Hoe groot is de invloed van een digitale interlink?

Started by audiosetup, January 20, 2014, 19:08:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marconist

Dat is ook zo.

Maar een nul of een één (in het geluidssignaal zelf) heeft geen vaste waarde ..... De decoder kijkt naar de flanken van de pulsen.
Vandaar dat een goede regeneratie van het kloksignaal én een goede pulse-reshaping van het signaal van groot belang zijn.
Die eigenschappen bepalen de kwaliteit van het signaal; de (audio)klank zelf wordt nog enigszins beïnvloedt door het analoge uitgangscircuit van de SPDIF-DAC.
De kabel doet niets als de DAC goed is. Behoudens klikken en plops als de kabel of connector echt slecht is.



Paul1967

Quote from: marconist on February  9, 2014, 16:01:17
Dat is ook zo.

Maar een nul of een één (in het geluidssignaal zelf) heeft geen vaste waarde ..... De decoder kijkt naar de flanken van de pulsen.
Vandaar dat een goede regeneratie van het kloksignaal én een goede pulse-reshaping van het signaal van groot belang zijn.
Die eigenschappen bepalen de kwaliteit van het signaal; de (audio)klank zelf wordt nog enigszins beïnvloedt door het analoge uitgangscircuit van de SPDIF-DAC.
De kabel doet niets als de DAC goed is. Behoudens klikken en plops als de kabel of connector echt slecht is.

:thumbs-up:

Kjelt

Quote from: marconist on February  9, 2014, 16:01:17
Maar een nul of een één (in het geluidssignaal zelf) heeft geen vaste waarde ..... De decoder kijkt naar de flanken van de pulsen.
Wat bedoel je met waarde? Als je de informatie bedoeld dan kan ik daar inkomen.
Maar er is geen flank als de puls niet de ingangs-threshold spanningswaarde van de ontvanger overschrijdt, er is dus altijd sprake van een waarde waarbij een flank wel of niet zal worden gedetecteerd  ;)

machinist

Gewoon een goedkope coaxial kabel pakken.
Alle digitale kabels klinken precies hetzelfde  ;)

Integra

On rare occasions, technology produces something close to perfection!

machinist

Er kunnen helemaal geen verschillen in digitale kabels zitten. Het is 0 of 1. Meer niet.
Mensen kunnen zichzelf enorm goed overtuigen dat het beter klinkt als de nieuwe digitale kabel meer dan 100 euro kost  ;)

frank2

Quote from: machinist on February  9, 2014, 17:45:58
Er kunnen helemaal geen verschillen in digitale kabels zitten. Het is 0 of 1. Meer niet.
Mensen kunnen zichzelf enorm goed overtuigen dat het beter klinkt als de nieuwe digitale kabel meer dan 100 euro kost  ;)
Onzin dus. Zou eerst eens gaan luisteren en dan pas reageren, zou best eens verfrissend kunnen werken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

machinist

Leg jij dan eens uit hoe en op wat voor een manier er verschillen kunnen zitten in een digitaal signaal ? Dan kan gewoonweg niet   ;)

Integra

Toch is het zo :P
En verschillen kunnen behoorlijk extreem zijn ook!
Het hoeft echter helemaal geen dure kabel te zijn!
Net als bij analoog moet het matchen.

On rare occasions, technology produces something close to perfection!

frank2

Quote from: machinist on February  9, 2014, 18:03:10
Leg jij dan eens uit hoe en op wat voor een manier er verschillen kunnen zitten in een digitaal signaal ? Dan kan gewoonweg niet   ;)

Heel simpel: aansluiten en luisteren! 
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Paul1967

#35
Quote from: frank2 on February  9, 2014, 17:56:46
Onzin dus. Zou eerst eens gaan luisteren en dan pas reageren, zou best eens verfrissend kunnen werken.

Misschien wel gedaan en net als ik tot de conclusie gekomen dat er geen verschil is tussen digitale interlinks, en als die verschillen er wel zijn op klankmatig vlak, zijn deze nihil.

marconist

Quote from: Kjelt on February  9, 2014, 16:58:08
Wat bedoel je met waarde? Als je de informatie bedoeld dan kan ik daar inkomen.
Maar er is geen flank als de puls niet de ingangs-threshold spanningswaarde van de ontvanger overschrijdt, er is dus altijd sprake van een waarde waarbij een flank wel of niet zal worden gedetecteerd  ;)

Ja, natuurlijk.
No Volts, no fun.  8)

marconist

Quote from: Integra on February  9, 2014, 18:36:48
Toch is het zo :P
En verschillen kunnen behoorlijk extreem zijn ook!
Het hoeft echter helemaal geen dure kabel te zijn!
Net als bij analoog moet het matchen.


20 Jaar geleden had je gelijk. Tien jaar geleden misschien nog in een uitzonderingsgeval

De oorzaak zat 'm toen in brakke drivers en Schmitt-triggers. Da's over.   :smile:


Deleted User

Nu ben ik toevallig vanmiddag bij de Audio show in het AZ stadion geweest. Daar demonstreerde Nordost laat in de middag het verschil tussen een standaard usb kabel en een Nordost usb kabel. Er was wel degelijk verschil... zeg maar dat de scherpe randjes weg waren... Maar om nu te zeggen dat dit wereldschokkend was..... :nowink:

Dussss zelf luisteren en je af vragen of JIJ het waard vind....

Kjelt

en ook altijd kijken naar de test setup of die eerlijk is of dat er andere factoren zijn die iets beinvloeden.
Als Hans Klok in zijn demo zijn assistente doorzaagt dan leeft ze opeens 5 minuten later weer, als je een willekeurig iemand anders datzelfde laat doen dan is de uitslag opeens heel anders.  :D

Deleted User

Jij hebt er zeker met je neus bovenop gezeten???

Het enige wat hij deed was de kabel uit de laptop, uit de converter, andere kabel erin en wederom op repeat... maar goed als je me niet geloofd... Dan niet...

John Wx

Quote from: frank2 on February  9, 2014, 19:05:23
Heel simpel: aansluiten en luisteren!

Dat is geen uitleg Frank maar jouw methode  ;D :P

Gij stream beest  :)

Kan moeders de vrouw ook ondertussen al streamen



groet John
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

DJLeonardo

Quote from: jazzman on February  9, 2014, 20:17:36
Jij hebt er zeker met je neus bovenop gezeten???

Het enige wat hij deed was de kabel uit de laptop, uit de converter, andere kabel erin en wederom op repeat... maar goed als je me niet geloofd... Dan niet...
Oh dan had hij de kabel er gewoon andersom in gestopt. Da's echt slecht voor je geluid!








:tounge2:
Parasound, Lexicon, PMC, Dynaudio, Mac mini met PLEX

Kjelt

Quote from: jazzman on February  9, 2014, 20:17:36
Jij hebt er zeker met je neus bovenop gezeten???
Het enige wat hij deed was de kabel uit de laptop, uit de converter, andere kabel erin en wederom op repeat... maar goed als je me niet geloofd... Dan niet...
Ik wil best geloven dat je een verschil hebt gehoord. Vind het alleen lastig om dat hele verschil alleen aan de kabel te wijten terwijl er nog 100 andere factoren ook een rol spelen. Als ik hetzelfde stuk muziek op dezelfde installatie in dezelfde kamer 3x achter elkaar beluister zijn al niet alle drie de ervaringen gelijk, er is nog zoiets als gewenning, herhaling en dan nog een commercieel persoon die ondertussen iedereen met krachtige en overtuigende toon bevooroordeeld.
Ik heb onlangs een kabel test gedaan met twee andere personen met een utp cat7 kabel op een streamer, de andere twee wisten zeker dat ze verschil hoorden, ik kon het zelf niet horen (het verschil) en ik vraag me nog steeds sterk af of de andere twee het met een blindtest ook zouden hebben goed gescoord  ;) Maar dan krijgen we weer de pro's en contra's van een blindtest en dus hou ik er nu over op.

machinist

Kabeldiscussies op dit forum verlopen tenminste rustig en vriendelijk  ;)

Moet je soms op andere forums zien...........complete veldslagen als ze het over verschillen in kabels hebben  ;D

Nahpets

Je komt nog niet zo lang op dit forum begrijp ik?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Kjelt


marconist

#47
Weggehaald .....




Siddartha

all things excist -or don't excist- in the eye (or ear) of the beholder :)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Hanky Panky

#49
Quote from: machinist on February  9, 2014, 21:17:04
Kabeldiscussies op dit forum verlopen tenminste rustig en vriendelijk  ;)

Moet je soms op andere forums zien...........complete veldslagen als ze het over verschillen in kabels hebben  ;D

Als iemand het verschil tussen een basis/goedkope kabel en een dure kabel hoort dan moet hij, als hij daar een strakke plasser van krijgt, vooral die dure kopen.

Het wordt alleen vervelend als je in elk kabel-topic gaat lopen swaffelen met voornoemde erectie  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000