Martijn's HT setup

Started by MAW, February 2, 2014, 12:51:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MAW

Zo nu en dan lees ik mee maar tijd om eens te posten waarnaar  ik zelf altijd luister.

Speakers die ik gehad heb zijn de oude (Kappa en Renaissance) Infinity's en actieve speakers van Dynaudio/Klein + Hummel/Adam/Philips MFB. Hierdoor ben ik erg geënthousiasmeerd door actieve studiomonitoren en gekomen tot wat er nu staat.









De set bestaat uit:
- Mac Mini Server (mini computer waarmee ik muziek afspeel)
- EMU0404 D/A Converter (DAC)
- Barefoot MM35 (actieve monitoren)

Het plafond is in de gehele ruimte 13 cm verlaagd; 10cm dik breedbandig dempingsmateriaal (polyesterwol) met daaronder nog een (eveneens akoestisch dempend) spanplafond.

Ik geniet dagelijks van luisteren naar favoriete en nieuwe muziek. Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb om de akoestiek aan te pakken en eveneens met de weergave van de Barefoots.
Gr. Martijn

Passion4Sound

Ik ben blij dat ik dit lees, eindelijk een audiofiel die "out of the box" denkt. Die Barefoots zijn super gebouwd en ontwikkeld voor professioneel gebruik. Maar hier zie je dat het fantastisch integreert in een woonkamer. Speelt de sterren van de hemel en is super compact. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die de toegevoegde waarde beginnen in te zien van aktieve studio monitoren in hun setup.

Zelf heb ik de Focal SM9s en wil nooit meer terug,

Mooie setup, man

Grtz,

Alex
Passion4Sound

MAW

#2
Thnx! Zo denk ik er ook over.

De Focal SM9's ken ik. Dat zijn topklasse monitoren en ik kan me goed voorstellen dat je er tevreden mee bent!  ;D

Hetzelfde geldt voor mij voor de Barefoots. Ik was er al blij mee maar sinds de akoestiek 'gepimpt' is ;) komen ze pas goed echt goed tot hun recht. Ik ben verslaafd aan de 'dodelijk' accurate maar totaal onvermoeiende weergave en kan er letterlijk hele dagen naar luisteren.

Na vele sets speakers in jaren van 'vervangingsdrang' heb ik sinds de Barefoots geen moment meer de behoefte gehad om andere speakers te proberen..
Gr. Martijn

Passion4Sound

#3
Humor, luistermoeheid is verleden tijd, je moet ff wennen dat alles zo natuurgetrouw wordt weergegeven maar daarna wil je nooit meer wat anders.

Binnenkort wil ik wel iets aan mijn akoestiek laten doen, bij wie heb jij de ruimte laten doen?
Zelf zat ik te denken aan de firma: Goedgeluid, maar krijg ze nog niet te pakken.

Ik denk dat audiofielen juist actieve speakers moeten overwegen, niet de instap modellen maar het niveau Barefoot en Focal enz, het zal ze verbazen.
Vooral de prijs/kwaliteit verhouding is al interessant. Er wordt gewoon teveel betaald voor de passieve systemen.

Zo staan ze bij mij opgesteld:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=504014796308697&set=a.181738898536290.37566.181246021918911&type=1&theater

maar goed, wie weet, ze kunnen altijd een demo aanvragen bij mij :-)

grtz,

Alex
Passion4Sound

 

MAW

Marcel Wesselink heeft bij mij het plafond gemaakt. Dit omdat ik zijn werk kende (bij een vriend) en hij super werk en service levert voor een goede prijs vergeleken met de concurrentie.

Hij installeert Akotherm D20/20 (oranje in grafiek) en kan daar onder meerdere spanplafonds plaatsen die akoestisch dempen.



Op mijn aanvraag wou hij afwijken van D20/20 en heeft hij D20/100 (rood in grafiek) over de gehele oppervlakte van het plafond geplaatst met daaronder zijn best dempende spanplafond.

