Shootout Classé SSP-800 vs Classé SSP-75 vs Anthem D2V bij Audiofiel op 15 maart

Started by Audiofiel, January 31, 2014, 10:44:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Beetje fatsoenlijk afregelen van een 7.1 pre/pro met aktieve sub met eq. reken maar op rond de 2 a 3 uur om alles te fine-tunen per setup, dat keer drie, daar gaat je shootout tijd. Goede oren die na een paar uur nog kunnen herrinneren hoe het klonk.
Pre/pro 1 perfect afregelen (zoals die nu in de opstelling staat) en pre/pro 2 en 3 er aan hangen en alleen automatisch laten afregelen dan hebben ze geen schijn van kans maar veel plezier.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on February 14, 2014, 19:38:12
Pre/pro 1 perfect afregelen (zoals die nu in de opstelling staat) en pre/pro 2 en 3 er aan hangen en alleen automatisch laten afregelen dan hebben ze geen schijn van kans maar veel plezier.

Het sarcasme in bovenstaande opmerking is uiteindelijk vele malen hoger. Ik kan me bijna niet voorstellen dat Wicher dit serieus meent; het komt op mij meer over als een vorm van uitlokking. Zou je dit serieus nemen, dan is geen enkel vergelijk meer mogelijk. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Er zit wel een licht serieuze boodschap in hoor  ;) .
Maar ik wil jullie plezier niet op voorhand bederven, dat zou zonde zijn. Wel ben ik van mening dat je alleen een echte goede vergelijking tussen pre/pro's kunt maken als je fatsoenlijk de tijd uittrekt om ze goed af te stellen in de ruimte waar ze moeten presteren. Dat gaat niet lukken op fabrieksinstellingen of één auto calibratie ronde, dat kost serieus tijd. Als je nou drie nieuwe onafgeregelde pre/pro's uit doos ieder hetzelfde trucje laat doen is het vergelijk veel eerlijker dan als een van de pre/pro's wel uren lang is getweaked en getuned op de omgeving. Maar dan zeg ik toch niets vreemds, dat weet toch iedere serieuze HTér die een nieuwe prepro heeft gekocht en een paar dagen later nog steeds bezig is om de kleinste dingetjes recht te zetten? Maar Audiofiel heeft ook gelijk in die zin dat je dan waarschijnlijk niet meer aan vergelijken toekomt. In ieder geval veel plezier.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on February 15, 2014, 10:55:32
Als je nou drie nieuwe onafgeregelde pre/pro's uit doos ieder hetzelfde trucje laat doen is het vergelijk veel eerlijker dan als een van de pre/pro's wel uren lang is getweaked en getuned op de omgeving.

Wat is er dan uren getweaked aan één van de prepro's?  ::)


Aan mijn SSP-75 valt niets te tweaken. Ik kan levels en afstanden (grof) invoeren en daarmee is het klaar. Geen instelbaar crossover, geen EQ, helemaal niets....
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Quote from: Kjelt on February 15, 2014, 10:55:32
Er zit wel een licht serieuze boodschap in hoor  ;) .
Maar ik wil jullie plezier niet op voorhand bederven, dat zou zonde zijn. Wel ben ik van mening dat je alleen een echte goede vergelijking tussen pre/pro's kunt maken als je fatsoenlijk de tijd uittrekt om ze goed af te stellen in de ruimte waar ze moeten presteren. Dat gaat niet lukken op fabrieksinstellingen of één auto calibratie ronde, dat kost serieus tijd. Als je nou drie nieuwe onafgeregelde pre/pro's uit doos ieder hetzelfde trucje laat doen is het vergelijk veel eerlijker dan als een van de pre/pro's wel uren lang is getweaked en getuned op de omgeving. Maar dan zeg ik toch niets vreemds, dat weet toch iedere serieuze HTér die een nieuwe prepro heeft gekocht en een paar dagen later nog steeds bezig is om de kleinste dingetjes recht te zetten? Maar Audiofiel heeft ook gelijk in die zin dat je dan waarschijnlijk niet meer aan vergelijken toekomt. In ieder geval veel plezier.

Je overdrijft het belang van de laatste procenten winst bij vergaande finetuning. Zelfs al heeft de ene processor die winst, en de ander niet, gaat die winst meer doen dan de klank- / performanceverschillen tussen de apparaten? Ik betwijfel het. Met de juiste afstanden, levels en bass management settings kan je een prima vergelijk doen, en voor die instellingen heb je niet meer dan een db meter en meetlint nodig. De Anthem is de enige processor die meer finetuning en inregelen nodig heeft (ARC). Die tijd wordt genomen. Ik vind het jammer dat de volledige potentie van ARC niet getest wordt icm de sub, maar praktisch gaat dat niet, en de vraag is ook hoeveel het uit gaat maken.

Daarbij heeft het dagenlang spelen met de settings van een nieuwe processor vaak weinig te maken met het vinden van de juiste settings, maar meer de tweaking funfactor. Of de nieuwe aankoop onderstreept een bekende issue in de keten, welke er met het oude apparaat ook al was (akoestiek / plaatsing speakers etc), en daarom wordt er opnieuw intensief getest.   
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kjelt

Quote from: Audiofiel on February 15, 2014, 12:09:13
Aan mijn SSP-75 valt niets te tweaken. Ik kan levels en afstanden (grof) invoeren en daarmee is het klaar. Geen instelbaar crossover, geen EQ, helemaal niets....
Als je dat ook bij de andere pre/pro's zo kunt instellen is het een eerlijker vergelijk.

Quote from: mark235 on February 15, 2014, 12:19:32
Je overdrijft het belang van de laatste procenten winst bij vergaande finetuning.
Ik kan natuurlijk alleen vanuit mijn eigen ervaring reageren met vier wellicht zelfs vijf verschillende pre/pro's in de afgelopen 25 jaar, en die is dat het lang duurt voor je het onderste uit de kan van je pre/pro hebt gehaald. Als je hem dan weer terug beluisterd naar de standaard instellingen dan is dat soms een heel heel groot verschil en praten we over meer dan procenten maar wellicht heb jij een andere ervaring.

Bart_M

Quote from: Kjelt on February 15, 2014, 12:42:40
Als je dat ook bij de andere pre/pro's zo kunt instellen is het een eerlijker vergelijk.

Maar dan heb je toch ook geen goed vergelijk. Ik vind dat je de apparaten moet testen zoals je ze zelf ook zou gebruiken.
Heel leuk dat een oudere en duurdere processor in "source direct" mode beter speelt, maar het gaat er juist om dat je met moderne snufjes zoals roomcorrection op een hoger niveau kan komen. MAW, kunnen deze moderne snufjes in "goedkopere" hedendaagse receivers ervoor zorgen dat ze voorbij gaan aan die oudere topmodellen.

Audiofiel

Quote from: Bart_M on February 15, 2014, 15:47:07
Maar dan heb je toch ook geen goed vergelijk. Ik vind dat je de apparaten moet testen zoals je ze zelf ook zou gebruiken.
Heel leuk dat een oudere en duurdere processor in "source direct" mode beter speelt, maar het gaat er juist om dat je met moderne snufjes zoals roomcorrection op een hoger niveau kan komen.

Precies. En daarom gaan we dat ook doen. Wat we wél doen is de crossover op 80 Hz zetten voor een gelijke distributie van het geluid naar de Dynaudio's en de sub.

En als toetje gaan we daarna nog lekker tweaken met de settings van de prepro's die dat kunnen.

QuoteMAW, kunnen deze moderne snufjes in "goedkopere" hedendaagse receivers ervoor zorgen dat ze voorbij gaan aan die oudere topmodellen.

Nee, de vraag is of de 'dure' hedendaagse topmodellen met deze snufjes de 'oude' topmodellen zonder deze snufjes kunnen verslaan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DVDmartinDVD

Het is dan denk ik ook wel leuk om te zien wat ARC allemaal doet bij een meting.

Mijn rechterfront speaker staat b.v. langs gordijnen en de linker langs een muur, dit is dan allemaal terug te zien in de meting.
Na berekening zie je dat de pieken en dalen die eerst links en rechts anders waren, nu nagenoeg het zelfde zijn.

Een subwoofer zal deze dan ook nagenoeg goed krijgen.

Ik zit nog altijd in het menu te wroeten of er nog iets te verbeteren valt.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Jinsu

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

vik

Precies.  Dat  is iets wat mensen maar al te vaak denken. Dat een room EQ allesbepalend is no matter wat voor receiver of processor er wordt gebruikt. De opbouw van de pre-pro bepaalt ook zeker een groot deel van de uitkomst.

Dit wordt zeker een leuke challenge met 3 mooie kandidaten. Zelf vind ik de SSP 75 een waanzinnig mooie pre-pro en onder de motor kap vergeleken, zeker mooier als de SSP 800... spannend.

Ook de Anthem van Martin is een mooie pre-pro.

Mogen we al een voorspelling doen?  :)


Quote from: Audiofiel on February 15, 2014, 17:20:06
Nee, de vraag is of de 'dure' hedendaagse topmodellen met deze snufjes de 'oude' topmodellen zonder deze snufjes kunnen verslaan. ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Quote from: vik on February 27, 2014, 11:10:19
Mogen we al een voorspelling doen?  :)

Nee, dat mag niet. ;D


We gaan open de vergelijking in. En als ik de SSP-800 of de D2V beter vind, zal ik dat zeker ook toegeven. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

De Primare zou je toch mee kunnen nemen?  :sigh:


Quote from: DVDmartinDVD on February  3, 2014, 18:21:59
Weet nog niet of ik het doe hoor.

