12 years a slave

Started by svmnb, February 22, 2014, 15:05:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Midcall

Iemand mag een mening toch wel nuanceren?
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

alexander2

Waarom nuanceren heb je ooit wel is filmrecensies gelezen dan is die van svmnb nog mild. ;)

Hanky Panky

Er is maar één criterium voor mij: pakt een film mij of niet.

En deze film pakte mij. Of dat nu door het verhaal komt, de regisseur, de acteurs of het geheel van de delen... wat zal het boeien?

Dat neemt overigens niet weg dat er op een paar plaatsen short-cuts zijn genomen die beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Het einde kwam wat gekunsteld over.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Pinda13

Afgelopen zondag gezien, erg mooi en meeslepend verhaal.  :clapping:
" no loss of fine detail "

FDLARRY

Gisteren gezien, en vond de film indrukwekkend. Echt goed is anders, maar ben het wel eens met het cijfer.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Xstream

#30
Helaas, de film wist ook mij niet te pakken. En naderhand ga je dan zitten peinzen van, ok. Hoe kan 't dat je zulke gruwelijkheden voorgeschoteld krijgt en 't je helemaal niks doet? Ik keek 'm met m'n moeder. Nou, als er iemand een soft spot heeft voor dit soort films, dan is zij 't wel. Maar ook zij zat met droge ogen te kijken en was totaal niet onder de indruk.

Wat voor mij de plank misslaat zijn een paar dingen. Zoals hier al is gezegd kloppen teveel dingen / details niet. Dat begint als in 't begin waarin de (vrije) zwarte man schijnbaar nog met vol aanzien gezien werd en alles rooskleurig en happy de pappy was, alsof de revolutie en de burgeroorlog al gebeurt was en de "shit" daarna pas begon. De manier van praten vond ik ook vreemd en onrealistisch. Het zat tussen academisch (ook de echte slaven), poetisch en onzin in. Maar geen moment voelde 't echt. Zowel in accent tot aan inhoud en mooie woorden gebruiken zonder wat te zeggen. Het sneed geen hout. Ook zit 't vol met aannames en continuiteitsmissers. Het argument en de emotie van de vrouw van de slaven meester over 't zwarte meisje, terwijl de rol van 't meisje nog niet eens duidelijk was en pas erna kwam irriteerde me. Dat soort dingen zaten er veel in.

Het ergste is nog dat het enorm afstandelijk gebracht is. Dit zit voor een groot deel in de karakter ontwikkeling, als die er al waren. Ik weet nog steeds niet van de meesten in de film wat hun beweegt, wat ze denken of waarom ze dingen doen. Ik was vaak verward om de keuzes en handelingen van de karakters die in de ene scene nog A waren, en daarna ineens B. Ik vond 't allemaal erg rommelig overkomen. Er zit 0,0 emotie in. Zelfs de hoofrolspeler wist me geen moment te pakken en toonde geen moment karakter. Ook hij leek gewoon een toeschouwer van z'n eigen leven. Hij had 0,0 interactie met z'n mede slachtoffers en als die er al was, dan snauwde hij ze nog af ook met bovendien veel te mooie woorden en zonder echt woede of passie (althans, dat kwam op mij niet over). Als er iets versterkend zou werken is 't wel de onderlinge relatie van slachtoffers in zo'n situatie. Daar kreeg je niks van mee of voelde ik geen moment. Ik leefde gewoon niet mee.

Daardoor werd 't voor mij niet meer dan een film die gewoon de gruwelijkheden wilde afbeelden (overigens goed neergezet, productie was verder prima), maar totaal niet aankwamen. Die shots dat je dan onnatuurlijk lang naar zo'n klote situatie zat te kijken begon dan gewoon irritatie op te wekken, omdat er verder zo weinig in de film zit. Ik vond veel shots overbodig en pretentieus overkomen. Ook mij wist 't dus bijna geen moment echt te boeien. Behalve de scene met dat meisje
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
was 't eerste moment dat ik even geboeid raakte. Vooral ook omdat er interactie tussen mensen was. Een moment waarin haat, broederschap e.d. samen kwamen en er dus wat emotie in 't spel kwam. Maar dat was een minuut later alweer weg met vreemd afstandelijk camerawerk en 0 aandacht voor de karakters, alleen maar met mooie plaatjes. Daardoor was ik er nog 's extra klaar mee.

Gemiste kans, want de productie en potentie is er zeker wel. Maar dit lijkt niet over mensen te gaan, maar meer een soort statement, van kijk eens hoe erg. Nou, inderdaad. Het was heel erg. Maar daarvoor hoef ik geen film van ruim 2 uur te kijken.

Brad pitt vond ik overigens ook bijzonder slecht.
Nee, dit was ook zeker geen film voor mij. Ik vond 't ook ongeloofwaardig en te afstandelijk gebracht.

Vorige week ook The Hunt gekeken. Nou ... dat vond ik een veel betere film als deze.

Score: 5/10
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

FDLARRY

Ik vind het heel apart dat zulke gruwelheden je emotioneel niks doen. Ik snap je statement over de film, maar er waren momenten die me raakten. Of de film nu een 5 of en 9 is.

Mijn hoofd emotie bij dit soort films, en die krijg ik altijd. Hoe heerlijk het toch is dat wij in vrijheid mogen leven, we vinden het allemaal maar heel normaal, maar bij dit soort films merk je weer dat deze vrijheden helemaal niet normaal zijn. En in veel landen helemaal niet aan de orde zijn.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Job

#32
Quote from: Xstream on March  2, 2014, 13:08:08
Dat begint als in 't begin waarin de (vrije) zwarte man schijnbaar nog met vol aanzien gezien werd en alles rooskleurig en happy de pappy was
Dat was het op dat moment voor hem dus ook. Maakt de latere verandering alleen maar heftiger. De man verwachtte zoiets totaal niet. Leefde ook niet in een wereld waar zoiets te verwachten was. Maakt het contrast groter, lijkt me.

Quotecontinuiteitsmissers.
?!
Quotedat het enorm afstandelijk gebracht is
Dat is inderdaad een regie-keuze. Die zal niet voor iedereen werken.

Midcall

Quote from: svmnb on February 23, 2014, 12:40:49
Ik heb niets gezegd over techniek, maar over het m.i. slechte acteerwerk.
Hetzelfde had ik ook bij Gravity. Eveneens een oscar contender waar ik niks van begrijp. Aardige plaatjes, emotionele lading vind ik 0,0.
Nog een geweldige film met veel emotionele lading en een Bullock als favoriet bij de Oscar's voor haar hoofdrol... je begrijpt er inderdaad niet veel van  ;)

Maar kan je een paar films noemen die naar jouw mening dan wel de juiste emotionele lading hebben?
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

alexander2

Quote from: Midcall on March  2, 2014, 15:28:26
Nog een geweldige film met veel emotionele lading en een Bullock als favoriet bij de Oscar's voor haar hoofdrol... je begrijpt er inderdaad niet veel van  ;)

Maar kan je een paar films noemen die naar jouw mening dan wel de juiste emotionele lading hebben?

Hotel Rwanda
Saving private Ryan
Hachi  A Dog's Tale


svmnb

Quote from: Midcall on March  2, 2014, 15:28:26
Nog een geweldige film met veel emotionele lading en een Bullock als favoriet bij de Oscar's voor haar hoofdrol... je begrijpt er inderdaad niet veel van  ;)

Maar kan je een paar films noemen die naar jouw mening dan wel de juiste emotionele lading hebben?

Zeker, een paar recente titels, zoals Dallas Buyers Club, Jagten en Prisoners bijvoorbeeld.
Sterke drama's die geen gimmicks nodig hebben om 'lading' te krijgen.

Voor drama kijk ik meer naar Scandinavische of Franse titels, aangezien Hollywood m.i. erg veel tearjerking bagger maakt.
Dat Bullock gedrocht vind ik een mooi voorbeeld; veel flash, geen enkele diepgang.

Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Bart_M

Ik las dat de film toch de nodige prijsjes in de wacht heeft gesleept vannacht...

Een film dit over de top in drama zit is bijvoorbeeld Crash. De ellende factor is daar wel zo opgeschroefd en versimpeld dat het voor mij echt het verhaal verpestte. Maar blijkbaar doet het dit goed in het politieke correcte Amerika.

Bama

De film roept hier wel emoties op in ieder geval.
Van het rijtje genomineerden vond ik american Hustle veruit de beste film en tijdens gravity heb ik regelmatig zitten internetten, knapte helemaal af toen Clooney zogenaamd terugkwam.
Het is allemaal een kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

Xstream

Quote from: FDLARRY on March  2, 2014, 13:22:45
Ik vind het heel apart dat zulke gruwelheden je emotioneel niks doen. Ik snap je statement over de film, maar er waren momenten die me raakten. Of de film nu een 5 of en 9 is.
Dat is wat anders. Daar heb ik geen film voor nodig. Dan kijk ik wel een docu bijv. Doet me dan veel meer. Maar als je kiest voor een "dramatisering" van feiten, dan verwacht ik meer emotie.

Quote from: Job on March  2, 2014, 15:02:26
?!
Wat ik ermee bedoel is dat de volgorde van scenes in mijn opinie vaak niet klopte.

Het zal wel smaak zijn, maar ik vond de film ook niks. Al verbaasd 't me niks dat 't wel weer zo'n Oscar hit is. Dat zijn meestal films waar ik niks aan vind. Gekozen op rationalisme van film maken en politiek. Qua productie vond ik 't ook best ok. Of emotie overkomt blijft toch persoonlijk. Dus ik snap de felle reactie van veel mensen niet die zich gek genoeg aangevallen voelen als sommige de film niet goed vonden.

Ik vond zelf Dallas Buyers Club 2x de film. Daar zit tenminste goed acteerwerk in. Gravity vond ik ook een klasse beter. Heb nog nooit zo mooi een space ervaring gehad zonder er geweest te zijn. Vooral audio en visueel prachtig. Verhaal enzo helaas ook een stuk minder. Captain Philips vond ik ook veel beter en interessanter. Maarja, het is gewoon een mening, meer niet.

De rest van de gegadigde heb ik nog niet gezien.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

koosnaampje-audiofiel

Quote from: Bama on March  3, 2014, 11:35:51
De film roept hier wel emoties op in ieder geval.
Van het rijtje genomineerden vond ik american Hustle veruit de beste film en tijden
american hustle hier moet je echt van houden.maar waanzinnig goed geacteerd alleen hiervoor al een 10!
Klipsch, Denon.

schedel

Gistermiddag met mijn vrouw deze film gezien. Beladen onderwerp maar de film deed ons niets.
4 uit 10
T+A | REL | Denon | JVC

alexander2

Quote from: koosnaampje-audiofiel on March  3, 2014, 19:23:54
american hustle hier moet je echt van houden.maar waanzinnig goed geacteerd alleen hiervoor al een 10!

Vond het een aparte film vooral de kledingkeuze van de vrouwen was zeer goed verzorgd.
Alleen kan ik mij niet herinneren dat de dames er vroeger zo bijliepen.

Erik

Quote from: alexander2 on March  5, 2014, 12:15:50
Vond het een aparte film vooral de kledingkeuze van de vrouwen was zeer goed verzorgd.
Alleen kan ik mij niet herinneren dat de dames er vroeger zo bijliepen.
Klopt toen was je nog niet geboren :-)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

alexander2

Quote from: Erik on March  6, 2014, 22:28:14
Klopt toen was je nog niet geboren :-)

Dank je maar ik heb die tijd wel meegemaakt late '70s and early '80s dus. :D

DTS-ES-Extreme

Ik vind deze film persoonlijk goed maar zeker niet WAUW. De eerste 35 minuten is wel heel sterk dramatisch en daarna breekt die wat af. goed geacteerd maar niet voor een oscar (mijn mening). dus ik geef deze film een 7/10