Epson TW9200W review

Started by lapino, March 22, 2014, 09:29:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lapino

Geschiedenis

Vooraleer ik aan de review begin, toch een woordje 'geschiedenis'. Ik ben gebeten door alles wat film is, en bij het bouwen van onze woning ergens in 2003 had ik dan ook meteen plan opgevat om een echte cinema in te richten. Jammer genoeg liet het budget toendertijd zo bleek niet toe om te realiseren wat ik voor ogen had, met als enige optie een door mijzelf ingebouwd doek in de living en plaatsing van een projector door Cinedream (toen de Optoma HD70). Jammer genoeg had mijn electricien weinig kaas gegeten van nieuwe technologieën en zijn de wachtbuizen die hij toen had voorzien de normale maat voor stroom, wat inhoudt dat een hdmi kabel daar niet door geraakt. Hij was altijd van mening dat een hdmi kabel wel even aan elkaar kon gesoldeerd worden. Niet dus. Met als resultaat dat ik sindsdien zit te sukkelen met CAT extenders om via UTP het signaal naar projector te krijgen, met zeer wisselvallig succes.

Toen mijn HD70 defect ging (kreeg nooit signaal binnen, ook niet via hdmi kabel) werd deze vervangen door een Optoma HD200. Deze projector kon me echter nooit helemaal bekoren en doordat budget toch stilaan wat ruimer werd, begon ook het upgrade virus toe te slaan. Met als resultaat dat ik uiteindelijk een upgrade had gekocht voor mijn receiver (nu een Marantz SR6007) én aanschaf van een Benq w1070. Een schitterende budget projector die vooral voor gaming héél goed presteert maar jammer genoeg in mijn geval een merkbaar verschil in helderheid vertoonde van links naar rechts. Een minpunt waar ik écht niet mee kon leven. De projector tot 2x toe in RMA gedaan (bleek 'normaal'), verkocht, dan aantal andere modellen geprobeerd (Optoma HD25e, Optoma HD131) maar nooit kwam ik tot de ideale projector. Vooral plaatsing bleek vaak een echte nachtmerrie.

Na heel wat lezen en wikken en wegen uiteindelijk terechtgekomen bij de Epson TW-serie. Via Werner van Home@TheMovies heb ik dan een aantal dagen een Epson TW7200 in bruikleen gekregen. Deze kon me niet meteen overtuigen maar dat had ook alweer te maken met alle miserie rond hdmi signaal naar projector krijgen. Uiteindelijk toch maar beslist om meteen een topmodel te kopen, de Epson TW9200. Maar zoals verwacht terug vodden met signaal, en uiteindelijk dankzij supergoeie service kunnen ruilen voor de TW9200W die nu in de living hangt.

Een hoop tekst, maar wou toch even kaderen hoe ik bij deze projector ben terechtgekomen. Alternatieven die ik had overwogen zijn de Sony VPL-HW55 en de Panasonic AT6000 maar om verscheidene redenen (Sony:prijs, Panasonic:problemen met convergentie) toch voor Epson gekozen.

De projector

Aangezien ik de TW7200 al in huis had gehad, wist ik wat me te wachten stond. Een serieus beest van een projector qua omvang, zeker in vergelijking met de DLP projectoren die ik vroeger in bezit had. Maar bouwkwaliteit is dan ook navenant. Je 'ziet' gewoon dat het hier niet langer om een budget model gaat. De TW9200W is een witte projector met zwart accenten en past dus ook perfect in ons interieur met lichtgrijs plafond. Bovendien is er dankzij de wifi mogelijkheid (hierover later meer) enkel nog een stroomkabel nodig, verder geen enkele kabel te zien. Heel knap dus om in een living te plaatsen (stroom was gelukkig wél voorzien). De projector beschikt over een automatische lenscover (handig) en kan dankzij een gigantische zoom en lensshift zelfs in de meest moeilijke situaties toch perfect afgesteld worden.

