Advies kleur luidsprekers

Started by Sjaudio, March 5, 2014, 20:54:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaudio

Nou is dit heel persoonlijk, maar ik kom er zelf niet uit. Ik kan niet kiezen (de vriendin ook niet) over welke kleur mijn zelfbouw peerless vloerstaanders moeten worden.

De luidsprekers waren in eikenhout fineer, wat simpelweg vloekte met ons interieur. Het fineer heb ik inmiddels eraf gehaald (met de strijkbout en veel geduld ;) )

Een hoop schuren en nog meer schuren (ook de lijm van het fineer moest eraf) en 1 luidspreker staat inmiddels in de witte grondlak. Zie ook foto verslag.

Wij twijfelen nu tussen (het oorspronkelije idee: hoogglans wit) hoogglans zwart of misschien toch een andere donkere kleur, denk aan rood/bruin, donkerbruin, donkergrijs.

Ben benieuwd wat jullie mooier vinden! Op de foto's zie je ook de kleuren van ons algehele interieur ( grijs / antraciet / zwart / grijsbruin / donkerbruine accenten ).

Voor:


Luidsprekers strippen: dit komt eruit:



Fineer los halen:



Schuren/schuren:



Grondlak:


Speaker op zijn plaats voor het idee:




Jumping Jack

Ik vond het fineer eigenlijk wel mooi. Maar wit doet het altijd goed en zal mooi contrasteren met de donkere baffle.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

RonK.

#2
wit of anders fineer in de kleur van de tv kast / tafel .


Wit blijft wel minder "tijdsgebonden" ...

Sjaudio

Fineer was zeker mooi! Maar de kleur stoorde ons toch na +- 2 weken al. Niet de kleur opzich, maar wel in combinatie met de woonruimte. Aangezien aan 1 zijkant het fineer gebroken was over een lengte van 15 cm, heb ik besloten het eraf te halen ipv. over te lakken.

mijkie

#4
hoogglans wit met de mat-zwarte voorkant, zoals het front nu is !!! lijkt me overal bij passen, het hooglans wit, reflecteert de kleuren een beetje waar hij in de buurt staat ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sjaudio

De baffle is met zwart nepleer overtrokken, en dus inderdaad mat.

eMVe

Ik zie helemaal niets waar dat wit in terug komt (of de plinten?), waarom dan toch zo'n groot contrast?
Vraag is dan ook of je de speakers opvallend, dan wel onopvallend aanwezig wilt laten zijn.

Sjaudio


Quote from: eMVe on March  5, 2014, 22:57:56
Ik zie helemaal niets waar dat wit in terug komt (of de plinten?), waarom dan toch zo'n groot contrast?
Vraag is dan ook of je de speakers opvallend, dan wel onopvallend aanwezig wilt laten zijn.

Er zijn wel witte muren, niet waar de luidsprekers komen te staan maar de tegenovergestelde muren. De keuken is ook wit.

Maar daar zit dan ook juist de twijfel. Ze mogen rustig aanwezig zijn, maar niet te overdreven. Lastig...

Witalik

Ik heb geen spijt van me witte speakers. Wel op een witte muur maar meubels zijn donker. Je kan het zien in me topic misschien voor een idee.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Octaaf

Bedenk wel dat met hoogglans wit of zwart het beeld van je tv erin spiegelt. Ik had vloerstaande hoogglans speakers die naast het beeld (van mijn projector) stonden en in een donkere kamer was dat niet ideaal.

Sjaudio

@ Octaaf, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.

Tot zover lijkt het dat hoogglans wit toch wel de meest gekozen kleur is. Ook als je gaat kijken naar fabriek luidsprekers zie je steeds vaker hoogglans wit, ondanks de nadelen daarvan.

Ik heb nog een paar dagen om na te denken voordat ik ze definitief ga aflakken.

Kingpin

#11
Gezien je interieur zou je ook een warmere kleur kunnen kiezen, zoals rood/bruin ebony of rosewood bijvoorbeeld met een zwarte baffle.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

Knalroze is het nieuwe zwart  :pompom: 


Pjotr

#13
Mijn speakers en sub zijn ook uitgevoerd in hoogglans wit. Vind het zelf nog steeds erg mooi. Qua stof is het elke week even zo'n Swiffer Duster er overheen en klaar!


Mijn vorige speakers waren zilver, stond ook erg mooi.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Clifdon

Ik kan de kleur van je muur niet geheel beoordelen. Gezien de vooral grijze inrichting ben je er misschien niet zo van maar ik doe eens gek en noem Sikkens kleur B8.50.20 Of iets in die richting.
In hoogglans kan het erg mooi zijn.
B8.40.15 Kan eventueel ook nog wel.

Hoogglans wit is natuurlijk altijd een zeer veilige keuze. Daarmee zullen je speakers ook het minste opvallen. Nou, je kunt natuurlijk ook proberen de kleur van de wand er achter te evenaren maar dan word het een saai en in mijn ogen afschuwelijk geheel.

Sjaudio

Vind die kleuren dan net wat teveel naar rood gaan. Dat heb ik bij mijn vorige luidsprekers gehad en daar was ik snel genoeg op uitgekeken. Persoonlijk denk ik dat hoogglans wit wel mooi de rondingen van de luidspreker benadrukt.

danielo

Vraag mij af wat voor effect het geeft als je ze in de kleur maakt van de muur dan springen voorkant er extra uit valt de rest weg. Nadeel is dat je pas achteraf weet of het een grappig effect geeft.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Sjaudio


Quote from: danielo on March  6, 2014, 21:44:04
Vraag mij af wat voor effect het geeft als je ze in de kleur maakt van de muur dan springen voorkant er extra uit valt de rest weg. Nadeel is dat je pas achteraf weet of het een grappig effect geeft.

Daniel.

Heb ik ook aan zitten denken... Lastig! Dit topic maakt het niet makkelijker. :D

twani

#18
Wat maakt het allemaal nog uit als je toch al een bloempot in díe kleur hebt staan :tounge2:

Sjaudio


Quote from: twani on March  6, 2014, 23:10:33
Wat maakt het allemaal nog uit als je toch al een bloempot in díe kleur hebt staan :tounge2:

Ik zag in de mail een update over mijn topic met jouw naam, wist toen al gelijk dat het niks nuttigs kon zijn. :D

twani

Quote from: Sjaudio on March  6, 2014, 23:17:37
Ik zag in de mail een update over mijn topic met jouw naam, wist toen al gelijk dat het niks nuttigs kon zijn. :D
Dat is dan toch ook weer een soort van consistentie :D.

Het was overigens ook vérre van de bedoeling om iets zinnigs bij te dragen, daar hebben we weer anderen voor.

Sjaudio

#21
:D

KayaRahnee

Quote from: RonK. on March  5, 2014, 21:08:18
wit of anders fineer in de kleur van de tv kast / tafel .
Wit blijft wel minder "tijdsgebonden" ...

Volledig mee eens, dacht net hetzelfde.
Maar als je speakers de eyecatchers van de set moeten zijn kies je natuurlijk voor felle kleuren (rood, geel, koningsblauw enz...)
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Sjaudio

Ze moeten juist niet teveel opvallen, aangezien ze vrij groot zijn. Het zijn mooie zuilen, maar het moet niet opdringerig worden, wat ik wel ondervond met het eikenhout fineer in ons interieur. Zwart zou het minst opvallen, maar dat vind ik dan weer te saai..

KayaRahnee

#24
Quote from: Sjaudio on March  7, 2014, 11:13:12
Ze moeten juist niet teveel opvallen, aangezien ze vrij groot zijn. Het zijn mooie zuilen, maar het moet niet opdringerig worden, wat ik wel ondervond met het eikenhout fineer in ons interieur. Zwart zou het minst opvallen, maar dat vind ik dan weer te saai..

Dan zou ik gaan voor hetzelfde fineer als dat van het meubel.......of de kleur die het meest is gebruikt in het vertrek waar de speakers komen te staan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.