Zelfbouw setje

Started by sjig, March 2, 2014, 16:30:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjig

Beste allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben reeds bezig in de professionele geluidswereld. Heb daar een prima RCF setje staan.

Maar voor op m'n kamer, om zo af en toe een film te kijken of gewoon muziek te luisteren heb ik nu een soort van geinig setje staan. Bestaande uit 2 speakertjes van Sony (model 2000 voor Christus :tounge:) en een Logitech subje van 30 euries. Klinkt opzicht wel grappig, en met flink wat EQen komt er ook wel wát laag uit het subje. Maargoed, het blijft een 4" speakertje en als je die flink op z'n mieter geeft hoor je alleen maar vervorming.
Niet ideaal dus.

Mij lijkt het dan ook een goed idee voor vernieuwing. Ik zit zelf te denken aan zelfbouw.
Wat ik wil is 2 top-speakers en 1 sub. Formaat is niet zo'n groot probleem voor de sub, de toppen het liefst wel ongeveer boekenplank model. Ik heb een 2 Sony versterkertjes liggen, en een VX 400 van JB systems. De sony's gaan op Marktplaats, de Jb systems wil ik gebruiken voor de toppen, en voor de sub een Behringer iNuke XXXX (geen ingebouwde DSP, heb liever een losse DSP).

Wat ik eigenlijk vooral wil is een lekker laag, die tot 25 hz nog goed kan spelen. En het hoog mooi 'helder en duidelijk'.

Ik heb niet heel veel te besteden, denk iets van 500 euro max. Mocht dit echt niet lukken dat kan het nog wat omhoog. Versterker zit daar niet bij inbegrepen.

Als hout ga ik voor MDF 18mm (heb er nog genoeg van liggen) met voldoende bracing. Heb verder beschikking tot alle nodige middelen (bovenfrees, cirkelzaag, de hele meuk).

Nu is mijn vraag aan jullie welke ontwerpen ik dan het best kan gebruiken, of zelf ontwerpen met WINisd (snap er alleen helemaal niks van).

De eisen zijn dus:
- Laag, tot 25 hz
- Speakers niet al te groot (max boekenplankformaat)
- Max 500-600 euro voor topjes en sub


Alvast bedankt!

sjig


Sjaudio

#2
Boekenplank formaat, 25hz, max 500/600 euro? Gaat niet lukken. Subwoofers van een paar duizend euro halen vaak niet eens de 25hz rechtaan. Je eisen zijn simpelweg te hoog.

Ik zou met 45hz oid al genoegen nemen, dit is al vrij laag voor een boekenplank model.

Drivers met dit budget zou ik eens naar Peerless/Vifa/Dayton kijken.

Edit: zie nu dat je ook een losse sub erbij wilt maken, dan is 25 hz al eerder te bereiken, maar zoals gezegd met dit budget (zeker nieuw) vrijwel niet te doen.

mijkie

Quote from: Sjaudio on March  6, 2014, 22:26:20
Boekenplank formaat, 25hz, max 500/600 euro? Gaat niet lukken. Subwoofers van een paar duizend euro halen vaak niet eens de 25hz rechtaan. Je eisen zijn simpelweg te hoog.

Ik zou met 45hz oid al genoegen nemen, dit is al vrij laag voor een boekenplank model.

Drivers met dit budget zou ik eens naar Peerless/Vifa/Dayton kijken.

Edit: zie nu dat je ook een losse sub erbij wilt maken, dan is 25 hz al eerder te bereiken, maar zoals gezegd met dit budget (zeker nieuw) vrijwel niet te doen.

+1....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sjaudio

Daarbij moet je jezelf afvragen of die 25hz nou zoveel toevoegen, zeker in een kleinere ruimte. Je zal in die regionen dan meer voelen dan horen.

Ik kom zelf ook van oorsprong uit de proffesionele richting. Op het laatst van de rit 12 dubbel 18 inch subs in totaal, beladen met ciare drivers in een hybride kast systeem. Zelfs gestackt haalde die set de 25 hz niet, PA is dan ook heel andere getuned dan hifi. Ga er maar vanuit dat de RCF set die je nu bezit niet veel lager dan 40 hz gaat. ;)

sjig

De RCF set die ik nu heb gaat ook zeker niet veel lager dan dat, maar voor wat ik er mee doe is vanaf 50hz eigenlijk al genoeg  ;)
Vooral gebruik ik ze voor house / dance (zonde;)). En een enkele keer een groep-8-musical.
Daarnaast is het bij PA ook: inleveren in diepgang resulteert in een hogere SPL ( en vice-versa). En bij hifi heb je niet zo zeer een spl van 105 op 5 meter nodig, maar liever meer diepgang :tounge:


Duidelijk is nu dat het voor dit bedrag niet gaat lukken. En als ik er 400 van maak, voor alleen de sub sub. Welke ingezet kan worden vanaf 35-40 hz.
Heb namelijk nog wat speakers over van een kleine "verbouwing", welke ik eventueel voorlopig wel kan gebruiken (Bose weet-ik-het, B&W M1, JBL boekenplank X, merkloos schel klinkend ding).

Sjaudio

Daar waar jij de meeste waarde aan hecht zou ik als eerste in investeren. Als dat een subwoofer is, dan kan je voor 400 zeker wat moois bereiken. Die 35hz moet prima te doen zijn.

Ik zeg dit alleen maar uit goede wil, zou zonde zijn als je hoge verwachtingen hebt die in de praktijk tegen gaan vallen.


Wordt de sub veelal voor films gebruikt? Of ook muziek?

sjig

Voornamelijk muziek.
Maar ik hoop ook meer films, wat met mijn huidige set gewoon zo goed als onmogelijk was.

Sjaudio

Peerless XXLS-12 in een gesloten kast van ongeveer 60-70 liter?

RubenV.

Quote from: Sjaudio on March  8, 2014, 10:20:40
Peerless XXLS-12 in een gesloten kast van ongeveer 60-70 liter?

Daar heb ik hier twee van staan, met broekspijp wapperend laag tot gevolg  8)
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

sjig

#10
Dubbel...

sjig

De aangeraden Peerless speaker ziet er wel interessant uit. Deze week heb ik het vrij druk, maar daarna hoop ik aan de slag te kunnen gaan met wat simuleren / r/tekenen!


@ RubenV, hoe laag schat (of heb je ooit gemeten) dat 1tje gaat?
Lekker kunnen knallen is mooi meegenomen voor net dat ene stukje van dat ene nummer... (en we hebben geen directe buren dus het kan altijd ;))

RubenV.

Ik heb het zelf niet nagemeten, maar de berekeningen en metingen kan hier vinden: http://linkwitzlab.com/thor-measmt.htm
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

knubbe

Hier staat trouwens nog eeen dergelijke driver te koop;
http://forum.zelfbouwaudio.nl/albert/
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Het resultaat van een sub zal merendeels afhangen vd plaatsing en de afstelling.
En de daarbij behorende meting zal je een beter beeld geven wat hij bij jouw doet.

sjig

Ik heb even contact opgenomen omtrent de aangeboden Peerless speaker.
Ik hoop deze te kunnen bemachtigen. En als hij binnen is ga ik gelijk het hout halen, en zal ik jullie op de hoogte houden  ;)

sjig

De Peerless speaker gaat van de week mijn kant op  ;)
Knubbe, bedankt voor de tip!

Even een vraagje; Ik moet dus een gesloten kast van 60-70 liter hebben? Maakt het uit of ik deze heel hoog, diep of breed maak? Of zitten hier nog specifieke maten aan verbonden (kubus bv)?

Ik heb wel eens een speaker gebouwd, maar dat was dan vanaf een tekeningetje...

knubbe

Graag gedaan!

Vorm maakt niet uit uit, het aantal liter telt.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mijkie

Kijk hier maar eens naar, mijn subje, niet echt moeilijk ...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133162.0
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sjaudio

Kijk, er worden meteen knopen doorgehakt hier! Ben benieuwd naar het bouwverslag. :)

sjig

Quote from: Sjaudio on March  9, 2014, 23:04:32
Kijk, er worden meteen knopen doorgehakt hier! Ben benieuwd naar het bouwverslag. :)

Anders wordt dit weer zo'n 'komt nog wel eens' projectje, en daar heb ik nu net geen zin in ;)

Wat raden jullie mij aan om met de afwerking te doen? Ik dacht zelf gewoon aan zwarte hoogglans.
Niet opvallend is wel een eis, hij staat waarschijnlijk naast de bank verstopt achter van alles.

sjig

#21
Ik heb wat aan zitten klooien met WinIsd. En ik ben tot de conclusie gekomen dat een BR kast beter uitkomt?
Nu is dit de eerste keer dat ik verder ben gekomen dan de parameters invullen, dus dat vind ik al heel wat.

Ik kreeg dit:



Iemand die hier commentaar op kan leveren? Alvast bedankt!

morca

Tuning zou ik wat naarbeneden zetten,zeg 20 hz.
Xmax en luchtsnelheid in de poort in de gaten houden,die blijft beter in de buurt van 15 m/s bij 20 hz.

sjig

Oké, dan gaat er denk ik iets fout. Als ik hem tune op 20 hz dan is de lucht snelheid ongeveer 1,7 m/s  :crazy:

En ik kom er niet helemaal uit hoe lang de poort nou moet zijn. Iets met end correction, en ik snap er niks van...?

sjig

Iemand die me kan helpen? Zou namelijk graag vd week het hout gaan halen!