Beeld

Iets wat veel mensen niet blijken te snappen, is dat beeldkwaliteit van een projector zeer gradueel vooruitgaat. Een budget projector zoals de Benq w1070 zal sowieso een heel knap beeld tevoorschijn toveren, en alleen al de schermgrootte zorgt al voor een behoorlijke 'wow' factor. Deze Epson is duidelijk een stap vooruit op vlak van beeldkwaliteit, maar het is een STAP en geen sprong. Uiteraard heeft de minder ideale omgeving hier ook mee te maken, maar eigenlijk is dit geld spenderen enkel maar te verantwoorden voor gekken zoals ikzelf die altijd wel ergens een foutje in beeld vinden en dan weer NOG beter willen. Hoedanook, de Epson vertoont zowat beste beeld dat ik ooit op een projector heb mogen aanschouwen. Ik ga niet in detail, daarvoor zijn professionele reviews voldoende, maar bij het kijken van film voel je gewoon dat het veel 'zachter' en vloeiender beeld geeft dan een goedkopere projector. Bij animatie knallen de kleuren van het scherm (hij is gecalibreerd) zonder overdreven saturatie te vertonen (wat de goedkopere projectoren vaak wél doen). En 3D is zéér genietbaar dankzij voldoende lichtopbrengst. Het verschil met de TW7200 die ik tijd in bruikleen had is wat mij betreft zeker zichtbaar, maar zoals aangehaald, het zijn stapjes en geen sprongen.

Specifieke zaken

Omdat ik dezelfde vragen zelf vaak heb gesteld en ze ook nog dikwijls terugkomen, geef ik toch even mijn idee over twee topics die voor mij heel belangrijk zijn: gamen en wifi. Wat gamen betreft: in de 'fine' mode is er gewoon teveel inputlag om zonder nadelige effecten vlot te gamen. Een potje Zen Pinball op PS4 is gewoon onspeelbaar. Gelukkig beschikt de projector over een 'fast' mode. Het beeld wordt dan iets minder scherp maar eens je aan het gamen bent moet je er al echt op letten om dit te zien. En via die mode is de inputlag absoluut geen probleem meer. Mijn DLP projectoren waren op dit vlak uiteraard sneller. Misschien ligt het aan de technologie, of aan de hoeveelheid processing die intern gebeurt, maar LCD is duidelijk in het nadeel op dit vlak.

Wat wifi betreft, ik gebruik uitsluitend de transmitter die Epson meelevert en dus geen kabel meer. Het signaal wordt losless (dus geen kwaliteitsverlies) doorgestuurd en dit werkt prima. Het kan bij wisselen van input op de receiver soms even duren voor de projector terug signaal krijgt (doorgaans een tiental seconden) maar zodra het signaal in orde is, merk je echt niks van het wireless gedeelte. Ik heb bij wijze van test toch eens een kabel aangesloten en inputlag blijft identiek. De wifi voegt dus geen vertraging toe. Het is wél heel belangrijk dat de transmitter in zichtveld staat van de projector en dan bij voorkeur ook met niet al te veel verticaal verschil. Als ik de transmitter in mijn kast zet (met deurtje open) op ongeveer 20cm van de grond, dan viel signaal soms weg. Als ik de transmitter bovenop mijn kast zet (ongeveer 40cm hoog) dan is signaal steeds 100%. Verwacht dus niet dat je de transmitter even kan wegmoffelen achter de kast of zo. Voordeel is dan weer dat het kastje makkelijk aan en uit te zetten is en heel compact is, dus als de projector niet gebruikt worden dan zet ik het kastje uit zicht en bij gebruik haal ik het gewoon even boven.

Conclusie (na +- 15u gebruik)

De Epson is een behoorlijke grote stap voorwaarts tov mijn vorige projectoren. Het is vooral de som van kleine delen samen die het verschil maken. Hij is een stukje helderder, het beeld is een stukje meer geraffineerd, het contrast is een stukje beter, het zwart is gevoelig beter, mogelijkheid tot plaatsing is een genot itt een frustratie bij dlp enz... Allemaal details maar tel die allemaal samen op, en je merkt meteen waarom dit ding tegen de 3.000 euro moet kosten tegenover een kleine 1.000 euro bij de goedkopere DLPs of LCDs. Voor mij persoonlijk is de wifi een geschenk uit de hemel. Uiteraard bestaan er ook aftermarket oplossingen die even goed werken, maar alles mooi ingebouwd in de projector zelf maakt het allemaal toch een stukje handiger.

Tot slot nog een kleine beeld van hoe de projector geplaatst is nu. De kabels die nog uit plafond komen, worden later ook verwijderd (component en utp). Beeld was hier overigens nog niet perfect afgesteld (rechtsboven tov linksboven), is nu wel 100% gealigneerd.





Hoop dat eventuele kopers van de Epson hier iets aan hebben.

Joske007

#1
Alvast bedankt, om hier je historiek van een zoektocht naar een nieuwe projector even neer te pennen.
Blij te lezen dat je je gading hebt gevonden en je van deze overigens zeer mooie Epson TW900w een gebruikersreview hebt neergezet.
De Epson TW9200 heb ik intussen zelf ook al mogen aanschouwen en vergelijken, deze projector is in deze prijsklasse zeer concurrerend te noemen
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

cvheereveld

Bedankt voor je review. Helaas kan ik van de top of the line Epson alleen maar dromen met mijn budget. Ik zag dat je ervaring hebt met tevens de Epson 7200 en de Optoma hd131x/hd25. Ik vroeg me af of je wat aan kan geven over de verschillen tussen die twee. Qua features ben ik er helemaal uit. Ik vraag mijn echter af of voor 2d gebruik de 7200 (Evt 6100) meerwaarde heeft over de hd131x. Qua prijs zit er enorm veel tussen en ik vroeg mij af of het loont mijn budget op te rekken. Specifiek ben ik nieuwsgierignaar kleurweergave, contrast/zwartwaarden en motion processing.

Je schrijft dat voorgenoemde beamers het voor jou net niet waren. Niet met de intentie je topic te kapen zou ik graag je ervaringen vernemen. In reviews kan ik niet een goede head tot head vergelijking achterhalen.

lapino

#3
Hey niet erg hoor, integendeel, help je graag verder. Eigenlijk is het eenvoudig: de Optoma's die jij vernoemt zijn leuke dingen als je gewoon op zoek bent naar een groot beeld en nog meer aan te raden als je puur een projector zoekt om op groot scherm te kunnen gamen. Een dlp heeft namelijk een enorm lage inputlag en 3D is ook compleet crosstalk vrij. Dus op die twee vlakken kan zelfs de duurste LCD projector niet tippen aan de goedkope DLPs.

Maar als je toch zoekt naar wat meer kwaliteit in je beeld, vooral op vlak van kleurweergave maar nog meer op vlak van rust in het beeld, dan zal je toch echt naar een duurder budget moeten gaan. Ik heb de TW7200 een tijdje in huis gehad en alhoewel het verschil met de 9200 merkbaar is (niet in het minst door hogere helderheid) is de 7200 een behoorlijke stap voorwaarts tov de goedkopere DLPs. Mag ook wel voor quasi dubbel zoveel geld hé.

Weet ook dat de ruimte waarin je gaat projector een behoorlijk grote invloed kan hebben op je beeld. In mijn geval projecteer ik in een living met lichtgrijs plafond, lichtbruine valgordijnen rechts en open ruimte links. Ruimte achter doek is zwart. Het licht van beeld op doek weerkaatst op plafond wat op zich terugkaatst op doek en daardoor verlies ik deel contrast en zwart. Niet enorm maar ik ben ervan overtuigd dat mijn projector in een echt donkere ruimte met donkere muren/plafond nog een pak beter presteert. Daarom denk ik dat, in een situatie zoals de mijne, het verschil met de TW7200 nog minder groot is.

Vergeet ook niet dat de TW7200 een GIGANTISCH voordeel heeft tegenover de budget projectoren en dat is flexibliteit in plaatsing. Dankzij een enorm zoomlens en uitgebreide lens shift kan je je projector zéér makkelijk afstellen. Bij DLPs is dat soms heel vervelend en moet je de projector vaak op specifieke hoogte kunnen zetten om geen vervorming te krijgen. Bovendien is de Epson in ECO mode zéér stil, iets wat bij DLPs wel anders is.

Als ik zo lees dat je vooral gevoelig bent voor kleurweergave, contrast, zwartwaarde en motion processing, dan denk ik dat je niet erg moet twijfelen en je beter af bent met de TW7200. Een duurdere investering maar 2x kopen als je niet tevreden bent, is ook duur (trust me, ik heb het zelf meegemaakt). Aangezien ik veel game én ik 3D belangrijk vind, vind ik het jammer dat de DLPs niet op zelfde niveau staan als de Epson, want anders zou ik meteen voor een (duurdere) DLP hebben gekozen. Maar ik ben ook ongevoelig voor rainbow effect, wat zeker niet bij iedereen het geval is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Epson niet bruikbaar is voor gaming (dat is ie wel, maar je moet hem in fast mode zetten met klein beetje kwaliteitsverlies in beeld) en de 3D is allesbehalve slecht te noemen (maar soms beetje crosstalk, heel weinig maar soms is het er wel).


Nog een belangrijke aanvulling: kwaliteit! ... Ik heb jarenlang een Optoma HD20 gehad. Die ging kapot en heb dan een Benq W1070 gekocht. Voor zijn geld een echt heel leuke projector maar ik zat met een verschil in helderheid tussen linkerkant beeld en rechterkant waar ik zodanig op gefixeerd raakte dat ik niet meer kon genieten van de Benq. Heb die (met behoorlijk wat verlies) verkocht, en dan bij wijze van test bij Coolblue een Optoma HD25e en een Optoma HD30 besteld. De H25e was gewoonweg niet scherp te krijgen over het ganse scherm, ofwel was bovenkant scherp ofwel onderkant. En bij de HD30 had ik een probleem waarbij beeld leek alsof het uit 256 kleuren was opgebouwd (blijkbaar een gekend defect). Met andere woorden, het zijn en blijven budget projectoren met mogelijk mindere kwaliteit. Als je de lens alleen al bekijkt van de Epson tov de Optoma en Benqs dan zie je meteen waar dat prijsverschil zit.

master30

ben je puur voor de 9200w gegaan omdat je met de 7200 hdmi problemen had?
of zijn er nog andere redenen?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

lapino

Neen, want ik het zelfs eerst de TW9200 (zonder W) gehad. De redenen waarom ik voor de 9200 ben gegaan zijn:

* frame interpolation in 2D én 3D
* volgens eigenaars die ik heb gesproken en die ook hebben vergeleken, was 3D een stuk vloeiender op de 9200
* meer lichtoutput, ik gebruik dit ding in de living die niet altijd perfect donker is
* omdat ik mezelf ken en altijd zou denken 'zou de 9200 niet beter zijn geweest' als ik de 7200 had gekocht en dan op bepaalde vlakken minpunten zou hebben ontdekt

De problemen die ik had met verbindingen liggen puur aan mijn setup (utp kabels die langs stroom lopen enz), via hdmi kabel werkte de 9200 uiteraard perfect. De wireless op de 9200W doet het overigens prima, geen enkele issue.

master30

Daar heb je idd veel pluspunten, ik zou daar ook spijt van krijgen, maar het ligt ook wel een beetje aan het prijsverschil natuurlijk.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

cvheereveld

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Om een lang verhaal kort te maken. Ik ga toch nog maar even verder sparen voor de 7200. Thans!

lapino

Beste forumgangers en vooral mede-eigenaars van een TW9000/9100/9200 (of zelfs 7200). Ik heb er ondertussen +- 40 uur op zitten met mijn Epson en eigenlijk ben ik heel tevreden over toestel behalve geluidsproductie van de fan in 3D mode. Aangezien ik toch benieuwd ben of dit aan mij ligt, of dat het eerder een (klein) defect betreft, zou ik willen vragen of mede-eigenaars die geluid eens kunnen vergelijken aan de hand van onderstaande filmpjes. Ben toch benieuwd wat jullie idee hierover is.

https://www.youtube.com/watch?v=IUgauZhkU6s&list=UUSQ_TrPEqWefs1ybbozCVeA

https://www.youtube.com/watch?v=uDha17eSfHw&list=UUSQ_TrPEqWefs1ybbozCVeA

Alvast bedankt voor jullie opinie.

Naz

Lijkt me niet gezond. Ik zou  hier zeker even naar laten kijken/luisteren.


lapino

Heb ondertussen nog wat over en weer gemaild met dealer en ook filmpje gezien van iemand uit US. Blijkbaar is dit 'normaal' bij Epson maar wordt hier weinig over gezegd in reviews omdat ze meestal projector testen rechtopstaan en niet aan een plafondmount. Blijkbaar vindt Epson het (softwarematig) nodig om de koeling bij plafondmontage extra hard te laten blazen. Als ik hem instel op normale montage (dus rechtopstaand) dan is het geluid echt zéér te doen, en in ECO quasi onhoorbaar.

konijntje

Frank van ITC heeft volgens mij wel goed contact met Epson misschien kan hij dit eens navragen?

lapino

Heb de 'fout' gemaakt om eens gewoon te vragen aan dealers waar ik hem niet heb gekocht wat hun idee was van het geluidsniveau, de antwoorden die ik toen kreeg zijn hier niet echt voor publicatie vatbaar in veel gevallen. Blijkbaar is bij enkele het motto 'vriendelijk als je koopt, anders rot je maar op'. Heel bizar. Nu goed, mijn dealer had voorgesteld om even langs te komen maar is heel eind rijden en wil die mens zijn tijd ook niet verprutsen dus ga eerst proberen om eens een 9200 te bekijken bij iemand in de buurt (nu nog iemand vinden... regio Gent)

squeek

Quote from: lapino on April  9, 2014, 16:48:15
Heb de 'fout' gemaakt om eens gewoon te vragen aan dealers waar ik hem niet heb gekocht wat hun idee was van het geluidsniveau, de antwoorden die ik toen kreeg zijn hier niet echt voor publicatie vatbaar in veel gevallen. Blijkbaar is bij enkele het motto 'vriendelijk als je koopt, anders rot je maar op'. Heel bizar. Nu goed, mijn dealer had voorgesteld om even langs te komen maar is heel eind rijden en wil die mens zijn tijd ook niet verprutsen dus ga eerst proberen om eens een 9200 te bekijken bij iemand in de buurt (nu nog iemand vinden... regio Gent)

Als ik mijne terug heb spring je maar eens binnen, als t niet te ver is voor je.

Grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

lapino


J.A.F._Doorhof

Volgens mij heb ik je gewoon geantwoord, maar even ter verduidelijking, ik weet niet wat je bij andere dealers gedaan hebt.
Het is natuurlijk voor een dealer niet leuk om flink wat tijd in advies te stoppen en dan te horen dat iemand ergens anders koopt, maar als er dan problemen zijn weer bij de dealer aanklopt waar hij niet gekocht is.......

Wij proberen toch altijd de klant zo goed mogelijk te helpen in de hoop dat hij/zij de volgende keer wel bij ons (of een andere betrouwbare dealer) koopt maar je moet je ook kunnen inleven in de dealers zelf, het gebeurt heel regelmatig dat we meer dan 10 uur in een klant stoppen met offertes, demo's, vragen, adviezen etc. om daarna te horen dat ze de setup ergens anders gekocht hebben omdat het bv 4-5% scheelde. Op zich geen probleem maar dan is het wel wrang als ze daarna wel met vragen komen......

Nogmaals wij proberen zo goed mogelijk te helpen, maar ook ik heb je aangegeven dat je het beste even met je dealer contact kan zoeken om daar een vergelijk op te zetten, via de email of zelfs via een filmpje is het onmogelijk om een goed advies te geven, wat de een hard vind is voor de ander geen probleem. En laten we eerlijk zijn, als iemand geld aan je verdiend dan mag hij je best even laten luisteren naar een andere unit bij twijfel toch ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lapino

Ik had het zeker niet over jou. Akkoord met bovenstaande trouwens. Ik word overigens zeker goed geholpen door mijn verkoper maar ben zo geintrigeerd door dit euvel dat ik het gewoon interessant vind om eens te horen bij andere verdelers of zij probleem ook al hebben gehad, meer niet. Het is niet zo dat ik aan andere verdelers vraag om dit op te lossen he, gewoon eens polsen of ze probleem kennen (als het al een probleem is, kan ook aan mijzelf liggen, al twijfel ik daaraan).

Erik

Vaak ook de toon die de muziek maakt. Ik zeg dan gewoon eerlijk sorry ik heb hem ergens anders gekocht als ik je 1 vraag zou mogen stellen of het normaal is tof! En anders begrijp ik dat je hieraan niet wilt mewerken geen probleem.
Moet wel heel gek lopen willen ze je niet even te woord staan. Moment scheelt ook, niet op drukke zaterdagmiddag langsgaan maar als het rustig is en tijd voor kennismakingspraatje.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Fiscus

Door waterschade is mijn pj ter ziele en nu ga ik deze overwegen, ook al weet ik nog niet of ik t budget ervoor heb..

Maar ter zake: ik ben zeer geïnteresseerd in het draadloze verhaal. Ik ga nieuwbouw wonen en de plafonds zijn massief beton, dus denk dat "even een HDMI " aanleggen niet zo eenvoudig is. Je zegt geen verschil te merken met of zonder kabel? Een vriend van me heeft deze ook en die geeft aan in 3D modus wel problemen te ondervinden. Kan dat theoretisch? En heb jij daar ook last van? Of zal dat meer te maken hebben met plaatsing van de transmitter? Er zijn over het draadloze gedeelte ook niet veel technische reviews te vinden volgens mij... Tenzij je er meer over weet, zou welkom zijn!
Bij voorbaat thnx!

Spollie

Quote from: Fiscus on August 28, 2014, 10:40:40
Door waterschade is mijn pj ter ziele en nu ga ik deze overwegen, ook al weet ik nog niet of ik t budget ervoor heb..

Maar ter zake: ik ben zeer geïnteresseerd in het draadloze verhaal. Ik ga nieuwbouw wonen en de plafonds zijn massief beton, dus denk dat "even een HDMI " aanleggen niet zo eenvoudig is. Je zegt geen verschil te merken met of zonder kabel? Een vriend van me heeft deze ook en die geeft aan in 3D modus wel problemen te ondervinden. Kan dat theoretisch? En heb jij daar ook last van? Of zal dat meer te maken hebben met plaatsing van de transmitter? Er zijn over het draadloze gedeelte ook niet veel technische reviews te vinden volgens mij... Tenzij je er meer over weet, zou welkom zijn!
Bij voorbaat thnx!

Ik draai zelf al ruim 2 jaar draadloos met mijn EH-TW6000W en dit bevalt erg goed. De beeldkwaliteit is perfect en er is geen merkbare latency t.o.v. een HDMI-kabel. Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het switchen tussen verschillende framerates (bijv. bij het starten van een film) iets langer duurt (~10 seconden), maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Houd er uiteraard wel rekening mee dat de transmitter in het zicht van de projector moet staan (dus niet weggestopt in een kastje ofzo).

konijntje

Quote from: Fiscus on August 28, 2014, 10:40:40
Door waterschade is mijn pj ter ziele en nu ga ik deze overwegen, ook al weet ik nog niet of ik t budget ervoor heb..

Maar ter zake: ik ben zeer geïnteresseerd in het draadloze verhaal. Ik ga nieuwbouw wonen en de plafonds zijn massief beton, dus denk dat "even een HDMI " aanleggen niet zo eenvoudig is. Je zegt geen verschil te merken met of zonder kabel? Een vriend van me heeft deze ook en die geeft aan in 3D modus wel problemen te ondervinden. Kan dat theoretisch? En heb jij daar ook last van? Of zal dat meer te maken hebben met plaatsing van de transmitter? Er zijn over het draadloze gedeelte ook niet veel technische reviews te vinden volgens mij... Tenzij je er meer over weet, zou welkom zijn!
Bij voorbaat thnx!

de 9100W die bij mijn vader aan het plafond hangt heeft ook geen enkel probleem met 3D over het wireless signaal. Maar zoals Spollie al zei, moet de zender line of sight staan.