European Astronaut Centre (trainingsfaciliteiten); toepassing van 11mm groothoek

Started by s0000884, February 27, 2016, 22:42:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

s0000884

Deze foto's heb ik afgelopen donderdag genomen in Keulen (op deze locatie: http://www.esa.int/Our_Activities/Human_Spaceflight/Astronauts/The_European_Astronaut_Centre  )
De gebruikte lens is de nieuwe canon 11 mm - 24 mm f/4.

De nagebouwde onderdelen van het internationaal ruimtestation (ISS) zijn aan de binnenkant niet erg ruim. Een leuk voorbeeld van het nut van een 11 mm groothoeker dus. Scroll voor de foto's ook naar rechts indien nodig. Op de foto's is géén vervormingscorrectietoegepast; alle getoonde foto's zijn op 11mm genomen.


1e foto: de blauwe muren links en rechts lopen in werkelijkheid parallel. Van de getoonde mock-up zijn er meerdere in deze grote hal, van de verschillende modules van het ruimtestation.
Hieronder: wat foto's aan de binnenkant (van andere modules):


De foto hieronder is genomen vanuit de 'hoofzetel' van de controlekamer (beeldschermen tonen live status van het ruimtestation, telemetrie, communicatie, live video, positie enz.). De rode kaft bevat noodprocedures. Ik hoefde voor deze foto niet naar achteren te stappen.

Foto hieronder is de enige waarvan ik de tonvervorming heb gecorrigeerd (1 druk op knopje in software):

Je kan zien dat de balk rechtsboven nu *exact* verticaal loopt (dat was mijn bedoeling), maar dat het plafond links helemaal scheeftrekt.


s0000884

Nog als toevoeging: een crop op 100% grootte van de uiterste rechterbovenhoek van de 1e foto uit de vorige post:

Er is géén abbaratiecorrectie, vervormingscorrectie of fringingcorrectie toegepast, alleen vignettering is gecompenseerd.

VlisChris

Het eerste dat in mij opkomt: hoe in vredesnaam kom je daar binnen? :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

s0000884

Quote from: Christiaan S on February 27, 2016, 23:04:28
Het eerste dat in mij opkomt: hoe in vredesnaam kom je daar binnen? :D
Ik was in een gezelschap (70 man) dat voor eenmalige gelegenheid was uitgenodigd om de faciliteiten (zoals ook het zwembad) te komen bekijken. Frank de Winne (Belgische astronaut) heeft er een presentatie gegeven / vragen beantwoord. Was een heel leuke dag, top georganiseerd.

Anderen van die groep hebben ook foto's gemaakt, die kan je hier vinden (mijn foto's staan daar niet)
https://www.facebook.com/SterrenSchitterenVoorIedereen/?ref=hl

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.