12 years a slave

Started by svmnb, February 22, 2014, 15:05:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

svmnb

Een drama, zowel qua genre als kwaliteit. Oppervlakkig, slecht acteerwerk ( Fassbender uitgezonderd) en blijkbaar bedoeld als vehikel om pathos op te wekken. Je zou bijna gaan  sympathiseren met de blanken in het verhaal, zo slecht en eendimensionaal worden de meeste karakters neergezet. Een nominatie voor beste film van 2014 lijkt meer een politiek statement dan een kwalitatief oordeel.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Job

Oneens. Prachtige cinema. Tikje afstandelijk zelfs, eerder dan veel pathos.

WilcoL

Ook totaal oneens! Vind het eerlijk gezegd op z'n zachts gezegd apart dat je je na het kijken van deze film druk maakt om de techniek... Ik vond het een meeslepende 9 kwartier.

Maar gelukkig verschillen smaken  ;)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

svmnb

Quote from: WilcoL on February 23, 2014, 00:39:11
Ook totaal oneens! Vind het eerlijk gezegd op z'n zachts gezegd apart dat je je na het kijken van deze film druk maakt om de techniek... Ik vond het een meeslepende 9 kwartier.

Maar gelukkig verschillen smaken  ;)

Ik heb niets gezegd over techniek, maar over het m.i. slechte acteerwerk.
Hetzelfde had ik ook bij Gravity. Eveneens een oscar contender waar ik niks van begrijp. Aardige plaatjes, emotionele lading vind ik 0,0.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

koosnaampje-audiofiel

inderdaad slecht gemaakte film, had veel meer uitgehaald kunnen worden.
Werd geen enkel moment in de film getrokken, overtuigd in dit toch dramatisch stukje geschiedenis,
Gemiste kans, misschien verkeerd gecast, kreeg bij brad pitt het gevoel dat hij graag even zijn gezicht wilde laten zien voor het goede doel, want in zijn rol zat hij niet.
Helaas 2 uur is zonde van je tijd.
Klipsch, Denon.

Bama

Ik vond er weinig aan, de hoofdrolspeler ook niet zo goed en niet zo veel diepgang maar mijn vrouw was wel geraakt

Midcall

#6
Quote from: svmnb on February 22, 2014, 15:05:36
Een nominatie voor beste film van 2014 lijkt meer een politiek statement dan een kwalitatief oordeel.
Kom op zeg.... net zoals de uitzonderlijk hoge 8.4 IMDB rating van meer dan 100.000 beoordelaars. Ik ben eerlijk gezegd toch meer geneigd die 100k mensen en alle nominaties voor alle belangrijke filmprijzen te geloven dan het ongefundeerde verhaal van jou.

Ga een film niet afzeiken omdat jij het niets aan vindt, het zou heel erg goed aan jou liggen... het is schijnbaar niet jouw smaak, maar dat maakt het niet een slechte film.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

henrykb

Hier wordt jouw mening gevraagd wat betreft een film, en ook afzeiken
als je er niks aan vindt mag zeker wel imho.
Imdb user reviews is precies hetzelfde, prima toch. Daarvoor lees ik ze, niet om
alleen maar positieve reviews te lezen, dan heeft het geen (amusements) waarde meer voor mij.
En natuurlijk kan het ook aan ts liggen, niet zijn ding, eigenlijk geen zin in drama whatever.
Ga de film zelf kijken, weet je of je het ermee eens bent of niet, en schrijf het vooral hier neer.

Job

Maar de motieven achter andermans mening in twijfel trekken is wel flauw, en doet elke discussie de das om.

Midcall

Quote from: Job on February 24, 2014, 07:28:06
Maar de motieven achter andermans mening in twijfel trekken is wel flauw, en doet elke discussie de das om.
'
Sorry hoor, ik weet niet wat jouw beeld van een discussie is, maar die krijg je naar mijn mening nou JUIST door het in twijfels trekken van wat de ander zegt. Als iedereen het met elkaar eens is, krijg je geen discussie, denk je ook niet?
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Robbo

#10
Ik vond het een vakkundig gemaakte film.  Volgens mij is de regisseur een Kurosawa fan.

Wat ik weet van dit onderwerp rond de tijd dat deze film speelt, komt voornamelijk ook uit films dus wellicht niet helemaal de waarheid.  Maar dat zal voor de meerderheid van de kijkers gelden.   Derhalve vond ik het moeilijk te begrijpen dat de hoofdrolspeler in zijn reguliere leven door ALLE blanken (ook voor de hem onbekende blanke man die hem vriendelijk groette toen hij de koets in Washington uitkwam) zonder ook maar een hint van enige minachting gezien werd.  Je zou verwachten dat ook de rijkere zwarten in die tijd door tenminste een deel van de  blanke bevolking nog met de nek aangekeken werd.

Hoe dan ook, door de beperkte voorgeschiedenis van de man, kon ik in de rest van het verhaal maar weinig sympathie voor hem opbrengen.  Wellicht raar om te zeggen maar een deel van de getoonde gruwelijkheden raakte me niet.  Terwijl dat juist wel had moeten gebeuren. 

Daarom:  5/10 

Job

#11
Quote from: Midcall on February 24, 2014, 08:57:19
'
Sorry hoor, ik weet niet wat jouw beeld van een discussie is, maar die krijg je naar mijn mening nou JUIST door het in twijfels trekken van wat de ander zegt. Als iedereen het met elkaar eens is, krijg je geen discussie, denk je ook niet?
Je mag best betwijfelen WAT die ander zegt. Liever niet WAAROM die dat zegt. Dat is flauw en inconstructief. Je diskwalificeert die ander, sluit verdere discussie uit. Dat was mijn punt, ik had het over het in twijfel trekken van de motieven achter de mening. Zo staat het er ook.

alexander2

Heb hem nog geen eens afgekeken dat komt weinig voor wat een slechte film was dit.

koosnaampje-audiofiel

Persoonlijk denk ik dat film zo erg in opspraakt komt, omdat de meningen zover uit elkaar liggen.
Dit gezien de ratings en mijn persoonlijke mening hierover, dit ligt te ver uit elkaar, vandaar dat er een discussie ontstaat.
Iedereen mag de film zo goed vinden als ik hem slecht vind, maar wil dan ook graag weten wat er precies goed aan is.
Klipsch, Denon.

Syphon

Quote from: Midcall on February 23, 2014, 16:48:17
Kom op zeg.... net zoals de uitzonderlijk hoge 8.4 IMDB rating van meer dan 100.000 beoordelaars. Ik ben eerlijk gezegd toch meer geneigd die 100k mensen en alle nominaties voor alle belangrijke filmprijzen te geloven dan het ongefundeerde verhaal van jou.

Ga een film niet afzeiken omdat jij het niets aan vindt, het zou heel erg goed aan jou liggen... het is schijnbaar niet jouw smaak, maar dat maakt het niet een slechte film.

IMDb als voorbeeld nemen slaat ook nergens op. Kijk eens hoeveel matige films de top250 heeft. Verder kan iemand toch een andere mening hebben.

Midcall

Quote from: Syphon on February 24, 2014, 23:24:51
IMDb als voorbeeld nemen slaat ook nergens op. Kijk eens hoeveel matige films de top250 heeft. Verder kan iemand toch een andere mening hebben.
Als de mening van honderduizend mensen nergens op slaat, waar slaat de mening van deze ene persoon dan nog op?
Als ik die Top 250 bekijk (http://www.imdb.com/chart/top?ref_=nv_ch_250_4) zie ik daar overigens echt geen slechte films tussen staan, tenminste afgaande van de 75% die ik hiervan gezien heb. Tja, als je van actie of oorlogsfilms houdt dan moet je niet naar een film als Green Mile gaan kijken, want dan verveel je je te pletter. Omdat het je verveeld heeft vervolgens af te doen als een slechte film, daar ben ik het dan mee oneens.
Als meer dan 100 duizend (!) mensen een film GEMIDDELD een 8.4 geven en de film nagenoeg alle belangrijke filmprijzen wint, dan kan het simpelweg geen slechte film zijn. Maar goed, we gaan het niet eens worden verder, ik stel voor dat iedereen maar eens de film moet gaan zien en voor hem zelf moet uitmaken of het grote publiek en de filmcritici gelijk hadden of niet.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

MVG

Bovenstaande en soortgelijke discussies zijn erg gemakkelijk te verklaren: het is het verschil tussen zeggen dat een film slecht is of dat jij toevallig die film slecht vindt Sowieso is het lastig op fora als deze, menigeen verkondigd zijn mening alsof het een feit is, hier gaan veel mensen de mist mee in. Je eigen mening kan voor jou wel de waarheid zijn, maar dit is hetzelfde als tegen wit zwart zeggen.

Midcall heeft hierin gelijk, ik had onlangs een discussie met een vriend over de film ''the Hunger Games'' Hij kon maar niet begrijpen dat een filmliefhebber als ik die film helemaal niets vond. Hij zei me letterlijk: zo een freak als jij, en je kijkt dan niet eens alle Oscarwinnaars thuis, dat snap ik niet. Ik antwoord met: omdat de film toevallig een oscarwinnaar is, is deze nog niet goed. Ik had natuurlijk moeten zeggen: ik vind de film niet goed.

alexander2

Ik had een beetje moeite met het feit dat alsof het hoge Noorden kleurlingen omarmden...........en dat wollige taalgebruik in het Noorden verdween plotseling toen deze goede man in het Zuiden kwam.
Het is een uiterst politiek correcte film waar vrijwel geen enkele Blanke Amerikaan iets van durft te zeggen want dat N woord ligt daar enorm gevoelig. Hier wordt er lacherig over gedaan terwijl wij een hele grote rol hebben gespeeld in dit geheel noem het woord Asiento en iemand met een beetje verstand in zijn bovenkamer wordt stil.
De film pakte mij niet ik vond het zeer slecht geacteerd en vooral de scene dat een plantagehouder enig sympathie vertoont naar een slaaf laat mij even niet lachen.
Dan heeft Idris Elba het echt beter gedaan als het om onderdrukking en exploitatie gaat.
The Butler werd ook de hemel in geprezen vond ik ook een draak van een film terwijl die ook enorm hoog wordt gewaardeerd op Imdb.
Imdb zegt niets want als wij een rukfilm uit het rek zouden pakken en iedereen van dit forum schrijft die film de hemel in dan krijgt die ook een hoge waardering.


Robbo

Quote from: Midcall on February 25, 2014, 09:42:07
Als de mening van honderduizend mensen nergens op slaat, waar slaat de mening van deze ene persoon dan nog op?
Als ik die Top 250 bekijk (http://www.imdb.com/chart/top?ref_=nv_ch_250_4) zie ik daar overigens echt geen slechte films tussen staan, tenminste afgaande van de 75% die ik hiervan gezien heb. Tja, als je van actie of oorlogsfilms houdt dan moet je niet naar een film als Green Mile gaan kijken, want dan verveel je je te pletter. Omdat het je verveeld heeft vervolgens af te doen als een slechte film, daar ben ik het dan mee oneens.
Als meer dan 100 duizend (!) mensen een film GEMIDDELD een 8.4 geven en de film nagenoeg alle belangrijke filmprijzen wint, dan kan het simpelweg geen slechte film zijn. Maar goed, we gaan het niet eens worden verder, ik stel voor dat iedereen maar eens de film moet gaan zien en voor hem zelf moet uitmaken of het grote publiek en de filmcritici gelijk hadden of niet.

Ik heb ook IMDB lange tijd als lijdraad om wat wel en wat niet te kijken gebruikt.  Is een snelle en makkelijke manier om de overdaad aan content voor te sorteren.     Toch regelmatig komt het voor dat ik een film op basis van de score van mijn lijstje schrap maar later toch blijkt dat het een briljante film is.   Andersom ook.   Ik volg de IMDB Top 250 regelmatig en probeer alle films daarin gezien te hebben.   Helaas is het zo dat ook diverse film in staan die ik met moeite afgekeken heb. 

Een punt wat je zeker eens in de gaten moet houden is dat een film met veel media aandacht,  vaak in het begin hoger staat gewaardeerd.  Deze film zie je dan bijv. in de Top250 terug maar na een tijdje is die dan daar niet meer te vinden.   Volg het maar eens.  Bijv. http://www.took.nl/250/title/tt2024544

MegaJ

Ik vond deze film wat saai. Acteerwerk was af en toe slecht, die continu huilende vrouw aan het begin jammerde echt wel heel nep bijvoorbeeld. Op zich een goed verhaal, maar er had voor mijn gevoel een betere film uit kunnen rollen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Midcall

Quote from: Robbo on February 25, 2014, 11:29:16
Ik heb ook IMDB lange tijd als lijdraad om wat wel en wat niet te kijken gebruikt.  Is een snelle en makkelijke manier om de overdaad aan content voor te sorteren.     Toch regelmatig komt het voor dat ik een film op basis van de score van mijn lijstje schrap maar later toch blijkt dat het een briljante film is.   Andersom ook.   Ik volg de IMDB Top 250 regelmatig en probeer alle films daarin gezien te hebben.   Helaas is het zo dat ook diverse film in staan die ik met moeite afgekeken heb. 

Een punt wat je zeker eens in de gaten moet houden is dat een film met veel media aandacht,  vaak in het begin hoger staat gewaardeerd.  Deze film zie je dan bijv. in de Top250 terug maar na een tijdje is die dan daar niet meer te vinden.   Volg het maar eens.  Bijv. http://www.took.nl/250/title/tt2024544
IMDB geeft de opinie weer van het gemiddelde filmpubliek. Zoals met ieder gemiddelde, is er niemand die aan dit gemiddelde voldoet. Zoals Maxima ooit eens terecht zei en waar het halve land om onbegrijpelijke redenen overheen viel, 'de gemiddelde Nederlander bestaat niet'. Een hoog gemiddeld cijfer betekent in de praktijk niets meer (of minder) dat een overgrote meerderheid het een geweldige film vindt (en een score van 9 of 10 geeft) en er slechts een kleine minderheid het een waardeloze film vond.

Wat betreft je laatste punt, ik heb willekeurig een stuk of 30 films aangeklikt, ALLEMAAL hebben ze een trend naar beneden over verloop van tijd, top 250 of niet, (oorspronkelijk) veel publiciteit of niet, 12 Years A Slave volgt hier een trend zoals ieder andere film.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Robbo

Quote from: Midcall on February 25, 2014, 12:05:34
Wat betreft je laatste punt, ik heb willekeurig een stuk of 30 films aangeklikt, ALLEMAAL hebben ze een trend naar beneden over verloop van tijd, top 250 of niet, (oorspronkelijk) veel publiciteit of niet, 12 Years A Slave volgt hier een trend zoals ieder andere film.

Het gaat mij ook niet zozeer om deze film.  Die mag je van mij best fantastisch vinden  :)  Maar oordelen op basis van IMDB score, zou ik dit gedrag altijd in acht nemen.

svmnb

Quote from: Midcall on February 23, 2014, 16:48:17
Kom op zeg.... net zoals de uitzonderlijk hoge 8.4 IMDB rating van meer dan 100.000 beoordelaars. Ik ben eerlijk gezegd toch meer geneigd die 100k mensen en alle nominaties voor alle belangrijke filmprijzen te geloven dan het ongefundeerde verhaal van jou.

Ongefundeerd? Wat wil je nog meer dan mijn opinie dat ik het een slechte film vind? Jij vindt iets anders, mooi toch? Een hoge IMDb score zegt mij totaal niets. Er zijn ook volksstammen die Fransie Bauer luisteren. Dat maakt het nog niet goed, wat mij betreft.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Midcall

Denk je je dat Frans Bauer GEMIDDELD een 8.4 zal scoren wanneer een ieder hier in Nederland een rating zou kunnen geven? En denk je dat Frans Bauer ooit een Emmy Award zou kunnen winnen?

12 Years A Slave won een Grammy (en waarschijnlijk een Oscar straks), en die werd toegekend door INTERNATIONALE filmcritici, kenners dus. Natuurlijk zegt jou dat ook niets, want iedereen die een ander oordeel heeft dan jijzelf zal er niet toe doen wat dit betreft, maar het zet jouw mening (waar je natuurlijk alle recht op hebt) in een iets groter perspectief voor de medelezers op dit forum.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Bart_M

Beetje vreemde discussie dit. Iemand mag het toch iets vinden of niet?
Dat je niet meegaat met de rest maakt dan toch niet uit?
Er zijn wel 1350 mensen met hem eens.  ;)

Votes    Percentage    Rating
25436    23.0%   10
31082    28.1%   9
30262    27.4%   8
14455    13.1%   7
4669    4.2%   6
1703    1.5%   5
701    0.6%   4
456    0.4%   3
340    0.3%   2
1350    1.2%   1