Zelfbouw setje

Started by sjig, March 2, 2014, 16:30:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjig

De driver is inmiddels binnen.

Ziet er al goed uit, lekker stevig gegoten chassis, en een eerste 'free air' test is ook al redelijk.




Maar, zoveel kennis hier, en zo weinig reacties  :(
Iemand die me kan helpen ??

Clifdon

Peerless zijn an sich mooie drivers. Zijn over het algemeen wel tekeningen/bouwplannen van te vinden op internet ook.

Waarmee wil je eigenlijk concreet hulp? Het uittekenen van je kast of?

sjig

Het liefst heb ik een tekeningetje van internet waarvan ik gewoon zeker weet dat het klinkt.
Zeker omdat ik nog nooit eerder een kastje met winisd heb getekend, is mijn vertrouwen daarin niet bijzonder groot.

Ik heb nog nergens een tekeningetje op internet kunnen vinden?


Met winisd heb ik nu een kastje ontworpen, die er zo uit ziet:
- 90 liter
- Poort B*H*D = 35*3*36,06 (rechthoekige gleuf)

De afstemming staat nu op 28 Hz.

Sjaudio

Stuur even een pm naar RAsubs die kan je vast helpen, of morca! RAsubs verkoopt zelf BK XXLS400's die zijn voorzien van dezelfde peerless woofers. Misschien dat ie dit topic even gemist heeft. Helaas kan ik je hier verder niet mee helpen, maar de basis is er, die woofer is erg goed!


sjig

Slotpoort is wel het makkelijkst bouwen  ::)
Maar of het nu een ronde poort, ovaal, maakt me niet zoveel uit.

Wat ik het liefst heb is redelijke diepgang (25-30 hz), en een beetje vermogen.


Ik kan nergens vinden hoe diep de BK XXLS400 zou gaan?

sjig

Ik zie op deze (https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XXLS400FF.htm) site dat het -3db punt onder de 20 hz moet zitten.

Als dat klopt dan ben ik vrijwel zeker dat ik iets compleet verkeerd doe, omdat volgens winisd het -3db punt rond de 45 hz ligt (gesloten, 50 liter).

rho

Wat je verkeerd doet:
1) Je gelooft WinIsd bij de simulatie van dit soort driver.
2) Je houdt geen rekening met de actieve compensatie die bij de BK wordt toegepast.

Clifdon

#33
Nou ik weet niet wat voor specificaties zijn maar -3db onder de 20hz kan naar mijn bescheiden mening alleen met een hoop roomgain. En dat zijn dus geen specs waar je je mee moet vergelijken. Dat je sub zo diep mogelijk moet gaan snap ik. Ik heb gister ook even zitten kijken met winisd en die driver. Ik denk dat die 90liter zoals eerst genoemd nog niet zo slecht is. Alleen moet je wel even oppassen met je poort dat de luchtsnelheid niet te hoog komt.
Jij zei dat je luchtsnelheid erg laag bleef en dat kan aan twee dingen liggen eigenlijk. Of je hebt een onwaarschijnlijke poort gekozen waardoor dus de xmax waarschijnlijk overschreden word. Of je hebt geen vermogen ingesteld. Ik zelf voer daar altijd het vermogen +10% van wat winisd geeft aan maximaal toelaatbaar vermogen. in het geval van de peerless bij mij 170 watt.

Heb mijn Winisd file even bijgevoegd.

EDIT:
En inderdaad winIsd is geen heilige graal. Maar het geeft een indicatie. Verder moet ik nog even toevoegen dat je in winisd ook zeker je filters even toe moet voegen van de versterker die je gaat gebruiken. In mijn file heb ik een aanname gedaan van een Butterworth maar kan zomaar eens iets anders zijn.

yorkie13

Heb zelf 4 van deze xxls12  woofers liggen.

