Alien, Aliens etc

Started by Mordante, January 29, 2014, 13:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mordante

Laatst heb ik weer Alien en Aliens gekeken. Het valt mij wel op dat deze relatief lange films eigenlijk veel beter en spannender zijn dan veel moderne film. Laatst ook Avatar, Oblivion, Elysium, Inception etc etc deze halen het bij lange na niet bij Alien.

Moderne films drijven vaak op een bad van CGI and aktie maar verhaal, het acteer wek laat de wensen over.

MVG

#1
Dat valt mij ook op! Ik had het van de week met Pacific Rim, echt wat een hersenloze bocht wordt er tegenwoordig verzonnen. Alien is nog van voor mijn geboortejaar, maar wat heb ik genoten van de beklemmende sfeer in die film zeg! Vaak als ik enkele weken enkel van die net niet films heb gezien dan ga ik expres op zoek naar het oudere werk!

edit: gelukkig wordt er tegenwoordig ook nog veel mooi materiaal gemaakt. Anders klink ik zo van vroeger was alles beter. Maar ik heb soms een beetje de pest erin als ik enkele films achter elkaar kijk waarbij ik het allemaal niet zo boeiend vind. Beter uitzoeken  ;D

Hellbeast

De Alien reeks is een succes geworden door een hoop samenhangende onderdelen:

* Top Acteurs
* vernieuwd verhaal voor z'n tijd
* Special effects zeer goed voor die tijd
* de Alien kunst van HR Giger
* Het verhaal wat zeer goed wordt neergezet

Deze combinatie zorgt ervoor dat het een topper is.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

henrykb

favoriet aller tijden voor mij, en inderdaad vreemd genoeg, hoe nieuwer
de alien, denk ook des te meer mogelijkheden.. maar vond ze minder worden.
1 en 2 waren voor mij de toppers.

modde239

Quote from: henrykb on January 31, 2014, 21:57:47
favoriet aller tijden voor mij, en inderdaad vreemd genoeg, hoe nieuwer
de alien, denk ook des te meer mogelijkheden.. maar vond ze minder worden.
1 en 2 waren voor mij de toppers.

+1

Passion4Sound

Quote from: MVG on January 29, 2014, 14:10:41
Dat valt mij ook op! Ik had het van de week met Pacific Rim, echt wat een hersenloze bocht wordt er tegenwoordig verzonnen. Alien is nog van voor mijn geboortejaar, maar wat heb ik genoten van de beklemmende sfeer in die film zeg! Vaak als ik enkele weken enkel van die net niet films heb gezien dan ga ik expres op zoek naar het oudere werk!

edit: gelukkig wordt er tegenwoordig ook nog veel mooi materiaal gemaakt. Anders klink ik zo van vroeger was alles beter. Maar ik heb soms een beetje de pest erin als ik enkele films achter elkaar kijk waarbij ik het allemaal niet zo boeiend vind. Beter uitzoeken  ;D

^^

VTEC_genieter

De beste sci-fi met de meeste spanning en angst. Als kijker zit je echt middenin!
Ik heb de Alien Quadrilogy DVD-box bestaande uit 9 dvd's !!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

henrykb

Quote from: VTEC_genieter on February  1, 2014, 01:20:51
De beste sci-fi met de meeste spanning en angst. Als kijker zit je echt middenin!
Ik heb de Alien Quadrilogy DVD-box bestaande uit 9 dvd's !!
Ook verkrijgbaar in BD50  :pompom:

quattronl

Quote from: henrykb on February  1, 2014, 09:08:20
Ook verkrijgbaar in BD50  :pompom:
Zit er wel aan te denken die te halen, gewoon voor de heb. Kan ze wel downloaden maar zo'n klassieker hoort ook gewoon in de kast.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Xstream

Een goede film, zoals Alien 1 en 2, zijn tijdloos. Toevallig ook laatst weer gekeken. Die zijn nu nog goed. Daarom erger ik me ook kapot aan die nieuwe CGI meuk waarbij ze niet eens meer proberen er een leuk/goed verhaal van te maken. Maar als je daar hier op 't forum wat van zegt krijg je vaker wel dan niet de wind van voren. En dan noemen ze zichzelf nog experts ook.
Vrijwel al die nieuwe big budget films kun je zo de prullenbak in gooien.

Verbaas me dan ook hoeveel mensen die nieuwe meuk allemaal slikken op een kritisch media forum als deze. Als je ziet wat ze dan nog uitgeven aan BluRays e.d. Over een paar jaar niks meer waard. Koop dan gewoon de oude klassiekers. Die zijn over 10 jaar nog leuk. Bovendien gaat de commercie dan misschien eens achter z'n oren krabben en denken: shit, volgens mij moeten we iets beter ons best doen.

Kijk alleen al naar hoeveel fouten er tegenwoordig in een film zitten. Echt niet normaal, maar iedereen slikt 't maar als zoete koek. Als ik zo zou werken in mijn vak was ik binnen een week klaar.

Alien 1 laat inderdaad zien hoeveel een goede spanningsopbouw met aandacht voor detail, goed acteerwerk en een goed verhaal doet. Meer heb je vaak niet nodig voor een topfilm.
Alien 2 is vooral zo knap omdat het 1 moest opvolgen en Cameron lef genoeg had 't op een andere (net zo frisse) manier aan te pakken. Meer actie, minder spanning, maar net zo goed op z'n eigen manier.

En bij 3 ging 't mis ... Goedkoop, makkelijk, vol fouten, CGI die er nu totaal niet meer uitziet en dus een buttfilm.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

evilniek

Quote from: Xstream on February  1, 2014, 10:42:15
Een goede film, zoals Alien 1 en 2, zijn tijdloos. Toevallig ook laatst weer gekeken. Die zijn nu nog goed. Daarom erger ik me ook kapot aan die nieuwe CGI meuk waarbij ze niet eens meer proberen er een leuk/goed verhaal van te maken. Maar als je daar hier op 't forum wat van zegt krijg je vaker wel dan niet de wind van voren. En dan noemen ze zichzelf nog experts ook.
Vrijwel al die nieuwe big budget films kun je zo de prullenbak in gooien.

Ik vind jouw mening wel ietwat "Xstream", maar ik kan het wel waarderen hoor. Uiteindelijk zijn we zelf altijd expert, ik kan nog zo hard roepen dat een film helemaal geweldig is, als jij het ruk vind houd het op. CGI, ik ben blij dat het bestaat, het kan natuurlijk altijd verkeerd gebruikt worden. Maar een "slechte" film kan natuurlijk wel degelijk goeie CGI elementen bevatten, en vice versa(of allebei). Persoonlijk vind ik Aliens toch een stuk minder dan "Alien", maar inderdaad het blijven iconische films. (Ik vind 3 helemaal niet zo slecht, misschien geen meesterwerk, maar slecht? Neh. Imho.)

Quote from: Xstream on February  1, 2014, 10:42:15
Verbaas me dan ook hoeveel mensen die nieuwe meuk allemaal slikken op een kritisch media forum als deze. Als je ziet wat ze dan nog uitgeven aan BluRays e.d. Over een paar jaar niks meer waard. Koop dan gewoon de oude klassiekers. Die zijn over 10 jaar nog leuk. Bovendien gaat de commercie dan misschien eens achter z'n oren krabben en denken: shit, volgens mij moeten we iets beter ons best doen.

Dat men die nieuwe "meuk" slikt, wil natuurlijk niet zeggen dat men niet meer kritisch is. Met alle respect, maar ik maak zelf wel uit wat voor mij van "waarde" is, en wat niet. Ik heb de afgelopen jaren ontzettend veel "goeie" Hollywood producties gezien, toegegeven ik heb eigenlijk totaal geen Arthouse etc gezien dus dat is wel een zwaktebod eigenlijk. De commercie moet helemaal niks, ze verdienen er best goed mee per slot van rekening. ;)

Quote from: Xstream on February  1, 2014, 10:42:15
Kijk alleen al naar hoeveel fouten er tegenwoordig in een film zitten. Echt niet normaal, maar iedereen slikt 't maar als zoete koek. Als ik zo zou werken in mijn vak was ik binnen een week klaar.

Ik ga niet onder het kijken van een film analyseren hoeveel continuiteitsfouten er in zitten, en ook niet daarna. Ik denk dat er in elke film wel fouten zitten om eerlijk te zijn.

Quote from: Xstream on February  1, 2014, 10:42:15
En bij 3 ging 't mis ... Goedkoop, makkelijk, vol fouten, CGI die er nu totaal niet meer uitziet en dus een buttfilm.

Nou, Aliens is toch ook vrij nep met al die mannen in pakken, of Jaws met die rubberen haai. ;) hhh.

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

r_flagg

De Alien reeks blijft top. Waarbij deel 1 duidelijk boven de rest uitsteekt.
Heb ook de complete serie thuis staan op bd. ...tja, dit soort klassiekers moet je idd gewoon op een origineel schijfje in een hoedje in de kast hebben staan  (net als "the Crow"  en " event horizon" misschien ? )
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Exxar

Inderdaad, 1 en 2 zijn de beste. En ik heb toch maar een foto met handtekening van Michael Biehn (Hicks uit Aliens) die zal opgehangen worden als mijn HT klaar is :-)

r_flagg

Quote from: Exxar on February 12, 2014, 20:04:00
Inderdaad, 1 en 2 zijn de beste. En ik heb toch maar een foto met handtekening van Michael Biehn (Hicks uit Aliens) die zal opgehangen worden als mijn HT klaar is :-)

:headbanging:
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Xstream

#14
Quote from: evilniek on February  1, 2014, 16:32:39
Ik vind jouw mening wel ietwat "Xstream", maar ik kan het wel waarderen hoor. Uiteindelijk zijn we zelf altijd expert, ik kan nog zo hard roepen dat een film helemaal geweldig is, als jij het ruk vind houd het op. CGI, ik ben blij dat het bestaat, het kan natuurlijk altijd verkeerd gebruikt worden. Maar een "slechte" film kan natuurlijk wel degelijk goeie CGI elementen bevatten, en vice versa(of allebei). Persoonlijk vind ik Aliens toch een stuk minder dan "Alien", maar inderdaad het blijven iconische films. (Ik vind 3 helemaal niet zo slecht, misschien geen meesterwerk, maar slecht? Neh. Imho.)
Ja, tikkeltje kort door de bocht. Zit ook wel een deel frustratie in :) Vooral altijd dat gezeik hier op 't forum als je er 's een keer wat serieuzer op in gaat. Dus was blij dat dit topic een keer de wind mee gaf :D

Heb je Alien 3 recent nog wel eens gezien? Is qua SFX (dankzij CGI) iig echt super slecht nu (veel minder dan 1 en 2). Ik vond 'm vroeger redelijk, maar inmiddels ronduit slecht. 4 vind ik dan weer wat leuker.

Quote from: evilniek on February  1, 2014, 16:32:39
Dat men die nieuwe "meuk" slikt, wil natuurlijk niet zeggen dat men niet meer kritisch is. Met alle respect, maar ik maak zelf wel uit wat voor mij van "waarde" is, en wat niet. Ik heb de afgelopen jaren ontzettend veel "goeie" Hollywood producties gezien, toegegeven ik heb eigenlijk totaal geen Arthouse etc gezien dus dat is wel een zwaktebod eigenlijk. De commercie moet helemaal niks, ze verdienen er best goed mee per slot van rekening. ;)
Ik doel hier op 't forum. Daar vind ik 't doorgaans toch weinig kritisch. En dan doel ik niet gewoon op "zeiken", maar er ook wat kritischer over discussiëren. Is voor mij ook de reden dat ik hier m.b.t. films bijna niks meer post. Geen lol aan. Dat 't niet voor iedereen is weggelegd, ala, maar je krijgt meteen van die pino's die vervolgens blijkbaar wel een hele gedetailleerde mening over jou hebben. Maarja, dat is uiteraard geheel persoonlijk. Ik vind ook niet elke nieuwe film slecht, maar ik vind ze over 't algemeen wel heel makkelijk gemaakt, op een enkele na.

Quote from: evilniek on February  1, 2014, 16:32:39
Ik ga niet onder het kijken van een film analyseren hoeveel continuiteitsfouten er in zitten, en ook niet daarna. Ik denk dat er in elke film wel fouten zitten om eerlijk te zijn.
Daar hoef ik niet voor te analyseren, die zie ik zo al. En een paar is vrij normaal en accepteer ik wel (mits ze klein zijn). Maar als je al die fouten steeds ziet dan verliest de film gewoon z'n geloofwaardigheid. In verhouding zijn 't aantal fouten echt wel toegenomen (soms wel 30 of 40 in 1.5 uur). Als anderen dat acceptabel vinden, prima, moeten zij weten. Ik erger me er kapot aan. Net zoals wanneer ik een fout in m'n eigen werk zie. Ik verwacht gewoon een stukje passie, aandacht en kwaliteit. Anders is een film voor mij niks meer - een bak troep. En de goede producties pik je er dan wel uit natuurlijk. Vaak weet je bij 't zien van een trailer al genoeg. Maar de aandacht voor details is IMO echt wel minder geworden. Het is toch meer massa productie geworden.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

hdnoob

Quote from: quattronl on February  1, 2014, 09:49:26
Zit er wel aan te denken die te halen, gewoon voor de heb. Kan ze wel downloaden maar zo'n klassieker hoort ook gewoon in de kast.

Op zavvi.nl staat de Bluray boxset voor 13 euro. Met nederlandse subs al staat dat er niet expliciet bij. http://www.zavvi.nl/blu-ray/alien-anthology/10581270.html

EdjeH

Wat ook meehielp was dat het decor, dus het ruimteschip, zo echt mogelijk was gemaakt. Das alle knopjes, lampjes, hendels e.d. werkten allemaal echt, dus geen posters of zo. Op deze manier konden de acteurs zich beter inleven dat ze écht op een ruimteschip waren.

Quote from: Hellbeast on January 29, 2014, 14:12:19
De Alien reeks is een succes geworden door een hoop samenhangende onderdelen:

* Top Acteurs
* vernieuwd verhaal voor z'n tijd
* Special effects zeer goed voor die tijd
* de Alien kunst van HR Giger
* Het verhaal wat zeer goed wordt neergezet

Deze combinatie zorgt ervoor dat het een topper is.
LG OLED 65GX6LA, NAD T 758 V3i, Oppo UDP 203, Rega Planet CD, Dali Suite 2.5 Surround, Dali Alteco C-1, SVS SB-1000

Raymond187

Deel 2 RETE gaaf daarna 1, 4 en 3. Had ze laatst nog alle 4 weer bekeken.

3 en 4 nog in de bios gekeken.