Auditief geheugen

Started by Martijn M, February 27, 2014, 16:09:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Als je de geluidskwaliteit van twee componenten wilt vergelijken, zul je ze na elkaar moeten beluisteren. Je luistert naar het eerste en vervolgens naar het tweede component. Om goed te kunnen vergelijken, is het belangrijk dat je tijdens het luisteren naar het tweede component de klank van het eerste nog goed in je hoofd hoofd hebt. Dat blijkt lastig te zijn, als je dit onderzoek mag geloven:

Achilles' Ear? Inferior Human Short-Term and Recognition Memory in the Auditory Modality - James Bigelow,  Amy Poremba, Published: February 26, 2014

Ervaren jullie het beperkte auditieve geheugen als een probleem bij het beoordelen, dan wel vergelijken van audiocomponenten?
Dutch & Dutch

twani

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on February 27, 2014, 16:09:09
Als je de geluidskwaliteit van twee componenten wilt vergelijken, zul je ze na elkaar moeten beluisteren. Je luistert naar het eerste en vervolgens naar het tweede component. Om goed te kunnen vergelijken, is het belangrijk dat je tijdens het luisteren naar het tweede component de klank van het eerste nog goed in je hoofd hoofd hebt. Dat blijkt lastig te zijn, als je dit onderzoek mag geloven:

Achilles' Ear? Inferior Human Short-Term and Recognition Memory in the Auditory Modality - James Bigelow,  Amy Poremba, Published: February 26, 2014

Ervaren jullie het beperkte auditieve geheugen als een probleem bij het beoordelen, dan wel vergelijken van audiocomponenten?
Ik weet zeker dat het (gebrek aan) auditief geheugen de belangrijkste oorzaak is van alle (tweak) onzin die hier op het forum wordt néérgekwakt.

AbZ

Het lijkt me aannemelijk dat we dingen die ertoe doen doorgaans best goed kunnen onthouden.  Zal dus ook afhangen van de stimuli in het experiment.  Als iets zelden of nooit genoeg verschilt om ook maar heel even te onthouden dan is het waarschijnlijk niet zo belangrijk.

Zymotic


Staaled

#4
Met het auditief geheugen is , bij de meeste mensen ,niets mis.
Ben je wel eens de stem van vader moeder broer zus zoon dochter etc etc vergeten?
Nope die herken je ten alle tijde en onder de moelijkste/variabele omstandigheden.

Het probleem zit hem in adaptatie.
Hoe blijf je objectief.
Ik luister en beoordeel derhalve kort en probeer zo bias te vermijden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RubenV.

Thus, the auditory stimuli used in this experiment were sound recordings of easily-recognizable, everyday events (e.g., dog barking), presented binaurally through headphones (HD-280, Sennheiser Electronic Corporation, Old Lyme, CT).

Het gaat er bij muziek denk ik ook om de emotie die je er door krijgt, als je dan met hondengeblaf test (of 1000/1018Hz toonfrequenties) zal dit denk ik ook minder teweegbrengen en daardoor wellicht minder opvallen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

twani

Quote from: Staaled on February 27, 2014, 19:50:33
Met het auditief geheugen is , bij de meeste mensen ,niets mis.
Ben je wel eens de stem van vader moeder broer zus zoon dochter etc etc vergeten?
Nope die herken je ten alle tijde en onder de moelijkste/variabele omstandigheden.

Het probleem zit hem in adaptatie.
Hoe blijf je objectief.
Ik luister en beoordeel derhalve kort en probeer zo bias te vermijden.
Geloof ik wel ja. Toch kwam vrij recent hier op het forum iemand er pas na een flinke tijd (weken) luisteren achter dat de stekker van z'n subwoofer eruit was geschoten. Had ie niets van gemerkt, kwam er pas bij het schoonmaken van de huiskamer achter dat z'n set al een behoorlijke tijd 2.0 ipv 2.1 speelde.

Je hersens zijn overigens zó "ontworpen" dat ze de ontbrekende lage frequenties erbij "verzinnen", pure fictie dus. Anders kon je immers nooit fatsoenlijk muziek luisteren met "in ears" oid.  Die dingen gaan natuurlijk helemaal niet láág, toch ervaar je het wél als zodanig.

RubenV.

Volgens mij kan zo'n in ear monitor-systeem kwa frequentie toch best laag gaan?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Quote from: RubenV. on February 27, 2014, 20:27:28
Volgens mij kan zo'n in ear monitor-systeem kwa frequentie toch best laag gaan?
Die Harbeths pasten blijkbaar niet goed in de oren vd eigenaar van die subwoofer.

AbZ

#9
Quote from: Staaled on February 27, 2014, 19:50:33Ben je wel eens de stem van vader moeder broer zus zoon dochter etc etc vergeten?
Nope die herken je ten alle tijde en onder de moelijkste/variabele omstandigheden.

Het probleem zit hem in adaptatie.
Daarom luisteren kinderen ook al snel niet meer naar hun ouders.

RubenV.

Quote from: AbZ on February 27, 2014, 20:29:53
Die Harbeths pasten blijkbaar niet goed in de oren vd eigenaar van die subwoofer.

Ik bedoel natuurlijk zoiets:

En volgens mij is in ear monitor de juiste benaming ervoor...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Staaled

#11

Speel maar eens eventjes hard, naar eigen oordeel in te vullen. :devil:
Om vervolgens nog eventjes verder open te draaien.
En als laatste weer terug te gaan naar de eerste stand.
Wedden dat je dat niet zo hard meer vindt?

Hetzelfde met de , inmiddels door mij als bias bestempelde  :P, schone late night stroom waardoor de set beter zou spelen.
Is simpel de afname van andere stimuli.

We schakelen continu. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Quote from: RubenV. on February 27, 2014, 20:34:35
Ik bedoel natuurlijk zoiets:

En volgens mij is in ear monitor de juiste benaming ervoor...
Dat klopt hoor.  Kunnen zelfs ingebouwde subwoofers hebben.  (Deze keer geen geintje  ;) )

Staaled

Quote from: AbZ on February 27, 2014, 20:30:12
Daarom luisteren kinderen ook al snel niet meer naar hun ouders.
:D
Maar dan vervolgens weer wel naar andere rolmodellen...... :lookaround:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Xander32

Quote from: twani on February 27, 2014, 18:43:14
Ik weet zeker dat het (gebrek aan) auditief geheugen de belangrijkste oorzaak is van alle (tweak) onzin die hier op het forum wordt néérgekwakt.
... of het maakt juist dat anderen weer tevreden zijn en blijven met hetgeen zij er hebben staan ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on February 27, 2014, 20:41:41
... of het maakt juist dat anderen weer tevreden zijn en blijven met hetgeen zij er hebben staan ;).
Wat ben ik blij dat ik in die laatste groep zit ;)

RubenV.

Quote from: AbZ on February 27, 2014, 20:38:28
Dat klopt hoor.  Kunnen zelfs ingebouwde subwoofers hebben.  (Deze keer geen geintje  ;) )

Deze zelfs 4 aparte armature drivers voor het laag (unique melody mentor)


Dat zal denk ik wel beter klinken dan de Sennheiser uit het onderzoek.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on February 27, 2014, 16:09:09Ervaren jullie het beperkte auditieve geheugen als een probleem bij het beoordelen, dan wel vergelijken van audiocomponenten?
En wat vind je er zelf van?  Het experiment in detail en de kwestie van auditief geheugen in het algemeen?

AbZ

#18
Quote from: RubenV. on February 27, 2014, 19:59:32Het gaat er bij muziek denk ik ook om de emotie die je er door krijgt, als je dan met hondengeblaf test (of 1000/1018Hz toonfrequenties) zal dit denk ik ook minder teweegbrengen en daardoor wellicht minder opvallen.
Ze nemen die freqs omdat het gehoor rond ~1kHz het meest gevoelig is. 

Het staat vast dat emoties vrijwel elk leereffect kunnen versterken (voorzover ze geen beperking/afleiding vormen) maar het is niet vanzelfsprekend dat dit bij zo'n cognitieve vergelijkingstaak ook een grote rol speelt.

AbZ

upje  ;)

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on February 27, 2014, 16:09:09Ervaren jullie het beperkte auditieve geheugen als een probleem bij het beoordelen, dan wel vergelijken van audiocomponenten?
En wat vind je er zelf van?  Het experiment in detail en de kwestie van auditief geheugen in het algemeen?

AbZ

#20
@TS, ben nog steeds benieuwd wat je van de kwestie vindt.  Tenslotte stel je de vraag ook aan anderen? 

Ik begrijp dat sommige dingen anders liggen nu je naar de dark side bent overgelopen commercieel werkt,
maar dat lijkt me hier geen beletsel?


Interficior

Quote from: AbZ on February 27, 2014, 20:38:28
Dat klopt hoor.  Kunnen zelfs ingebouwde subwoofers hebben.  (Deze keer geen geintje  ;) )
Subwoofers klinkt wel ietwat pretentieus, maar zelfs de "tweeters" kun je zo onder de 20 Hz trekken. En ja, dan hebben we het over -3 dB. Met een beetje moeite kun je ze vlak tot onder de 10 Hz laten spelen als de afsluiting maar goed is.
Take it or lease it

DofN

Ik merk zelf dat in snelle repeterende vergelijkingen (dus met een druk op de knop wisselen tussen 2 apparaten) het geluid steeds meer op elkaar gaat lijken. Zelfs met en zonder DSP, en dat is weinig subtiel. Hoe langer de tijd tussen het wisselen zit, en dan praat ik over uren of dagen/weken, hoe duidelijker het verschil. Echter: dit verschil hoor ik alleen in het begin direct na de wisseling.






You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Maarre, Martijn, hoe ervaar jij dat zelf?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mro

Er is hier behoorlijk wat onderzoek naar gedaan, OOK onder mensen die claimden een zeer goed auditief geheugen te hebben. De uitkomst is eigenlijk altijd hetzelfde: Dit is niet zo, mensen zijn heel erg slechte meetinstrumenten en zouden door iedereen met een greintje verstand van wetenschappelijke vergelijkingstests onmiddelijk gediskwalificeerd worden vandaar ook het dubbelblinde gerandomiseerde testen.

Ikzelf hou mij ook bezig met high-end audio, en kan na verscheidene testen met vrienden (die dit ook als hobby hebben) met een gerust hart beweren dat dit klopt: Zodra de wetenschap naar welk bronapparaat / interlink / netstroomstekker / netfilter geluisterd wordt weg is, blijkt niet meer vast te stellen waar naar geluisterd wordt.

Ik raad iedereen die dit betwist aan om het zelf eerlijk te proberen en hierna zijn/haar geld alleen nog uit te geven aan versterkers en (vooral) goede luidsprekers. De hiermee haalbare verbeteringen zijn heel erg veel groter dan idiote investeringen in CD spelers, interlinks, of andere haarlemmer olie. Geloof het niet, het is op zijn best onzinpraat van verkopers zonder verstand van zaken en met de overtuiging dat HF fenomenen ook voor audio gelden. In het slechtste geval wordt je willens en wetens opgelicht.

Iedereen die claimt dat dit niet zo is, is bij mij welkom om het tegendeel te bewijzen.