BK gebruikt overigens een Linkwitz Transform in de xxls400 subwoofer.

sjig

Ik had inderdaad geen vermogen opgegeven ( met 1 watt wordt er niet geweldig veel lucht verplaatst  ;) )

Vervolgens zet ik er 170 watt op en schiet de luchtsnelheid de hoogte in. Probleem is nu wel duidelijk = highpass.

Nu klopt het dus allemaal. Heel erg bedankt iedereen voor de hulp. Ik ga vd. week hout halen, zal het resultaat nog wel even posten als ie af is.

Btw; versterker die ik voorlopig ga gebruiken is een vx 400 (130 watt). Maar wil tegen de tijd wel een andere amp erachter hangen. Iemand suggesties? Budget = rond de 300 euro.

rho

Voor 300 euro moet jewel ergens een Behringer Inuke kunnen scoren. (nieuw of 2de hands, ligt er maar aan hoeveel power je wil)

sjig

Daar heb ik zeker naar gekeken. Ben alleen een beetje bang voor Behringer. Daar ga ik nog verder naar kijken.

Ff 1 vraagje voor het ontwerp; kan ik de poort (die is nu 70cm) een knik geven, dus dat de kast niet meteen 70cm diep is?

Dus zo:
__XXX__
|           | |
|           | |
|     ___| |
|_______|

XXX = speaker
Die 'gang' rechts is de poort.

yorkie13

Een hypex ds4.0 lijkt me mooi.

morca

Quote from: RA SUBS on March 19, 2014, 21:50:53
Een hypex ds4.0 lijkt me mooi.
Ook mijn gedachte,die Hypex is op de lange duur een betere koop.
Zeer goeie plate,s.
Ik heb er 2 en een Inuke,maar bij genoeg budget had ik 4 Hypexen gehad. :headbanging:

Clifdon

Quote from: sjig on March 19, 2014, 21:17:28
Daar heb ik zeker naar gekeken. Ben alleen een beetje bang voor Behringer. Daar ga ik nog verder naar kijken.

Ff 1 vraagje voor het ontwerp; kan ik de poort (die is nu 70cm) een knik geven, dus dat de kast niet meteen 70cm diep is?

Dus zo:
__XXX__
|           | |
|           | |
|     ___| |
|_______|

XXX = speaker
Die 'gang' rechts is de poort.

Ja kan maar onthoud dan dat een hoek weerstand bied. dus je maakt je poort iets korter of probeer er anders meer dit van te maken:

_____
|        |   |
|        |   |
|   __/    |
|_____ /|

Het ziet er misschien een beetje vreemd uit op dit plaatje maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel. Zorg ten alle tijden dat de doorsnede overal zo gelijk mogelijk is. Anders behoud je niet de juiste druk/flow verhouding die je nodig hebt.

rho

Een poort van 70cm lang is sowieso niet ideaal. Daar treden veel te grote verliezen in op. Het gaat dan ook bijna op een TL gelijken.
Vandaar dat in zulke situaties naar een PR gegrepen wordt.

morca

Quote from: rho on March 20, 2014, 17:11:42
Een poort van 70cm lang is sowieso niet ideaal. Daar treden veel te grote verliezen in op. Het gaat dan ook bijna op een TL gelijken.
Vandaar dat in zulke situaties naar een PR gegrepen wordt.
Is dat te lang naar je zin of te kort,ben even benieuwd omdat ik er 3 van 82 cm heb toegepast.
Vaak is een lange poort beter ivm ruis ed.
Output word iets minder,sub word SQ gezien beter ...toch?

rho

Veel te lang. Hoe korter het volume van de poort bij het netto volume van de kast komt (of daar zelfs over gaat) hoe meer het op een TL gaat lijken. Door de lengte van de poort gaat het totale oppervlak van de wanden van de poort ook sterk toenemen. Hierdoor krijg je grote wrijvingsverliezen in de poort.
WinIsd houdt daar ook geen rekening mee. De output van de poort zal in werkelijkheid dus een stukje minder zijn en de afstemming zal lager zijn dan je in theorie zou verwachten.
Je hebt dus niet echt een duidelijk idee van wat het resultaat zal zijn.

sjig

Maar hoe moet het dan wél goed?

Heb zelf namelijk geen idee wat PR, TL of SQ allemaal betekend ...?

rho

PR = Passive Radiator
TL = Transmission Line
SQ = Sound Quality

morca

Quote from: rho on March 20, 2014, 18:08:47
Veel te lang. Hoe korter het volume van de poort bij het netto volume van de kast komt (of daar zelfs over gaat) hoe meer het op een TL gaat lijken. Door de lengte van de poort gaat het totale oppervlak van de wanden van de poort ook sterk toenemen. Hierdoor krijg je grote wrijvingsverliezen in de poort.
WinIsd houdt daar ook geen rekening mee. De output van de poort zal in werkelijkheid dus een stukje minder zijn en de afstemming zal lager zijn dan je in theorie zou verwachten.
Je hebt dus niet echt een duidelijk idee van wat het resultaat zal zijn.
Ok je mening is duidelijk,hij is zo geworden door hulp op het zba forum.
Luchtsnelheid is echt verbuffend laag ,maar output zat.
TL heb ik nooit gehoord,dus kan daar niet mee vergelijken.

Maar had beschreven wat ik erven verwachte,speciaal voor film.
Toen is deze kist daaruit gekomen.
En die doet het toch echt best goed voor wat ik wilde/verwachte.

PR.......zou ik 1 van me JL,s eens zo bouwen......

rho

Het is niet zozeer een mening maar het zijn technische feiten.

Op zich klinkt een TL best wel goed hoor. Daar is niks mis mee. Maar dan moet je de sub wel ontwerpen als een TL en niet als een BR met een veel te lange poort.

Een PR heeft het voordeel dat de nadelen van een te lange BR poort niet optreden en je dus in een compacte behuizing een lage afstemming kan bereiken.
De afval onder de afstemming is wel iets steiler dan bij een BR.

Bij CSS en ook bij Peerless en Wavecor zie je bij redelijk wat subwoofer drivers een bijhorende PR in de aanbieding. De reden is dat hun drivers geschikt zijn om in een (relatief) klein kastje te werken en erg laag afgestemd kunnen worden.

morca

Quote from: rho on March 21, 2014, 09:26:40
Het is niet zozeer een mening maar het zijn technische feiten.

Op zich klinkt een TL best wel goed hoor. Daar is niks mis mee. Maar dan moet je de sub wel ontwerpen als een TL en niet als een BR met een veel te lange poort.

Een PR heeft het voordeel dat de nadelen van een te lange BR poort niet optreden en je dus in een compacte behuizing een lage afstemming kan bereiken.
De afval onder de afstemming is wel iets steiler dan bij een BR.

Bij CSS en ook bij Peerless en Wavecor zie je bij redelijk wat subwoofer drivers een bijhorende PR in de aanbieding. De reden is dat hun drivers geschikt zijn om in een (relatief) klein kastje te werken en erg laag afgestemd kunnen worden.
Ontworpen door Tom Magielse die veel kennis heeft op dat vlakt als ik zo lees op ZBA.
Maar ik ken die kennis niet ,dus ga hier verder niet over in discussie met je omdat ik die kennis waarom hij zo ontworpen heeft mis. ;D

rho

Ik ken het volledige ontwerp van jouw subs ook niet. Dus ik kan daar weinig commentaar op geven, buiten dat een lange poort veel wandoppervlakte heeft en dus veel wrijving genereert. Je kan ook een lange poort hebben omdat de oppervlakte groot is. Maar dan is ofwel de afstemming niet zo laag ofwel het volume van de kast niet zo laag, om een lage afstemming te verkrijgen.
Om in een kleine kast een lage afstemming te krijgen heb je een poort nodig die in verhouding te lang is t.o.v. het gebruikte poort-oppervlak. Dan spelen de wrijvingsverliezen een grote rol.