Shootout Classé SSP-800 vs Classé SSP-75 vs Anthem D2V bij Audiofiel op 15 maart

Started by Audiofiel, January 31, 2014, 10:44:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

In navolging van een aantal eerdere keren wordt het weer tijd voor een high end surround pre-pro shootout. Dit maal tussen oud en nieuw, tussen de top van Classé van dit moment en de top van dik 10 jaar daarvoor.

We zoeken nog een 3e kandidaat, waarbij we het liefst een moderne high end processor willen meenemen die HD audio kan decoderen en die een redelijke match is tegen al dat Classé geweld. Dus heb je een top processor van Bryston, Levinson, Anthem, meldt je dan aan in dit topic of per PM.

Voorgaande shootouts kun je hier teruglezen:
Shootout Marantz AV7005 vs AV7005CM vs Classé SSP-75
Shootout Aragon, Classé en Proceed surround processoren
Shootout Tag, Aragon, Arcam en Lexicon processoren

Deelnemende personen:
Audiofiel
DVDmartinDVD
Mark235
Playback

Deelnemende processoren:
Anthem D2V 3D (DVDmartinDVD)
Classé SSP-75 (Audiofiel)
Classé SSP-800 (Playback)

Getest zal worden in zowel surround als stereo op een set van 5 identieke Dynaudio Gemini's, met een Oppo 103 als bron en een Classé CAV-500 als eindversterker. Als sub wordt een Velodyne 1200 Ultra gebruikt.

Datum voor de shootout is 15 maart, dus nog even geduld voor de resulaten!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

In de volgmodus. Ik ben héél benieuwd naar de uitkomst. Naar aanleiding van de shootout met de Aragon Stage One bij mij thuis heb ik er indertijd ook een aangeschaft en ik ben daar nog zo ontzettend tevreden mee. Met dank aan Audiofiel!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Staaled

Ik haak ook aan.
De SSP-75 ziet er trouwens imposant uit van binnen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

rovinggecko

Zou benieuwd zijn als je dit naast een JBL of Meridian zou vergelijken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

cardas49

Quote from: Staaled on January 31, 2014, 18:08:05
Ik haak ook aan.
De SSP-75 ziet er trouwens imposant uit van binnen.

De stock foto doet het apparaat niet echt eer aan vind ik. Het is een dikke, grote pre. A real beauty up close (vooral het analoge board bovenop). Ook zitten er meer boards (of board, weet even niet meer hoeveel) verder naar onderen verstopt. Die zie je alleen op foto's vanaf de zijkant.

Wat ik niet snap is waarom in deze pre bijna net zoveel secundaire voeding zit als een CAV-500. Waarom al die reserve?? Met de helft minder was het al veel geweest, en de pre kan het volgens mijn nooit in 1x vrijgeven aan de eindversterker.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

Die grote buffervoorraad heeft een doel: een (extreem) grote buffer aan elco's bij een apparaat wat niet zo veel verbruikt werkt als een soort virtuele batterij. De meeste high-end topmodellen gebruiken daarom zoveel buffer als mogelijk. In de cost-no-object Omega Pre is dat ook zo gedaan en deze SSP-75 is een soort kleine broer van die uitvoering.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Met welk voordeel? Ik zie de link niet tussen veel ongebruikte voedingsreserve en geluidskwaliteit.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kjelt

Quote from: mark235 on February  1, 2014, 10:35:17
Met welk voordeel? Ik zie de link niet tussen veel ongebruikte voedingsreserve en geluidskwaliteit.
Voeding zo stabiel mogelijk te houden en de rimpel daar op dus te nihileren.
Wat er ook gebeurt in je apparaat en op de uitgang je wilt dat de voedingsspanning (die op alle essentiele componenten staat) geen krimp geeft. Voornamelijk voor DAC's met referentiespanningen is dit zeer belangrijk. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat de SSP nog zo goed mee kan komen, als je in het schema kijkt is alles nog gebouwd met 74ls componenten die tegenwoordig allemaal geintegreerd zitten (stabieler) en de ontwikkeling in opamps is ook enorm geweest de laatste 10 jaar. Ben benieuwd naar de resultaten.

Audiofiel

In de SSP-75 zitten geen opamps in de analoge stage. Die is - op puristische wijze - volledig discreet opgebouwd. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Quote from: Kjelt on February  1, 2014, 13:18:36
Voeding zo stabiel mogelijk te houden en de rimpel daar op dus te nihileren.
Wat er ook gebeurt in je apparaat en op de uitgang je wilt dat de voedingsspanning (die op alle essentiele componenten staat) geen krimp geeft. Voornamelijk voor DAC's met referentiespanningen is dit zeer belangrijk. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat de SSP nog zo goed mee kan komen, als je in het schema kijkt is alles nog gebouwd met 74ls componenten die tegenwoordig allemaal geintegreerd zitten (stabieler) en de ontwikkeling in opamps is ook enorm geweest de laatste 10 jaar. Ben benieuwd naar de resultaten.

Ok, dat klinkt logisch.

Ik wacht met spanning af of de ontwikkelingen in het digitale domein op kunnen tegen de analoge sectie van de SSP-75. Mijn ervaring is dat een moderne DAC of opamp geen garantie is voor succes, als de rest van het ontwerp (te) weinig aandacht heeft gekregen. Toen ik een UMC-1 kocht met zijn dual core DSP en moderne DAC's in de ogen gebrand, had ik daar hoge verwachtingen van. En granted, voor het geld is het een prima ding. Maar ik heb mijn Arcam AV8 er indertijd niet voor weg gedaan.


Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

Quote from: mark235 on January 31, 2014, 21:04:11
De stock foto doet het apparaat niet echt eer aan vind ik. Het is een dikke, grote pre. A real beauty up close (vooral het analoge board bovenop). Ook zitten er meer boards (of board, weet even niet meer hoeveel) verder naar onderen verstopt. Die zie je alleen op foto's vanaf de zijkant.

Speciaal op verzoek van Mark nog wat mooie naaktfoto's:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En het top PCB (analoge driver stage, het belangrijkste board in de SSP-75) van dichtbij:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Playback

Misschien niet zo mooi maar zeker ook de moeite waard om te posten.
Detail van het audioboard van de SSP-800.

Door gebruik van smd techniek is er veel minder ruimte nodig en kunnen de signaal wegen beduidend korter gehouden worden.
Als je goed kijkt zie je dat er nog steeds een zuivere kanaal scheiding in de printboard lay-out zit.
De behuizing, die toch al veel degelijker opgebouwd is als bij de oude serie, is aan de binnen zijde ook nog voorzien van loodbitumen.

De foto die Audiofiel gepost heeft van de classe website laat nog de eerste single DSP versie zien.
Op deze is de dual DSP gemonteerd, midden voor naast de drie grote elco's




Maar uiteindelijk gaat het er niet om hoe het er uit ziet maar hoe het klinkt.
En daar zullen we later meer over kunnen vertellen  ;D

Bama


cardas49

Quote from: Playback on February  1, 2014, 18:41:43
Misschien niet zo mooi maar zeker ook de moeite waard om te posten.
Detail van het audioboard van de SSP-800.

Door gebruik van smd techniek is er veel minder ruimte nodig en kunnen de signaal wegen beduidend korter gehouden worden.
Als je goed kijkt zie je dat er nog steeds een zuivere kanaal scheiding in de printboard lay-out zit.
De behuizing, die toch al veel degelijker opgebouwd is als bij de oude serie, is aan de binnen zijde ook nog voorzien van loodbitumen.

De foto die Audiofiel gepost heeft van de classe website laat nog de eerste single DSP versie zien.
Op deze is de dual DSP gemonteerd, midden voor naast de drie grote elco's



Maar uiteindelijk gaat het er niet om hoe het er uit ziet maar hoe het klinkt.
En daar zullen we later meer over kunnen vertellen  ;D

SMD > Surface Mount Device. Weer wat geleerd.

Vind de SSP-800 er ook erg mooi uit zien. De kanaalscheiding, waar aan herken je die? De rits rode componenten op het onderste board achterin?

Quote from: Bama on February  1, 2014, 18:52:03
Nog steeds geen uitdager?

Topic loopt pas 36 uur. Geef het een weekje.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Playback

Quote from: mark235 on February  1, 2014, 23:33:20
SMD > Surface Mount Device. Weer wat geleerd.

Vind de SSP-800 er ook erg mooi uit zien. De kanaalscheiding, waar aan herken je die? De rits rode componenten op het onderste board achterin?

De rode componenten, WIMA film capacitors, zitten elke keer in het zelfde patroon..
Als je deze volgt in een rechte lijn naar achter kom je bij de uitgang connectors. 10x in xlr en chinch.

Ga er vanuit dat we xlr uitgangen gaan gebruiken, zou anders zonde zijn met een CAV-500 als eindversterker.

cardas49

Vermoed van wel, ze zijn aanwezig bij Audiofiel.

Ik gebruik de CAV-500 nog ongebalanceerd. Moet zeggen dat dat al heel goed klinkt met de SSP-75. Vind je het verschil tussen ongebalanceerd en gebalanceerd op de CAV-500 groot? Ik heb deze upgrade niet heel erg hoog op mijn prio lijst staan...
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

JANJWJMC

Mooie shootout  :inlove:, en nee ik ga niet met mijn Pio lopen zeulen  :P
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

DVDmartinDVD

Hoi,

ik ben benaderd om mee te doen aan deze shootout, en zou dan m'n Anthem D2V 3D moeten meenemen.

Is altijd wel leuk om zo iets te doen, maar hoe ga je het allemaal invullen?

Om bv. het arc systeem te runnen ben je wel even een tijdje bezig.
Heb dan ook een laptop nodig, beetje ouderwets in meten is er tegenwoordig niet meer bij ;)

Ik ga ook even de vorige shootouts doorlezen.

Gr Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

vik


Dag Martin. Ik had jouw naam laten vallen bij een Anthem DV2 in een ander topic van Mark. Zo te zien goed terecht gekomen. :)




Quote from: DVDmartinDVD on February  3, 2014, 17:22:33
Hoi,

ik ben benaderd om mee te doen aan deze shootout, en zou dan m'n Anthem D2V 3D moeten meenemen.

Is altijd wel leuk om zo iets te doen, maar hoe ga je het allemaal invullen?

Om bv. het arc systeem te runnen ben je wel even een tijdje bezig.
Heb dan ook een laptop nodig, beetje ouderwets in meten is er tegenwoordig niet meer bij ;)

Ik ga ook even de vorige shootouts doorlezen.

Gr Martin.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DVDmartinDVD

Quote from: vik on February  3, 2014, 17:40:42
Dag Martin. Ik had jouw naam laten vallen bij een Anthem DV2 in een ander topic van Mark. Zo te zien goed terecht gekomen. :)

Jij weer ;)

Bij CM maakte ik geen kans omdat ik mijn versterker met mijn instellingen bij hem moest laten horen, tja dan klinkt het voor geen meter.
En ook stonden een paar instellingen (wat later bleek) niet goed.

Even een versterker in een (perfect) uitgebalanceerde set-up plaatsen is gewoon lastig.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

vik

Hij klonk toch gewoon goed?

CM heeft ARC toen uitgeschakeld en handmatig afstanden en levels volgens mij aangepast. Het was niet eenvoudig dat weet ik nog wel.

Benieuwd wat hij gaat brengen in deze shoot. ;)



Quote from: DVDmartinDVD on February  3, 2014, 17:45:43
Jij weer ;)

Bij CM maakte ik geen kans omdat ik mijn versterker met mijn instellingen bij hem moest laten horen, tja dan klinkt het voor geen meter.
En ook stonden een paar instellingen (wat later bleek) niet goed.

Even een versterker in een (perfect) uitgebalanceerde set-up plaatsen is gewoon lastig.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DVDmartinDVD

Weet nog niet of ik het doe hoor.

Jij en ik weet zo wie zo dat een Primare BD32 al een stuk beter klinkt dat een Oppo BDP???

Maar mijn interesse is gewekt

Eerst zo even een filmpje kijken.

Gr.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR