M&G: Op stereo-bezoek "Jan en Joske"

Started by Joske007, February 19, 2014, 16:07:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Hierbij mijn luisterervaring (stereo) van mijn bezoek op 17 februari.

Omdat mijn eigen luisterplekje "Relaxed Room" binnenkort akoestisch wordt behandeld, wou ik graag eens mijn oortjes te luisteren leggen in een reeds akoestisch behandelde ruimte, zodat ik een referentiepunt heb.
Jan heb ik, als kritische luisteraar en met kennis van zaken, regelmatig bij me thuis over de vloer gehad. Zodoende werd het eens tijd voor de Meet & Greet aan de HT van Jan.

Voorbereiding:
Als kritisch luisteraar, heb ik het nodige huiswerk netjes voorbereid, zodat er een compilatie van diverse en door mezelf zeer gekende Flac-nummers ontstond.
Hierbij een notielijst toegevoegd met vermelding van de beleving van de nummers, precieze plaatsing v/d instrumenten/vocals, meerdere stemmen, detaillering, effecten, het hoog, middengebied, laag, enz....
De interesse ging vooral uit naar de algemene beleving in deze reeds akoestisch behandelde HT-ruimte en de verdere aandacht naar het verschil t.o.v. mijn eigen akoestisch onbehandelde ruimte "Relaxed Room".

Opstelling/setup:
Voor de luistersessie heb ik bewust niet gekozen voor "Pure Direct", maar wel naar de opstelling die hier als standaard wordt gebruikt.
Bestaande uit 2x Klipsch RF7-MK2 + 2x sub SVS PB13 met DSP-XT32 aan.

Luisterervaring hoog-midden:
De opstelling van de speakers in deze ruimte, laat me een mooi en zeer gedetailleerd stereobeeld beleven, waarbij ik zeer verbaasd was over de algemene weergave in het hoog.
Deze was voor me toch wel zeer aangenaam en zacht, zelfs op wat hogere volumes en diverse Rockmuziek.
Iets wat ik in het verleden en uit het lagere segment van Klipsch steeds als negatief heb ervaren, was van enige scherpte en schelheid hier helemaal geen sprake meer.
De hoorntweeter en filtering van de Klipsch RF7-MK2, zal samen met de goede akoestiek hierbij wel voor een groot deel aan bij gedragen hebben.
Doch ter controle, wel eventjes de DSP uitgezet, wat bevestigde dat het akoestisch hier wel zeer dik in orde was.  :clapping:
Het middengebied was overigens zeer ruimtelijk en gedetailleerd, mannenstemmen, instrumenten, enz.., kwamen allen goed naar voren.
Ik heb tijdens het luisteren, de drivers nergens afzonderlijk in mijn beleving kunnen plaatsen.

Luisterervaring laag:
Het laag dat door 2 grote massieve jongens wordt ondersteund "2x SVS PB13" wil ik graag even apart aanstippen.
Je kan dit omschrijven als een zeer mooi korte, diepe en droge bass, die overigens zeer subtiel aanwezig is, maar nooit storend.  :headbanging:

Kortom:
Op basis van de luisterervaring in deze overigens zeer mooie afgewerkte HT-ruimte, mag ik zeggen: zeer aangenaam te zijn verrast,
over de algemene beleving op zich en kan hierbij de grote tevredenheid van Jan nu maar al te best begrijpen.
Ik denk toch, dat er op vlak van stereo, weinig nog voor verbetering vatbaar zou kunnen zijn.
Al zal er voor menig hobbyist altijd wel een reden zijn om iets te willen upgraden, doch zou ik me hier in deze ruimte rustig kunnen vertoeven om in de muziek weg te dromen.  :music:

Enkel en alleen op gebied van HT-beleving verdienen de rear-speakers, wel een waardige upgrade t.o.v. de gehele set zelf.
Maar zoals Jan zelf aangaf, liggen de prioriteiten elders en dat is in dit geval bij de muziek in stereo.

Jan..Nog eens bedankt voor de geweldige luisterervaring. Het is je gegund, maar ik ben toch wel een beetje gezond jaloers ;)
Ik ben benieuwd of ik mijn eigen "Relaxed Room" na de akoestische aanpak, zou kunnen spiegelen aan die van jou  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Het was inderdaad een leuke avond en je had vooraf zeker goed je huiswerk gemaakt ;-)
Je weet maar al te goed waar de huidige "pijnpunten" liggen natuurlijk en wat je beter wil.

:coffee: :D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)