Nieuw leven in de HT -> Relaxed Room

Started by Joske007, March 14, 2014, 18:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Mijn hobby's zijn vanzelfsprekend muziek, film, fotografie en computer.

De basis inrichting voor een allround kamer (2007):
De kamer werd voorzien van voldoende isolatie, waarbij de wanden bestaan uit osb en gyproc. Het vals plafond bestaat hier eveneens uit een laag osb met als afwerklaag witte hdf-planken in  houtstructuur. Verder heb ik hier in de ruimte en de akoestiek nog heel wel wat werk aan de winkel, maar als hobby en logeerkamer is dit wel iets voor later .............

Luisterkamer wordt een echte Relaxed Room (2013):
Na vele relaxed momenten werd de drang des te groter om deze kamer om te toveren naar een waardige luisterkamer. Met als gevolg dat de allround kamer opnieuw werd heringericht, waardoor het logeerbed en dergelijke eraan moest geloven, zodat de speakers beter konden geplaatst worden.

Professionele meting en Advies (Feb. 2014):
Na enige periode naar de nieuwe opstelling en de akoestische pijnpunten geluisterd te hebben, werd het wel eens tijd om een professionele meting te laten uitvoeren om zo de akoestische aanpak van de ruimte op in kaart te brengen. Na het plaatselijk advies en een zeer uitgebreid rapport te hebben ontvangen , vraagt het akoestisch aanpakken van deze ruimte toch wel de nodige inspanningen met bijgaande financiële uitgaven. En om die mooie kamer nu enkel en alleen maar voor muziek te gaan gebruiken is toch ook wel een beetje zonden, vandaar dat we het leuker vonden om de HT van beneden, hierboven mee te integreren en de tv te vervangen door een projector met scherm op deze manier kunnen we bij HT ook van de akoestische voordelen genieten.

Verlanglijst:
- Akoestische aanpak (in uitvoering).
- Projector + scherm.
- DSP - Receiver.

Wat staat er op de planning?
Binnen de bestaande muren, de ruimte herinrichten tot een volwaardige HT Relaxed Room :)

Te doen lijst:
• Kamer volledig ontruimen, zodat er plaats is om te klussen.
• Monteren en schilderen van de diffusers.
• Plaatsen van de diffusers.
• Monteren en plaatsen van de absorptiewanden en panelen.
• Speakerkabels voorzien voor een 5.1 opstelling
• Voor de projector:  Elektriciteit, Cat6 en hdmi kabel voorzien.
• Voor het elektrisch rolscherm: Elektriciteit voorzien.
• Voor led verlichting: Elektriciteit en klik/aan klik/uit voorzien.
• In de berging plaats maken voor de AV-apparatuur.
• Kooflijst met ingewerkte verlichting voor het rolscherm.
• Schilderen
• Installatie van al de apparatuur.
• Eigen metingen.
• Inmeten en regelen van de apparatuur.
• Genieten, luisteren, kijken en beoordelen.
• Een als laatste een 2de professionele meting.

De basis inrichting voor een allround kamer:


De oude opstelling/inrichting


Huidige en zonder akoestische ingrepen van de Relaxed Room:



1ste ontwerpen van de Relaxed Room:

         

   
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Qlivian

dat ziet er super uit.mooie ruimte om een ht te maken.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

Joske007

Thx  ;)

Intussen zijn de 1ste voorbereidingen gestart om de ruimte te voorzien van de nodige stopcontacten en lichtpunten.
Nu wens ik in de HT meerdere lichtbronnen te integreren, waaronder led-verlichting (15meter rgb multicolor) in de vorm van kleefstrips. 

Hierbij vroeg ik me af hoe jullie al die extra lichtpunten nu bedienen?
De meeste ledstrips worden geleverd met IR afstandsbediening, waarvan ik denk dat dit het makkelijkst met een logitech Harmony te bedienen valt of zijn er meerdere en eenvoudigere betaalbare oplossingen voor handen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

home@the movies

Quote from: Joske007 on March 16, 2014, 19:56:30
Thx  ;)

Intussen zijn de 1ste voorbereidingen gestart om de ruimte te voorzien van de nodige stopcontacten en lichtpunten.
Nu wens ik in de HT meerdere lichtbronnen te integreren, waaronder led-verlichting (15meter rgb multicolor) in de vorm van kleefstrips. 

Hierbij vroeg ik me af hoe jullie al die extra lichtpunten nu bedienen?
De meeste ledstrips worden geleverd met IR afstandsbediening, waarvan ik denk dat dit het makkelijkst met een logitech Harmony te bedienen valt of zijn er meerdere en eenvoudigere betaalbare oplossingen voor handen?
We hebben een heel mooie oplossing via speciale Wifi router waarbij je met een app via je smartphone of tablet de hele rgb strip kan bedienen.
Mail me even voor onze LED oplossingen, we zijn zeer sherp in prijs en kunnen je zowat alles aanbieden hiervoor.
Als je volgende keer langskomt zal ik je één en ander laten zien
Gr
Werner

jvanhambelgium

#4
Wat Werner mogelijks wil zeggen is een ZWAVE product (vb Vera 3) met Fibaro RGB modules bijvoorbeeld.
Gebruik ZWAVE thuis ook en daar zijn wel leuke dingen mee te doen
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: home@the movies on March 16, 2014, 22:01:25
We hebben een heel mooie oplossing via speciale Wifi router waarbij je met een app via je smartphone of tablet de hele rgb strip kan bedienen.
Mail me even voor onze LED oplossingen, we zijn zeer sherp in prijs en kunnen je zowat alles aanbieden hiervoor.
Als je volgende keer langskomt zal ik je één en ander laten zien
Gr
Werner
Hey Werner,

Lijkt me alvast zeer interessant ;) om in de volgende demo eens te bekijken en de diverse mogelijkheden hieromtrent te bespreken.
Ik mail je hierover nog :)

Quote from: jvanhambelgium on March 16, 2014, 22:09:30
Wat Werner mogelijks wil zeggen is een ZWAVE product (vb Vera 3) met Fibaro RGB modules bijvoorbeeld.
Gebruik ZWAVE thuis ook en daar zijn wel leuke dingen mee te doen
Jan,

Geen idee dat je dit in bezit had, volgende keer wil ik wel eens zien hoe je dit alles bij je hebt geïntegreerd  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on March 16, 2014, 22:22:16
Geen idee dat je dit in bezit had, volgende keer wil ik wel eens zien hoe je dit alles bij je hebt geïntegreerd  ;)

Dat is het juist, die Fibaro RGB sturingsmodule heb ik nog niet geintegreerd en ligt hier maar te liggen. Nu heb ik dus zo'n apart klein remote met kleurenwiel voor instellingen en dat werkt prima.
Zal dat beneden eens testen met de RGB-strip achter de TV, op zolder moet ik dan weer tussen m'n zwevend plafond gaan vissen achter de RGB-sturing en deze vervangen door de Fibaro.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Wat een drama is dat zeg!
Hoe heb je die 3 nou uiteindelijk passend gekregen? Laten zagen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Quote from: RalphH on April  7, 2014, 22:01:10
Wat een drama is dat zeg!
Hoe heb je die 3 nou uiteindelijk passend gekregen? Laten zagen?
Bedoel je de 3 diffusers aan elkaar aan laten sluiten?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Yep, die je correct hebt kunnen monteren waarvan een plaatje in het andere topic staat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Laten zagen en de 3 diffusers met speciale lijm aan elkaar bevestigd.
Op de rugzijden heb ik deze nogmaals verstevigd met een verbindingslat, die tevens dienst doet als ophanglat (zie foto bruine MDF-lat).



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#12
Na de nodige diffuser perikelen, heb ik terug de moed gevonden om er weer eens in te vliegen en ben ik aan de slag gegaan, met de ruwbouw van de absorptiewanden.

Hierbij heb ik uiteraard de ruimte gelaten om de diffusers mee in deze wand naadloos te integreren.
De diffusers voor de zijwanden staan momenteel te drogen van een 2de aangebrachte verflaag in de kleur grijs.

De Absorptie voorzetwand:
De constructie van de absorptiewand heeft een diepte van 100mm, welke ik zodanig heb voorzien, dat ik naar eigen luistersmaak meer of minder absorptieplaten van 50mm kan toevoegen. De platen kunnen zowel dubbel als in de lengte van de wanden minder of meer geplaatst worden.
Onder de voorzetwand is er ruimte voorzien voor het nodige kabelmanagement.


De ruwe startfase










De absorptieplaten, netjes verpakt.



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Omdat het plafond op de 1ste reflectiepunten ook diende aangepakt te worden, wou ik wel iets anders dan enkel maar paneeltjes op de reflectiepunten monteren.
Het doel was om enige symmetrie te verkrijgen alsook ergens de algemene kamerverlichting in te voorzien.

Vertrekkende van de 1ste reflectiepunten werd het plafond netjes over de ruimte verdeeld.
Het middelste deel, wordt uiteraard voorzien van absorptiepanelen en de nodige ledspots warm/wit voor de algemene verlichting.
De overige 2 buitenste frames blijven voorlopig leeg met de mogelijkheid en indien nodig om later alsnog absorptie te kunnen toevoegen.

Het vrouwke heeft voor me de diffusers in de verf gezet en deze hangen inmiddels ook al aan de wand  ;D

Gisteren heb ik nog een 2dehands Hifi-Rack met wat sporen van gebruik op de kop kunnen tikken.
Dit zware Hifi-Rack zal eerst wel onderhanden moet genomen worden en voorzien van een nieuw laagje zwarte verf, zodat dit later in de berging naast de HT komt te staan

De ruwe starfase






Hifi-Rack



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Ziet er allemaal goed doordacht uit, gaat lekker zo.

Ik vroeg me enkel af of de speakerlocaties al zijn vastgesteld? Je hebt straks als alles gemonteerd is niet heel veel speelruimte meer, of vergis ik me?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

In de Relaxed Room is er vooral rekening gehouden en gemeten met de meest optimale opstelling in stereo, wat dus voor mij in eerste instantie en als stereogenieter het belangrijkste uitgangspunt is!
Hiervan was het dan de bedoeling om de lijn verder door te trekken naar HT.

De 2 optimale plaatsen voor de sub, zijn bij de 1ste metingen ook reeds in kaart gebracht, maar zouden na de akoestische ingreep van de ruimte eventueel nog licht kunnen gewijzigd worden.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Ok, ik doelde inderdaad op de front speakers en dat is dus helemaal uitgedacht begrijp ik :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Hierbij wat betere en stofvrije foto's dan voorheen  ;D

De absorptiewanden zijn inmiddels aangekleed met meubelplaten, waarbij na het trekken van het benodigde kabelwerk en de LED verlichting er onderaan deze wanden de voorzetplinten kunnen geplaatst worden.
Bij het einde der werken gaan hierin de absorptieplaten pas verwerkt worden.

Maar eerst staat er nu de afwerking van het plafond op de planning.

Iemand hier een ideetje hoe ik deze hoek op de onderstaande foto kan gebruiken en opvullen met een mooie geïntegreerde verlichting i.p.v. dit hoekje à la keuken dicht te maken?













Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rovinggecko

Quote from: Joske007 on April 20, 2014, 09:39:22
Iemand hier een ideetje hoe ik deze hoek op de onderstaande foto kan gebruiken en opvullen met een mooie geïntegreerde verlichting i.p.v. dit hoekje à la keuken dicht te maken?

Wordt een mooie ruimte zo!
Led-stripje inbouwen aan 1 van de zijkanten van de hoek? Kan je felheid en kleur instellen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Joske007

Quote from: rovinggecko on April 20, 2014, 10:02:20
Wordt een mooie ruimte zo!
Led-stripje inbouwen aan 1 van de zijkanten van de hoek? Kan je felheid en kleur instellen.
Met bv een plexi-plaatje, zodat de hoek toch enigszins afgesloten is maar hier wel licht doorheen komt?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rovinggecko

Ja, maar afhankelijk van hoe diep de hoek is kan het wellicht ook zonder, als de strip zelf maar uit het zicht is (kan ook door er bijvoorbeeld een klein latje voor de doen. Je krijgt dan indirect licht.
Zou er zelf niet zo gauw plexiglas voor doen, dat is snel lelijk. Maar smaken verschillen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Joske007

De hoek is 17cm diep en de zichtbare opening tussen beiden wanden een 3cm.
In de HT beneden (zie foto) heb ik aan beide zijden van de voorzetwand achter een plexi-plaatje ook verlichting geplaatst en gelukkig nog geen enkele verkleuring vastgesteld.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rovinggecko

Gewoon doen zou ik zeggen, volgens mij is het wel mooi om wat gedimd licht uit de hoeken te krijgen. Trekt het breder en misschien wat hoger visueel.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Joske007

#23
Ben momenteel bezig met het plafond aan te pakken, waarbij het de bedoeling is om het middelste vlak te vullen met absorptieplaten zodat de 1ste reflectiepunten hiermee eveneens zijn aangepakt en dit vlak te bekleden met een zwarte stof. 
Nu kan ik de 2 buitenste plafondvakken op net dezelfde wijze afwerken door hier weer een zwarte stof over deze kaders te spannen of ik bekleed deze 2 vakken met een laag gyproc, wat me tevens de mogelijkheid biedt om hier eventueel nog spotjes te integreren?

Hierbij vroeg ik me af of deze gyprocplaten op de 2 buitenste vakken, geen nadelige invloed kunnen geven op de algemene akoestiek van de ruimte?
Het gaat hierom om een totaal te bekleden oppervlakte van 6.5m².

Schets van het plafond.



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Ik veronderstel dat het plaatsen van 6.5m² gyprocplaten op de 2 buitenste vakken voor de akoestiek wel geen probleem zal leveren, tenzij hier iemand een mening over heeft?
Het aanbrengen van de gyrpocplaten na de ruimte te hebben ingericht, behoort helaas door de stoffige karwei niet tot de mogelijkheden!
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link