exemplaar, voor de koude winterdagen.-   De ruimte wordt de komende dagen van een eerste laagje verf voorzien.
Vals plafond voor de wachtbuis naar de projector

Waarom zou je dat doen ? Het feit dat je een projector hangt zal de temperatuur merkbaar doen stijgen tijdens de looptijd van een film. Ik voel dat hier (woning is wel erg goed geisoleerd) en het volume zolderruimte is behoorlijk.
Voor tijdens gewoon muziek te luisteren dan ? Hing er al geen verwarmingselement ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Er zijn diverse redenen om de radiator te vervangen/verzwaren.

1.   Tijdens het beluisteren van muziek, graag enkele graadjes warmer willen hebben (radiator was destijds voorzien om enkel de kilte uit de ruimte te houden).
2.   Uit akoestische overweging een lager model, zodat er boven deze radiator nu wel enkele absorptiepanelen kunnen geplaatst worden, want nu komt de radiator een heel stuk boven de zitbank uit en reflecteert deze radiator deels mee.
3.   De achterwand zou optisch ook mooier in te delen zijn ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#35
De HT-ruimte is bijna klaar :) enkel nog wachten op het spanscherm en de demo om de projector naar keuze uit te kiezen.

Intussen heb ik de stand voor de centerspeaker voorbereid en geschilderd in een zwarte primer, zodat de ruimte hierop alvast niet hoeft te wachten.
Enkel nog een laatste plamuur, schuur en schilderbeurt en klaar om de centerspeaker erbovenop te kunnen schroeven  ;D

Een eerste uitsparing voorzien voor de luidsprekerkabel.


De vorm uitgezaagd en gemaakt naar het model van de centerspeaker





Regelbare voetjes.


Voor het afstraalgedrag van de centerspeaker, heb ik de hoek reeds bepaald in het ontwerp.


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Atmoz


Dat ziet er goed uit zeg!! 8)

Echt strak gemaakt :worship:
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Joske007

Quote from: RalphH on May 26, 2014, 21:34:57
Erg netjes!
Quote from: Atmoz on May 26, 2014, 21:54:08
Dat ziet er goed uit zeg!! 8)

Echt strak gemaakt :worship:

Nog niet helemaal klaar, maar toch bedankt  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

MLCinema

Mooie vorderingen! Mooie ruimte sowieso. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

teus1988

mooie ruimte
ziet er allemaal erg goed uit
ben heel benieuwd hoe dit gaat klinken straks als het klaar is  :headbanging:

Joske007

Allen, bedankt  ;)
Foto's van de bijna afgewerkte ruimte volgen uiteraard nog.

Morgen nog het spanscherm afhalen om deze week nog te monteren en nu zaterdag is het dan eindelijk zover om mijn keuze voor een projector te bepalen na een demo bij Werner.
Ben zelf benieuwd welke projector het uit deze drie zal worden, de Sony HW40, HW50 of de Epson TW9200?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#42
Inmiddels is het spanscherm hier toegekomen en zijn er van de vorderingen en ruimte al wat snelle foto's gemaakt.
Vanavond volgt er nog een demo om mijn keuze van projector definitief  te kunnen maken.

Nog te doen:
•   Vloerkleed halen.
•   Kabels te fatsoeneren.
•   Auddyssey instellen.
•   Sub de beste plaats geven.
•   Na controle met REW.
•   Absorptiewanden nog bekleden met een zwarte stof.
•   Middelste absorptievlak op het plafond nog bekleden met een zwarte stof.
•   Kaders (absorptie) maken voor de achterwand.
•   Verder aankleden van de ruimte.
•   Kabels voor de projector nog te trekken.
•   Projector + beugel aankopen en plaatsen.
•   Enz...

Wat snelle genomen foto's
 

Een voorlopige uitgeleende projector (om de dochter met haar knuffels te entertainen)
 

Aansluitingen van de speakers
 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rho


rovinggecko

Nice! Speaker kabels leuke weggewerkt zo!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Crownfire


Atmoz

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Xander32

... wat een handigheid ook hier weer. Top HT-room in wording :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

diceman

Zeer mooie ruimte geworden 8). Zal wel lekker een filmpje wegkijken daar.
Hoe is de akoestiek nu, te doen?

Joske007

Allen hier bedankt voor de complimenten  ;D
Door het harde werk aan de HT was ik inderdaad, wat minder actief op het forum, maar nog langer zonder mijn "Relaxed Room" zitten kon ik echt niet meer houden, vandaar.........

De speakers staan nog maar grofweg geplaatst, waarbij een Audyssey meting ook zeer vluchtig heeft plaatsgevonden, dus de echte luistermomenten moeten nog gebeuren .....
Vandaag ben ik nog bij Werner op bezoek geweest en wat betreft de projector keuze en de daarbij gaande afwegingen, is naar mijn persoonlijke smaak de Sony HW55ES het geworden :wub:
Welke als het goed gaat nu woensdag leverbaar zou zijn, nu nog de geschikte beugel te kiezen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link