Jij en ik weet zo wie zo dat een Primare BD32 al een stuk beter klinkt dat een Oppo BDP???

Maar mijn interesse is gewekt

Eerst zo even een filmpje kijken.

Gr.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

 :-X  ;D




Quote from: Audiofiel on February 27, 2014, 11:14:40
Nee, dat mag niet. ;D


We gaan open de vergelijking in. En als ik de SSP-800 of de D2V beter vind, zal ik dat zeker ook toegeven. 8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Quote from: Audiofiel on February 27, 2014, 11:14:40
We gaan open de vergelijking in. En als ik de SSP-800 of de D2V beter vind, zal ik dat zeker ook toegeven. 8)

Juist, same here

Ik hoop dat de moderne pre/pro's met snufjes uit een stap verder gaan in audio kwaliteit dan de SSP-75, want dan kan het met snufjes aan alleen maar nog beter worden. Dan is het upgradepad voor de toekomst ook weer duidelijk.

En ik mis het uiterlijk van de Delta reeks een beetje sinds de SSP-300 op zolder staat  :shaun:
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

riwi

Ik heb nog meer naakt foto's van de SSP 800 V1 'omgebouwd naar V2' hier staan : http://etmriwi.home.xs4all.nl/forum/classe/classe.html
Mijn huidige SSP800 V3 heb ik nog niet open gemaakt.

Ik zou zeker de XLR ingang van de SSP800 gebruiken als er een speler is die dat ook goed doet (zoals de Oppo BDP95 of 105).

Gaan jullie de eq van de SSP800 ook instellen? Ik heb deze nog niet gebruikt of getest. Moet met een laptop+microfoon en dat kost je wel een poosje dus dat lijkt me lastig voor een demo.
Kwa instellen van de afstanden is het meten met een lint en simpel invoeren niet altijd voldoende. Ik heb bv de sub virtueel op iets grotere afstand gezet omdat dat beter klinkt. Hoe staan de speakers bij Audiofiel? Is er bijna een perfecte cirkel of is bv L en R op 4 meter en RR en RL op 1 meter? Deze cirkel afwijking en oa de akoestiek van de ruimte zal door de prepro recht gezet moeten worden. Ik verwacht dat in een perfecte ruimte de verschillen niet zo groot zullen zijn afgezien van het verschil tussen DTSHD/TrueHD van de SSP800/D2V en DTS/DD van de SSP75.

Veel plezier met de shootout. Lijkt me een mooie vergelijking. Ik ben ook benieuwd hoe de Anthem klinkt.

Audiofiel

De cirkel is zeker niet perfect bij mij, maar de fronts staan wel precies op hun plek in de cirkel. De surrounds niet.

Mijn ervaring is ook dat de sub verder weg ingesteld moet worden dan dat hij staat voor de beste integratie. Vaak komt het neer op een afstand die lijkt op het 'virtuele spiegelbeeld' van de sub in de dichtstbijzijnde muur. Staat een sub 1m van een zijmuur dan krijg je dan dus bijvoorbeeld 2m (afstand + spiegelbeeld) extra.

Als we een bron via XLR willen gebruiken, dan pakken we de uitgang van mijn Classé DAC-1 in combinatie met een Genesis Lens en een CD-loopwerk. Maar ik denk dat we eerst met surround in de weer zullen gaan.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

riwi

Quote from: Audiofiel on March  3, 2014, 08:54:03
Maar ik denk dat we eerst met surround in de weer zullen gaan.

Probeer "I am Legend" mee te nemen de eerste 5 a 10 minuten. Erg mooie TrueHD track die gehakt maakt van de DD versie ;) En de speaker integratie hoor je dan goed met het motor gebrul tussen de gebouwen en de 'nep' herten die heen en weer rennen.

Kjelt


SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

cardas49

 :pompom: :pompom: 8) 8)

Kan niet wachten om de SSP-800 en D2V eindelijk eens te zien en horen.

Zal proberen zondagavond een verslagje over mijn ervaringen te schrijven.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

RubenV.

Quote from: mark235 on March 14, 2014, 14:05:15
:pompom: :pompom: 8) 8)

Kan niet wachten om de SSP-800 en D2V eindelijk eens te zien en horen.

Zal proberen zondagavond een verslagje over mijn ervaringen te schrijven.

Graag! Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Veel plezier alvast!
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Audiofiel

Inderdaad nog 1 nachtje. :clapping:


Onder 'zwaar protest' heeft onze dochter haar speelplekje moeten opgeven...

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

... voor de centerspeaker die - na vele jaren - weer op zijn oude plek staat.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.