Lage kelder, is hier iets van te maken?

Started by popmarter, March 13, 2014, 13:15:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

popmarter

Hallo, na flink wat zoekwerk op dit mooie forum, heb ik nog niet echt een antwoord gevonden voor mijn situatie.

Is het mogelijk om een luisterruimte / studio te maken in een kelder die 3 meter breed, 4 meter lang, maar 1.75 meter hoog is?

Ik heb er nu een bureau met twee Paradigm Mini Monitoren staan en dit is te doen, maar het geluid moet beter kunnen (vrij scherp nu). Wanden zijn van beton en geschilderd. Her en der lopen wat dunne leidingen (maar die vormen niet echt een probleem).

Alvorens ik investeer in een boel zaken, hoor ik graag of het wel zinvol is met zo'n kleine lage ruimte. Voor de beeldvorming, het is een kelder, met vast trap (duh..), in 1 hoek een radiator en in andere hoek een expansievat van de cv. Verder is de ruimte min of meer volledig te gebruiken (geen lekkage oid). Op de vloer ligt laagpolig tapijt.

Ik hoor graag wat adviezen.
Rene

Hanky Panky

Kun je de kelder niet verder uitgraven?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

HTip

Welkom op het forum!

De hoogte is wel erg klein, maar er is zeker wat van te maken. Akoestisch gezien best goede verhouding, maar je zal wel wat aan je plafond en wanden moeten doen. Je hoogpolig tapijt doet al veel, maar je zult de reflecties van de speakers van wanden en plafond moeten dempen.

Ik heb ook een kelder, maar die is 2m20 hoog, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar had wel dezelfde uitdagingen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

popmarter

Quote from: Hanky Panky on March 13, 2014, 17:00:21
Kun je de kelder niet verder uitgraven?

:) Nee, laten we niet het risico lopen op vochtproblemen.

popmarter

#5
Quote from: HTip on March 13, 2014, 17:10:30
Welkom op het forum!

De hoogte is wel erg klein, maar er is zeker wat van te maken. Akoestisch gezien best goede verhouding, maar je zal wel wat aan je plafond en wanden moeten doen. Je hoogpolig tapijt doet al veel, maar je zult de reflecties van de speakers van wanden en plafond moeten dempen.

Ik heb ook een kelder, maar die is 2m20 hoog, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar had wel dezelfde uitdagingen.

Bedankt! Ik heb even nagemeten, ik ben wat te optimisch geweest. Lengte is maar 4 meter (waar ik eerder dacht 5 tot 6 meter). Veranderd dat nog iets in je mening / advies? Ik heb overigens laagpolige vloerbedekking, maar ik begrijp dat dat in ieder geval beter kan.

donaldk

Zet er een bank in en nog wat meer massa, desnoods een matras tegen de zijmuur en je zult merken dat het al veel minder scherp, hol, of rondstuiterend klinkt. Projector kan ook op de grond of een tafeltje dus daar is de hoogte ook geen probleem. Projector tegen de muur tegenover het scherm en je kunt nog wandvullend projecteren ook. 300/16x9 = 168,75, dus precies genoeg ruimte om het schermdoek vast te zetten op de muur;-). Of als je niet veeleisend bent gewoon op de muur.

buizesmurf

Ik zit ook in de kelder.De afmetingen zijn grof geschat 4x3.75 De hoogte is met 1.85 net iets beter...En ben er best tevreden mee...Wel zwaar akoestisch aangepast...

popmarter

Quote from: buizesmurf on March 14, 2014, 04:44:46
Ik zit ook in de kelder.De afmetingen zijn grof geschat 4x3.75 De hoogte is met 1.85 net iets beter...En ben er best tevreden mee...Wel zwaar akoestisch aangepast...

Klinkt goed, zou je kort willen aangeven wat je precies gedaan hebt aan aanpassingen?

popmarter

Quote from: donaldk on March 14, 2014, 01:52:57
Zet er een bank in en nog wat meer massa, desnoods een matras tegen de zijmuur en je zult merken dat het al veel minder scherp, hol, of rondstuiterend klinkt. Projector kan ook op de grond of een tafeltje dus daar is de hoogte ook geen probleem. Projector tegen de muur tegenover het scherm en je kunt nog wandvullend projecteren ook. 300/16x9 = 168,75, dus precies genoeg ruimte om het schermdoek vast te zetten op de muur;-). Of als je niet veeleisend bent gewoon op de muur.

Ik had - voor ik hier terecht kwam - wat van dat noppenschuim van de Gamma gehaald en dit  - om wat te proberen - vlak achter de monitoren geplaatst en her en der op de muur.  :unsure:
Of het echt wat doet... het heeft mij in ieder geval nog niet overtuigd... ergens op dit forum las ik al dat ander materiaal al snel beter is.

Iemand een tip (merk/type) voor wat ik beter kan kopen, voor in deze situatie? Ik ben nog niet zo gecharmeerd van / bekend met Rockwool-achtig spul, het is en blijft een kleine kelder met beperkte ventilatiemogelijkheden (en ik ben vrij gevoelig voor jeuk / vezeltjes  :crazy: ) ..

buizesmurf

Heb wel drastisch gewerkt  metgeluiddempend materiaal...estethiek kwam op de tweede plaats..
zie hieronder,klik op de link..

HTip

Quote from: popmarter on March 13, 2014, 19:31:26
Bedankt! Ik heb even nagemeten, ik ben wat te optimisch geweest. Lengte is maar 4 meter (waar ik eerder dacht 5 tot 6 meter). Veranderd dat nog iets in je mening / advies? Ik heb overigens laagpolige vloerbedekking, maar ik begrijp dat dat in ieder geval beter kan.
Met die afmeting heb je meer akoestische problemen dan voorheen. Maar er is zeker wat van te maken. Ligt een beetje aan hoever je wilt gaan. Kijk maar eens in mijn topic in de akoestieksectie. Daar zie je wat ik allemaal heb gedaan en het resultaat ervan. Hoogpolig tapijt kan meer energie opnemen en dus dempen dan laagpolig. Maar laagpolig is weer beter dan een harde ondergrond.

Mijn ruimte is 5m52 lang, 4m07 breed en 2m20 hoog. Netto na alle aanpassingen blijft daar resp 5m27, 3m96 en 2m12 van over.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

popmarter

Wow, die topic had ik nog ff niet gezien.even geen woorden, voor anders dan: Fantastisch!  :worship:

Maar eens even met de vrouw overleggen over hoever 'we' kunnen gaan...  :wub:

buizesmurf

Omdat mijn plafond al zeer laag was,heb ik deze geschilderd met struktuurverf,om alzo een minimum aan hoogte te verliezen....werk volgens mij als een soort difuser....

HTip

Quote from: popmarter on March 14, 2014, 14:01:48
Wow, die topic had ik nog ff niet gezien.even geen woorden, voor anders dan: Fantastisch!  :worship:

Maar eens even met de vrouw overleggen over hoever 'we' kunnen gaan...  :wub:
Dank je voor het compliment! :wub: Succes met het overleg ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: buizesmurf on March 14, 2014, 14:41:40
Omdat mijn plafond al zeer laag was,heb ik deze geschilderd met struktuurverf,om alzo een minimum aan hoogte te verliezen....werk volgens mij als een soort difuser....
Structuurverf werkt niet als diffuser, maar voorkomt in beperkte mate de flutterecho. Echter om dit goed te doen heb je ook diepte nodig, zoals bijv. een QRD-diffuser.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Quote from: buizesmurf on March 14, 2014, 14:41:40
Omdat mijn plafond al zeer laag was,heb ik deze geschilderd met struktuurverf,om alzo een minimum aan hoogte te verliezen....werk volgens mij als een soort difuser....
Ja en zakdoeken zijn zeer goede absorbers... :)

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

XtrmB

Tijd geleden dat ik de tijd en ruimte had voor de HT hobby maar eindelijk is het zo ver. Even een gigantisch oud topic omhoog maar is het enige wat nagenoeg lijkt op mijn situatie dus vandaar geen nieuw topic.

We gaan eind december naar een nieuw huis waar een kelder aanwezig is, daar komt dan de lang verwachte thuisbioscoop. Helaas heb ik geen foto bij de hand van de kelder maar het gaat om de volgende plattegrond met een stahoogte van 1.70m. Uitgraven ligt niet binnen het budget, ondanks het feit dat de woning zeer waarschijnlijk op palen staat is het verdiepen met 50cm nog een kostbare klus. We gaan dit wel inventariseren maar verwacht er niet veel van.



Het plafond van de kelder is voorzien van een soort gewelven, zie afbeelding. Wat heeft dit voor een effect op de akoestiek?



Mijn idee is om de vloer en wanden te voorzien van tapijt, het plafond of zo te laten of dicht te zetten met gips. In het plafond zou ik wel graag dolby atmos willen en richting een 5.2.4. gaan. De beperkte hoogte kan roet in het eten gooien maar zijn de luidsprekers in het plafond zodanig in te regelen dat ondanks de afstand er nog een goede atmos beleving heerst?

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."