Vifa Zelfbouw Sub

Started by Major_Ton, January 27, 2004, 12:07:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Major_Ton

Hallo allemaal.

Als leerling op het HmC in Amsterdam, school voor het ontwerpen en maken van meubels, heb ik zojuist groen licht gekregen om aan mijn nieuwe "meubeltje" te beginnen ;D De subwoofer ;D

Als 'joenit' gebruik in een Vifa M26WR-09-06 woofer die wordt geplaats in een 60 tot 65 liter kast en aangestuurd door een externe Kenwood Basic M-2A eindversterker goed voor 2 keer 220 Watt aan 8 Ohm.

Foto's van het prototype design:
http://www.geocities.com/technobarrel/sub.jpg


De bouw gaat volgende week beginnen en echte foto's zullen volgen...


Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Robbo


Pb

Hallo,

Bij mij ook niet.

pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Major_Ton

Hmmmz dubieus,

Hier werkt de link gewoon en bij iedereen aan wie ik het vraag ook. Probeer anders even het adres te copieren naar de adresbalk.
Hij moet het doen.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Jeroen.

Mooi en apart Ontwerp, (link werkt hier)

Ga het zeker volgen.

MvGr,

Jeroen

Harry HT

#5
Hoi,

Op onderstaand url, krijg ik de daaronder staande melding.

Gegroet,

Harry

http://www.geocities.com/technobarrel/sub.jpg

This page is not available.  
We're sorry, but this page is currently unavailable for viewing.
If this site belongs to you, please read this help page for more information and assistance.

For general questions see our main help area, or search for other member pages.  

Search Yahoo! GeoCities
 
advanced search  
Build Your Own Web Site...  
With Yahoo! GeoCities, anyone can build a great web site...for free!  
Sign Up Now!  
 
Learn more...



  ADVERTISEMENT


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Robbo

Yep, na kopie/pasta doet ie het wel :)

Heb trouwens hier net een folder liggen van het HMC Rotterdam voor wat workshops :)

Het ontwerp ziet er zeer goed uit. Hoe ga je die ronde vormen maken ??

Edo

Ziet er erg gaaf uit die ronde vormen. Zo te zien wordt het een downfire principe.
Ben erg nieuwsgierig hoe je dit gaat maken, qua rondingen, versteviging, materiaal etc etc...
We wachten de foto's af.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Pb

Hallo,

Van wat voor materiaal ga je het grijze deel maken, de kast met de woofer bedoel ik?

(copy paste werkt)

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Major_Ton

Hoi,

De woofer wordt inderdaad downfire geplaats. Ik heb nu een test opstelling staan (in een Rel look alike kast) en downfire klinkt en voelt gewoon het beste.

De ronde vormen worden gemaakt door te lamineren. Dat houdt in dat er meerdere dunne lagen hout over elkaar gebogen worden en in een vacuĆ¼mpers samen geperst worden. De binnen kant krijgt een matrix versteviging om het geheel stijf te houden. Het T-stuk waar de woofer in hangt vereist nog enig denk werk, maar ik denk dat ik hier de oplossing al voor heb. Morgen ga ik op school verder met de detail tekeningen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.


Gr. Sven



PS. Fijn dat de meeste toch de link kunnen openen.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Major_Ton

Hier nog 2 tekeningen van de opbouw.

http://www.geocities.com/technobarrel/opbouw.jpg

Als vandaag alle tekening klaar zijn, begin ik morgen met het maken van de mallen.
Alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik het geheel ga afwerken. Zoals op de eerder getoonde tekening, zou een Pianolak afwerking met houten poten wel mooi staan. Bij voorkeur Amerikaans Kersenhout. Maar het is natuurlijk ook een uitdaging om het geheel te fineren.

Meer tekeningen en foto's van de opbouw zullen volgen...

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Alfa_33

#11
.

Arno P

Ton,

Heb je al eens met boxcalc en die speaker gerekend om te zien hoe de response er bij een gegeven volume uit ziet?

Major_Ton

Quote from: Arno P on February 10, 2004, 21:01:48
Heb je al eens met boxcalc en die speaker gerekend om te zien hoe de response er bij een gegeven volume uit ziet?

Deze sub is volledig berekend. Ik zou mezelf een prutser moeten noemen als het niet zo is.
F3 ligt op 28Hz en een Max-SPL op de F3 van 112dB. Boven de 28Hz ligt de response lijn helemaal vlak tot voorbij de 120Hz met een Max-SPL van 115dB. Ik kan onder de 28Hz nog een Bass boost toepassen, maar dat gaat ten kosten van de Decibellen en het vreet vermogen. Die 28Hz is laag zat in mijn kamer.
Ook de inhoud van de kast is perfect berekend, al duurde dat nog wel eventjes om de ronde vormen precies te bereken en tot de juiste maten voor de inhoud te komen. Maar alles klopt. Met de verstevigingen en de innemende inhoud van de woofer rekening gehouden, kom ik mooi op 65 Liter.

Dit wordt echt een heerlijk bouwproces. Ik heb nog 14 weken de tijd om alles af te krijgen en uiteindelijk telt het nog mee voor de overgang van het schooljaar ook!
Ik kan begrijpen dat het misschien niet iedereen z'n smaak is, de manier waarop het geheel is vorm gegeven. Maar in de opdracht moesten ronde of gebogen vormen zitten van een redelijk 'moeilijk' niveau.
Dit leek mij de beste combinatie...

Overigens zijn de maten van de kast zonder poten als volgt;
L x B x H = 720mm x 290mm x 555 mm
Erg smal dus, maar ik denk het er uiteindelijk wel imposant uit gaat zien.

We zullen het merken!

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005