De 4 G's van HT/multichannel

Started by patrick_vdb, January 29, 2004, 14:10:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Spacebass

Als jij een 805 als "sat" systeem kwalificeert heb ik niets gezegd  ;D

Bij satelliet-setje denk ik aan iets heel anders  ;D  ;D

patrick_vdb

Hi Christiaan,

Mijn opmerking refereert naar de post van SB ;) , maar staat idd een beetje ongelukkig zo.

Tjsa, als we speakers als N805 of eender welke stand-mounted speaker gaan benoemen als sat-systeem dan zal enige discussie snel verstranden aangezien niemand dan meer weet waar we over praten ::)

Mvgr

Patrick

R

Patrick, misschien een idee om het topic een andere titel te geven die wat appealing is voor newbies. Dat zal wel een hoop nutteloze vragen schelen die al vele malen eerder zijn beantwoord.

VlisChris

QuoteMijn opmerking refereert naar de post van SB
Duidelijk :).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raf1

Patrick, kudos ;D

Ik had vrijdag al een reply gegeven maar die is vanwege de server problemen verdwenen denk ik ???
Geeft niet.

Een aantal mensen komen akelig dicht bij een waarheid die moeilijk te accepteren is, dat de vele kant en klaar setjes beter gematched zijn ::)
Het ontbreken van kwaliteit, is nog de grootste hamer, maar plaatsings mogelijkheid en kostprijs zijn boven op de homogeniteit zaken die voor velen de doorslag kunnen geven.
In feite is het zelfs zo dat er heel erg veel mensen heel erg goede surround sturing kunnen hebben, zonder dat zij dit beseffen ;D
Als er dan ook G's toegevoegd zouden worden, zou daar de G van speaker of kamer grote bij moeten zitten.
Ook 805 zijn in 5 voud niet zomaar neer te zetten en compromissen noodzakelijk.

Ik zelf ben altijd bezig met nadenken over hoe wat, en ook dit weekeinde is weer menig uurtje hier aan besteed.
Daar de cirkel plaatsing bij velen met hun inrichting en/of kamervorm niet haalbaar is zal er mbv delay het beoogde resultaat gehaald moeten worden.
Een paar gedachtes hierover:
Bij stereo gaan wij uit van 2 identieke speakers op een gelijke agfstand van de luisteraar.
Indien de afstand niet gelijk is kan er met de balance knop gecompenseerd worden.
Dit is dan gebaseerd op volume.
Voor/achter speakerplaatsing kan op dezelfde wijze bekeken worden.
Vanaf de luisterplek luisteren naar voor/achter alsof het links/rechts(van stereo) is, zou hetzelfde moeten werken voor volume.
Ookal zijn de afstanden niet gelijk, dmv volume kan je de balance op de juiste plek leggen.
Het probleem zit dan nog voornamelijk in het in tijd gelijk krijgen van de voor/achter speakers.
De meeste procesoren hanteren een simpele methode, meet het verschil in afstand, en voer dat in als een tijd of afstand in de instellingen voor delay in de surround kanalen.
En juist hier gaat het volgens mij niet goed.
In theorie prima, in praktijk niet voldoende.
Buiten dat er volgens mij nu geen enkel signaal is wat voor deze afsteling geschikt zou zijn, het zou een klik of plop achtig geluid moeten zijn, met het liefst een fase relatie tussen voor en achter en in DD/DTS natuurlijk, is het zo dat tijdens het afstellen er rekening mee gehouden met worden dat ook de speaker zelf verplaast moet worden om een optimaal resultaat te verkrijgen.
Enig ervaringen en gedachtes in deze richting zijn zeer welkom.

Groetjes,

Raf.


cinepaulis

Hoi !

Wat betreft gelijke speakerafstanden:
Je zou als extra optimalisatie stap ook je speaker afstanden fysiek nog kunnen corrigeren zodat ze precies overeenkomen met de electronisch ingestelde afstand.

