Crossover

Started by knubbe, February 6, 2014, 15:25:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ik heb de AM tussen mijn bron en eindversterkers zitten.
RCA output gaat naar de eindversterker voor de fronts, XLR output gaat naar de eindversterker voor de subs.

Nu wil ik eigenlijk spelen met de crossover tussen de fronts en de subs, beide eindversterkers hebben geen instelbare crossover. Dit wil ik dus op de AM doen, maar kan dit?? Als ik de crossover in de AM aanpas dan stuurt ie dat uit over zowel de RCA als de XLR uit.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Staaled

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 15:25:16
Ik heb de AM tussen mijn bron en eindversterkers zitten.
RCA output gaat naar de eindversterker voor de fronts, XLR output gaat naar de eindversterker voor de subs.

Nu wil ik eigenlijk spelen met de crossover tussen de fronts en de subs, beide eindversterkers hebben geen instelbare crossover. Dit wil ik dus op de AM doen, maar kan dit?? Als ik de crossover in de AM aanpas dan stuurt ie dat uit over zowel de RCA als de XLR uit.
nee.
je kunt hooguit de subs onder de mains inpassen,en regel dan de lowpass in op de subs.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

knubbe

Bedankt voor je reply.
Was er voor het gemak maar vanuit gegaan dat de AM dit wel kon, volgende keer iets beter lezen..

Wat bedoel je precies met je uitleg? Is er nog hoop? :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijn M

Volgens mij kan wat je wilt, maar dan heb je twee apparaten nodig.
Dutch & Dutch

Staaled

Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on February  6, 2014, 16:07:11
Volgens mij kan wat je wilt, maar dan heb je twee apparaten nodig.
Er was sprake van een soort link tussen twee DC's ,maar bij mijn weten is deze optie nog niet geïmplementeerd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

knubbe

2x een AM? Hoop dat er ook goedkopere alternatieven zijn :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

R0N

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 15:25:16
Ik heb de AM tussen mijn bron en eindversterkers zitten.
RCA output gaat naar de eindversterker voor de fronts, XLR output gaat naar de eindversterker voor de subs.

Nu wil ik eigenlijk spelen met de crossover tussen de fronts en de subs, beide eindversterkers hebben geen instelbare crossover. Dit wil ik dus op de AM doen, maar kan dit?? Als ik de crossover in de AM aanpas dan stuurt ie dat uit over zowel de RCA als de XLR uit.

De vraag is, waarom wil je spelen met de x-overs?
Ik weet wel dat het leuk is om te experimenteren, daar is niks mis mee, maar als het geluid nu goed klinkt zou ik het zo laten.
Het mooie van de AM20DC is dat hij meet wat er door jouw combinatie teveel/teweinig wordt geproduceerd en past dat aan. Het resultaat zal goed klinken en in ieder geval veel beter dan zonder AM.

Wil je aanvullende maatregelen, zoals gescheiden x-overs, ja dan zul je verder moeten investeren in apparatuur.

ron

"Het betere is de vijand van het goede"
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

knubbe

Nou het viel me op toen ik de amp van de fronts uitzetten en nog lage stemmen uit de subs hoorde komen. Oke, het zijn maar 10" woofertjes maar het lijkt me beter dat ze alleen dat weergeven waar ze goed in zijn?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

R0N

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 17:08:50
Nou het viel me op toen ik de amp van de fronts uitzetten en nog lage stemmen uit de subs hoorde komen. Oke, het zijn maar 10" woofertjes maar het lijkt me beter dat ze alleen dat weergeven waar ze goed in zijn?

Voor je gevoel zou de sub alleen sublaag moeten weergeven, maar dat hoeft natuurlijk niet. De sub kan een niet zo steil filter hebben zodat je nog zwak de basstemmen kunt horen. En die stemmen zijn niet slecht voor je 10" woofertjes.
Maar waar het om gaat is dat de AM je combinatie van luidsprekers heeft gekalibreerd (in jouw ruimte op jouw zitplek).
En dat is inclusief de basstemmen die je hoort. Als je je fronts uit zet, hoor je maar een gedeelte van het totale (gekalibreerde) systeem. Zo mag je je systeem niet beoordelen.

Ergo, luister niet waar het geluid vandaan komt, maar beoordeel het geluid dat je oren bereikt.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

knubbe

Ron, bedankt voor je reply.
Ik heb er absoluut geen moeite mee dat mn subs wat hoger meegaan zolang het totaal mooi klinkt.
Het is idd mijn gevoel wat zegt dat het niet hoort en daarmee het gevoel dat het dus misschien beter is als er een goed crossover tussen zit. Wil ook niet dat het niet goed is voor mn subs om hoger mee te spelen of andersom voor mn fronts.

