HTPC

Started by joostpolletje, January 20, 2014, 16:01:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostpolletje

Ik heb nu een aantal maanden een Dune HD Base 3D (met tevredenheid), maar ik denk er toch aan om over te stappen naar een HTPC. De Dune icm Yadis werkt immers niet zo flexibel/gebruiksvriendelijk. XMBC heeft meer mogelijkheden (scrappen, ondertiteling add-ons etc...).

Ik stel de volgende eisen de HTPC:
- HD Audio
- 3D (XMBC nog niet mogelijk, aparte speler en daarom Windows in configuratie)
- Streamen vanaf een QNAP TS-420
- Snel en geluidstil (enige ruis mag)
- Vloeiend 1080P
- Budget rond de 400-450 Euro
- Vergelijkbaar met de Dune HD BASE 3D. Dit zet namelijk een goed plaatje neer en speelt bijna alle voorkomende formaten

Ik heb een NUC bekeken en een HTPC. Ik heb het idee dat ik met een HTPC meer futureproof ben en eenvoudiger kan upgraden/wijzigen dan een NUC. Voor de HTPC heb ik de volgende componenten gekozen. De samenstelling heb ik laten leiden door de Bestbuy van Tweakers, andere samenstellingen en input van forumleden.

- Kingston HyperX blu 4GB
- ASRock FM2A88M Extreme4+
- Logitech Wireless Touch K400
- AMD A serie A6-6400K
- Samsung 840 EVO Basic
- Be quiet! System Power 7 300W
- Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
- SilverStone MILO ML04
- Windows 7 Home Premium NL
- Assembleren (dit kan ik niet zelf en heb ook niemand in de directe omgeving)

Alternatief geheugen en moederbord:
Crucial CT51264BA160BJ
Gigabyte GA-F2A88XM-D3H

Dit komt inclusief assembleren op een bedrag van rond de 550 Euro. Dat ligt iets boven het budget..
1. Voldoet de configuratie om aan mijn eisen te voldoen?
2. Zou ik op bepaalde onderdelen kunnen besparen, zonder consessies te doen aan mijn eisen?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

skank1

Gegevens van je ram geheugen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

bazzzman

Ik draai al meer als 2 jaar op een asrock ion 330 met xbmc naar volle tevredenheid.
Bemerk geen enkele hapering of belemmering bij het afspelen van content rechtstreeks vanaf mijn Nas (Netgear Readynas duo).
Ik daai een relatief zware skin, met continu wisselende backgrounds etc, en het scrapen zorgt voor een geweldige look & Feel.

Aangezien de asrock ion een ouder systeempje is, kan het haast niet anders dat jouw gekozen setup afdoende is voor je wensen.
Ik draai dan wel op Linux, Maar in Windows zou HD audio en 3D ook geen probleem mogen zijn als ik de forumleden van XBMC mag geloven.

Veel succes!
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

katwax

Ik draai met een Zotac ION2 ook ruim 2 jaar en ik merk ook geen vertraging ofzo.

Hoeveel geheugen?
4is echt minimum
Waarom win7?
Persoonlijk zou ik dan net meer kijken naar windows8 aangezien die meer voor het entertainment gemaakt is.

Is het HD audio decoderen of doorsturen?
Hoeveel 3D kijk je?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

joostpolletje

4 GB Werkgeheugen.. Is dat aan de lage kant?
Windows 7, of 8 maakt mij weinig uit.

HD Audio mag doorsturen. Dat neemt mijn Denon X4000 wel over. Althans ik neem aan dat ik gewoon DTS-HD kan doorsturen?

3D is sporadisch. Een aantal keren per jaar, maar ik wil wel graag de mogelijkheid hebben.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

katwax

HD audio doorsturen kan elke xbmc via hdmi sinds frodo, hiervoor heb je dus niets speciaal nodig buiten hdmi versie 1.3

4 gig met windows is gewoon leuker of meer, maar 8 voor een windows die enkel als mediaspeler wordt gebruikt is dan weer veel.
Tja je kan ook zien wat het met de nieuwe xbmc wordt qua 3D ik verwacht toch dat in Gotham dit al deels zal ondersteunt worden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

skank1

4 gig ram is perfect
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

joostpolletje

Dan heb ik nog de twijfel tussen een NUC of deze samengestelde HTPC..
Ook vind ik de prijs aan de hoge kant. 550 Euro
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

katwax

Quote from: joostpolletje on January 20, 2014, 23:16:32
Dan heb ik nog de twijfel tussen een NUC of deze samengestelde HTPC..
Ook vind ik de prijs aan de hoge kant. 550 Euro
Is toch gewoon prijs afwegen dan :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

joostpolletje

Waar onderscheid deze HTPC zich van een NUC? De D34010WYK bijvoorbeeld.

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

joostpolletje

#10
Ik zou bijvoorbeeld voor 200 Euro goedkoper de Intel NUC kit kunnen aanschaffen. Levert dit dan dezelfde prestaties als de HTPC die ik hierboven het samengesteld. Voldoet deze samenstelling aan mijn eisen in het eerste bericht?

Heb ik bijvoorbeeld nog een OS nodig (windows 8 ) om met een andere speler 3D content af te spelen?

- IntelĀ® NUC Kit D34010WYK, Barebone
- Kingston HyperX 4 GB DDR3-1600
- Kingston SSDNow mS200 SMS200S3/30G, 30 GB SSD
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

joostpolletje

Quote from: skank1 on January 21, 2014, 12:23:05
Bv tmt 6

Draait op Windows? En kun jij antwoord geven op mijn andere vragen  ;)
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

rho

Over het assenbleren van een zelf samengestelde pc zou ik me geen zorgen maken.
Ik had het ook nog nooit gedaan en het ging bijna vanzelf. Het was zelfs een heel aangename bezigheid.

Als ik nog eens opnieuw moest beginnen zou ik misschien toch voor een lichte Intel gaan en een passief gekoelde GPU. (of een zwaardere intel met voldoende interne GPU om 3D HD af te spelen)

Ik heb de indruk dat mensen met een Intel minder problemen hebben om alle settings goed te krijgen. (vloeiend beeld, lipsync, overscan, ...) Het zal met een AMD ook wel goed komen, maar er is wat meer werk aan.
Een Intel kost dan wel een stukje meer en er zullen ook wel nadelen aan zitten.
Bij een AMD zit je met een zeer betaalbare APU al goed om de meest gangbare HD formaten weer te geven.

joostpolletje

#14
Ik las ergens op het internet dat het niet uitmaakt welke Audio driver het moederbord bevat, omdat deze toch via de receiver wordt gedecodeerd (Bitstream). Is dat correct, of moet ik bijvoorbeeld een moederbord met een top coded in het systeem plaatsen.
Bijvoorbeeld RealtekĀ® ALC1150
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

rho

Als je de analoge uitgang wil gebruiken maakt het wel uit, maar als je via hdmi naar je receiver gaat is het niet zo belangrijk.

joostpolletje

Quote from: rho on January 24, 2014, 11:56:06
Als je de analoge uitgang wil gebruiken maakt het wel uit, maar als je via hdmi naar je receiver gaat is het niet zo belangrijk.

Hetgeen ik ook al heb gelezen, maar bevestiging in zocht..

Ik ben nog steeds aan het inlezen, configureren enzovoorts :)
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

rho

Neem er je tijd maar voor. 't Best interessant allemaal.

joostpolletje

Quote from: rho on January 24, 2014, 12:52:35
Neem er je tijd maar voor. 't Best interessant allemaal.

Ik heb je topic doorgelezen en een hoop links openstaan momenteel! Top!
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

rho

#19
Ja, ik moest ook van 0 beginnen.
Hoewel er nog steeds enkel dingen niet helemaal zo lopen zoals ik gehoopt had (en ik blijkbaar problemen ondervind die anderen niet hebben) ben ik toch blij dat ik er aan begonnen ben. Het is gewoon leuk om mee bezig te zijn en het resultaat is ook nu al heel erg goed.
Laat je niet te rap ontmoedigen door problemen bij anderen. Ik heb de indruk dat het bij het overgrote deel van de bouwers wel allemaal goed gaat.
En als je er meer mee bezig bent lossen op den duur alle problemen zich wel op. Je leert er erg veel van.

joostpolletje

Ik weet nog niet of ik mijzelf eraan waag om te gaan bouwen. Dat wil ik mogelijk uitbesteden..

Overigens vond ik dit artikel ook wel interessant:
http://mymediaexperience.com/how-to-build-a-silent-pc-for-home-theater-in-10-easy-steps/

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

rho

#21
Het bouwen is echt niet moeilijk. Het zoeken van de juiste spulletjes is, naar mijn mening, moeilijker.
Van die link heb ik ook wel nuttig gebruik gemaakt. :)

joostpolletje

Zo verzamel ik veel voorbeelden, BBG (tweakers) en van dit soort artikelen. Ik heb nu in de omgeving ook iemand gevonden die mijn samengestelde set gaat beoordelen.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

katwax

Sorry dat ik niet heb gereageerd op het feit of je samenstelling goed is of niet, maar ik kan enkel spreken over mijn hardware dat die 100% vlot draait. Je bouwt normaal ook niet elke x maanden zo'n systeem.
Als je zeker bent wat je wil draaien kan je dit beter posten op xbmc forum of indien je openelec gaat gebruiken op openelec forum.

Indien je kijkt in de lijst van compatibility en je hier ook aan kan houden zou het vlot moeten lopen. Vergeet niet dat het soms lijkt alsof er veel problemen zijn met xbmc, maar dat is omdat mensen waarbij alles werkt natuurlijk minder snel een post zullen doen dan mensen met problemen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

Je draait niet altijd enkel xbmc op een htpc. Met xbmc zijn er volgens mij nog de minste problemen. De grootste horde is het weergeven van fysieke (bluray) schijfjes of (bluray) ISO's.