Wat maakt een DIY stand een zeer goed stand?

Started by AirTimeDMC12, March 14, 2014, 14:58:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AirTimeDMC12

Recentelijk een set van 4x KEF R100 overgenomen van medeforumlid Hans47. Ik zou daar graag een bij het interieur passende set stands voor willen maken. Het idee voor de stands is:


  • Hoogglans witte topplaat (watervast MDF), even groot als de R100,
  • Rechthoekige kolom van steigerhout, geheel gevuld met zilverzand,
  • Hoogglans witte voet (watervast MDF) op Soundcare Superspikes.

Ik weet nog niet of ik de Kefjes op de topplaat met vilt zet of een setje dempers.

Maar goed, tot dusver het idee. Aangezien dit mijn eerste DIY-project voor stands zal worden vroeg ik me af of er nog belangrijke punten zijn die er voor zorgen dat je straks ook echt een set goede stands hebt. Het heeft natuurlijk de voorkeur dat de stands ook iets zullen toevoegen/verbeteren in het geluid. Je leest vaak in reviews van bookshelfs en mounters het advies voldoende te investeren in goede stands, en gezien de prijzen van sommige stands kan je het zo gek maken als je maar wilt.

• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Rock Solid

Of je probeert de stands zo 'dood' mogelijk te maken; dan is massa je vriend ...
Maar de speakers zelf zijn ook nooit helemaal 'dood', dus moet je deze trillingsenergie afvoeren en/of dempen. Ik heb nu kegels en cups gebruikt, met daarin een kleine stukje leer om wat te dempen ... dit laatste moet je proefondervindelijk tunen.
Ter inspiratie (eiken meubelpaneel op natuurstenen tegel):