Heb vandaag iig de antimode zo aangesloten zodat alles via hem loopt. Eens kijken hoe dat bevalt in gebruiksgemak maar verwacht geen problemen op misschien wat volume issues na.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Staaled

Zijn er nog ontwikkelingen op dit vlak?
Ik kwam dit nl tegen op de DSPeaker site:
"You can use the Measurement tool within Anti-Mode 2.0DC to adjust the optimal level, cross-over and phase of the subwoofer(s). Note: in this setup the cross-over of the subwoofer must be used instead of ones in Anti-Mode 2.0 Dual Core."
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirk

zover ik weet niet.
die ene zin waarnaar je refereert geeft aan dat je op alle uitgangen (zowel XLR als RCA) een identiek stereosignaal krijgt aangeboden.
de ene (met crossover) gebruiken voor de subs en de andere bvba ongefilterd naar de fronts is bij mijn weten nog steeds geen optie.

fwiw: volgens mij is dat zinnetje erbij gezet nadat ik dit indertijd heb aangekaart bij DSP HQ...ttz enkel dagen en mailtjes later  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Staaled

#13
Indien wél mogelijk zou het mij een hoop onzin schelen. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

WillemJ

#14
Ook ik ben hierin geïnteresseerd, en wel juist bij gebruik van het high pass filter. Stel je gebruikt de AM 2.0 DC als dac/voorversterker, dan vervolgens enerzijds een eindversterker met daarachter twee hoofdluidsprekers op de ene set analoge uitgangen en anderzijds een of twee powered subs op de andere analoge uitgang. Dan moeten de hoofdluidsprekers en de eindversterker nog altijd hard werken voor het volle frequentiegebied. Een high pass filter op een van de twee analoge uitgangen (maar niet op de andere) zou hun leven wat makkelijker maken. Ik heb de indruk dat dit (nog?) niet kan. Klopt dat?
Quad 33 & 606-2; Quad 2805; B&W PV1d subwoofer met Antimode 8033 cinema

R0N

Quote from: WillemJ on October  4, 2015, 21:53:33
Ook ik ben hierin geïnteresseerd, en wel juist bij gebruik van het high pass filter. Stel je gebruikt de AM 2.0 DC als dac/voorversterker, dan vervolgens enerzijds een eindversterker met daarachter twee hoofdluidsprekers op de ene set analoge uitgangen en anderzijds een of twee powered subs op de andere analnog altijd hard werken voor het volle frequentiegebied. Een high pass filter op een van de twee analoge uitgangen (maar niet op de andere) zou hun leven wat makkelijker maken. Ik heb de indruk dat dit (nog?) niet kan. Klopt dat?

Op beide analoge stereo-uitgangen staat hetzelfde signaal. Maar je sub heeft een low pass filter, dus die hoeft niet de hele bandbreedte te verwerken. Kijk waar de AM20DC de overgang maakt naar wel/niet gecorrigeerd en pas de x-over van de sub hierop aan.
Je kunt de AM20DC ook gebruiken om twee filters te maken, een LPF èn een HPF. Maar voor stereo dan heb je dan twee AM20DC's nodig. Kijk ook op blz 17 van de handleiding, paragraaf 3-4.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

WillemJ

Helaas was een deel van mijn zin weggevallen (inmiddels gecorrigeerd) waardoor mijn vraag niet erg duidelijk meer was. Het ging mij dus om de mogelijkheid om met een high pass filter de hoofdluidsprekers en de eindversterker te ontlasten van de zware taak de laagste tonen weer te geven (dat doet de sub wel). Zo te horen kan dat dus helaas niet met een enkele AM DC 2.0
Quad 33 & 606-2; Quad 2805; B&W PV1d subwoofer met Antimode 8033 cinema

R0N

Quote from: WillemJ on October  6, 2015, 05:06:19
Helaas was een deel van mijn zin weggevallen (inmiddels gecorrigeerd) waardoor mijn vraag niet erg duidelijk meer was. Het ging mij dus om de mogelijkheid om met een high pass filter de hoofdluidsprekers en de eindversterker te ontlasten van de zware taak de laagste tonen weer te geven (dat doet de sub wel). Zo te horen kan dat dus helaas niet met een enkele AM DC 2.0

Aha, in jouw situatie zou dat kunnen als je de sub voor de AM20DC kunt aftappen. Je hebt al een AM8033 voor de sub en die laat je zitten. De AM20DC gebruik je dan om de hoofdluidsprekers met een HPF te voorzien en roomcorrectie (en je luidsprekers en versterker te ontzien). Je kunt dan niet echt goed gebruik maken van de voorversterkerfunctie van de AM20DC. Maar ik weet te weinig van je set om het goed te bepalen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

