Shootout Classé SSP-800 vs Classé SSP-75 vs Anthem D2V bij Audiofiel op 15 maart

Started by Audiofiel, January 31, 2014, 10:44:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz


vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Wordt een leuke shootout. De oudjes tegen de jonkies ;)

Veel plezier vandaag!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

DVDmartinDVD

Net hier alles losgekoppeld, en zit nu een boterhammetje te eten en bakkie koffie te drinken.

Gelukkig dat ik een nieuwe ARC kalibratieset heb gekregen van BB&G  :thumbs-up: dus dat werkt ook weer goed.

Tot laters  :coffee:
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Audiofiel

Hier alles ook klaar voor de start. Kip staat in de marinade sinds gisteravond en over een uurtje even broodjes bakken voor de lunch. :popcorn:


We hebben gisteravond nog 2 films gekeken, dus de center heeft tot in de late uurtjes gespeeld. Zal dus weer opnieuw ingespeeld zijn. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Net terug van een leuke en leerzame dag in huize Audiofiel. Kan het toch niet laten om meteen even wat impressies te schrijven, het ligt nu ook nog vers in het geheugen. Ook ligt de smaakvolle avondmaaltijd nog aardig prominent in de maag, zo krijgt die extra tijd om te zakken  ;D. Zoals wel vaker heb ik in mijn enthousiasme net iets te veel gegeten  :popcorn:

Na een kennismaking en lekkere lunch zijn DVDMartinDVD en Audiofiel aan de slag gegaan met het aansluiten en inregelen van de Anthem D2V 3D. Deze processor is een waar knopjeswalhalla op de frontplate. Het uiterlijk van de Anthem is niet mijn ding, en is in alle opzichten eigenlijk het tegenovergestelde van de ronde, zilverkleurige en knopjes-arme SSP-800. Het uiterlijk van deze laatste is 100% mijn ding, en doet me weer een beetje terug verlangen naar de tijd dat ik een SSP-300 had in de huiskamer. De flexibele calibratie microfoon van de D2V valt mij daarentegen erg positief op. Het statief is flexibel in gebruik, en de set ziet er erg degelijk uit. Na het aansluiten is het tijd voor de calibratiesweeps. Er wordt voor 5 sweeps gekozen. Mijn enigzins ingehouden adem stonden 4 heren in de huiskamer een tijdje naar, tja hoe zal ik het noemen, alien blaster geluidseffecten te luisteren?  :D. Na het doen van de sweeps staken alle hoofden zich geinteresseerd rond het laptop scherm van DVDMartinDVD, want iedereen was benieuwd hoe de meetresultaten er uit zagen. Een grafiekje zegt meer dan 1000 woorden, maar omdat ik geen grafiekje heb doe ik het toch met woorden: Een aantal pieken en dalen worden mooi weggewerkt in de door de Anthem voorgestelde configuratie. Wat ook op valt is dat de Anthem de crossover op zeer uiteenlopende waarden wil zetten: 130Hz (fronts), 60 Hz (center) en 80Hz (rears). Na overleg besluiten we dit te "overrulen" en toch alles op 80Hz te zetten, omdat de crossovers op de andere units ook die setting krijgen. ARC ging op 1000Hz. Het verwerken van de gekozen instellingen duurde vervolgens vrij lang, maar na een minuut of 15 was de unit speelklaar. Althans, dat dachten we, het was nog even "pielen" met de HDMI aansluitingen om beeld en geluid tevoorschijn te toveren.

Toen alles echt klaar was ging de htforum demo disc de Oppo 103 in, en werd een fragment uit "I am Legend" opgezet waarbij Will Smith flink rondscheurt door een uitgestorven stad. Het is zoeken naar het juiste volume. Wanneer dat gevonden is klinkt de weergave zeer intens, met veel attack. De rode auto gromt als een echte scheurbak, en ik schrik behoorlijk wanneer het eerste hert voor de auto uit springt. Wel lijkt de weergave wat minder natuurlijk dan ik uit mijn eigen situatie en set gewend ben. Na het eerste fragment worden de Anthem instellingen opnieuw doorgelopen, en blijkt dat Dolby Volume aan staat. Die zetten we snel uit. Normalization kunnen we in een test als dit niet gebruiken. Met Dolby Volume off komt er wat meer dynamiek in de weergave, maar bepaalde geluiden zoals stemmen, wind en vogelgezang blijven wat digitaal en zacht klinken. Omdat ARC mogelijk ook invloed kan hebben op dit aspect van de weergave besluiten we dit als test uit te zetten. Hiermee ging de weergave op meerdere fronten (ook natuurlijkheid) een stap of stapje vooruit, wat voor mij erg verassend was. ARC is de onderscheidende feature van de D2V, welke deze processor een extra voordeel moet geven, ipv nadeel.  Ik vraag me af of het resultaat anders zou zijn als ARC maar tot 500Hz zijn werk zou doen. Dat blijft een vraagteken, want de tijd is te krap voor een 2e meting. Ook is het de vraag of er nog andere instellingen zijn welke misschien niet goed staan, die over het hoofd gezien zijn. Omdat dit niet zeker is, blijft de toegevoegde waarde van ARC voor mij een vraagteken. Voor de rest van de vergelijkingen is ARC uit gebleven. Andere fragmenten van de demo disc worden ook afgespeeld op de Anthem: House of Flying Daggers, THX life, Master & Commander, The Matrix. In alle fragmenten geeft de Anthem een intense weergave waar je ingezogen wordt. Het is een indrukwekkende processor, en een waardige speler in deze processor shootout.

