Afmeting HT

Started by Communicator, January 27, 2004, 22:17:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Communicator

Ik ben bezig met het zoeken van een ander huis. Eén voorwwarde van de WAF en long-time wish van mij is dat er een aparte ruimte voor een HT komt.....Nu heb ik al diverse woningen bekeken, maar nergens echt een goede HT-ruimte gevonden. Ik zit zelf te denken aan een rechthoekige ruimte van ca. 6 bij 3 meter. Is dit wat om een HT in te maken?

Waar moet je verder nog op letten (hoogte/schuin plafond ed)? Alle tips zijn welkom!

Yanmik

Beste afmetingen voor een HT zou zijn rekening houden met de 'golden ratio'
the golden ratio = 1.61803399

Dus een kamer waarvan de breedte bv. 4 meter is zou dan een lengte moeten hebben van: 4 x 1.61803399 = 6.47 meter
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

Hi Willem,

Een ruimte bevat drie-dimensionaal, hoe verhoudt de golden ratio zich dan tot de hoogte van de ruimte?

De golden ratio van Willem is een bekend fenomeen in de wiskunde, biologie en natuurkunde maar kan niet gezien worden als De golden ratio voor een HT-ruimte, sterker nog er bestaat geen "Degolden ratio" maar wel verschillende golden ratio's oftewel verhoudingen. Om er maar een paar te noemen:

(h*b*l)

1*1.14*1.39
1*1.28*1.54
1*1.5*2
etc.

Ga je de kamer echter weer akoestisch behandelen dan ontstaan er weer andere waardes waardoor een echte vaste stelregel wat betreft de verhoudingen niet echt werkbaar is. En wat als de gekozen luidspreker en de optimale opstelling niet past binnen de gekozen verhoudingen?

Een ruimte waarbinnen je de mogelijkheid hebt om de gekozen speakers volgens een optimale plaatsing (cirkel) te plaatsen en waarbinnen de verhoudingen niet gelijk of veelvouden van elkaar zijn is al een mooie start.  

Mvrgr

Patrick