Luxman C300 / M300 revisie

Started by Thanatos, February 10, 2014, 17:22:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thanatos

Vorige week een Luxman C300 M300 combi te logeren gekregen. Deze is recent door een kennis aangekocht als zijnde geserviced.. Blijkbaar een zeer rekbaar begrip..

Hier het verslag van de C300. De M300 komt binnenkort aan de beurt! M300 inmiddels ook gedaan en toegevoegd.

Aangezicht origineel. Versterker lijkt geheel origneel. Geen gekke zaken of reparaties. Wel was er met moeite een verre van mooi signaal uit te krijgen. Werk aan de winkel..









Letterlijk alle elco's die ik gemeten heb hadden sporen van slijtage. Te hoge ESR en verlies/toename capacitieit.



Veel slechte solderingen. Dus alle solderingen zijn opnieuw gedaan.. Board schoongemaakt en van oude flux ontdaan.





Aanzicht phono sectie. Mooie uitgebreide phono. MC high/low en afsluit impedante te kiezen aan de achterzijde.



Voeding en pre out.



Bovenzijde helemaal fris in de tin en elco's



We hadden ook nog een onderzijde met Toonregeling en Flat amp. De ontwerper was blijkbaar dol op het plaatsen van bypass caps..  :-D



Een goed ontwerp en alles mooi af te regelen + & - voeding per kanaal, DC ook van de MC phonotrap.





Mooi voorversterker die klinkt als een klok weer! Redelijk te servicen alhoewel er hier toch bijna een hele werkdag in verdwenen is..

Van de Luxman C300 / M300 set de M300 deze week onderhanden genomen. Flink zware en potente eindbak van 30KG+ 40 Watt Classe A / 150 Watt AB.

Geen harde defecten echter wel krakende potmeters. Onder een gesloten Alps pot lag een fikse plas contact spray. Ook als geserviced aangekocht. Maar zoals inmiddels wel bekend een zeer rekbaar begrip. Afregeling was geheel niet op spec.

Even geen eigen fotos van voor aanzicht en originele 'nude'





Na inventarisatie en inspectie besloten dat een volledige restauratie wel op zijn plek was.

Relais board aanzicht origineel.



Onderzijde. 12 dikke MT-200 Sanken plakken...  :-D



De relais bleken zwaar geoxideert. Hier 1 in proef opstelling. De contact weerstand is erg hoog. Dit zit dus in je signaal weg.. Schoonmaken kan heel goed. Maar in dit geval is gekozen voor vervangen.



Na vol goede moed netjes andere geplaatst te hebben op voetjes bleek de ruimte bij terug monteren print/chassisdeel de ruimte te kort te komen. Andere printrelais gekocht en deze geplaatst  :-D Zonder voetje. Helaas geen foto ivm frustratie  violent1



Achterzijde print. Solderingen nagelopen en schoongemaakt.



Driver board origineel. De hele versterker is log en zwaar. Gelukkig zitten de chassis delen zo dat ik ze kon draaien en zodoende niet alles helemaal hoefde te demonteren.



Volledige recap hier met oa 100V Panasonic FC's 105Graden. Controle en prints schoogemaakt enz. Ook de driver buffers van 2200uF 100V vervangen voor goede exemplaren.



De gain potmeters even in de ultrasoon friteuse. Daarna in de oven drogen op 80Graden voor 1,5 uur. Nog een smeermiddel als nabehandeling gegeven.



Een closeup van een paar solderingen. Duidelijk slechte verbindingen zichtbaar. Doorsolderen was geen luxe.





Ruststroom op spec. 170mV in Classe A. De koelribben werden over de 85graden en stijgende Iets teveel van het goede..



Iets lager dan spec afgeregeld. Dan blijft de temperatuur binnen de 80graden.. Gaat ten koste van de cijfertjes. Maar meer een preventie maatregel.



Met 10Hz nog een redelijke output.



Mooie en zware Luxman. De laatste 'echte' lux. De hele set was een fikse klus. Zeker omdat letterlijk alles is aangepakt. Maar de moeite waard. Klankmatig echt een topper in mijn oren.

twani

Mooi werk :clapping: Één dag vind ik best snel nog zeg :worship:

Thanatos

Quote from: twani on February 10, 2014, 19:57:40
Mooi werk :clapping: Één dag vind ik best snel nog zeg :worship:

Thnx. Goede werkuitrusting en wat ervaring in de gelederen helpt wel mee hoor. Maar idd een klusje waar je sneller overheen leest dan gedaan  :D

Joris1971

Erg goed en mooi gedaan! :worship:

Wil je mijn Luxman C03 ook doen?

Thanatos


John Wx

#5
Quote from: Thanatos on February 14, 2014, 12:27:17
Ik zal je een PM sturen.

Lekker van Bolletje  ;) ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Thanatos

Is jou Waldkorn aan de beurt dan ?  :smile:

John Wx

Quote from: Thanatos on February 14, 2014, 12:35:16
Is jou Waldkorn aan de beurt dan ?  :smile:

Dan is hij voor jouw als er wat gaande is en incl. taartje  :)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Thanatos


Thanatos

Openingspost geupdate met de M300!

darkman76

Zo gaaf dit!! Heel veel respect. Ik zou graag de kennis hebben om dit te kunnen.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.