Advies kleur luidsprekers

Started by Sjaudio, March 5, 2014, 20:54:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaudio

Drivers schroef je door de baffle rechtstreeks in de kast.


knubbe

thx voor het plaatje. Gewoon met schroeven rechtstreeks in het hout? Of met bouten?
En de achterkant, zit daar het leer omgeslagen? Lijkt me niet echt gewenst vanwege een evt. luchtlek of is dat verwaarloosbaar?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sjaudio

Baffle zelf is afgerond, en het leer zit er inderdaad omheen geslagen, aan de achter en voorkant verlijmd.

Een houten baffle rechtstreeks op hout vastgeschroeft geeft minder mee, kans op kiertjes en scheurtjes, juist dankzij het leer drukt het goed en luchtdicht vast.  De baffle zit met 29 flinke schroeven vast, via de drivers, dus dat gaat geen kant op.

knubbe

Quote from: Sjaudio on March 10, 2014, 13:36:54
juist dankzij het leer drukt het goed en luchtdicht vast

Daar ging het me even om, dan weet ik dat ik dit ook zo toe kan passen. Alleen gaat mijn voorkeur altijd uit naar bouten ipv schroeven.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sjaudio

Bouten en inslagmoeren is natuurlijk nog beter, mits goed vervaardigd. Je hebt natuurlijk ook verschillende soorten en kwaliteit in schroeven, gebruik zelf deze torx. Zijn erg dik, mooi afgewerkt (Zwart) en pakken goed.


Sjaudio

Zo. Staan in de laatste lak: 2 x grond en 2 x hoogglans. Resultaat is mwah.. Komt vooral door de ronding van de luidspreker, hier is geen mdf gebruikt maar een ander soort plaatmateriaal wat gewoon niet glad lijkt te worden, maar voorlopig vind ik het prima zo!

In de toekomst wil ik ze toch misschien weer laten fineren, helaas niet voor mij weg gelegd dit soort vakwerk. Heeft iemand misschien tips? Hobby-ist of prof.


rovinggecko

Hoe bedoel je wil niet zo glad worden? Neem aan dat je eea glad geschuurd hebt? Met fijne korrel?
En voor en na het schuren goed afgenomen hebt met een ontvetter (een simpele van de karwei werkt al goed). En dan even met water na?
Daarna als het droog is verven, met verf die niet te dik is?

In mijn ervaring is het vaak een te vette ondergrond waardoor eea niet netjes uitvloeid.

Kan met een roller, maar soms werkt een platte kwast, niet te breed, wel zo goed.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Sjaudio

Nee met de roller gedaan. Inderdaad opgeschuurd, ruw begonnen, flink glad gemaakt, daarna eerste grondlak, die voor de helft opgeschuurd met een iets fijnere korrel, maar nog steeds aan de ruwe kant. Tussen elke laag uiteraard goed ontvet. Daarna 2de grondlaag, deze nog fijner opgeschuurd, weer ontvetten. Eerste hoogglans lak, die heel licht opgeschuurd met hoge korrel, weer ontvet en de laatste lak. Helaas sinasappeleffect, en ondanks dat ik echt veel geschuurd heb zie je nog steeds de houtstructuur heel erg goed, kleine oneffenheden zijn nog steeds perfect zichtbaar. Helaas ook iets teveel plamuur gebruikt bij de randen (om de naden af te dekken) waardoor je nu de plamuur door de lak heen ziet (dikte verschil).

Moet zeggen dat ik ook niet zo perfectionistisch ben ingesteld, weinig geduld.

Toch maar eens gaan kijken om ze te laten spuiten door iemand die er meer kaas van heeft gegeten, of toch laten fineren.

Kan ze wel weer helemaal opnieuw gaan opschuren maar het gewenste resultaat zal ik zelf itt tot een ervaren iemand niet behalen.

rovinggecko

Ontvetten voor het schuren (anders wrijf je het vet er in) en er na voor het beste resultaat. Sinasappel huid komt vaak ook door de kwaliteit roller.
Probeer eens een andere roller of een kwast, wordt het vast beter van.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

lynch1979

Ik zie dat je ze ook buiten in de zon hebt gezet, is ook beter om niet te doen, versnelt het drogingsproces.

rovinggecko

Ik zie zelf ook wel wat dingetjes aan mijn speakers, maar een vriend van mij zegt altijd 'zonde dat ze er zo goed uit zien, zie je niet dat het diy is.'
Als ze in de kamer staan en niet vol in het strijklicht ziet het er al snel goed uit :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Ik verf ze altijd in de douche ( heb dan ook een ruime douche). Maak ik dagelijks stof vrij, goede lucht afvoer, niet te droog, etc.
Schuren wel buiten...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

KayaRahnee

#62
Quote from: Sjaudio on March 10, 2014, 22:07:30
Nee met de roller gedaan. Inderdaad opgeschuurd, ruw begonnen, flink glad gemaakt, daarna eerste grondlak, die voor de helft opgeschuurd met een iets fijnere korrel, maar nog steeds aan de ruwe kant. Tussen elke laag uiteraard goed ontvet. Daarna 2de grondlaag, deze nog fijner opgeschuurd, weer ontvetten. Eerste hoogglans lak, die heel licht opgeschuurd met hoge korrel, weer ontvet en de laatste lak. Helaas sinasappeleffect, en ondanks dat ik echt veel geschuurd heb zie je nog steeds de houtstructuur heel erg goed, kleine oneffenheden zijn nog steeds perfect zichtbaar. Helaas ook iets teveel plamuur gebruikt bij de randen (om de naden af te dekken) waardoor je nu de plamuur door de lak heen ziet (dikte verschil).
Moet zeggen dat ik ook niet zo perfectionistisch ben ingesteld, weinig geduld.
Toch maar eens gaan kijken om ze te laten spuiten door iemand die er meer kaas van heeft gegeten, of toch laten fineren.
Kan ze wel weer helemaal opnieuw gaan opschuren maar het gewenste resultaat zal ik zelf itt tot een ervaren iemand niet behalen.

Foutjes: niet schuren met schuurpapier maar met schuurSPONSJE.
              sinasappeleffect is resultaat van gebruik verkeerde verfrol.
              Lak moet voor het schuren niet alleen droog zijn maar ook uitgehard.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Sjaudio

Denk ook dat het beter is gezien mijn vaardigheden, om ze mat af te werken in een donkerdere kleur. Op hoogglans wit zie je werkelijk alles!

De laatste laag heb ik overigens op de zolder afgerold, en dus niet in de zon.

Zojuist ook een opgave gekregen van een meubelspuiterij, hoogglans wit zou per kast €225,00 euro kosten inclusief alle werkzaamheden. Is toch een boel geld!

Bedankt voor de tips, ga ze zeker meenemen.

W.Otter

de huidige laklaag met korrel 1200 NAT opschuren dus je schuurpapier in waterdompelen.
hierna zie je al dat je een mooi egale witte kleur krijgt.

nieuwe laag er op en hetzelfde kunstje weer.

dit herhaal je 4/5 keer tot je het hout niet meer ziet als je schuurt.

dan de hoogglans lak, een spuitbus autolak of andere spuitverf voldoet prima. Je begint met spuiten buiten de kast en dan geleidelijk van links naar rechts. Nooit beginnen met spuiten op de kast aangezien er altijd druppels aan de spuitmond blijven hangen.

zit de laag er op dan kun je als deze droog is hetzelfde weer herhalen. Na een aantal lagen kun je deze weer opschuren met een fijne korrel.
als alles egaal is een laatste laklaag aanbrengen, laten drogen en deze afwerken met blanke lak.

ook hier weer een aantal lagen aanbrengen.

deze 30 dagen uit laten harden en polijsten met autopolijstmiddel. een microvezel doek voldoet, als je een machine hebt is het nog handiger.

zo moeilijk is het niet, het vergt alleen wat geduld. met een pilsje en dit weer is het zeker geen straf!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sjaudio

Punt is net als zovelen, (je gaf het zelf al aan in de PM), dat ik er amper tijd voor heb. Ben al blij dat ik hiervoor tijd heb gehad, en dit kostte mij alles bij elkaar toch ook alweer een week tijd s'avonds en in het weekend.

Geen excuus, uiteraard. Maar dan kies ik zelf liever voor de makkelijke weg. Liever wat meer betalen en echt goed strak laten maken door een auto / meubelspuiter. Dit wordt echter pas naar de zomer ben ik bang, tot die tijd kan ik hier nog wel even mee voorruit. Van een afstand ziet het er best goed uit :D !

W.Otter

tja, die 200 euro die je bij een spuiter kwijt bent is een goede investering.
gewoon even op werkspot zetten, met het voorwerk klaar kan het misschien wel goedkoper uitvallen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sjaudio

Ze spelen weer! Aangesloten op de nieuwe set. Ben toch wel heel blij dat ze nu weer muziek maken, en hoe! Wat klinkt die Marantz set lekker zeg.






(Brakke iphone foto's).

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

danielo

Ziet er inderdaad prima uit. En dat samen met de nieuwe set lijkt mij toch wel genieten. Ben zelf ook weer wat aanpassingen aan het maken en beleef vaak toch meer plezier aan iets wat je zelf gedaan hebt (zelfs als het maar 90% perfect is) dan iets gekocht.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

W.Otter

ziet er vanaf een afstandje toch redelijk goed uit!! eerst maar eens genieten
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sjaudio


Sjaudio


Sailor Jan

Heel erg chique geworden.

Mooi gedaan met mooie speakers.
Wees lief voor jezelf

Sjaudio

#74
Bedankt!

Voor degene die nieuwsgierig zijn hoe zoiets nou klinkt, ten opzichte van conventionele luidsprekers. Stuur gerust een PM, je bent welkom met de eigen cd's.