Aankoop Olympus OM-D E-M1 + 12-40

Started by WilcoL, February 1, 2014, 10:20:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WilcoL

Goedemorgen allemaal,

We hebben ons oog laten vallen op een Olympus OM-D E-M1 + 12-40mm lens. Vanwege de recente introductie op de  markt, is de combi redelijk aan de prijs (2200,-). Uiteraard worden er ook wat accessoires tegelijkertijd aangeschaft (te denken valt aan een tas, extra accu, UV-filter en nog wat klein grut...).

Even voor de goede orde: ikzelf zou ook prima tevreden zijn met een iets minder apparaat(een Sony Nex-6, Pana of Olympus M5 bijvoorbeeld), maar min vrouw is de quasi-serieuze fotograaf in huis en D-SLR bodies gewend. De M1 moet het met name dus door het de iets fermere body absoluut worden. Kleiner formaat is géén optie.

Enfin: mijn vriendin heeft in het afgelopen decennium redelijk wat hardware etc. aangeschaft bij een tweetal serieuzere foto-zaken hier in Tilburg en met accessoires gaat de totaalprijs van de nieuw aan te schaffen body & lens combo toch al richting de 2500,-...

De 2 geraadpleegde zaken kunnen niet meer aanbieden dan 50,- (!!!!) euro korting op deze prijs. Eerlijk gezegd vind ik dat echt schandalig weinig. Ik begrijp dat ze op de M1 + 12-40mm niet veel kunnen zakken, maar een 64 of 128GB kaartje zou op zijn minst toch wel gratis kunnen zijn?

Lang verhaal kort: iemand suggesties voor een zaak waar er wellicht wat meer onderhandelingsruimte bestaat? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat de marges dusdanig klein zijn dat er weinig te halen valt voor de consument?

Alvast bedankt en groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Rob Eric Blank

Quote from: WilcoL on February  1, 2014, 10:20:15


Lang verhaal kort: iemand suggesties voor een zaak waar er wellicht wat meer onderhandelingsruimte bestaat? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat de marges dusdanig klein zijn dat er weinig te halen valt voor de consument?
Wil je marges of service?

Als je voor een paar tientjes veel moet doen, maar 0 service krijgt is dat ook niets.

WilcoL

Ik vind service niet meer dan vanzelfsprekend. Anders koop ik wel via Ebay oid...

En als je vraagt om een totaalprijs en vervolgens mee krijgt "als de concurrent er onder gaat zitten kunnen wij ook nog wel iets zakken..." vind ik dat ook niet echt spreken voor een zaak die iets wil verkopen.


@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Rob Eric Blank

Quote from: WilcoL on February  1, 2014, 11:31:12
Ik vind service niet meer dan vanzelfsprekend. Anders koop ik wel via Ebay oid...

En als je vraagt om een totaalprijs en vervolgens mee krijgt "als de concurrent er onder gaat zitten kunnen wij ook nog wel iets zakken..." vind ik dat ook niet echt spreken voor een zaak die iets wil verkopen.
Ik zou even op Tweakers kijken.

WilcoL

Quote from: Rob Eric Blank on February  1, 2014, 15:03:45
Ik zou even op Tweakers kijken.

Zojuist maar de knoop doorgehakt: zaak 2 heeft toch wel wat leuke dingen kunnen doen mbt accessoires en oa sensorreinigingen.

De 12-40 prime hadden ze nietop voorraad, dus alles zullen we aankomende week in huis hebben.

Erg tevreden, netjes geholpen. Hooggespannen verwachtingen!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Rob Eric Blank

Quote from: WilcoL on February  1, 2014, 16:09:52
Zojuist maar de knoop doorgehakt: zaak 2 heeft toch wel wat leuke dingen kunnen doen mbt accessoires en oa sensorreinigingen.

De 12-40 prime hadden ze nietop voorraad, dus alles zullen we aankomende week in huis hebben.

Erg tevreden, netjes geholpen. Hooggespannen verwachtingen!
Gefeliciteerd want het is een mooie set!

WilcoL

Dank!

Snelheid, beeldkwaliteit en nieuwe techniek zijn een wereld van verschil tov wat we gewend zijn, dus we kunnen aan de gang!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

J.A.F._Doorhof

Als je weer wat nodig hebt neem cameranu ook in overweging, heb daar eigenlijk alleen maar positieve ervaringen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WilcoL

Quote from: eric_audio on February  1, 2014, 20:36:18
??

Olympus heeft het over de "prime"-serie bij hun lenzen voor de OM-D's.
De 12-40mm 2,8 wordt daartoe gerekend...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Starred

#10
Ik ga mijn Oly Em5 (met handgrip) en objectieven (oa 12-35/2.8 ) weg doen. Had je voor een mooie prijs kunnen overnemen

Stefan S.

Gefeliciteerd met deze mooie aanschaf. Ik ben momenteel ook in de markt voor een OMD E-M10.  :smile:

mikekiwi

Quote from: Starred on February  2, 2014, 00:00:54
Ik ga mijn Oly Em5 (met handgrip) en objectieven (oa 12-35/2.8) weg doen. Had je voor een mooie prijs kunnen overnemen
Toevallig ook een 14/2.5 in de aanbieding?

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat er wel meer op internet zullen komen....
Sony heeft met de A7 camera's iets neergezet waar weinig mensen omheen kunnen, helemaal met alle convertors die ze erbij hebben zodat je nagenoeg alle lenzen kan gebruiken.

Of natuurlijk de nieuwe Fujifilm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: mikekiwi on February  2, 2014, 09:59:21
Toevallig ook een 14/2.5 in de aanbieding?

9-18, 20/1.7, 12-35/2.8, 14-150, 45/1.8, 100-300

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  2, 2014, 10:03:03
Ik denk dat er wel meer op internet zullen komen....
Sony heeft met de A7 camera's iets neergezet waar weinig mensen omheen kunnen, helemaal met alle convertors die ze erbij hebben zodat je nagenoeg alle lenzen kan gebruiken.

Of natuurlijk de nieuwe Fujifilm.

Fuji XT1, de FF objectieven voor de A7(r) zijn mij te groot/zwaar

WilcoL

Quote from: Starred on February  2, 2014, 00:00:54
Ik ga mijn Oly Em5 (met handgrip) en objectieven (oa 12-35/2.8 ) weg doen. Had je voor een mooie prijs kunnen overnemen

Het is een prijzige reden om voor de "1" te moeten gaan, maar mijn wederhelft wilde perse niet een body van het formaat van de EM5...te klein naar haar zin...

Quote from: Stefan S. on February  2, 2014, 09:57:26
Gefeliciteerd met deze mooie aanschaf. Ik ben momenteel ook in de markt voor een OMD E-M10.  :smile:

Dank je! De 10 is helemaal "vers van de pers" zeg maar  ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  2, 2014, 10:03:03
Ik denk dat er wel meer op internet zullen komen....
Sony heeft met de A7 camera's iets neergezet waar weinig mensen omheen kunnen, helemaal met alle convertors die ze erbij hebben zodat je nagenoeg alle lenzen kan gebruiken.

Of natuurlijk de nieuwe Fujifilm.

Nog naar de A7 gekeken, maar was geen echte kandidaat. Het moest en zou de M1 worden  8)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Starred

Quote from: WilcoL on February  2, 2014, 23:24:32
Het is een prijzige reden om voor de "1" te moeten gaan, maar mijn wederhelft wilde perse niet een body van het formaat van de EM5...te klein naar haar zin...

Met handgrip is het verschil in formaat niet echt groot


WilcoL

Quote from: Starred on February  2, 2014, 23:28:20
Met handgrip is het verschil in formaat niet echt groot

Klopt, maar ze voelen toch echt anders. Waarschijnlijk komt er zelfs op de M1 ook nog een grip.

Maar fotografie is haar ding he, so she calls the shots :colgate:. Voor mij was een Lumix G6 al prima geweest... :D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Erik

Quote from: Starred on February  2, 2014, 23:18:39
9-18, 20/1.7, 12-35/2.8, 14-150, 45/1.8, 100-300
Komt die nou mee net twee dagen terug nieuw (zwart) moeten kopen.  :nopompom:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Heb hier een paar FF lenzen voor de A7 liggen (gebruik zelf de A7r) en die zijn net zo groot/klein als de lenzen voor de FujiFilm X-E1 (die ik ook heb liggen toevallig) :D
Dus dat valt wel mee.
Ik denk dat je de native lenzen verwart met de A mount lenzen die er via een convertor op kunnen.
Het mooie aan de Sony vind ik dat je met convertors nagenoeg elke lens erop kan zetten die er op de markt is.
En het is een full frame camera :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Nou nee, ik kijk mn naar de 2.8 zooms

Bovendien zijn de native Sony lenzen wat langzamer dan de Fuji counterparts