WillemJ

Ja ik zou de DAC en voorversterkerfunctie graag gebruiken. Huidige setup is laptop>usb DAC>QUAD 33 voorversterker>Quad 606-2 eindversterker> Quad 2805 luidsprekers+Antimode 8033 cinema>B&W PV1d sub. Het signaal voor de sub komt dus vanaf de luidsprekeruitgang van de eindversterker, gaat dan via een verzwakker kabel naar de Antimode 8033, en vandaar op lijnniveau naar de sub. De 8033 heeft het geluid geweldig verbeterd, zodat anders dan eerst de sub net zo clean klinkt als de electrostaten, en er niet meer van is te onderscheiden. Ik wil echter de Q33 voorversterker vervangen door iets moderners met ingebouwde goede DAC (mijn huidige DAC is een goedkoop probeersel) en meer digitale ingangen. Ik voel me ook wel aangetrokken door het idee dat ik met de AM 2.0 DC ook het overgangsgebied tussen electrostaten en sub, en het gebied daar net boven, nog wat verder kan opknappen.
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn oude Q303 eindversterker met 2x45 watt vervangen door een (geheel gereviseerde) 2x140 watt Q606-2, en dat gaf bij ietsje hogere volumes een flink wat dynamischer en schoner geluid in mijn grote (60+15 m2) luisterruimte. Mijn hoop was het de eindversterker en de electrostaten nog iets makkelijker te maken, maar op deze manier gaat dat dus niet. Dan is een tweede 606-2 en die beide eindversterkers laten bruggen goedkoper en vermoedelijk effectiever dan een tweede AM 2.0 DC. Maar mooi klinken doet het gelukkig ook nu al.
Quad 33 & 606-2; Quad 2805; B&W PV1d subwoofer met Antimode 8033 cinema

R0N

Quote from: WillemJ on October  7, 2015, 05:40:27
Ja ik zou de DAC en voorversterkerfunctie graag gebruiken. Huidige setup is laptop>usb DAC>QUAD 33 voorversterker>Quad 606-2 eindversterker> Quad 2805 luidsprekers+Antimode 8033 cinema>B&W PV1d sub. Het signaal voor de sub komt dus vanaf de luidsprekeruitgang van de eindversterker, gaat dan via een verzwakker kabel naar de Antimode 8033, en vandaar op lijnniveau naar de sub. De 8033 heeft het geluid geweldig verbeterd, zodat anders dan eerst de sub net zo clean klinkt als de electrostaten, en er niet meer van is te onderscheiden. Ik wil echter de Q33 voorversterker vervangen door iets moderners met ingebouwde goede DAC (mijn huidige DAC is een goedkoop probeersel) en meer digitale ingangen. Ik voel me ook wel aangetrokken door het idee dat ik met de AM 2.0 DC ook het overgangsgebied tussen electrostaten en sub, en het gebied daar net boven, nog wat verder kan opknappen.
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn oude Q303 eindversterker met 2x45 watt vervangen door een (geheel gereviseerde) 2x140 watt Q606-2, en dat gaf bij ietsje hogere volumes een flink wat dynamischer en schoner geluid in mijn grote (60+15 m2) luisterruimte. Mijn hoop was het de eindversterker en de electrostaten nog iets makkelijker te maken, maar op deze manier gaat dat dus niet. Dan is een tweede 606-2 en die beide eindversterkers laten bruggen goedkoper en vermoedelijk effectiever dan een tweede AM 2.0 DC. Maar mooi klinken doet het gelukkig ook nu al.

Aha, ja je zou de set kunnen vereenvoudigen:
PC >USB> AM20DC > Q606 > LS
LS > AM8033 > Sub
Maar, als je een HPF in de AM20DC maakt, werkt de sub niet meer.
Wat jij nodig hebt is een vierkanaals Anti-Mode. Die is in de maak. Nog even geduld voordat ik details bekend kan maken.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Kijk dat zijn leuke ontwikkelingen...waarom niet gelijk 6 of 8 kanaals ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on October  7, 2015, 10:02:51
Kijk dat zijn leuke ontwikkelingen...waarom niet gelijk 6 of 8 kanaals ?

Gr Hans

Daar hebben we een Trinov voor ;D

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Of een minidsp met 8 kanalen...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

WillemJ

OK. We wachten rustig af. Het klinkt al mooi dus er is geen haast. Laten we hopen dat die nieuwe Antimode ook net een of twee digitale ingangen meer heeft, want het is nu net wat mager.
Quad 33 & 606-2; Quad 2805; B&W PV1d subwoofer met Antimode 8033 cinema

R0N

Quote from: WillemJ on October  7, 2015, 18:06:05
OK. We wachten rustig af. Het klinkt al mooi dus er is geen haast. Laten we hopen dat die nieuwe Antimode ook net een of twee digitale ingangen meer heeft, want het is nu net wat mager.

Hoeveel wil je er hebben?
De nieuwe Anti-Mode (X4) heeft nergens te kort aan. Zie hier een sneak preview. Speelt ook DSD.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)