Versterker/Reciever/Streamer set <€1000

Started by SmauG, March 6, 2014, 23:41:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SmauG

Een van m'n beste vrienden heeft eindelijk het licht gezien en beschreeft zijn knallende sony 2.1 setje als "Pauper set" en "Bass overheersend"  :pompom:
Dit komt aardig met mijn bevindingen overeen, hoewel ik nog nooit muziek geluisterd heb op die set heb ik het altijd erg prettig gevonden om house en andere harde stylen electronische muziek te luisteren.

Ik ben even met hem langs een aantal standaard vragen gegaan en hij gaat nog even goed nadenken over het volgende;
1) Wat verwacht je van de set? antw. Het moet wat gebalanceerder klinken, maar het moet niet teleurstellen als ik eens even wil knallen
2) Hoeveel input/outputs heb je nodig? antw. Voornamelijk digitale inputs HDMI en HDMI beeld en 2 of 2.1 geluid output.
3) Wat is je budget wat je er ongeveer aan uit wil geven? antw. 800-1000 euro.

Ik heb hem uiteraard uitgelegd dat ik hem niet zomaar iets kan voorschrijven en dat hij daarmee volledig in z'n nopjes zal zijn, ik ben mij inmiddels bewust van het veelvuldig beluisteren van HIFI gear en heb hem dat ook proberen duidelijk te maken.
Waar ik echter bang voor ben, is dat zijn budget deze "luxe" niet direct toelaat. Maar ik kan hier naast zitten.
Ik heb besloten hem te gaan helpen en hij heeft aangegeven dat tweedehands geen probleem is, mits kwalitatief in orde. Wel heeft hij aangegeven dat streaming een pre is en dat hierdoor de meeste tweedehands oplossingen volgens mij snel vergaan zijn.
De man heeft een vriendin welke denk ik wel iets geeft om de esthetiek van de speakers (vloerstaand) maar zelf gaf hij Jamo S526 aan.

Wat betreft de jamo's en de topologie zit hij wat betreft zijn wensen wel in de juiste richting te denken. Mijn ervaring is dat 2,5 weg systemen toch net ff dat beetje meer boogie factor hebben dan 2 weg of 3 weg systemen door de aanvulling en soms bult in het laag. Let wel, in deze prijsklasse.

Voor mij bekende succesvolle combi's in deze prijsklasse zijn eigenlijk alleen met Marantz. Hierbij dan een mooie zuil van MA, KEF, Focal, Mordaunt Short, Boston.
Daarom richt mij bij deze tot jullie om eens mee te denken naar mogelijke combinaties of eventuele problemen die zich voor kunnen doen, 3x hdmi 1 en 1x hdmi uit op een 2ch reciever bijv? Is dit nodig. misschien kan hij een TV gebruiken als switch. affijn jullie snappen wel wat ik bedoel  :coffee: Alvast bedankt.
De kans dat de ruimte van +/- 20m2 d.m.v. demo's in het vergelijk meegenomen kan worden is erg klein.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Witalik

Maar wilt ie nu een 2.1 of 5.1 ?

En wat wil je met een streamer ? Echt een stand alone apparaat in de zin van een mediaspeler of gewoon een optie om je ipod of iets dergelijks direct af te spelen ? Dan hebben sommige receivers al iets ingebouwd waar je gebruik van kunt maken ? Scheelt je weer geld en kan je meer uitgeven voor speakers en een receiver.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

SmauG

 ^^

Stereo.

Ik ben niet zo thuis in de recieverij en de hedendaagse mogelijkheid, ben wat dan aangaat nog wat ouderweds. vandaar mijn vraag hier.

We gaan vanavond eens even op een rijtje zetten wat er precies nodig is en wat niet.
HDMI op stereo recievers heb ik volgens mij nog niet gezien en betwijfel of dit ook echt nodig is als bij bijvoorbeeld een TV als switch gebruikt zoals ik dat ook doe.
W.b.t. streaming was hij heel duidelijk. Hij wil eenvoudig vanaf zijn tablet, telefoon of spotify muziek kunnen afspelen op zijn set. Weet niet of een NAS nodig is, maar als het apparaat netwerkfuncionaliteit heeft zou dat enorm helpen denk ik.
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Oud lid

Je bent misschien ouderwets, maar niet van de oude stempel. Dan zou je Nederlands wel beter zijn...

Erwin B

SmauG

Quote from: Erwin B on March  7, 2014, 11:03:22
Je bent misschien ouderwets, maar niet van de oude stempel. Dan zou je Nederlands wel beter zijn...

Erwin B

Enorm bedankt voor deze zinnige post.  :-X
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

mijkie

#5
is een PowerNode niks voor hem, streamer en versterker in 1, en een goede streaker met netwerk-functie !!

http://www.bluesound.com/products/powernode

http://www.wifimedia.eu/catalog/bluesoundpowernodeblack-p-3670.html

setje Boston Acoustics M25 ernaast en klaar.......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

twani

#6
Quote from: SmauG on March  7, 2014, 12:06:00
Enorm bedankt voor deze zinnige post.  :-X
Deze meneer staat niet bekend om z'n "fijnbesnaardheid" , ook wel gewoon bot.

Trek je er niets van aan ;)


Welkom :worship:

twani

Quote from: mijkie on March  7, 2014, 17:01:23
is een PowerNode niks voor hem, streamer en versterker in 1, en een goede streaker met netwerk-functie !!

http://www.bluesound.com/products/powernode

http://www.wifimedia.eu/catalog/bluesoundpowernodeblack-p-3670.html

setje Boston Acoustics M25 ernaast en klaar.......
Bijv. :thumbs-up:

Spijkie

simple audio schijnt ook aardig die kant op te gaan en veel waar voor zijn geld te bieden,nog nooit gehoord btw hoor :)
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Oud lid

Quote from: twani on March  7, 2014, 20:55:22
Deze meneer staat niet bekend om z'n "fijnbesnaardheid" , ook wel gewoon bot.


Is dat waar? Waar haal je dat vandaan?

Erwin B

mijkie

Quote from: Erwin B on March  8, 2014, 09:26:19
Is dat waar? Waar haal je dat vandaan?

Erwin B

kunnen we dit soort vragen en opmerkingen niet via PM regelen en bij het onderwerp blijven .....

geen aanval, ik citeer jouw opmerking als voorbeeld !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

SmauG

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
De Simple Audio ziet er inderdaad wel netjes uit, maar laat niet veel ruimte in het budget over voor luidsprekers.

We hebben nog even overlegd over wat nou precies de wensen zijn en hoe zwaar bijv. een gui weegt.
HDMI en GUI zijn wel degelijk een pre. Hoewel ik hem daarvanaf probeer te praten, omdat zijn TV NU nog geen functies heeft zoals DLNA, Netwerk en USB maar elke nieuwe TV tegenwoordig volgins mij prima kan dienen als digitale switch.
Qua looks en functionaliteit neigt hijzelf naar een van de slimline marantz receivers.
Mijn ervaringen met Marantz zijn goed en op basis van eerdere ervaring ik dacht onmiddelijk aan een paar van de kleinere wharfedale diamond zuiltjes.

Hoe capabel kan zou ik de voeding van de Marantz NR1604 in kunnen schatten wanneer deze slechts één paar stereo luidsprekers hoeft aan te sturen, al dan niet bi-amp voor wat dat uitmaakt vanuit een enkele voeding?

Ik zag ook een mooi paartje Tannoy V4's in de uitverkoop bij de winkel die o.a. de Simple Audio spullen verkoopt, Ik hoor ook veel goeds over de Tannoy/Marantz combi en mijn ervaring met de combi is erg goed (understatement), maar op  het niveau Premium 15 aan Kingdom Royal.
Enige input hoe de Tannoy V4 zich verhoudt tot een Wharfedale Diamond 10.4/6?

Quote from: twani on March  7, 2014, 20:55:22
....
Welkom :worship:

Danku, een officieel voorstellen moet nog altijd eens gebeuren, maar knappe foto's van de set maken is er nog niet van gekomen.  :music:
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Dirk

fwiw ; ik heb zelf een tijdje de Simple Audio (model zonder amp) in huis gehad, maar ook weer verkocht...omwille van de abominabele UI.
bij een toestel wat het hart moet vormen van je keten is dit imo niet iets waar je licht over mag gaan  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marino

Dat zou je niet verwachten, ik las ergens dat het oud medewerkers zijn van Linn.. Is inderdaad een zeer belangrijk onderdeel waarmee je telkens weer mee te maken hebt.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2