Stel je kunt je speakers op 30cm nauwkeurig electronisch instellen.
En de fysieke afstanden t.o.v. de luisterplaats zijn:
L,C,R = 3.20m
SL,SR = 1.9m
Dan zou je dus electronisch de volgende afstanden kiezen omdat deze het dichts de fysieke afstanden benaderen:
L,C,R = 3.30m
SL,SR = 1.8m

Wat je dan als laatste stap nog zou kunnen doen is om de fronts 10cm verderweg te plaatsen en de surrounds 10cm dichterbij. Op die manier komt je electronische afstand in ieder geval 100% overeen met je fysieke afstand.  :)

Misschien vrij voor de hand liggend voor sommigen, maar wellicht toch de moeite van het vermelden waard.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Goede tip cinepaulis  :)

Ik heb ook zo'n dsp waarbij je met veel te grote stappen werkt.

Heb het idd zelf ook zo moeten oplossen...

Harry HT

Quote from: cinepaulis on February  2, 2004, 14:10:37
Misschien vrij voor de hand liggend voor sommigen, maar wellicht toch de moeite van het vermelden waard.

Hallo,

Hier heb ik een kleine vraag over, ik meet altijd met m'n lint vanaf m'n front tot de rugleuning of moet ik meten tot de rand van het zitgedeelte?
En hoeveel % draaien jullie je speaker "naar binnen"? Kijkt de tweeter je aan?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

cinepaulis

Hoi !

Het is de bedoeling dat je vanaf de voorkant van de speaker tot aan de luisterplaats meet. En dan op de plaats waar je oren zitten. Het werkt meestal erg handig om dit met 2 personen te doen. De 'figurant' zit op de bank op de luisterplaats en houdt het uiteinde van het meetlint tegen zijn neus aan (bijv.) terwijl de ander de afstand meet tot de speaker.

Het naar binnen draaien van je speakers is per speaker anders en mogelijk zelfs per luisterruimte. Over het algemeen heb je bij het indraaien wat meer focus in het geluidsbeeld (bij stereoweergave).
Dit is dus niet als vuistregel te zeggen, maar zul je zelf moeten ervaren door te experimenteren.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Lone Ranger

Lekker leesbaar allemaal, maar wat is nu het ideale G-plekje.
Ik bedoel het Gewenste zitplekje. ;D

jaco

#35
Quote from: cinepaulis on February  2, 2004, 15:58:58
De 'figurant' zit op de bank op de luisterplaats en houdt het uiteinde van het meetlint tegen zijn neus aan (bijv.) terwijl de ander de afstand meet tot de speaker.
Afhankelijk van de maat van de neus heb je dan ook een afwijking van tot10 CM  ;D

Maar het is inderdaad wel de manier ja, een live persoon meten als hij in zijn specifieke zithouding plaats heeft genomen.

-edit neusafmeting variabel gemaakt. Denk erom, de neus zit voor op het gezicht en de oren aan de zijkant, dus dat zijn ook enige cm's

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

VlisChris

damn dan heb je een groooooote neus ;D ;D ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Harry HT

Hallo,

Mij is nog niet helemaal duidelijk of 5 gelijke speakers beter klinken, dan 4 speakers met een bijhorende center. Ik ga er vanuit dat de speakers voor film en sourround sound worden gebruikt.

Bijvoorbeeld de B&W N805 speaker, daar kun je 5 gelijke speakers van kopen of 4 gelijke speakers met een bijhorende center.
Ik heb begrepen dat deze center voor 99% matched met de gewone speaker. Maar met andere series en merken is de match vaak minder toch? veel minder?

De hoogte van de tweeter van de N805 en de N805 center wijkt ook af.

Zou het argument van niet gelijke speakers en niet gelijke hoogte zwaar genoeg zijn om niet te kiezen voor een centerspeaker? Het voordeel van de center is toch deze beter stemmen kan weergeven? En vaak beter plaatsbaar is (center moet plaats delen met tv).

Mijn ervaring met het plaatsen van de center naast de tv is zeer negatief, je draait vanzelf je hoofd steeds meer naar de center ipv de tv. De tv op 90 cm hoogte te plaatsen lijkt me ook niet ideaal, om zo een gewone speaker (die dienst doet als center) te kunnen plaatsen.

Of is in de praktijk 5 gelijke speakers en gelijke hoogte alleen maar realiseerbaar met een plasma of scherm waarbij de plasma of scherm hoger dan 90 cm hangt?

In de folder van B&W (nautilus 800 serie) staat een foto van 2 x n801 en een htm1 center, deze speakers staan in een speciale HT ruimte opgesteld als front. Waarom geen 3x n801 als front? Is dat gedaan uit commerciele overwegingen? Indien je kiest voor een n801 koop je toch geen htm1, is niet gelijk met n801 en tweeter is niet op gelijke hoogte. 

Gegroet,

Harry



De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hi Harry,

Quote from: Harry HT on February 12, 2004, 11:05:58
Mij is nog niet helemaal duidelijk of 5 gelijke speakers beter klinken, dan 4 speakers met een bijhorende center

Een speaker als center gebruiken welke gelijk is aan de fronts en surrounds zal beter integreren, en daarmee verdwijnen in het geluidsbeeld, dan een niet-gelijke speaker (zoals daartoe ontworpen centers bijna altijd zijn).

Praktische of domestische zaken kunnen maken dat je gaat afwijken van "het ideaal", een vloerstaander voor een TV of erboven plaatsen bv is niet zo handig. In hoeverre men van het ideaal mag of wil afwijken zal vrij persoonlijk zijn afhankelijk van ieders wens (om al dan niet het ideaal te bereiken/benaderen) en mogelijkheden.

Waar het mij vooral om te doen was met deze topic is om duidelijk te maken dat bepaalde keuzes niet zonder slag of stoot gemaakt mogen te worden. Veel te vaak en veel te gemakkelijk wordt er bv vaak gezegd dat surrounds minder werkzaam zijn en daarom ook van mindere kwaliteit mogen zijn, dat 5 identieke speakers automatisch ook duur betekend enz. Vaak een teken van niet goed of genoeg nagedacht te hebben over de mogelijkheden en "het ideaal". Het topic is dus vooral bedoelt als stof tot nadenken ;)

Mvrg

Patrick




garmtz

Harry, de 4G's is inderdaad een theoretisch verhaal (niet dat het zo goed als mogelijk moet worden nagestreeft!). Een center heeft bestaansrecht omdat deze gewoon een praktischer formaat heeft in de meeste gevallen. Probeer deze speaker maar eens onder je scherm te plaatsen;



Gaat met deze toch wat gemakkelijker:



Als de center en fronts maar echt zijn ontworpen met integratie in het achterhoofd (dus liefst dezelfde drivers, filter etc.), dan is het compromis niet echt een groot compromis meer.

En het is niet zo dat een center stemmen 'beter' weergeeft. Als hij dat zou doen, zou hij op een bepaalde manier een voorkeur hebben en dat gaat weer tegen de regels in. Hij moet gewoon in kwaliteit gelijk en in timbre hetzelfde zijn als de fronts, dus zonder een voorkeur voor stemmen of wat dank ook.

Scarp

Of probeer de volgende eens onder je scherm te krijgen :):

garmtz

Ja, met bijbehorende sub-towers:



Dipolaire torens: 208 x 91 x 71cm
Sub-bass torens: 160 x 38 x 58cm

Jinsu

Hoi,

Jullie maken hem helemaal gek ;D .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

garmtz



Ik denk dat je deze speakers gerust op large mag zetten... :D  Dan lijkt die Theater center speaker maar een klein ding... ;D

Genoeg off-topic, sorry...

Richard Kruizinga

Quote from: Ruben on January 29, 2004, 15:41:45
Hey een apple liefhebber. Ik heb een dubbele G4, telt dat ook?

Hier nog eentje... al is het dan een enkele G4. Tsja.
Sony TA-E9000ES, Sony TA-P9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony DVP-NS999ES, Sony CDP-XA555ES, Sony ST-D777ES, Sony DTC-ZA5ES, Mission 752F (front), Mission 77c (center), Sony APM-22ES II (achter), Sony KV-X2141, Apple Mac G5 2x2

patrick_vdb

Hi,

Nu is het toch nog niet zo gek lang geleden dat ik bij Garmt was en dacht ik dat hij alleen de theater center nog ging halen maar zo te zien is z'n hele kamer veranderd ;D

Mvrgr

Patrick

garmtz


Martin_M

#47
En z'n Chords vervangen door Krell (zie foto)??? Dacht 't niet ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz


Grindtegel

Sommige mensen hebben gewoon teveel geld te besteden...  :o
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon