Harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

Started by Hanky Panky, January 22, 2014, 16:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Handig voor mensen die een NAS willen vullen, een grote praktijktest van harde schijven. Alleen jammer dat Samsung niet in de test betrokken is, daar heb ik er ook nog een paar van.
Goed om te weten bij een volgende aanschaf!

Artikel:
Backblaze, een aanbieder van een cloudbackupdienst, heeft een onderzoek over de betrouwbaarheid van harde schijven uit de consumentenmarkt gepubliceerd. Schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst, volgens de statistieken, terwijl schijven van Seagate slecht presteren.

De Amerikaanse firma Backblaze koopt naar eigen zeggen tegen een zo gunstig mogelijke prijs harde schijven die voor de consumentenmarkt bedoeld zijn. Daarbij koopt het opslagbedrijf eerst een kleine hoeveelheid schijven om deze te testen in een raid-opstelling. Als deze voldoende betrouwbaar en snel blijken, koopt Backblaze een grotere hoeveelheid schijven om deze in de productieomgeving in te zetten.

Eind 2013 had Backblaze 27.134 harde schijven van vijf merken in huis. In het onderzoek zijn Samsung en Toshiba niet meegenomen, omdat het aantal schijven van deze merken te klein was. Wel zijn meer dan twaalfduizend schijven van zowel Seagate als Hitachi meegenomen en 2838 schijven van Western Digital.

Uit de statistieken van Backblaze blijkt dat harde schijven van Hitachi, met groottes van 2 tot 4TB, over verschillende jaren het betrouwbaarst zijn: na drie jaar 24/7 te hebben gedraaid werkt 96,9 procent van de Hitachi-schijven nog. WD scoort iets minder met 94,8 procent van de harddisks die na drie jaar nog operationeel zijn. Seagate scoort slecht: uit de statistieken blijkt dat na 18 maanden het aantal defecte schijven snel toeneemt. Na drie jaar was nog maar 73,5 procent van de Seagate-schijven in bedrijf.

Backblaze heeft ook een lijstje gemaakt met favoriete harddisks: de Hitachi GST Deskstar 5K3000 en de Hitachi Deskstar 7K3000 zouden met een uitval van 0,9 procent het betrouwbaarst zijn. Ook de 4TB-versie in de vorm van de Deskstar 5K4000 zou betrouwbaarder zijn dan vergelijkbare versies van WD en Seagate. Verder is het bedrijf te spreken over de Western Digital 3TB Red. Meest onbetrouwbare schijf is volgens Backblaze de relatief oude 1,5TB Seagate Barracuda 7200. Ook de energiezuinige Western Digital Green 3TB en Seagate Barracuda LP 2TB zouden probleemkindjes zijn omdat deze slecht tegen vibraties zouden kunnen en in de firmware te snel kiezen voor spindowns.



Bron
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Etiennevh

Mooi om te weten, dat is nog eens een test, 27K harddisks....  ^^
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto


maxtrash

Sympathieke lui van backblaze.  Er staan ook leuke artikelen over hun 'pods'  op hun site (blog)

dennism

Grappig rapport wel zeker omdat Blackblaze goedkope consumenten schijven lekker "mishandeld" waardoor je een goed beeld krijgt van wat deze schijven in situaties kunnen waarvoor ze eigenlijk niet eens ontworpen zijn, wel jammer dat ze veel populaire NAS c.q. 24/7 gecertificeerde schijven daar (nog) niet gebruiken daar naar mijn ervaring de seagate 24/7 gecertificeerde schijven echt top zijn. Dat hitachi het goed doet is voor mij ook geen verrassing, dat is de oude schijven divisie van IBM die testijds ook al bij de top hoorden qua betrouwbare desktop schijven, op een serie na in de begin jaren 2000 uit mijn hoofd.

De"slechte" schijven zijn ook niet echt een verrassing, bepaalde series 7200.x  van seagate hebben zeer veel uitval inderdaad, ook bij "normaal" 8x7 gebruik waarvoor ze ontworpen zijn, en ook de WD green series zijn echt ontworpen voor 8x7 gebruik in een PC. Ook Qnap en Synology hebben in het begin bijvoorbeeld zeer veel gewaarschuwd over problemen met de WD Green series in hun NAS'sen.

Hanky Panky

De Deskstar-lijn heeft wel een tijdje de bijnaam Deathstar gehad  :D

Waarom zou je dure 24/7 schijven gebruiken als de consumenten versie kennelijk bijna net zo goed is. Ik zie daar alleen nut voor als je bedrijfs-kritische data verwerkt.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

bart_nl

#6
In orginele artikel is de conclusie van Backblaze,
QuoteWhat Drives Is Backblaze Buying Now?

We are focusing on 4TB drives for new pods. For these, our current favorite is the Seagate Desktop HDD.15 (ST4000DM000). We'll have to keep an eye on them, though. Historically, Seagate drives have performed well at first, and then had higher failure rates later.

Nederlandse versie lijkt door Hitachi te zijn herschreven... :police:

snicky

Ondanks het artikel met een seagate barracuda 2T 7200 rpm besteld.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

dennism

Quote from: Hanky Panky on January 23, 2014, 00:32:33
De Deskstar-lijn heeft wel een tijdje de bijnaam Deathstar gehad  :D

Waarom zou je dure 24/7 schijven gebruiken als de consumenten versie kennelijk bijna net zo goed is. Ik zie daar alleen nut voor als je bedrijfs-kritische data verwerkt.

Klopt, dat ik die serie waar ik het over had, ik geloof begin 2000 uit mijn hoofd en dan met name dacht ik de 80GB modellen als ik het goed heb herinnerd.

Dat laatste doe ik dan ook veel, vandaar dat ook die schijven mijn interesse hebben voor zaken als backup-to-disk en bijvoorbeeld mailachivatie. Geen top snelheid nodig van SAS, maar wel een top betrouwbaarheid. In de particuliere NAS'sen die ik beheer zitten diverse schijven, maar daar zou ik ook altijd consumenten schijven kiezen zolang ze maar op de HCL staan, tenzij langere garantie gewenst is. Dan zijn NAS schijven zoals de seagate NAS serie, of de WD Red's best aantrekkelijk.

jaco

Ik heb eigenlijk alleen nog maar HGST hdd's, bevallen prima.
7K3000 en 7K4000, en wat utrastars 3 TB.

donaldk

#10
HGST, Inc. (formerly Hitachi Global Storage Technologies) is a wholly owned subsidiary of Western Digital

Dus niet te verwarren met Hitachi Data Systems.