Het was een hele klus en een flinke investering maar ik ben blij dat ik ervoor gegaan ben. Behalve muziek luisteren is gewoon verblijven in de ruimte heerlijk rustig. De 'warmte' in de gedempte ruimte geeft een sfeerverhogend effect dat groter is dan ik had gedacht. M'n vriendin vond het allemaal wat overdreven wat ik van plan was maar nu is ze helemaal weg van de warme huiselijke sfeer.
Gr. Martijn


MAW

#6
Tijd voor een update :)

In de woonkamer is weinig veranderd. Nog steeds dezelfde setup:

Mac Mini (mini computer)
E-MU 0404 USB audio interface (DAC)
Barefoot MM35 monitoren





Het plafond is bedekt met een spanplafond met daaronder Aktoherm D20/100 over het gehele plafondoppervlakte (op 8cm langs de randen na, waar het LED zit).

In m'n luisterruimte/studio/speelkamer  ;D gebruik ik nu de volgende set:
MacBook PRO
Xone DB4 mixer (digital pre-amp, EQ, DSP, DAC)
Pioneer CDJ1000 MK3 cd spelers (worden gebruikt als timecode controllers)
E-MU 0404 USB audio interface (DAC)
TC Electronic Level Pilot
Klein + Hummel O800 subwoofer
Klein + Hummel O300 monitors

Wanneer ik muziek luister krijgt de E-MU digitaal signaal direct vanaf de Macbook (via USB). Wanneer ik mix krijgt de E-MU digitaal signaal van de Xone (via SPDIF).









Ik heb de O300's eerder gebruikt. Die heb ik verkocht rondom het moment dat ik de Barefoots aanschafte. Ik heb ze niet verkocht omdat ik er iets op aan te merken had of ontevreden mee was. Integendeel. Ik ben erg blij dat ik ze weer heb. Ik beschouw het als zeer betrouwbare monitors.

Langs de wanden (in de hoeken) hangen 8 absorbers van 60x100x10 met 45kg/m3 steenwol. Deze absorbers ga ik binnenkort vervangen door Akotherm absorbers (van het materiaal dat overgebleven is van het plafond).
Gr. Martijn

cardas49

Wat een mooie set en ruimte heb je daar. Blinkt uit in eenvoud, maar ook in prestatie als ik het zo lees.

Heb je de Barefoot's wel eens wat verder naar voren gehaald om te testen hoe dat klinkt?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

MAW

#8
Ja, de speakers stonden wat meer naar voren voor ik het meubel had. Niet heel veel maar ca. 30 cm verder. Verder naar achteren zorgt niet voor heel veel verschil. Ik heb het gevoel dat ik op de luisterplek nu iets meer bass hoor. Ik had de subs op -1db en ze staan nu op -2db. Voor de beste weergave denk ik dat een andere plek mogelijk beter kan zijn. Maar dat heb ik niet geprobeerd. Het is ook geen optie. Het is een woonkamer. De locatie waar ze nu staan is in ieder geval niet gebaseerd op waar ze het beste klinken, maar wat het meest praktisch is. Over het resultaat ben ik goed te spreken :)
Gr. Martijn

DofN

Handig zo'n linkje naar jouw draadje. Ik hou wel van strak en opgeruimd, en zonder akoestische aanpassingen gaat dat natuurlijk helemaal niet klinken.. :)

Heb je de Barefoots weleens iets hoger geplaatst? Verandert er dan veel in spreiding van het hoog? Een vriend van me heeft monitoren op de vloer staan en gek genoeg klinkt het geluid soms boven zijn TV. Je kan er geen peil op trekken, maar ben toch nieuwsgierig of het nog wat uithaalt.


Jammer dat je zo ver weg woont.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#10
Ik heb er eigenlijk niet veel meer mee geschoven. Het is de enige acceptabele plek waar ik ze neer kan zetten zonder de woonkamer te hyjacken als luisterruimte. Ik ben er ook goed tevreden over. De bass in m'n vorige woonkamer deed veel vervelender. ;)
hier heb ik wel geluk met de bass dat hij geen hele vervelende dingen doet op de luisterplek. Dat is maar goed ook want het plafond dempt niet in het sublaag.

Het is hier ook niet perfect maar voldoet zeker aan m'n verwachtingen. Ik ben er inmiddels achter dat het altijd beter kan maar ik heb me daar inmiddels bij  neergelegd. Tegelijkertij denk ik nl. ook dat het heel veel beter kan dan ik het nu heb. :)

Het is meeeer dan prima zo en ik geniet elke dag van beide sets.
Gr. Martijn

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#12
Omdat er eea is gewijzigd in mijn 'mancave' leek het me wel tijd om deze draad eens te updaten.

Boven luister ik momenteel alweer een klein jaar naar Geithain monitors. De foto is denk ik afgelopen zomer gemaakt (toen was de ventilator hard nodig ;) ).

De set




Dit zijn actieve ME Geithain RL944K1 monitors. Ik heb de compactere K1 serie met externe versterkers:



Ze spelen samen met de ME Geithain Basis 11K subwoofer. De sub is met een 11" driver en 1KW versterker mi flink, maar is de kleinste uit de range.





Hij ziet er nu (met driver protection grill) zo uit:



Akoestiek

Naast het installeren van een adequate set heb ik ook de akoestiek verbeterd. Dit heb ik gedaan door absorbers te plaatsen op de eerste reflectiepunten en in de hoeken, en door een breedbandige absorber in de hoek van het plafond te plaatsen (met name voor de bas).

De absorbers zijn gemaakt van Akotherm D40/100 (platen met een dichtheid van 40kg/m3 en een dikte van 100mm) en zien er als volgt uit:







Voor de demping in het plafond heb ik dempingsmateriaal met een wat hogere dichtheid (van 60kg/m3) gebruikt. Onder de demper heb ik en spandplafond laten plaatsen door de leverancier die dat ook in mijn woonkamer gedaan heeft.









Het geheel is eigenlijk al weer enige tijd klaar en ik ben sindsdien niet meer op zoek geweest naar verbeteringen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar ik denk dat zowel qua akoestiek, apparatuur en plaatsing in deze ruimte een redelijk optimale situatie is ontstaan. Ik zie geen significante verbetermogelijkheden meer binnen mijn bereik.

Ik luister hier in ieder geval vaak en met veel plezier!
Gr. Martijn

pvd_66

Leuke update's, netjes gedaan ook  :clapping:
Wat draai je?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

MAW

Dank je wel.

Eigenlijk luister ik van alles wel. En voor alle genres ben ik wel erg content met de ME Geithain monitors. Ik zou zo niets kunnen bedenken waar ik liever naar zou luisteren.
Mijn verwachting is dat er nog wel een aantal significante productontwikkelingen moeten plaatsvinden om dat te veranderen :)

Iedereen heeft een ander gehoor en andere voorkeur, maar voor mij was de keuze voor Geithain uiteindelijk geen lastige. fwiw; andere merken waarvan ik luidsprekers tot in de eindfase heb overwogen waren ATC en Kii en Barefoot.

Gr. Martijn

DofN

Mooie spullen. Je zit er dicht op dus een soortement van nearfield benadering? Zou een watervalletje wel interessant vinden.

Wat heb je in je woonkamer tegenwoordig?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#16
Wil wel een keer wat metingen doen en posten. Momenteel genelec 8040's in de woonkamer. Ga mn barefoots ms verkopen. Vind de barefoots zeker fijner maar er loopt een kleine dreumes rond hier (en regelmatig kleintjes van anderen) die wel es tweeters kunnen gaan mollen dus denk dat ik de genelecs laat staan. de drivers van de genelecs zijn afgeschermd nl. en ze klinken zeker niet verkeerd.
Gr. Martijn

MAW

#17
Na lange tijd toch maar eens een update.
Ongeveer een half jaar geleden zijn we verhuisd. In de woonkamer heb ik een hifi setup en in mijn studio op zolder heb ik een setup waar ik mix en een setup waar ik vooral muziek zoek en luister.

Woonkamer
- Cambridge DacMagic DAC
- Hattor INT500W versterker
- Dynaudio Focus 380 passieve gepoorte 3-weg luidsprekers

Alle digitale bronnen lopen via de TV (beeld en geluid via HDMI). Vanaf de TV verloopt alle audio via spdif naar de DACmagic. De DacMagic stuurt via de gebalanceerde analoge uitgang de Hattor INT500W aan. Deze is gebaseerd op mono Hypex nCore NC500MP modules met een passieve pre-amp stage met (logaritmische) step-attenuator. Naar mijn mening een vrijwel perfecte versterker. Veel power, stabiel en lage vervorming. en dat met hoog rendement (weinig warmte ontwikkeling) lichtgewicht en compact qua afmetingen. En de passieve volumeregeling vind ik ook top (in plaats van een voorversterker). Het enige dat ik mis is een digitale ingang, en dus een interne D/A converter. Daarom heb ik ervoor gekozen om een relatief simpele DacMagic ervoor te zetten. Ik had hem liever intern gehad, maar die DAC op zichzelf bevalt wel erg goed.

De Hattor levert 270W RMS aan 8 ohm, 500W RMS aan 4 ohm en 400W RMS aan 2 ohm.
De gemiddelde impedantie van de luidsprekers is 4 ohm en de minimale impedantie van de luidsprekers is 3,5 ohm bij 103Hz.

De passieve crossover in de Dynaudio's scheidt het signaal op 460Hz en 2600Hz.
- <460Hz wordt weergegeven door twee 8" woofers.
- 460-2600Hz wordt weergegeve ndoor een 4" conus midrange.
>2600Hz wordt weergegeven door een ~1" 'Esotar2' softdome tweeter.

Deze set heb ik gekocht nadat ik afstand gedaan heb van mijn Kii Three monitors, die ik in de woonkamer gebruikte. Ik vond de Kii's echt goede monitors, maar ze waren erg aanwezig qua klank konden mij desodanks toch niet echt raken. De Dynaudios zijn in het laag wolliger, maar in het hoog en midden erg goed. De interactie met de ruimte is prima. Al met al vind ik ze erg fijn om naar te luisteren.

Het plafond in de woonkamer is verlaagd met akotherm dempingsmateriaal met daaronder een luchtdoorlatend doek.
Gr. Martijn

MAW

#18
Studio Neumann (DJ) setup
Neumann is de pro-audio oplossing van Sennheiser. Vroeger was dit merk bekend als Klein + Hummel / K+H. K+H is overgenomen door Neumann (wat onderdeel is van de Sennheiser groep). De set bestaat uit:
- Pioneer XDJ-XZ menpaneel met DAC en voorversterker
- Neumann KH 310 actieve 3-weg gesloten nearfield studio monitors
- Neumann KH 750 DSP actieve 10"gesloten subwoofer

De Pioneer XDL-XZ heeft meerdere gebalanceerde analoge uitgangen. De gebalanceerde master uitgang gaat naar de Benchmark (Geithain setup). De gebalanceerde booth uitgang gaat naar de Neumann sub. De crossover bevat een 4e orde (24dB/octave) filter die het signaal scheidt bij 80Hz. Met een 260W RMS versterker wordt de 10" subwoofer aangestuurd. Het geheel zit in een gesloten kast en zorgt met -3dB op 18Hz voor een full-range weergave. De sub heeft een interne DSP waarmee het gehele spectrum (inclusief het singaal dat naar de monitoren gaat) gecorrigeerd kan worden. De KH 310 monitoren zijn volledig analoog. Ze bevatten een actieve analoge crossover met 4e orde (24dB/octave) filters die het signaal scheidt op 650Hz en 2000Hz.
80-650Hz wordt versterkt (150W RMS) voor de 8" woofer.
650-2000Hz wordt versterkt (70W RMS) voor de 3" dome midrange.
>2000Hz wordt versterkt (70W RMS) voor de 1" dome tweeter.

Muziek (DJ mixes) mixen deed ik eerst op de Geithains. Dit beviel goed. Alleen míjn bureau stond altijd vol rommel en ik moest zitten mixen, terwijl ik liever sta.
Als setup gebruik ik nu een pioneer paneel met Neumann monitoring. Dit bevalt mij erg goed. De Neumanns klinken heel droog. Het geluid is lineair en transparant en ik kan alles erg goed horen. Ik had eerst de KH 120's met deze sub. Hoewel dat ook echt een mooie setup was, heb ik er toch voor gekozen om over te gaan naar KH 310. Vooral in laag/mid en mid klinkt dit wat rustiger.

Wat ik gedaan heb is in de sub instellen dat de KH 310's gekoppeld zijn (in plaats van de KH 120's). De crossover is daarmee al aangepast en ik hoor geen overgang.
Ik ben nog bezig met het configureren van de DSP in de subwoofer, die de hele setup (dus het hele spectrum) kan calibreren. Daarvoor heb ik ook de Neumann MA-1 mic, alleen ik heb nog geen microfoon statief. Ik ben hele benieuwd naar het resultaat, maar dat zal dus in de komende week/weken gebeuren.
Gr. Martijn

MAW

#19
Studio Geithain setup
Geithain is een bekend merk in de opnamewereld en is veel gebruikt in Duitse opnamestudio's. Tegenwoordig is Geithain nog wel sterk vertegenwoordigd in opname en mastering studio's. Daarbuiten is het vrij onbekend. M.u.v. Japan ofzo dacht ik. Daar wordt het veel in hifi gebruikt.
De door mij gebruikte set bestaat uit:
- Benchmark DAC2 HGC DAC en voorversterker
- Geithain RL944K1 actieve 3-weg coaxiale cardioide nearfield studiomonitors
- Geithain Basis 11K actieve cardioide subwoofer

De Geithains zijn analoog en worden aangestuurd door een Benchmark DAC2 HGC DAC. Deze stuurt via gebalanceerde uitgangen de subwoofer aan. De subwoofer scheidt het signaal op 80Hz en speelt de subbas met een 1000W versterker en een 11" woofer af tot 26Hz (-6dB). De subwoofer zit in een cardioide kast. Dat zorgt ervoor dat de bas naar achteren gedempt wordt, wat reflecties (en daarmee staande golven) minimaliseert.
De monitoren worden ieder aangestuurd door een aparte versterker pack. In dat 'pack' zit een crossover, die het signaal boven 80Hz scheidt op 800Hz en op 3800Hz.
- 80-800Hz wordt versterkt (180W RMS) voor de 8" woofer.
- 800-3800Hz wordt versterkt (100W RMS) voor de 4" cone midrange.
- >3800Hz wordt versterkt (100W RMS) voor de ¾" dome tweeter.
De luidsprekers zitten achter elkaar verwerkt in de gril. Het geheel zit in een cardioide kast. Net als bij de sub zorgt dit er uiteindelijk voor dat staande golven geminimaliseerd worden.

Dit is mijn primaire setup. 'Best of both worlds' wat mij betreft. De Geithains hebben een diepgang in de weergave die me iedere keer opzuigt als ik er naar luister. Tegelijkertijd hebben ze capaciteiten om muziek met 'chirurgische precisie' te kunnen analyseren. Toch heb helemaal niet de neiging om dat te doen op de Geithains. Dit in tegelstelling tot de Neumanns die mij bij automatisch in die stand zetten.

De ruimte heeft wenselijke akoestische eigenschappen. 3 van de 4 wanden zijn van gips (met daar achter ruimte) en het plafond is schuin. ~1m onder de nok is een luchtdoorlatend spanplafond geplaatst. Vlak daar boven is 10cm dikke Akotherm absorptie geplaatst. Aan de muren zijn op de eerste reflectiepunten 10cm dikke Aktotherm absorptieplaten (op `10cm afstand van de muren) geplaatst. De achterwand is van gips met daarachter een kruipruimte. Voor de gehele breedte van de wand is (op ~60cm afstand ervan) nog 10cm dikke absorptie geplaatst.

Al met al ben ik zeer tevreden en hoop ik dat ik hier nog lang en veel muziek mag luisteren.

Gr. Martijn

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Gr. Martijn

HuubF

Quote from: MAW on July 15, 2021, 14:58:19
Welke van de 3?  ;D

Haha zie het nou pas. Jeetje ik heb het al zwaar met 1 set.  ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

denoontje

Mooie woonkamer integratie hoor...
Akoestisch ook goed aangepakt!

vanzomereng

Fraaie sets hoor  :wub:

M.b.t. de Dynaudio Focus 380 herken ik wel.... prettige speakers om te horen (net een lekker warm bad)

Ook fraai, die ME-Geithain speakers,  deze zijn wat minder bekend bij vele audiofielen.
ME-Geithain is van oorsprong Oost-duits en is groot geworden m.b.t. studiomonitoren.
Je hoort en leest hier veel goede dingen over.
ME-Geithain heeft nu best een zeer ruim assortiment van passieve en actieve speakers voor zowel professionele toepassingen
als voor de consument en vele types hebben een niervormige (cardiode) richtkarakteristiek. 



Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD