Eerste stapjes

Started by Cantodea, January 27, 2014, 12:59:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cantodea

Ik heb dus besloten om zelf een paar luidsprekers in elkaar te zetten. Het eerste project is er enkel om te leren. Daarom zou ik starten met een niet al te dure speaker. Misschien een kleine speaker? Omdat hier toch wat ervaringsdeskundigen zitten, volgende vragen.

Welk gereedschappen zal ik moeten aanschaffen om dit tot een goed einde te brengen?
Ik zal voor dit eerste project het mdf verzaagd aankopen.

Kan ik het fineer zelf aanbrengen, of kan met het lakken zelf doen?

Ik heb een budget voor de speakers tussen 250 en 400 Euro. Welk zou je me aanraden (liefst een monitor, of desnoods kleine slanke zuil)

Hoe verhouden zelfbouw luisprekers zich tot fabriek luidsprekers in dezelfde prijsklasse?

Waar kan men zelfbouw luidsprekers beluisteren in België, Nederland (winkel of particulier)

mvg,
Cantodea
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

VPI

Kijk eens op: http://www.speaker-en-co.nl/ denk dat zij je wel op weg kunnen helpen.

knubbe

Zelf fineren en zelf lakken is mogelijk, helemaal als je er van wilt leren :)
Wil je leren bouwen of wil je heel de materie van geluid weergeven begrijpen?

Er wordt vaak gezegd dat je met DIY meer voor je geld krijgt maar als je het echt netjes af wilt werken dan gaat dat bij mij vaak niet meer op ! Is niet erg, je hebt namelijk de lol/voldoening van het zelf bouwen. Maar om geld te besparen kan ik het je afraden.

Er zijn genoeg designs te vinden op internet in veel prijsklasses, maar als je de materie beter wilt begrijpen dan kan je zelf een ontwerp maken. Tony Gee heeft een mooie site (vaak wel de hogere prijsklasse, ff google op humblehomemadehifi) met veel info. Speakerenco & Speakerland zijn in NL commerciele adressen waar je terecht kan.

Als je het MDF laat zagen dan heb je minimaal een bovenfrees nodig met cirkelgeleider en lijmklemmen. Verder kom je vaak wel weg met wat er al in je gereedschapskist zit :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

michelb87

Quote from: Cantodea on January 27, 2014, 12:59:26

Kan ik het fineer zelf aanbrengen?

Dat zal niet gaan als je onder de €400 wilt blijven.

Vifa heeft uitstekende prijs/kwaliteit materialen en heb je al voor niet te veel. Inderdaad bij Speaker&Co of Speakerland een kijkje wagen!


Voor de rest; een miljoen lijmklemmen, hoe meer hoe beter. En check of je blokhaak/winkelhaak 100% haaks is!!!
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

knubbe

Quote from: michelb87 on January 27, 2014, 15:44:23
Dat zal niet gaan als je onder de €400 wilt blijven.

Waarom niet? Ik heb laatst een setje gebouw voor totaal nog niet de helft van dat bedrag en heb zelf het fineer aangebracht?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

michelb87

 :omg: Ben zelf aan fineer vaak al zeeeeker €100 kwijt, en als je dan ook nog een voor gezaagd pakket wilt hebben, plus units en filter, Denk ik niet dat het een blijvend setje is? Of om wat voor iets gaat het?
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

chansig

Voor het laten zagen...je moet wel zeker weten dat ze goed zagen. Anders is schuren plamuren een leuke bezigheid.  :D

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

michelb87

Quote from: chansig on January 27, 2014, 17:12:01
Voor het laten zagen...je moet wel zeker weten dat ze goed zagen. Anders is schuren plamuren een leuke bezigheid.  :D

Gr Hans
Je bedoeld bij de Gamma e.d.? Inderdaad regelmatig (vaak) waardeloos te noemen.
Heb ook gezaagde pakketjes van Speaker&Co gezien; weet dat Titus in Haarlem dat met een cnc tafel doet, ziet er zeer gelikt uit!
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

knubbe

Voor een monitor kom je met 50euro best een eind met fineer! Heb voor mijn monitoren (30x30x20) zebrabofineer gehaald, zonder lijmlaag ofzo voor een paar tientjes.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

michelb87

Quote from: knubbe on January 27, 2014, 21:22:00
Voor een monitor kom je met 50euro best een eind met fineer! Heb voor mijn monitoren (30x30x20) zebrabofineer gehaald, zonder lijmlaag ofzo voor een paar tientjes.
Jullie hebben helemaal gelijk, ik had het over jongens van een meter hoog en 40 diep.. Mijn fout ;D
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

michelb87

Maar evengoed, maak voor jezelf wel een goede rekensom. Vaak als je alles bij elkaar optelt, kom je snel aan €400 hoor. Een potje knappe lak heb je tegenwoordig ook niet meer voor een tientje.. Of je gaat naar de Gamma...

Het grote voordeel van zelfbouwen, alles kan ;)
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

rovinggecko

Je moet het doen omdat je het leuk vindt, niet voor het geld.
Je kan de afwerking net zo duur maken als je wilt. Gewoon een pot histor mat zwart, mdf grondverf en twee kwasten en je komt een heel eind!
Je kan eea ook laten spuiten, dure spikes er onder, etc etc en dan ben je een klauw meer kwijt.

En je koopt al snel nog wat gereedschap ondat je net iets mist in je gereedschapskist. Aan jou de keuze of je dat in een keer af schrijft, of je kan wat lenen.

Ik raadt het je overigens wel aan! Geeft veel voldoening.
En dan klinkt het al snel beter :).

Overigens geldt ook hier: luisteren, dan weet je of wat je bouwt ook jouw smaak is.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Cantodea

Inderdaad, ik doe het dus niet omdat het goedkoper zou zijn. Ik heb trouwens een setje fantastische speakers staan  :D
Het is de bedoeling dat ik stap voor stap leer, daarom de keuze voor een wat goedkoper model. Zou de Needle geen goed begin kunnen zijn?
Deze lijkt me vrij eenvoudig om mee te starten.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

michelb87

Dat is een bekende. Als ik me niet vergis met de Tangband W3‑871 breedbander? Inderdaad zeer goed geprijsd en een gemakkelijk project om mee te starten. Zijn erg veel varianten van gemaakt dus een hoop leesvoer hierover op internet te verkrijgen.
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

michelb87

Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw