Nieuw leven in de HT -> Relaxed Room

Started by Joske007, March 14, 2014, 18:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fluissie

Beetje laat maar toch: damnnnn wat een mooie ruimte! :worship:

Zeer kundig opgebouwd, chapau!

Joske007

Quote from: fluissie on June  5, 2014, 20:00:37
Beetje laat maar toch: damnnnn wat een mooie ruimte! :worship:

Zeer kundig opgebouwd, chapau!
Bedankt  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

kuiperik

Is een super ruimte geworden, daar zul je vast wel erg trots op zijn, en terecht.

Je hebt trouwens een mooie vlakke nagalmtijd, zelfs tot diep in het laag   :worship:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Joske007

Quote from: kuiperik on June  6, 2014, 12:57:24
Is een super ruimte geworden, daar zul je vast wel erg trots op zijn, en terecht.

Je hebt trouwens een mooie vlakke nagalmtijd, zelfs tot diep in het laag   :worship:
Thnx  ;)

Intussen met de sub te schuiven heb ik getracht om die dip op 40-80Hz weg te krijgen, denk toch dat de sub nu wel de meest ideale plek heeft gevonden en de dip er nu al veel beter uitziet.

Oude vs nieuwe meting: Pure-Direct vs XT32 (SPL 10-22.00Hz smooth 1/12):


Nieuwe meting met sub en XT32 (10-22.000Hz nagalm smooth 1/12):
In de lage frequenties  is er nog wel galm te zien, dus daaraan zal nog moeten gewerkt worden d.m.v. basstraps.


.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on June  6, 2014, 16:20:17
Nieuwe meting met sub en XT32 (10-22.000Hz nagalm smooth 1/12):
In de lage frequenties  is er nog wel galm te zien, dus daaraan zal nog moeten gewerkt worden d.m.v. basstraps.


Dat ga ik dan toch even volgen als je aan de bass-traps begint voor die sublage freqs nog wat te dempen  :coffee:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on June  6, 2014, 16:47:51
Dat ga ik dan toch even volgen als je aan de bass-traps begint voor die sublage freqs nog wat te dempen  :coffee:
Wat betreft de basstraps wil ik toch eens polsen naar de kant en klare systemen, zoals de basstraps van RGP.
Deze basstraps zijn beduidend compacter en efficiënter dan zelfbouw basstraps, de prijs is hier wel de bepalende factor!

Even nog nakijken en meten welk type ik hier het beste al of niet zou kunnen inzetten.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Quote from: jvanhambelgium on June  6, 2014, 16:47:51
Dat ga ik dan toch even volgen als je aan de bass-traps begint voor die sublage freqs nog wat te dempen  :coffee:

+1 ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on June  6, 2014, 17:36:34
Wat betreft de basstraps wil ik toch eens polsen naar de kant en klare systemen, zoals de basstraps van RGP.
Deze basstraps zijn beduidend compacter en efficiënter dan zelfbouw basstraps, de prijs is hier wel de bepalende factor!

Even nog nakijken en meten welk type ik hier het beste al of niet zou kunnen inzetten.

Daar heb ik me al met kunnen verzoenen vrees ik dat ik m'n 20Hz "galm" niet echt ga opgelost krijgen. Op die lage frequenties is het denk ik eenmaal de houten structuur van m'n zolder die mee aan het "flexen" gaat. (zijwanden 18mm betonplex + 9mm Gyproc ertegen met daarachter holle caviteiten). Dat is ook in een waterfall m'n enige "lelijke" bult die maar niet weggaat.

Jij zit daar ook met enkele specifieke frequenties (40Hz / 70Hz / 20Hz) en de 40 & 70 kan je mischien nog wel aanpakken met een aantal T70/T40 , de 20Hz is een lastigere...want de traps worden er echt niet compacter op.

Galm mag altijd wat hoger zijn in de lagere regionen hoor, op het eerste zicht zou ik niet teveel wakker liggen want het zit precies wel best goed.
Looking good Rik! (en klinkt denkelijk als een klok daar!)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

FinalCut62

Ik heb mijn HT al in mijn kelder ingericht en zit redelijk vast qua plaatsing van de apparatuur (achter het geluiddoorlatende doek, geldt zowel voor sub als fronts). Heeft nog zin om dit te laten meten/afstellen?

W.Otter

he huh?! je had je ruimte toch net klaar?
nu heb je er een complete thuisbios van gemaakt? en hoe!

prachtig zeg, mooi hoe je alles zelf aan hebt gepakt, netjes alle LSkabels weggewerkt heel mooi gedaan! :pompom:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

jvanhambelgium

Quote from: FinalCut62 on June  6, 2014, 21:11:36
Ik heb mijn HT al in mijn kelder ingericht en zit redelijk vast qua plaatsing van de apparatuur (achter het geluiddoorlatende doek, geldt zowel voor sub als fronts). Heeft nog zin om dit te laten meten/afstellen?

Ben je tevreden hoe het klinkt ? Dan moet je gewoon blijven genieten jongeuh  :D
Als er echt zaken zijn die je opvallen en dermate storen kan een meting wel verheldering brengen.

Er zijn wat lopende topics hierover waarin je een post kan gooien en daar kan je concreet mischien een foto's  / schets posten van de ruimte posten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Thnx, voor de complimenten  ;)

Het grote gros van de nagalmtijden lijken me inderdaad er erg netjes uit te zien. Ik dacht dat het optimale streefdoel ergens tussen 0,2 en 0,4 zou moeten liggen.
Deze RT-meting (hoop dat ik het goed doe) laat me toch zien dat er aan de hoge frequenties niet meer mag gesleuteld worden, waarbij er nog enkel nagalm tot 0,6 seconden in het laag overblijft................

Als het esthetisch en budgettair haalbaar zou zijn om enkel de frequentie 40 en 80Hz aan te pakken, wil ik dit wel zeer graag in overweging nemen.
De frequentie op 20Hz was ik zelf al uit dat deze wat meer om een heuse behandeling vraagt.
Zijn er nog andere alternatieven zoals de Modux Plate bastrapss van RGP...?

RT-meting

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on June  7, 2014, 10:39:50
Thnx, voor de complimenten  ;)

Het grote gros van de nagalmtijden lijken me inderdaad er erg netjes uit te zien. Ik dacht dat het optimale streefdoel ergens tussen 0,2 en 0,4 zou moeten liggen.
Deze RT-meting (hoop dat ik het goed doe) laat me toch zien dat er aan de hoge frequenties niet meer mag gesleuteld worden, waarbij er nog enkel nagalm tot 0,6 seconden in het laag overblijft................

Als het esthetisch en budgettair haalbaar zou zijn om enkel de frequentie 40 en 80Hz aan te pakken, wil ik dit wel zeer graag in overweging nemen.
De frequentie op 20Hz was ik zelf al uit dat deze wat meer om een heuse behandeling vraagt.
Zijn er nog andere alternatieven zoals de Modux Plate bastrapss van RGP...?

RT-meting


De RPG Modex Plate is sowieso erg estetisch en "compacte" unit die tot 35Hz wel iets doet, maar die kost ook wel wat geld denk ik. En mischien dat je met 1 wel niet gaat toekomen

http://www.rpginc.com/ProductDocs%5CMDXP_Modex%20Plate%5CModex%20Plate_2%20Page%20Brochure.pdf

Ander fabrikanten hebben ook spullen (vb GIK Scopus Tuned Membrane traps) maar die zijn wel wat "dikker" (vb 25cm dikte, 60cm x 60cm voor T40, 10cm dikte voor de T70)
Die dingen kost 150 pond per stuk en met 1 ga je er niet komen ;-) Maar 60x60 kan je mischien wel makelijker "kwijt"

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Hey jan,
Die bastrapss van het merk "GIK" namelijk de Acoustics Scopus Tuned Membrane Bass Trap (T70) lijken me inderdaad een mooi en compact alternatief om mijn nagalm/piek op 80Hz aan te pakken :)

Door zijn compacte afmetingen van 60x60cm en dikte van 10cm (diverse kleuren) zijn deze wel makkelijker in de ruimte te plaatsen/verdelen.
Vraag me alleen af hoeveel ik er precies als minimum dan zou moeten plaatsen, want de verzending van deze producten zijn uiteraard ook niet te vergeten.


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Tja, ik denk dat 4 stuks toch wel een minimum is, het blijven maar tegeltjesvan 60cm x 60cm.
Als ik er zo 4 in de shopping-basket gooi met shipping naar Belgie ben ik kleine 1100,- euries kwijt  :nowink:

Zoiets kan dus aaaardig in de papieren beginnen lopen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Ja zo'n 4 kant en klare bastrapss gaan in prijs dan ook snel de hoogte in, waarbij je dan vooral hoopt dat de investering de moeite waard is en het product op zich effectief is  :exclamation: :notify:

Iemand hier met de bastrapss van GIK enige ervaring mee of misschien moet ik deze vraag voor de zekerheid in het akoestiek topic plaatsen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Gisterenavond bij Werner "home@themovies" de Sony HW55 en plafondbeugel afgehaald en uiteraard diezelfde avond nog aangesloten, zodat we hier allen thuis van de eerste film mochten genieten  :headbanging:  :popcorn:

Vandaag was het tijd dus tijd voor de uiteindelijke plafondmontage!

Hierbij wat vluchtige foto's met de gsm genomen (sorry voor de kwaliteit).
Zoek alleen nog een mooie oplossing om deze kabels weg te werken, wat met deze beugel van Vogels niet echt lukt.

 

 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Nicklazzz

Marantz SR7007 & UD5005/B&W 683,HTM61,686,ASW610XP/ Van Den Hul/RU-connected/PS4/Synology DS412+ 16TB/AppleTV3

rho

Op basis van een foto kan je natuurlijk niet echt een oordeel vellen, maar voor zover dat wel kan ziet het beeld er geweldig uit.

Joske007

Quote from: Nicklazzz on June 12, 2014, 22:33:30
Zeer mooi geworden :pompom:
Thnx 😀
Quote from: rho on June 13, 2014, 08:55:38
Op basis van een foto kan je natuurlijk niet echt een oordeel vellen, maar voor zover dat wel kan ziet het beeld er geweldig uit.
Zijn inderdaad maar plaatjes 😉

Iemand hier met een mooi idee om die kabels wat netjes weg te werken?

Het stuk buis is op een 10cm afgezaagd, dus kan de kabels maar voor een 8cm langs de achterkant doorvoeren 😡
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Beetje laat maar wat is je ruimte mooi geworden Rik !!
En je ervaart meer detail met film,super man.
Daar doe je het allemaal voor he  :popcorn:

Joske007

Quote from: morca on June 13, 2014, 11:05:28
Beetje laat maar wat is je ruimte mooi geworden Rik !!
En je ervaart meer detail met film,super man.
Daar doe je het allemaal voor he  :popcorn:

Thnx  ;)
Kan nu des te meer begrijpen, waarom we het hier nu allemaal doen, de beleving is echt super  :headbanging:

Muziekervaring (stereo):
Na wat verder tunen met de opstelling, sub en dsp heb ik deze week hier verder nog verschillende uurtjes in de Relaxed Room naar muziek geluisterd
Damn, wat klinkt het hier verdorie toch echt goed, waarbij er nu weer terug naar bepaalde muziekgenres wordt geluisterd, welke me voorheen minder bekoorde vanwege de slechte akoestiek, wordt nu een echt genot om naar te luisteren echt Relaxed.

Filmervaring (Beeld & geluid):
Na de montage van de projector tegen het plafond, hebben we gisterenavond hier allen eens lekker uitgebreid van het prachtige plaatje genoten, dat deze Sony HW55 tevoorschijn tovert  :wub:

Als het op akoestisch vlak voor muziek al goed klinkt, dan kan het ook niet anders dat de ervaring net zo bij film ligt. Inderdaad, in vergelijk met mijn filmervaring t.o.v. de leefruimte beneden is de algemene beleving in een woord wauw  :music: ...mede door het grotere scherm in een goed verduisterde ruimte, sub heeft meer punch in deze kleinere ruimte, voorste speakers staan nu beter en het algemene volume kan hoger dan voorheen.

Om het hier verder volledig naar mijn smaak en beleving te krijgen, is er toch nog wel wat werk te verzetten. Hierbij denk ik aan bv aan het plaatsen van kant en klare bastrapss om de freq. 80Hz hier te temperen of door middel van DSP verder te tunen? Verder zou ik hier graag in de toekomst een mooie 3-kanaals eindversterker in klasse-D "nCore 400" wensen.
Zo kan deze mijn lastige speakers van voldoende sap voeden, waardoor de algemene sound hier een positief wordt beïnvloed.


Verder nog getracht om de kabels wat te fatsoeneren.
Helaas kwam hierdoor de projector terug scheef te hangen, waardoor ik alles terug moest afstellen.
Zelfs bij het afstoffen v/d projector moet je bij deze beugel met enige voorzichtigheid te werk gaan, anders kan je de boel weer gelijk afstellen  :'(

 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

home@the movies

QuoteHelaas kwam hierdoor de projector terug scheef te hangen, waardoor ik alles terug moest afstellen.
Zelfs bij het afstoffen v/d projector moet je bij deze beugel met enige voorzichtigheid te werk gaan, anders kan je de boel weer gelijk afstellen  :'(

Heb je wel alle lock schroefjes en de ring vastgeschroefd na afstelling? dat is wel nodig om heel de boel op zijn plaats te houden.

Gr
Werner

Joske007

Yep, staan allen vast, ze zijn nu ook moeilijk te missen, hé  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=fns8fsiw_LU
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on June 14, 2014, 10:47:29

Damn, wat klinkt het hier verdorie toch echt goed, waarbij er nu weer terug naar bepaalde muziekgenres wordt geluisterd, welke me voorheen minder bekoorde vanwege de slechte akoestiek, wordt nu een echt genot om naar te luisteren echt Relaxed.


Ik heb gisteren voor het eerst in tijden weer boven film gekeken.
Moet ik weer eens wat vaker gaan doen om de door jouw genoemde reden  :music: