SSD of HDD voor Ubuntu server?

Started by Aeron, February 23, 2014, 11:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aeron

Ik ga vandaag mijn thuis server bouwen, welke ik wil draaien op Ubuntu Server.
Nu kan ik niet besluiten of ik een SSD of een HDD wil gaan gebruiken om het OS op te installeren.
Ik ben bekend met de voordelen van een SSD, deze zit ook in mijn Mac Mini welke ik gebruik voor XBMC.
Het is de bedoeling dat de server in principe 24/7 aan zal staan ivm sickbeard en sabnzbd,maar eventueel is het ook geen probleem om deze s' nachts in slaapstad te zetten. (Slaapstand is dacht ik alleen niet verstandig voor een SSD?)

SSD's zijn energiezuiniger dan een HDD, maar maakt dit echt een enorm verschil?
Op dit moment twijfel ik tussen de Western Digital Blue Scorpion 2,5. 500GB, en de Samsung 840 EVO 120gb , welke ook in mijn Mac Mini zit.(De Mac Mini figureert nu als "server").
Zal het een groot verschil zijn op de rekening van de Nuon aan het einde van het jaar?
Ik kan wel een aantal specificaties mbt wattages vinden op diverse sites, maar ik ben daar niet zo in thuis en deze cijfers zeggen mij dus ook niet zo veel, behalve dat lager beter is  ;)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen een besluit te maken.


Hanky Panky

Stroomverbruik scheelt je misschien 150-200watt per dag x 25 cent voor een kWh is €15 per jaar.

Een SSD is echter zo veel fijner voor rarren/parren/uitpakken/repareren. Dat gaat zo veel vlotter dat ik een SSD in mijn Win8 server heb puur als Sab drive (dus geen OS erop)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Aeron

#2
Quote from: Hanky Panky on February 23, 2014, 14:23:47
Stroomverbruik scheelt je misschien 150-200watt per dag x 25 cent voor een kWh is €15 per jaar.

Een SSD is echter zo veel fijner voor rarren/parren/uitpakken/repareren. Dat gaat zo veel vlotter dat ik een SSD in mijn Win8 server heb puur als Sab drive (dus geen OS erop)

Dank je voor je reactie!
Ok, het scheelt dus niet enorm.
Ik ga voor de Samsung 840 EVO.
De snelheid is inderdaad een groot pluspunt, en 120 gb is ook meer dan genoeg.
Op dit moment heb ik in de mac mini nog ruim 85 gb over, en Ubuntu zal nog minder in beslag nemen, dus dat komt ook helemaal goed! ;D

Hanky Panky

Quote from: Aeron on February 23, 2014, 22:21:19
Dank je voor je reactie!
Ok, het scheelt dus niet enorm.
Ik ga voor de Samsung 840 EVO.
De snelheid is inderdaad een groot pluspunt, en 120 gb is ook meer dan genoeg.
Op dit moment heb ik in de mac mini nog ruim 85 gb over, en Ubuntu zal nog minder in beslag nemen, dus dat komt ook helemaal goed! ;D

Ja wat gebruikt een HDD? 7-8 watt en een SSD 2 ofzo? Daarnaast gaan ze ook nog 22 uur per dag in standby en is het verschil nog kleiner.

Gaat pas aantikken als je een compleet serverpark met een paar honderd drives moet aanleggen  :D

Voor het geld hoef je het ook niet meer te laten als je ziet dat een SSD inmiddels op 50 cent per GB zit (heb voor mijn eerste 60GB € 225 betaald  :blink:).

Ik heb 120 GB want als je een 40 GB rip hebt die wordt uitgepakt heb je max 80 GB vrij nodig maar tegelijk komt ook de rest binnen (glasvezel :colgate: ) dus ipv 90 maar voor 128 gegaan. Destijds van Adata maar Samsung is net een tandje beter/sneller.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Aeron

Quote from: Hanky Panky on February 24, 2014, 10:34:00
Ja wat gebruikt een HDD? 7-8 watt en een SSD 2 ofzo? Daarnaast gaan ze ook nog 22 uur per dag in standby en is het verschil nog kleiner.

Gaat pas aantikken als je een compleet serverpark met een paar honderd drives moet aanleggen  :D

Voor het geld hoef je het ook niet meer te laten als je ziet dat een SSD inmiddels op 50 cent per GB zit (heb voor mijn eerste 60GB € 225 betaald  :blink:).

Ik heb 120 GB want als je een 40 GB rip hebt die wordt uitgepakt heb je max 80 GB vrij nodig maar tegelijk komt ook de rest binnen (glasvezel :colgate: ) dus ipv 90 maar voor 128 gegaan. Destijds van Adata maar Samsung is net een tandje beter/sneller.

Een serverpark neemt iets teveel ruimte in ben ik bang  ;D
Nee het is een servertje met nu 3x 2 tb hdd's (Western Digital green), en er passen er nog 2 bij dus dat zal het maximale zijn wat ik ga gebruiken.
Daar bovenop dan de Samsung 840 EVO 120 gb.
Wat bij mij ook meetelde is dat ik de hdd's in Spindown kan laten gaan als er niets wordt gestremde/gedownload, en een hdd waar het OS op draait in spindown laten gaan schijnt niet echt ideaal te zijn (is dat niet hetzelfde als sleep?).
Een SSD "spint' natuurlijk niet, dus dat is dan al een probleem minder.
Alleen schijnt Hibernate voor een SSD niet al te best te zijn i.v.m het grote aantal writes, maar dan nog gaat zo'n SSD volgens mij nog jaren mee.
Volgens Hardware.info in ieder geval wel.
Overigens, is hibernate niet een soort Deep Sleep?

De kosten zijn inderdaad ontzettend gunstig, want bij een SSd dacht ik altijd meteen " veel te duur, een hdd is prima en goedkoper", maar tegenwoordig is het zeer betaalbaar!

Hanky Panky

Quote from: Aeron on February 24, 2014, 11:05:09
Een serverpark neemt iets teveel ruimte in ben ik bang  ;D
Nee het is een servertje met nu 3x 2 tb hdd's (Western Digital green), en er passen er nog 2 bij dus dat zal het maximale zijn wat ik ga gebruiken.
Daar bovenop dan de Samsung 840 EVO 120 gb.


Klinkt bekend. Mijn server heeft ook een 3-tal HDD's van 2 GB in Raid 5, SSD voor SAB, een OS drive van 2 TB en een backup drive van 2 TB geeft zekerheid genoeg voor de hobbyist.

Alle muziek staat dubbel (moet er niet aan denken om de collectie nogmaals te rippen). Films/series e.d. boeien niet als die verloren gaan.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Aeron

Quote from: Hanky Panky on February 24, 2014, 11:30:49
Klinkt bekend. Mijn server heeft ook een 3-tal HDD's van 2 GB in Raid 5, SSD voor SAB, een OS drive van 2 TB en een backup drive van 2 TB geeft zekerheid genoeg voor de hobbyist.

Alle muziek staat dubbel (moet er niet aan denken om de collectie nogmaals te rippen). Films/series e.d. boeien niet als die verloren gaan.

Zo te horen is het risico minimaal!
In RAID heb ik me nog niet verdiept, wellicht een projectje voor de toekomst.
Eerst maar eens wegwijs worden met Ubuntu Server!