Stagevergoeding

Started by Arcenon, February 25, 2014, 14:30:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcenon

Beste forumleden met enige juridische kennis,

Ik vroeg me af hoe ik in het volgende geval zou staan qua positie:

Ik werk (''loop stage'') nu sinds 1 jaar bij een werkgever, hierbij wordt er telkens buiten mijn eigen wil in geld van mijn al schamele vergoeding afgesnoept. Zo zijn we met kerst 1 week dichtgeweest en zodoende word ik ook even +-62 euro gekort op mijn stagevergoeding. In mijn contract staat dit als enige opgenomen qua vergoeding/werktijden en dus niks over werkduur anders dan die 24uur (3 dagen werk), staat mijn werkgever in zijn recht door die 62 euro in te houden?

Even praktijkvoorbeeld, in december heb ik dus het volgende overzicht kunnen maken:
Totaal werkbare uren (incl ''Werkgever sluit zijn deuren op die en die dag): 104
Totaal gewerkte uren: 72
Totaal gemiste uren: 32

Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Nahpets

http://maxius.nl/wet-educatie-en-beroepsonderwijs/artikel7.2.8

En daar staat bijster weinig in. Het lijkt er een beetje op dat je met een stagecontract aan de goden overgeleverd bent qua bepalingen en rechten. Ik zou met je complete dossier (in ieder geval stagecontract en berichtgeveing over sluiting december) even langs een rechtsloket gaan.

Volg je idd een opleiding? Of is dit een verkapte manier om onder het minimumloon uit te komen?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Arcenon

Quote from: Nahpets on February 25, 2014, 14:49:56
http://maxius.nl/wet-educatie-en-beroepsonderwijs/artikel7.2.8

En daar staat bijster weinig in. Het lijkt er een beetje op dat je met een stagecontract aan de goden overgeleverd bent qua bepalingen en rechten. Ik zou met je complete dossier (in ieder geval stagecontract en berichtgeveing over sluiting december) even langs een rechtsloket gaan.

Volg je idd een opleiding? Of is dit een verkapte manier om onder het minimumloon uit te komen?

Nou in feite was het bedoeld als stage, een aantal dagen werken en 1 dag in de week naar school als wijze van een BBL MBO 4 Traject. Echter ben ik hier door omstandigheden (Mijn stagebegeleider moest noodgedwongen stoppen na 3 maanden) min of meer als volwaardig medewerker aan de gang gegaan. Ik heb hier als overbrugging ook een aantal weken alleen op kantoor gezeten totdat mijn huidige begeleider erbij kwam. Ik ben het stageverhaal dus een beetje ontgroeid.

Het verhaal is dat ik een beetje klaar ben met de ''baas'' hier, die vaak het onderste uit de kan wil hebben, een beetje baas zou me iets hebben teogezegd nadat ik het het aantal weken in mijn eentje heb gerooid. Naast deze individuele periode ben ik as we speak ook zo goed als verantwoordelijk voor de gehele backoffice (administratie, facturatie, you name it), allemaal voor het zelfde luttele bedrag. Dus het feit dat ze van mijn 250 euro ook nog eens fijn gaan narekenen, geeft mij ook al een negatief gevoel.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

RubenV.

Heb je het BBL MBO 4 Traject nu afgerond? Of loop je daarom nog steeds stage bij dat bedrijf?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Arcenon

Quote from: RubenV. on February 25, 2014, 15:08:56
Heb je het BBL MBO 4 Traject nu afgerond? Of loop je daarom nog steeds stage bij dat bedrijf?

Ik verwacht medio mei 2014 klaar te zijn met de opleiding (een aantal toetsmomenten en wat opdrachten die ik nog niet eerder kan aanvragen), daarbij heb ik dan ook aan de minimale uren stage eis vanuit de opleiding voldaan. Ik zou dan in 1 jaar tijd mijn MBO 4 diploma behalen  :pompom:
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Nahpets

Een stage is om werkervaring op te doen en niet bedoeld als (slecht-) betaalde vrijetijdsinvulling. Dat je al die zaken kunt en regelt lijkt mij aan te geven dat je inderdaad werkervaring op doet, ipv koffie inschenken en bloemetjes watergeven.

Dat je stagebedrijf je een volwaardige werkplek geeft ipv een 'normale' werknemer in te zetten is ethisch wellicht twijfelachtig, arbeidsrechtenlijk is daar denk ik niets aan te doen.

Nogmaals, met je contract naar eeen wetswinkel. Of misschien is er op school iemand die je kan helpen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Arcenon

#6
Quote from: Nahpets on February 25, 2014, 15:13:14
Een stage is om werkervaring op te doen en niet bedoeld als (slecht-) betaalde vrijetijdsinvulling. Dat je al die zaken kunt en regelt lijkt mij aan te geven dat je inderdaad werkervaring op doet, ipv koffie inschenken en bloemetjes watergeven.

Dat je stagebedrijf je een volwaardige werkplek geeft ipv een 'normale' werknemer in te zetten is ethisch wellicht twijfelachtig, arbeidsrechtenlijk is daar denk ik niets aan te doen.

Nogmaals, met je contract naar eeen wetswinkel. Of misschien is er op school iemand die je kan helpen.

Nahpets, inderdaad is het de insteek om werkervaring op te doen. Echter als ik zo arrogant mag zijn, werd ik voor de leeuwen gegooid in de tijd dat ik hier alleen zat, met mijn 3 maanden stage-ervaring (en HBO achtergrond) en ik heb het hoofd boven water weten te houden. Ik denk alleen niet dat de baas beseft dat wanneer ik hier niet ben en mijn gehele eigen administratie eraf jakker er weinig van de organisatie overblijft. Het is een typische directeur, dus zoveel mogelijk dingen regelen, roepen en opdrachten binnenhalen, alleen niet beseffen wat voor werk dat oplevert op kantoor (als in dat wordt automatisch door mij of de kaboutertjes gedaan).

Ik denk dat ik voorlopig tot ik aan mijn minimale ureneis zit maar gewoon stil zal houden, er staat namelijk ook in het contract dat beide partijen per onmiddelijke ingang de overeenkomst mogen ontbinden, en dat is mij die paar tientjes dan ook weer niet waard.

Het is gewoon een lastige situatie en ik vind het jammer dat mijn werk niet wordt gewaardeert. Ik geef gewoon over een tijd aan wanneer ik al mijn schoolopdrachten e.d. af heb dat ik bijna aan mijn minimale ureneis voldoe en dan wacht ik zijn reactie af.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Joris1971

Wellicht een goed idee dit met je 'baas' (werkgever) te bespreken!

Hanky Panky

Quote from: Nahpets on February 25, 2014, 15:13:14

Dat je stagebedrijf je een volwaardige werkplek geeft ipv een 'normale' werknemer in te zetten is ethisch wellicht twijfelachtig, arbeidsrechtenlijk is daar denk ik niets aan te doen.


Je moet eens weten hoeveel mensen er janken dat ze tijdens hun stage 100% vd tijd achter de kopieermachine stonden of moesten archiveren (of andere K-klusjes moeten opknappen waar de rest geen zin in heeft). Heb je een volwaardige arbeidsplek is het weer niet goed want je wordt uitgebuit..... snap je nu dat veel werkgevers er gewoon niet aan beginnen??

Los daarvan zou ik het niet sjiek vinden om iemand die twee tientjes per dag kost die paar centen door de neus te boren. Je hebt als bedrijf ook nog iets als een reputatie maar daar kijkt iedereen anders tegen aan.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Erik

Zit wat in wat HP zegt. Stage afronden dan ben je klaar en met het echte werk beginnen neem dit als een bittere les hoe slecht je het ook kan treffen.  Zodra je klaar bent of een betere stageplek vind om het af te maken geen minuut langer werken (tenzij ze ineens wel minimum loon betalen). 
Hete ene zinnetje vind ik echt erg, het kan zijn dat je meer uren moet werken dan afgesproken hiervoor word je niet extra betaalt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HaaVee

Wat ik in de reacties mis is dat je in je toekomstige werkkring ook voor jezelf op zult moeten komen. Maak een afspraak met de directeur om dit door te spreken. Dat hij "het onderste uit de kan wil halen" kan slechts een interpretatie zijn van wat jij ziet, maar wat hij anders ervaart. Waarschijnlijk heeft 'ie niet eens in de gaten hoeveel werk jij verzet. Dus: ga dat gesprek aan, blijf netjes. Voor jezelf opkomen kan ook door je fatsoen te houden. Als hij ziet hoeveel werk je gedaan hebt en welke kwaliteit, dan zou 'ie gek zijn als 'ie je geen baan aanbied na je stageperiode en gelijk compenseert voor de misgelopen inkomsten. Het zijn vaak andere loonslaven die "de regeltjes" heel precies en daardoor hardvochtig naleven, bang voor hun eigen hachje.

Passion4Sound

Ik denk dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten, maar het lopen van stage, is aan de discretie van de stageverlener om dit wel of niet te vergoeden oftewel te betalen.
Het is natuurlijk wel netjes om hier een vergoeding voor te geven, maar dit is de stageverlener niet verplicht.

Nu zijn er wel werkgevers die wat betreft "stage lopen" een beleid hier op nahouden en verschillende richtlijnen op papier hebben staan.
Nu voor dat je het één en andere gaat bespreken met jouw stageverlener, probeer  erachter te komen wat het standaard beleid aangaande is.

grtz,

Alex

Arcenon

Quote from: Joris1971 on February 25, 2014, 15:34:33
Wellicht een goed idee dit met je 'baas' (werkgever) te bespreken!

Dat is inderdaad een goed idee, alleen ben ik hiervoor dus huiverig ivm de losse aard van de overeenkomst. Het is een moeilijke man, ook al kaart ik het voorzichtig aan, of hij is het helemaal met me eens of het schiet in het verkeerde keelgat. De problemen die ik dan zal hebben om voor de laaste paar maanden een ander stagebedrijf te vinden is mij het risico niet waard.

Quote from: Hanky Panky on February 25, 2014, 16:04:30
Je moet eens weten hoeveel mensen er janken dat ze tijdens hun stage 100% vd tijd achter de kopieermachine stonden of moesten archiveren (of andere K-klusjes moeten opknappen waar de rest geen zin in heeft). Heb je een volwaardige arbeidsplek is het weer niet goed want je wordt uitgebuit..... snap je nu dat veel werkgevers er gewoon niet aan beginnen??

Los daarvan zou ik het niet sjiek vinden om iemand die twee tientjes per dag kost die paar centen door de neus te boren. Je hebt als bedrijf ook nog iets als een reputatie maar daar kijkt iedereen anders tegen aan.

Daar heb je gelijk in, enerzijds ben ik blij dat ik hier toch wel veel heb geleerd, vooral in de weken dat ik hier alleen zat. Anderzijds vind ik het ook uitbuiting van de bovenste plank, maar daarentegen de werkgevers weten ook niet wat het niveau van de stagaire is zodra ze iemand binnenhalen, als ik kijk in mijn mbo 4 klasje zou ik van  de helft van mijn klasgenoten ook niet vrolijk worden mochten die in mijn bedrijf worden geplaatst.

Quote from: Erik on February 25, 2014, 19:09:40
Zit wat in wat HP zegt. Stage afronden dan ben je klaar en met het echte werk beginnen neem dit als een bittere les hoe slecht je het ook kan treffen.  Zodra je klaar bent of een betere stageplek vind om het af te maken geen minuut langer werken (tenzij ze ineens wel minimum loon betalen). 
Hete ene zinnetje vind ik echt erg, het kan zijn dat je meer uren moet werken dan afgesproken hiervoor word je niet extra betaalt.

Ja, als ik het zo teruglees is het ook een soort van wurgcontract, echter zijn BBL bedrijven (vanuit een school situatie niet vanuit een huidige werkgever) niet zo talrijk dus ik was allang blij dat ik iets had gevonden destijds. Ik ben inderdaad van plan om het zo te doen.

Quote from: HaaVee on February 25, 2014, 19:30:27
Wat ik in de reacties mis is dat je in je toekomstige werkkring ook voor jezelf op zult moeten komen. Maak een afspraak met de directeur om dit door te spreken. Dat hij "het onderste uit de kan wil halen" kan slechts een interpretatie zijn van wat jij ziet, maar wat hij anders ervaart. Waarschijnlijk heeft 'ie niet eens in de gaten hoeveel werk jij verzet. Dus: ga dat gesprek aan, blijf netjes. Voor jezelf opkomen kan ook door je fatsoen te houden. Als hij ziet hoeveel werk je gedaan hebt en welke kwaliteit, dan zou 'ie gek zijn als 'ie je geen baan aanbied na je stageperiode en gelijk compenseert voor de misgelopen inkomsten. Het zijn vaak andere loonslaven die "de regeltjes" heel precies en daardoor hardvochtig naleven, bang voor hun eigen hachje.

Bedankt voor jouw reactie, ik heb geen moeite om voor mezelf op te komen als ik enigzins voeten in de aarde heb maar het zit hem in de volgende zaken:
-De directeur is nu eenmaal een moeilijke man, eigen ervaring/observatie, collega's, iets is of helemaal super of helemaal niks, hij is tevens erg op zijn centen.
-Mijn overeenkomst kan om wat voor reden dan ook instant worden ontbonden.
-Ik moet het nog 3, 4 maanden uitzingen, mocht het klappen is dat uiteraard eeuwig zonde (qua referentie, werkervaring en qua het vinden van een nieuw stagebedrijf)

Quote from: Passion4Sound on February 25, 2014, 21:05:37
Ik denk dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten, maar het lopen van stage, is aan de discretie van de stageverlener om dit wel of niet te vergoeden oftewel te betalen.
Het is natuurlijk wel netjes om hier een vergoeding voor te geven, maar dit is de stageverlener niet verplicht.

Nu zijn er wel werkgevers die wat betreft "stage lopen" een beleid hier op nahouden en verschillende richtlijnen op papier hebben staan.
Nu voor dat je het één en andere gaat bespreken met jouw stageverlener, probeer  erachter te komen wat het standaard beleid aangaande is.

grtz,

Alex

Uiteraard ben ik er van op de hoogte hoe de stagewereld in elkaar steekt echter waar de meeste stagaires, HBO/WO niveau enkel bezig zijn met een onderzoek, ben ik hier gewoon als volwaardig medewerker aan het werk voor 2,20 per uur. Er zijn inderdaad ook tal van bedrijven waar je inderdaad nog minder of zelfs niks krijgt. Het is een relatief klein bedrijf en ik ben de eerste stagaire, er bestaat dus geen standaard beleid voor helaas.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

MaxxMark

Quote from: Arcenon on February 26, 2014, 10:05:05
Uiteraard ben ik er van op de hoogte hoe de stagewereld in elkaar steekt echter waar de meeste stagaires, HBO/WO niveau enkel bezig zijn met een onderzoek, ben ik hier gewoon als volwaardig medewerker aan het werk voor 2,20 per uur. Er zijn inderdaad ook tal van bedrijven waar je inderdaad nog minder of zelfs niks krijgt. Het is een relatief klein bedrijf en ik ben de eerste stagaire, er bestaat dus geen standaard beleid voor helaas.

In de HBO/WO wereld is het helemaal niet per definitie zo dat stage's gericht zijn op onderzoek.

In mijn (HBO) studie waren er 2 periodes dat je bij een bedrijf zat. De eerste is een oriënterende stage; waarbij je een inzetsplicht hebt. Ofwel; je draait mee maar je hoeft naast een verslag niets significants op te leveren voor je studie. De tweede is een afstudeer stage; waarbij je een prestatieplicht hebt. Ofwel je moet daadwerkelijk iets opleveren (danwel een product danwel een onderzoeksverslag met conclusie).

In jouw geval gaat het volgens mij om de eerste situatie. In mijn geval werd altijd duidelijk vanuit de de school gemeld dat stagebedrijven niet verplicht zijn om een stagevergoeding te geven. Mocht een bedrijf het vragen dan adviseerde de school het marktconforme bedrag van vroeger Fl 500,- en later € 250,- Het is dan aan het bedrijf dat te volgen of zijn eisen/regels er aan te stellen.

Het is moreel gezien erg raar dat je gekort wordt op het loon indien je bepaalde dagen/uren er niet bent, maar vervolgens ook geen extra uren betaald krijgt indien je meer uren moet maken.

Het enige wat je mijns inziens kunt doen is je vasthouden aan de uren van je overeenkomst en uren die daar buiten vallen niet.

Voordat je dat doet zou ik echter eerst inderdaad eens praten met je baas. Schiet het dan niet in als een eis, maar als een vraag. Bijvoorbeeld; "Ik vroeg me af hoe het zat qua mijn verloning; ik draai erg veel mee en krijg soms minder dan €250,- bijgeschreven, hoe zit dat?"
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Arcenon

Quote from: MaxxMark on February 26, 2014, 10:35:21
In de HBO/WO wereld is het helemaal niet per definitie zo dat stage's gericht zijn op onderzoek.

In mijn (HBO) studie waren er 2 periodes dat je bij een bedrijf zat. De eerste is een oriënterende stage; waarbij je een inzetsplicht hebt. Ofwel; je draait mee maar je hoeft naast een verslag niets significants op te leveren voor je studie. De tweede is een afstudeer stage; waarbij je een prestatieplicht hebt. Ofwel je moet daadwerkelijk iets opleveren (danwel een product danwel een onderzoeksverslag met conclusie).

In jouw geval gaat het volgens mij om de eerste situatie. In mijn geval werd altijd duidelijk vanuit de de school gemeld dat stagebedrijven niet verplicht zijn om een stagevergoeding te geven. Mocht een bedrijf het vragen dan adviseerde de school het marktconforme bedrag van vroeger Fl 500,- en later € 250,- Het is dan aan het bedrijf dat te volgen of zijn eisen/regels er aan te stellen.

Het is moreel gezien erg raar dat je gekort wordt op het loon indien je bepaalde dagen/uren er niet bent, maar vervolgens ook geen extra uren betaald krijgt indien je meer uren moet maken.

Het enige wat je mijns inziens kunt doen is je vasthouden aan de uren van je overeenkomst en uren die daar buiten vallen niet.

Voordat je dat doet zou ik echter eerst inderdaad eens praten met je baas. Schiet het dan niet in als een eis, maar als een vraag. Bijvoorbeeld; "Ik vroeg me af hoe het zat qua mijn verloning; ik draai erg veel mee en krijg soms minder dan €250,- bijgeschreven, hoe zit dat?"

Ik zeg ook niet dat het per definitie altijd zo is, vaak is dat echter wel het geval binnen mijn eigen netwerk. Om het als vraag te verpakken is inderdaad wel een goede van je.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6