Denon AVR 2807 i.c.m. stereo eindversterker Rotel RB03 of jullie ideeën?

Started by Bierdopje071, March 3, 2014, 14:10:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bierdopje071

Dit lijkt mij een mooie plek om globaal wat meningen te vragen over de combinatie van een eindversterker op mijn Denon AVR 2807. Al tijden heb ik het gevoel dat ik niet het optimale uit de stereobeleving krijg. Het gevoel blijft bestaan dat de stemmen een klein beetje achteruit blijven.  :dry:

Omdat eerst de opstelling verre van goed was, dacht ik altijd dat het daaraan lag. De set staat nu in een kamer van 7 bij 3 (in de lengte), wat echt een aanzienlijke verbetering bracht. Toch blijft het gevoel dat er wat mist.

Ik heb kortgeleden een DacMagic gekocht. En wat een verschil dat opleverde :music: Ik had het niet verwacht zodanig onder de indruk te zijn. Zelfs mijn vriendin vond het opener en levendiger klinken. Echt veel meer detail, een veel breder geluidsbeeld, echt mijn complimenten voor het apparaat.  :worship: Met een wat skeptisch gevoel kocht ik hem, maar dat was een hele goede koop.

Alleen daarna. Toch weer het gevoel dat de stemmen wat achterblijven in de muziek. Na een Marantz stereo te hebben gehoord op boxen uit dezelfde serie (mijn set staat wel in mijn profiel onder het berichtje :) ) werd ik weer een klein beetje teleurgesteld. Een PM6004 als ik mij niet vergis. Dat zou niet beter mogen klinken dan mijn AVR?  :mellow:

De ideale oplossing leek mij een losse eindversterker. De receiver vervangen lijkt mij een te dure optie. Ik koop alles tweedehands en vereis een phono-ingang (of een goedkopere receiver zodat dat budget overblijft). Liever had ik een losse stereoversterker met een eindversterker functie, maar ook die blijken te duur. Dit omdat ik dan niet de Denon als PRE zou gebruiken bij stereobronnen (de DAC en een platenspeler) Als ik mijn Denon inruil en ca. 150-200 euro kan bijleggen blijft het gevoel bestaan dat ik weer een ''alles in één'' koop en te veel moet inleveren op muzikaliteit.

Een echte droom van mij is een losse pre/pro met een Rotel RB-985. Dit ligt helaas buiten mijn budget, net als simpelere pre/pro combinaties. Het probleem is dat AVR's relatief snel in waarde dalen, omdat ze functies gaan missen door de tijd heen, zoals ook mijn Denon. Een eindversterker is goed en blijft goed bij wijze van spreken.

Ik heb veel zitten twijfelen helemaal over te gaan op stereo, maar ik denk dat ik bij films dan toch weer het surround ga missen. Daarnaast hecht ik waarde aan mijn speakerset en ben ik niet van plan die zo snel in te ruilen. Dit alles ondanks ik soms hele middagen gewoon muziek zit te luisteren en echt kan genieten van de muziek op zich.


Oke, even to-the-point. Wat heb k nu op het oog. Ik heb uiteraard door de tijd heel veel combinaties op internet gezien, ik zit ook met heel veel plezier op ''post je audio home cinema'' (o.i.d.) op Tweakers.net waar ik altijd leuke dingen langs zie komen. Een gealgemeniseerde mening lijkt te zijn dat Marantz en Rotel zeer goed met mijn B&W's zouden koppelen. Om deze reden ben ik van plan de Rotel RB03 uit te proberen. Deze valt zeer goed in het budget van €150,- - €200,- en het is een Rotel. Een merknaam waar ik om onbekende redenen zeer grote affiniteit mee heb gekregen. Zijn er toevallig mensen die ervaringen of beargumenteerde meningen over deze set hebben?

Als je andere ideeën hebt voor mijn situatie, dat is ook welkom. Ik koop/verkoop altijd alles tweedehands. Mijn Denon verwacht ik circa €220-€250 voor te kunnen krijgen wat mijn budget op €450,- brengt voor de versterker. Eerder €400,- dus overschrijden is geen optie. Daarbij heb ik ook maar kleine eisen:

- Een phono-ingang, kwaliteit niet heel belangrijk
- HDMI-ingang 2x

Helaas zorgt de eerste eis voor het afvallen van alle Marantz receivers die zo mijn interesse hebben gekregen vanwege de reviews over de muzikale kwaliteiten. Ook koop ik het liefst geen al te nieuwe apparaten (<4 jaar) omdat ze vrij snel in waarde gaan dalen :bored:

Ik hoor en lees het graag wat jullie denken! :smile:

Groetjes: Enthousiasme nieuweling op dit forum  :satisfied:



Versterkering: Vecteur Ai6; Cambridge Audio DacMagic | Speakers: B&W 805 Nautilus | Beeld: Philips Cineos 42'' | Bronnen: Technics SL-D3; PC |