Dan de SSP-75. Wanneer I am Legend opnieuw afgespeeld wordt, is de natuurlijke weergave er helemaal. Vogels klinken echt, wind ruist duidelijker en harder. Echo's zijn langer te horen. Dan komt Will Smith's auto aanrijden. Het lijkt alsof die een pk of 300 verloren heeft, want hij klinkt een stuk liever. Bijna te lief. Tijdens de enkele zin dialoog uit het fragment blijkt dat stemmen voller klinken en meer body hebben. Als daarna het hert voorbij de auto springt, geeft dit niet het schrikeffect van eerst. Komt dat door de "lievere" weergave, of omdat ik het fragment nu ken en weet wat er gaat gebeuren  :)? En geeft de SSP-75 wel helemaal hetzelfde volume als de Anthem? De antwoorden op deze vragen zijn (zeer) relevant, maar zelfs als je deze buiten beschouwing laat, is het verschil in karakter en sound signature van beide processoren prima te horen. Als de lobby scene van The Matrix opgezet wordt, denk ik van te voren de uitkomst al te weten: dit gaat beter klinken op de Anthem. Wat schetst mijn verbazing, De muziek bass line welke door het schietgevecht heen speelt, is beter te volgen, en minder "versmeerd" op de SSP-75 dan op de Anthem. Ook de geluidseffecten klinken hier zeer goed en strak. Ik kan dit niet rijmen met de uitkomst van het vorige fragment, en een verklaring heb ik niet.

Dan is de SSP-800 aan de beurt. Deze lijkt een beetje tussen de 2 vorige units in te vallen qua sound signature. We hebben de snelheid van de Anthem, en een stuk natuurlijkheid (niet alles) van de SSP-75. De SSP-800 lijkt daarmee niet specifiek in iets uit te blinken, maar wellicht is dat een positief iets: deze processor klinkt goed in balans. Bij het luisteren van The Matrix Lobby scene klinkt de baslijn een tikje vlak. De sub krijgt 2 db erbij en dat klinkt duidelijk beter. 1 van de hoofdvragen welke ik mee nam naar dit vergelijk is in hoeverre de SSP-800 zich kan meten met zijn oudere, zeg maar gerust antieke broer. Aan de ene kant is de SSP-800 een (zeer) grote stap vooruit op het gebied van features en vormgeving. Aan de andere kant is deze unit geluidstechnisch op enkele punten beter dan de SSP-75 (snelheid), maar op andere weer minder (natuurlijkheid). Het blijft bijzonder dat de oude SSP-75 meer natuurlijkheid in geluidseffecten en stemmen kan geven in DTS, dan een SSP-800 dat in DTS True HD kan. Maar je kan niet zeggen dat de ene processor beter is dan de andere. Ook met de Anthem is een dergelijke vergelijking niet aan de orde. Welke het "beste" klinkt wordt vooral door smaak bepaald. Mijn smaak ligt bij de weergave van de SSP-75, maar ik mis de features van de nieuwere processoren wel erg, en snap goed dat iemand een stukje geluidskwaliteit hier voor zou inleveren. Als de moderne units dezelfde (2e hands) prijs zouden hebben als de SSP-75 zou ik wellicht overstappen op een moderne unit voor de features en looks. Maar het feit is dat een 2ehands SSP-800 veel meer kost dan een SSP-75, en dan wordt het een ander verhaal. Voorlopig weet ik waar ik aan toe ben, en dat geeft voor mij een prettig stukje rust.

Wel bekruipt me een gevoel dat de Anthem mogelijk niet zijn vollledige potentieel heeft kunnen laten horen, vanwege de vele manieren waarop ARC ingesteld kan worden. Hoe had het geklonken als we de processor alles hadden laten bepalen? Is de prijs van correctie in het midden / hoog te groot (verlies van karakter / beleving / muzikaliteit etc)? Is dat een inherent gevolg van ARC in het algemeen, of kwam het door onze instellingen? Wat betreft de rol van ARC in het laag lijken veel Anthem eigenaren en testers het er over eens te zijn dat ARC dit erg goed doet. Of dit voor het midden en hoog ook geld zou wellicht in een dedicated Anthem dagje bepaald kunnen worden, want deze processor shoutout laat op dat gebied nog vragen open.

We hebben na de indische maaltijd nog verder geluisterd naar de SSP-800, SSP-75 en Omega MKII als stereo pre, maar dat stukje ga ik later afschrijven. De maaltijd is ondertussen gezakt, dus nu is het tijd voor zzzzzzz.... :yawnee:
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vik

Leuk leesvoer voor bij de  :coffee: Mark en tof dat je meteen al de moeite hebt genomen om wat te schrijven na zo een lange dag.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Niet zo handig en overzichtelijk om zo'n lange tekst te quoten, Vik. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Later vandaag zal ik nog wel wat meer schrijven, ben nog een beetje slaperig van de lange dag. :bigsmile:

Quote from: mark235 on March 16, 2014, 00:45:52
Wat ook op valt is dat de Anthem de crossover op zeer uiteenlopende waarden wil zetten: 130Hz (fronts), 60 Hz (center) en 80Hz (rears). Na overleg besluiten we dit te "overrulen" en toch alles op 80Hz te zetten, omdat de crossovers op de andere units ook die setting krijgen. ARC ging op 1000Hz.

In mijn herinnering werden de linker en rechter front zelfs op 135Hz voorgesteld.

Voor alle duidelijkheid: de 3 frontspeakers zijn volledig identiek en ook uit de grafiekjes was dat duidelijk te zien. Alleen de linker en rechter front hadden een iets grilliger verloop als gevolg van de akoestiek. Het leek er op dat ARC geen zin had in een correctie en daarom maar gewoon een heel octaaf aan geluid bij deze speakers weg wilde halen. Gezien de importantie van het gebied tussen 80-135 Hz zijn we op dat voorstel niet ingegaan.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Quote from: Audiofiel on March 16, 2014, 08:54:02
In mijn herinnering werden de linker en rechter front zelfs op 135Hz voorgesteld.

Voor alle duidelijkheid: de 3 frontspeakers zijn volledig identiek en ook uit de grafiekjes was dat duidelijk te zien. Alleen de linker en rechter front hadden een iets grilliger verloop als gevolg van de akoestiek. Het leek er op dat ARC geen zin had in een correctie en daarom maar gewoon een heel octaaf aan geluid bij deze speakers weg wilde halen. Gezien de importantie van het gebied tussen 80-135 Hz zijn we op dat voorstel niet ingegaan.

Klopt, het was inderdaad 135hz voor de fronts.

Heb nog een stukje toegevoegd aan het eind over de Anthem en ARC. Moet nu helaas aan een dagje verplichtingen beginnen, dus de rest komt tzt.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

DVDmartinDVD

Het was voor mij een leuke en vooral leerzame dag. Het is altijd prettig als meerdere mensen naar je versterker luisteren en hun mening geven.
Ik ervaar dit altijd als positief omdat je dan met die gegevens thuis weer lekker kan zitten pielen.

Anthem D2v-3D:

Over smaak valt niet te twisten, het is en blijft een druk voorpaneel. Toen ik besloot om deze versterker te kopen was het omdat de Classe' ssp800 veel minder instel mogelijkheden had en een zeer afwijkende vormgeving en alleen in het zilver te verkrijgen was.

Het grappige is dat je na het horen van de Classe' desondanks zijn spartaanse instellingen toch een mooi geluidsbeeld krijgt.

Ik moet Mark235 zeker gelijk geven of we alle settings in het menu wel goed hebben benut. Ook na metingen valt er nog zoveel in te stellen en te veranderen zoals "Room Gain" en tot hoeveel laat je de correctie doorlopen? Heb hem nu thuis op 500Hz staan.

Je zou bijna zeggen dat ARC te veel factoren heeft dat je bijna verlangt naar het spartaanse van Classe';)
Het is wel overigens mogelijk om ARC uit te zetten en alles met dB meter en meetlint in te voeren.

Toen alles voor zover  ingesteld was gingen we luisteren.
I'am Legend, deze gaf een agressief, gedetailleerd, snel en met een flinke punch geluid weer.
De betrokkenheid in de film was zeker aanwezig.

We hebben ook naar het fragment geluisterd van "House of Flying Daggers" ook hier werd ik in de film gezogen.

Ik denk dat de Anthem D2v misschien wel iets te lastig in te stellen naar het perfecte geluid. Hier zul je vele uren in moeten steken om het beste resultaat uit te halen.

De  SSP-75:

Deze heeft alleen DD en DTS. Deze werd dan ook aangestuurd met een digitale Coaxkabel.

Ik moet zeggen dat het geluid wat dit apparaat weergeeft echt wel goed is.
Toch miste je wel wat details vanwege de lagere bitrate, maar als in de film I am legend een horde herten een tunneltje in rende. Was het tunnelgeluid wel veel duidelijker hoorbaar.
In overall klonk het al iets bedeesder en iets minder fel/snel dan de Anthem.

Mede luisteraars vonden het geluid dan weer iets minder digitaal klinken dan de Anthem, dit zou kunnen liggen aan de felheid van de Anthem?

Overall: Is dit een mooi en zeker goed apparaat die zijn tijd qua geluid al aardig voor liep.

Classe' SSP-800:

Vormgeving krijgt van mij een dikke 10!!
Het is een mooi en degelijk apparaat. Door zijn aparte vormgeving ben je wel gedoemd om met de rest van je set ook bij dit merk te blijven voor eenheid.

Ook hier naar geluisterd. Wat mij opviel was het rustige geluidsbeeld, deze gaf met I am Legend een te lief,bedeesd en zonder de punch van de Anthem weer.
Ook hier moest de subwoofer wat op geschroefd worden, wat dan weer een iets verstoord geluidsweergave gaf.
Wat ik ook  aangaf was dat de SSP-800 misschien te muzikaal was. Met muziek wint deze versterker dan ook op z'n sloffen.

Deze versterker mist zeker agressie, wat je met actiefilms wil hebben. Detailweergave daar in tegen was weer wel goed.

Ik ga hier in deze shoot-out geen winnaar of verliezer aanwijzen, omdat deze alle 3 de versterkers gewoon erg goed zijn.
De één blinkt weer ergens anders uit dan de ander.

Het was vooral een leuke en gezellige dag.

Wil nogmaals huize Audiofiel bedanken voor de gastvrijheid!

Wat ik nu wel eens zou willen is, om een vergelijking te maken met andere Anthem bezitters om eens alle facetten van het instel menu door te lopen, om hier uit te halen wat er in zit.

Groet Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

cardas49

Quote from: DVDmartinDVD on March 16, 2014, 11:50:59
De  SSP-75:

Deze heeft alleen DD en DTS. Deze werd dan ook aangestuurd met een digitale Coaxkabel.

Ik moet zeggen dat het geluid wat dit apparaat weergeeft echt wel goed is.
Toch miste je wel wat details vanwege de lagere bitrate, maar als in de film I am legend een horde herten een tunneltje in rende. Was het tunnelgeluid wel veel duidelijker hoorbaar.
In overall klonk het al iets bedeesder en iets minder fel/snel dan de Anthem.

Mede luisteraars vonden het geluid dan weer iets minder digitaal klinken dan de Anthem, dit zou kunnen liggen aan de felheid van de Anthem?

Overall: Is dit een mooi en zeker goed apparaat die zijn tijd qua geluid al aardig voor liep.

Minder detail is hier relatief denk ik. De auto in het fragment van I Am Legend gromde minder duidelijk dan bij de D2V, maar de omgevingsgeluiden (vogels, wind) waren juist veel beter hoorbaar. Het is maar waar je op let  :)

Mooist zou zijn om beide eigenschappen (natuurlijk geluid + attack / punch voor actie) in 1 apparaat te hebben, maar dat heb ik nog niet gehoord in een pre/pro. Misschien kan dat ook niet.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

garmtz

Wij laten zelf ARC nooit corrigeren boven de frequentie waar de dominantie van de kamer afneemt. 'Het' probleem is namelijk dat je een soort eq gaat doen van de sound van de speakers. Dit kan goed uitpakken of wat minder. Dit hangt af hoe recht de speakers van zichzelf al zijn. Is er dus veel hoog-afval, zal het geluid na eq behoorlijk pittig ('digitaal'??) overkomen. Ik zou dus graag de grafieken willen zien om te kijken wat ARC hier precies heeft gedaan. Als er bijvoorbeeld veel hoog bij komt, maskeert dat details in het middengebied. Ook kunnen de filters in het midden en hoog faserelaties verstoren, wat vooral ten koste gaat van natuurlijke nagalm (de tunnel).

Verder is de plek en vooral de hoogte (oorhoogte!) van de microfoon hier ook cruciaal. Deze behoort ook recht omhoog te wijzen en volgens goede logica moeten de 4 andere plekken worden gekozen.

Je hoeft hier niet opnieuw voor te meten, maar kunt simpelweg de target aanpassen en de resultaten opnieuw uploaden. Kost 1 minuutje...

Al met al erg veel variabelen en dus eigenlijk een 'dealers job'. Echter, is dit allemaal gedaan, heb je er enorm veel profijt van.

Audiofiel

Quote from: garmtz on March 17, 2014, 09:53:20
Al met al erg veel variabelen en dus eigenlijk een 'dealers job'. Echter, is dit allemaal gedaan, heb je er enorm veel profijt van.

Echter blijft de vraag of hij beter zal kunnen klinken dan de andere kandidaten met betere ARC-instellingen.

Zelf hebben we tijdens het instellen al ingegrepen in de ARC-voorstellen om drama's te voorkomen. Zo stelde de software voor om ARC door te laten lopen tot 5000Hz, waarop mark235 stelde om nooit hoger te gaan dan 1000Hz en waarschijnlijk was 250-500Hz nog beter geweest.

De microfoon stond overigens op oorhoogte omhoog te kijken, de tweeters van de fronts op precies diezelfde oorhoogte uitgelijnd. De speakers zelf zijn redelijk recht, met een bultje rond het crossover van de tweeter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Quote from: Audiofiel on March 17, 2014, 10:32:49
Echter blijft de vraag of hij beter zal kunnen klinken dan de andere kandidaten met betere ARC-instellingen.

Een D2V met 100% optimale config en ARC settings zal waarschijnlijk niet opeens de natuurlijke weergave van een SSP-75 hebben. Maar er zouden wel andere verbeteringen / voordelen uit kunnen komen.

Quote from: Audiofiel on March 17, 2014, 10:32:49
Zelf hebben we tijdens het instellen al ingegrepen in de ARC-voorstellen om drama's te voorkomen. Zo stelde de software voor om ARC door te laten lopen tot 5000Hz, waarop mark235 stelde om nooit hoger te gaan dan 1000Hz en waarschijnlijk was 250-500Hz nog beter geweest.

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben in mijn uitspraak over de frequentiegrens van ARC afgegaan op meldingen welke andere Anthem owners gedeeld hebben. 1000Hz leek daarmee een redelijk veilige grens. De consensus in het Anthem thread lijkt in ieder geval dat 5000Hz veel te hoog is.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

DVDmartinDVD

Ik heb de curve van wat we zaterdag gemeten hadden er even bij gehaald. Als ik een berekening laat maken tot 200 hrz zie je wel een hele mooie boog naar ongeveer 200hrz daarna laat ARC de rest ongemoeid.

Heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in ARC maar als ik nu zo bezig ben is het wel leuk om te zien wat het doet. Ik ga dit zeker met mijn eigen metingen ook eens doen.

Wat ik wel zie is dat je de meeste pieken en dalen heb in het laag, dus is het inderdaad logisch dat je in het midden en hoog gebied het gewoon ongemoeid moet laten.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

riwi

Leuke verhalen van jullie vergelijkingsdag. Interessant om te lezen.

Ik denk dat smaak wel mee telt in deze vwb de 'sound' van de Anthem versus de Classe modellen.
Ook had ik verwacht dat jullie meer verschil hadden gemerkt tussen de standaard DD en DTS tracks van de SSP75 en de HD tracks via de Anthem en de SSP800.
Ben nog benieuwd wat Audiofiel er zelf van vond ook  ::)  ;)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Playback

Zaterdag was het dan uiteindelijk toch wel wat later geworden dan gepland, zodoende te moe om mijn ervaringen van de dag nog te verwoorden.
Dat het zo laat geworden was geeft wel aan dat het voor mij ook een geslaagde dag was. Daarvoor dank aan huize Audiofiel.
Zondag moest eerst de SSP-800 weer terug op zijn oude vertouwde plekje in het rack. Ik kan het dan ook niet laten om nog even een aantal fragmenten van de dag ervoor in mijn eigen vertrouwde omgeving te beluisteren.
Daarna vond de vrouw dat ik nu wel genoeg tijd aan mijn hobby besteed had dus om verdere discussie te voorkomen de rest van de zondag me met andere verplichtingen bezig gehouden.

Het blijft wel "vreemd" een set te zien die gebruikt maakt vandezelfde eindversterking als ik thuis heb staan, Classe CAV-500 en 2 x CAM350.
Enigste verschil is dat bij Audiofiel de surround en stereo set-up compleet gescheiden zijn en ik thuis de Fronts en daarmee ook de CAM-350 gebruik voor zowel stereo en surround.

Hoe we zaterdag de dag doorgebracht hebben heeft Mark235 al perfect beschreven zodat ik daar niks meer toe te voegen heb.
Zodoende kan ik gelijk beginnen aan waar het hier eigenlijk om gaat , hoe klinkt dat nu die Anthem en Classe Pre-Pro's.


Anthem D2v-3D:

Voor wie knopjes knopjes en nog meer knopjes wilt hebben niet verder te zoeken, de Anthem heeft ze.
Ook het menu bied ontelbaar veel instelmogelijkheden. Uiteindelijk hebben we hier niet zo heel erg veel meegedaan want na de automatische calibratie blijken de levels en afstanden bijna overeen tekomen met de waardes die audiofiel ook dmv db meter en meetlint voor zijn ruimte en speakers had doorgegeven.  Enkel de waardes voor de subwoofer weken hiervan 2 db en 1,5 meter af.

In eerste instantie geluisterd met ARC aan. Bij het eerste fragment dat we beluisterden, beeld was in dit geval bijzaak alhoewel daar helemaal niks mis mee was, waren we allemaal even verrast. Het klinkt lekker maar iets klopt er nog niet. Na uitschakelen van Dolby volume en uiteindelijk ook ARC komt er meer dynamiek en natuurlijkheid in het geheel.
De Athem geeft nu een geluid dat je intens met de film laat mee leven. Voor mijn gevoel niet helemaal natuurlijk maar voor een flinke actie film wel erg lekker. Bij muziek gaat deze felheid in het geluid een beetje tegen de Anthem werken. Hierbij klonk het geheel niet meer zo overtuigend als bij de eerder bekeken film fragmenten.

SSP-75:

Deze processor is ongeveer 15 jaar geleden op de markt gekomen. De laatst gehanteerde advies prijs voor deze mastodont lag net iets boven de 10.000 euro. Daarmee de duurste in dit vergelijk en bij voordat dan ook niet te onderschatten. Vanwege zijn leeftijd mist hij wel een paar opties en mag dan ook via de coax en enkel DD en DTS zijn kunsten gaan vertonen.

De eerste klanken vallen niet tegen. Het geheel klinkt warmer en ook wel wat natuurlijker dan bij de vorige kandidaat. Wel minder detail en felheid in het geheel.
Wat ook opvalt is dat ondanks de warmere basis alle verschillende geluiden goed van elkaar te onderscheiden blijven.
Bij de muziek scenes is het dan ook een genot om naar deze processor te kunnen luisteren.

Classe' SSP-800:

Deze heb ik zelf mee genomen en thuis al een configuratie aangemaakt op basis van de afstanden en levels die Audiofiel doorgegeven had.
Om het geheel eerlijk te houden (tov de SSP-75) de crossover voor alle speakers ingesteld op 80hz.

Wat ik al verwachte na beluisteren van de Anthem en SSP-75 komt ook aardig uit. Het geheel is iets minder fel dan bij de Anthem maar wel zo gedetaileerd. De warmte van zijn voorganger kan hij niet helemaal meer evenaren.
Met muziek is het ook weer een genot om daar deze processor te luisteren.

Wat me wel opviel is dat bij mij thuis ondanks dezelfde eindversterking toch best wel anders klinkt als bij audiofiel.
Maar dat zal voor DVDMartinDVD niet anders geweest zijn.
Het ging in dit geval om het directe vergelijk en daarbij een indruk te krijgen van de drie kandidaten. Dat was zo goed mogelijk.

Ook voor mij geld dat alle drie de kandidaten een genot waren om naar te luisteren.
Er zit wel duidelijk verschil in karakter en daardoor zal niet iedereen dezelfde voorkeur hebben.

Na het avond eten hebben we ook nog de SSP-75, SSP-800 en de classe omega voorversterker met elkaar vergeleken.
Uitkomst hiervan was toch wel een beetje verrassend.
Had eigenlijk verwacht dat de SSP-75 hierin wat extra plus puntjes had kunnen scoren tegenover de SSP-800 maar dat was niet echt het geval.
Ze deden het allebij goed maar tov de Classe omega Pre misde je dan toch nog net dat beetje ruimtelijkheid lucht.
Of noem het het verschil tussen lekker naar muziek luisteren en er helemaal in op kunnen op gaan.

Zelfde heb ik thuis ervaren als ik de SSP-800 vergeleek met mijn classe CP-65 voorversterker .
Verschil is voor mij net te groot om de SSP-800 ook als stereo voorversterker te gaan gebruiken.

Het was voor mij een leerzame dag en wil nogmaals huize Audiofiel bedanken voor de gastvrijheid.


Audiofiel

Het was zaterdag weer een enerverende en leerzame dag. Drie prepro's van formaat - zowel letterlijk als figuurlijk - maakten hun opwachting en de verwachtingen waren hooggespannen. Meer dan 40 kg aan prepro's, dat is met recht spektaculair te noemen. Dan hebben we het nog niet eens over de adviesprijzen: bijna €31000 nieuw samen... :coffee:

2 opmerkelijke uitkomsten
Zelf had ik de uitkomst van deze shootout niet op voorhand kunnen voorspellen. Ik was verrast door de relatief geringe mate van verschil tussen de 3 surround voorversterkers. Ik had eerlijk gezegd wat grotere verschillen verwacht. Of had ik op voorhand te hoge verwachtingen?

De andere opmerkelijke uitkomst voor mij was het gemis dat ik ervaarde dat ik al een jaar of 5 zonder center draai in een 4.1 opstelling. Man, man, man, je speakers kunnen nog zo'n mooie phantom-center neerzetten met een "center=no" instelling, maar er gaat niets op tegen een echte center. Om mijzelf te parafraseren:

Quote from: Audiofiel on June 15, 2008, 22:17:45
Probeer het eens als de mogelijkheid zich voordoet. Pas met 5 identieke speakers kun je de waarde van het discrete centerkanaal (met een echte center) echt inschatten. ;)

Nu ik een paar dagen weer draai met de center valt (wederom) op hoeveel dat toevoegt. Vooral bij films waarin informatie in het geluid op het center kanaal enigzins uit fase staat met links en rechts en daardoor wordt 'uit-gecanceled' bij het samenvoegen. Dialogen worden soms dun, vaag en ver weg. Je hoort dit het beste als je wél een center hebt en dus kunt switchen tussen de instellingen van wel of niet de center mee laten spelen. Het hangt veel af van de film, sommigen hebben een goede mix en dan gaat de 'phantom' goed, maar helaas vaker komt het voor dat het negatief uitpakt.

Zelfs mijn vrouw was gisteravond - toen de 3 forumleden waarschijnlijk alweer thuis waren en wij samen nog een filmpje gingen kijken - helemaal overtuigd. Ze deed zelfs suggesties voor een andere indeling van de woonkamer zodat we misschien toch weer in een 5.1 opstelling kunnen spelen in plaats van de 4.1 met phanton center op de speelplek van mijn dochter... uiteraard gaat dit niet betekenen dat mijn 'mini-me' minder speelruimte gaat krijgen, alleen wordt dat misschien een andere plek in de woonkamer!

Hoe we dit in de praktijk willen doen als we met de Acoustats in surround willen spelen, wordt nog een hele uitdaging... een Acoustat 1+1 in de breedte neerzetten of ophangen wordt dan waarschijnlijk een World Guinness-verpletterende center van 2.40 meter breed. ;D

Mark heeft in zijn uitgebreide verslag al heel veel mooie dingen geschreven en ik sluit mij daar graag bij aan. Ook de bijdrages van Playback en DVDMartinDVD voegen het nodige toe. Mijn verslag zal daarom voornamelijk aanvullend zijn.

De verschillen
Het eerste opmerkelijke was zoals gezegd de kleine gepercipieerde verschillen. De Anthem was duidelijk de meest analytische van de drie, terwijl de SSP-75 het warmste was. De SSP-800 kwam met zijn karakter daar net tussen in het meest bedachtzaam over. Dus op de as warm->analytisch was het SSP-75 - SSP-800 - D2V. Op het gebied van snelheid was het de Anthem die won, dus op de as sneller->trager was het rijtje precies omgekeerd D2V - SSP-800 - SSP-75. Hebben we het over het laag, dan bleef de SSP-800 duidelijk achter. De SSP-75 en de Anthem hadden een diepere, strakkere bas. Op de as basloopjes beter te volgen was het bijvoorbeeld SSP-75 - D2V - SSP-800. Zo was er telkens weer iets waar de ander in uitblonk.

Natuurlijkheid
Gaat het over natuurlijkheid en het beste uitsterven van klanken (ruimtelijkheid-echo), dan was de oude SSP-75 toch de beste. Des te aparter, omdat je mag verwachten dat deze kenmerken juist horen bij een hogere resolutie. Meer details en microdetails om een 'natuurlijkere lucht' te reproduceren. Niet dus, de SSP-75 is hier beter met de core-DTS of core-Dolby Digital via de digitale coax en speelt op dat gebied de hogere HDMI-codecs er uit. Vooral met stemmen is dat erg goed te horen, ze klinken echter, natuurlijker en met meer 'lucht' er omheen. Maar ook de vogeltjes en andere achtergrondgeluiden waren gewoon beter te volgen en minder digitaal van klank.

Veelzijdigheid
Op het gebied van mogelijkheden is het rijtje een beetje lachwekkend. De SSP-800 en Anthem D2V strijden op het scherpst van de snede om het aantal mogelijkheden dat de gebruiker heeft voor de invloed op het resultaat. De SSP-800 wint het daarbij op gebruiksvriendelijkheid en de D2V wint het (met onder meer de vrij uitgebreide ARC software) op de hoeveelheid mogelijkheden. Op grote afstand blijft daar de SSP-75 achter met zijn oude interface en beperkte mogelijkheden. Fantastisch klinkend, maar een soort loopfiets tegenover een luxe auto.

Heel prettig vond ik ook het schermpje van de SSP-800. Hoewel erg klein, geeft dat toch een stuk meer informatie dan de FLD-schermen van de andere twee. En als je een muziek-DVD of -Blu-ray luistert, hoeft de beamer er niet voor aangezet te worden.

Coax of HDMI?
Heel interessant was daarom de test die we later nog hebben gedaan met de SSP-800. We hebben gekeken of deze (net als de SSP-75) ook beter zou scoren op natuurlijkheid als we die de digitale coax zouden aanbieden met de core-resolutie in plaats van de HD-audio codecs van de HDMI-route. Playback heeft daarvoor in de SSP-800 2 aparte settings aangemaakt, één via coax digitaal en één via HDMI digitaal. Uitkomst was dat de HD-audio codecs via HDMI toch echt duidelijk beter klonken dan het core-DTS en core-DD signaal via de coax, zelfs op het gebied van natuurlijkheid en ruimtelijkheid/uitsterven.

Waarom het dan zo is dat de SSP-75 op dat punt zo goed scoort, is een interessante vraag. Komt het door een beter klinkende DAC? Of door de betere analoge output stage? Dat laatste lijkt het meest voor de hand te liggen, samen met het feit dat de SSP-75 opgebouwd is als een (€11500 kostende) cost-no-object project, terwijl de SSP-800 meer een commerciële doorontwikkeling is van het SSP-900 project (de beoogde opvolger van de SSP-75) dat werd afgebroken. De voedingssectie in de SSP-75 heeft in de vorm van elco-buffering bijvoorbeeld proporties die eerder bij een eindversterker horen, terwijl de SSP-800 zich door een normale (bescheiden) buffer kenmerkt.

Stereo
Na de Indische maaltijd hebben we ook nog vergeleken in stereo. Playback wilde daarvoor dan wel graag de CAM-350 monoblokken horen op de Acoustats. Met een Wadia WT3200 als bron, via de ST-optical uit naar een Digital Lens en een Classé DAC-1 gebalanceerd naar de XLR-ingangen van de SSP-800 en de SSP-75. Daarnaast via de reclock coax uitgang ook direct digitaal naar de prepro's voor een goed vergelijk analoog-digitaal.

De SSP-75 heeft alleen een analoge bypass op de meerkanaals 5.1 ingang. Daar komt geen DAC of ADC in de signaalweg aan te pas. Bij de SSP-800 kun je dat (hoe veelzijdig!) per bron apart instellen. Dus op papier was de SSP-800 hier in het voordeel. In de praktijk maakte dat echter niet zo veel uit. Zowel de 800 als de 75 klonken via de analoge XLR aansluiting toch echt ietsje fraaier dan via de digitale coax met de eigen DAC. In dat laatste geval (digitaal) was het geluid wel wat breder, maar met de analoge aansluiting was er wat meer diepte en klopte het beter. Ik vond de SSP-75 misschien nog ietsje mooier in stereo dan de SSP-800, maar het verschil was echt heel erg klein, terwijl dat van tevoren veel groter was verwacht. Met een SSP-75 kun je prima stereo en surround combineren, als je niet per se de allerlaatste verbetering uit stereo hoeft te persen.

Opvallend vond ik aan deze luistertest dat het geluid via al die extra stappen (Wadia digitaal -> Digital Lens -> Classé DAC -> XLR in -> ADC (SSP) -> DAC (SSP)) toch beter klonk dan direct digitaal aangesloten (Wadia digitaal -> Digital Lens -> Classé DAC -> XLR in -> ADC (SSP) -> DAC (SSP)). Dat betekent enerzijds dat de ADC van de SSP-75 echt heel goed is en anderzijds dat een externe DAC toch echt nog een stuk beter kan presteren (ondanks de extra stappen en 2 extra kabels).

Als laatste test hebben we nog even de bron beluisterd via de Classé Omega Pre. Playback draait zelf met het kleine broertje van de Omega, de CP-65. De Anthem was toen al met zijn eigenaar op huis aan, dus we luisterden met zijn drieën verder. Alledrie vonden we dit toch echt wel een heel stuk fraaier klinken.

Ik vond het een zeer geslaagde shootout. Voor mijzelf was de SSP-800 stiekem misschien toch wel een klein beetje teleurstellend. Ik had gehoopt dat hij in ieder geval in surround net zo goed zou klinken als de SSP-75, maar dat is voor mijzelf niet het geval. De natuurlijkheid van de klank van mijn 'oude Dino' zou ik toch niet graag willen opgeven. Ook niet voor meer functionaliteit en meer snelheid. Aan het eind van de avond was iedereen tevreden met zijn eigen prepro en wilde niemand ruilen. Dat is eigenlijk een hele mooie uitkomst.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

#95
correctie verkeerde info van website.

cardas49

Quote from: Playback on March 17, 2014, 20:57:33
Na het avond eten hebben we ook nog de SSP-75, SSP-800 en de classe omega voorversterker met elkaar vergeleken.
Uitkomst hiervan was toch wel een beetje verrassend.
Had eigenlijk verwacht dat de SSP-75 hierin wat extra plus puntjes had kunnen scoren tegenover de SSP-800 maar dat was niet echt het geval.
Ze deden het allebij goed maar tov de Classe omega Pre misde je dan toch nog net dat beetje ruimtelijkheid lucht.
Of noem het het verschil tussen lekker naar muziek luisteren en er helemaal in op kunnen op gaan.

Zelfde heb ik thuis ervaren als ik de SSP-800 vergeleek met mijn classe CP-65 voorversterker .
Verschil is voor mij net te groot om de SSP-800 ook als stereo voorversterker te gaan gebruiken.

Quote from: Audiofiel on March 17, 2014, 21:51:45
De SSP-75 heeft alleen een analoge bypass op de meerkanaals 5.1 ingang. Daar komt geen DAC of ADC in de signaalweg aan te pas. Bij de SSP-800 kun je dat (hoe veelzijdig!) per bron apart instellen. Dus op papier was de SSP-800 hier in het voordeel. In de praktijk maakte dat echter niet zo veel uit. Zowel de 800 als de 75 klonken via de analoge XLR aansluiting toch echt ietsje fraaier dan via de digitale coax met de eigen DAC. In dat laatste geval (digitaal) was het geluid wel wat breder, maar met de analoge aansluiting was er wat meer diepte en klopte het beter. Ik vond de SSP-75 misschien nog ietsje mooier in stereo dan de SSP-800, maar het verschil was echt heel erg klein, terwijl dat van tevoren veel groter was verwacht. Met een SSP-75 kun je prima stereo en surround combineren, als je niet per se de allerlaatste verbetering uit stereo hoeft te persen.

Nou heb ik zaterdag als een bezetene aantekeningen zitten maken op mijn mobiel, maar ik zie net dat ik de uitkomst over het stereo vergelijk kwijt ben  :shaun: :shaun:. Ja, de Omega pre was overduidelijk de winnaar, maar kan me niet meer herinneren welke van de 2 surround processoren ik beter vond klinken. Ze lagen in ieder geval erg dicht bij elkaar en dat was voor mij ook een verassing! Ik had de SSP-75 hier hoger ingeschat, en deze uitkomst klopt eigenlijk niet met datgene wat we eerder ervaren hadden bij stemmen, warmte en ruimtelijkheid in surround. Ik zou geen nee zeggen tegen een 2e, uitgebreider stereo vergelijk met deze units in de toekomst, want de tijd voor het stereo vergelijk was beperkt tov surround.

Bij het vergelijk tussen de digitale / analoge aansluitingen had ik dezelfde voorkeur voor de analoge aansluiting. Nu was mij al wel eens opgevallen dat het stereo beeld in mijn eigen set vrij breed en weinig diep was, en nu weet ik dat dat gelinkt is aan mijn gebruik van de coax aansluiting op de SSP-75. Mijn model SSP-75 is een MKI, waarbij de meerkanaals analoge ingang bugged is, en altijd maximaal volume uit stuurt  :crazy: :crazy:. Bloedlink dus, maar ik was eigenlijk niet van plan deze aansluiting ooit te gebruiken. Dat is na zaterdag veranderd, dus misschien ga ik toch maar op zoek naar een SSP-75 MKII  8)

Quote from: Audiofiel on March 17, 2014, 21:51:45
Aan het eind van de avond was iedereen tevreden met zijn eigen prepro en wilde niemand ruilen. Dat is eigenlijk een hele mooie uitkomst.

Juist!
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vik

Leuke reviews mannen!  8)  :thumbs-up:

Het schrijven neemt toch even wat tijd in beslag.


Hebben jullie met Blu ray/DVD de auto decoding setting gebruikt op de pre-pro's? Dus puur het gebruik van de surround formaten die op de disc staan.

Is de Primare BD 32 van Martin ook nog meegenomen in deze shoot out?

Zijn er ook nog orginele schijven gebruikt tijdens het vergelijken? Audiofiel kennende vast wel , maar ik zag de HT demo disc voorbij komen vandaar dat ik het vraag.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DVDmartinDVD

Hoi Vik,

ik had de Primare niet meegenomen. Ik had al aardig wat spullen meegenomen incl laptop.

Maar ook de tijd ontbrak, of we hadden tot diep in de nacht door moeten gaan ;)

Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Playback

Quote from: vik on March 18, 2014, 10:16:40

Hebben jullie met Blu ray/DVD de auto decoding setting gebruikt op de pre-pro's? Dus puur het gebruik van de surround formaten die op de disc staan.

Zijn er ook nog orginele schijven gebruikt tijdens het vergelijken? Audiofiel kennende vast wel , maar ik zag de HT demo disc voorbij komen vandaar dat ik het vraag.

Voor de film fragmenten alleen gebruik gemaakt van de HT demo disc.
Decoding setting van de SSP-800 stond op discrete (auto decoding).

Muziek was een dolby HD demo disc van audiofiel en Joe Bonamassa An Acoustic Evening at the Vienna Opera.
Daarna nog Leonard Cohen: Songs from the Road aangezet tijdens het eten.   

Quote from: mark235 on March 17, 2014, 23:08:54
Ja, de Omega pre was overduidelijk de winnaar, maar kan me niet meer herinneren welke van de 2 surround processoren ik beter vond klinken. Ze lagen in ieder geval erg dicht bij elkaar en dat was voor mij ook een verassing! Ik had de SSP-75 hier hoger ingeschat, en deze uitkomst klopt eigenlijk niet met datgene wat we eerder ervaren hadden bij stemmen, warmte en ruimtelijkheid in surround. Ik zou geen nee zeggen tegen een 2e, uitgebreider stereo vergelijk met deze units in de toekomst, want de tijd voor het stereo vergelijk was beperkt tov surround.

Als je het niet erg vind om met jouw SSP-75 een stukje te gaan rijden heb ik er geen moeite mee in huize Playback nog wat meer te vergelijken ;)