Stereoset Kingpin "Woonkamer"

Started by Kingpin, January 20, 2014, 14:05:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: Rob46 on October 27, 2019, 10:44:54
Ga je de stappen ook middels foto's vastleggen?
Ja kan ik wel even doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Barbapappa

Quote from: Kingpin on October  2, 2019, 13:10:20

Anyway .. .wat nu, want de kriebels waren er al en ik wil graag iets bouwen maar moet wel qua prijs in verhouding
Na wat inlezen gaat mijn voorkeur uit naar de TA2022 versie aangezien ik over het algemeen alleen maar zeer goede reviews van lees (mits de juiste filtering etc is gekozen voor de in -en uitgangen etc).

Dus ... als er mensen zijn die ervaring hebben met Tripaths zou ik graag wat feedback willen ontvangen.

Leuk project! Ik heb zelf jaren met Tripath gespeeld en de prijs kwaliteit verhouding is extreem goed. Had zelf de voorkeur voor de ta2021 chip, maar die heeft wel een stuk lager vermogen. Als ik nu iets zou moeten bouwen zou ik de moderne variant aanraden, zoals in de tpa31xx range. Voor mij was de stap van ta2021 naar tpa3116 behoorlijk! Draai tegenwoordig met een op ucd gebaseerde fabrieksversterker, maar het kriebelt hier ook om weer wat leuks te knutselen!
Muziek

Kingpin

Quote from: Barbapappa on December 12, 2019, 07:56:09
Leuk project! Ik heb zelf jaren met Tripath gespeeld en de prijs kwaliteit verhouding is extreem goed. Had zelf de voorkeur voor de ta2021 chip, maar die heeft wel een stuk lager vermogen. Als ik nu iets zou moeten bouwen zou ik de moderne variant aanraden, zoals in de tpa31xx range. Voor mij was de stap van ta2021 naar tpa3116 behoorlijk! Draai tegenwoordig met een op ucd gebaseerde fabrieksversterker, maar het kriebelt hier ook om weer wat leuks te knutselen!
De reden dat ik voor de Tripath ben gegaan en geen klasse D (vb tpa31xx) is dat de vervormingswaarden (THD+N(%)) over het gehele bereik redelijk gelijk blijven (nagenoeg linear) in het voordeel van de Tripath.
Kijk bv ook eens naar vervormingscijfers vs uitgangsvermogen (bij 4 ohm), dan zie je dat de TPA bij 5W (20% van het uitgangsvermogen bij 4 ohm) al richting de 10% schiet in tegenstelling tot de Tripath bij 4 ohm op 0.04% ligt (wat ook nog eens de maximale uitsturing van de Tripath is).

TA2022 - gemeten bij ongeveer 70% uitsturing bij 4 ohm!




TPS3116 - gemeten bij ongeveer 20% uitsturing bij 4 ohm!




Klasse T monitort dmv processing voortdurend het inkomende signaal welke voortdurend de schakelingen bijstuurd.
De taktfrequentie ligt daarom ook niet vast (wat ook weer een nadeel is wbt emc/rfi).

Klasse D




Klasse T



Zoals ik al zei, ik wil eens niet de makkelijkste weg bewandelen door een UcD (Purify .. wel erg goed) te kopen.
Ben erg benieuwd wat het geheel brengt. De 'upgrade' mogelijkheden zijn er ook nog dus ik hoef me niet te vervelen  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#55
Ik heb bovenstaande ook even doorgevoerd naar de aparte thread mbt de Tripath mochten er hierover discussies komen.
Dat houdt het wel overzichtelijker denk ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#57
Afgelopen weekend een 'service' beurtje voor de set uitgevoerd.
Voornamelijk checks, zag er allemaal nog goed uit.

De lipo power supply los gehaald en gemeten met een externe meter/lader.
Balancing nog perfect (beide 4.20V) alsmede de inwendige weerstand van de lipo (4mΩ).





Enigste minpunt is de trafo van de Tripath.
Ik begin me er nu onderhand erg aan te storen aangezien deze in mijn beleving steeds harder begint te brommen.
Zet ik m'n verdeelblok erachter dan is de brom nagenoeg weg, alleen hoorbaar op zeer dichte afstand.



Maar toch, soms hoor ik het op 4 meter afstand.
Ik denk dat ik maar een ticket inschiet waar de trafo vandaan komt .
Eens kijken wat zij ervan vinden.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Dat wordt muziekkeuze afstemmen op het overtreffen van de transfo  :P

Kan mij best voorstellen, is tevens 1 van de voornaamste redenen waarom ik mijn streamer(htpc) heb vervangen, bij rustige passages hoorde ik soms de ventilator, weet nog dat er in mijn woonkamer ooit een klok aanwezig was die je hoorde tikken en die is ook voor die reden verdwenen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Ja heb ik ook eens met een eindversterker gehad, waarvan de fan steeds luider begon.
Sterker nog, ik kreeg onder garantie een nieuwe opgestuurd (versterker wel te verstaan), das ook wel uiterste service.

Ja vrijdagavond was de brom wel heel erg aanwezig.
Zaterdag ook wel en zondag iets minder, maar dan nog is het niet goed.
In het begin toen ik deze gebouwd had was de (mechanische) brom al aanwezig, heb nog gekeken en geexperimenteerd om het weg te krijgen maar niets hielp.
Uiteindelijk compleet uitgebouwd en los op de bench aangesloten, daar bromde deze ook al.
Nee, het begint mu nu echt te irriteren. Eens kijken of ik deze nog vergoed krijg anders maar weer bij m'n eigen merk trafo dealer blijven, daar heb ik nog nooit dit soort problemen gehad (fingers crossed want daar heb ik ook wel verhalen gehoord dat het kan voorkomen).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#60
Voordat de nieuwe trafo komt toch maar uit voorzorg een dc blokker gekocht.
Principe is hetzelfde als wat Bryston gebruikt.

This will do the trick  ;)

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: katwax on July  6, 2020, 14:04:55
Dat wordt muziekkeuze afstemmen op het overtreffen van de transfo  :P

Kan mij best voorstellen, is tevens 1 van de voornaamste redenen waarom ik mijn streamer(htpc) heb vervangen, bij rustige passages hoorde ik soms de ventilator, weet nog dat er in mijn woonkamer ooit een klok aanwezig was die je hoorde tikken en die is ook voor die reden verdwenen :)
Hmm, stem liever mijn versterker af op alle mogelijke muziekkeuzes :tongue2:. Daarom ook het liefst zoveel mogelijk passieve koeling. Zit daarom nog flink te twijfelen over een power regenerator met koelventilatoren :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Als dat dezelfde regenerator betreft die ik ook heb, wees gerust............ zelfs met slaap liedjes hoor je die niet  :D

 
Quote from: TabCam on July 13, 2020, 15:59:16
Hmm, stem liever mijn versterker af op alle mogelijke muziekkeuzes :tongue2:. Daarom ook het liefst zoveel mogelijk passieve koeling. Zit daarom nog flink te twijfelen over een power regenerator met koelventilatoren :angel:!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Quote from: holco on July 13, 2020, 16:20:47
Als dat dezelfde regenerator betreft die ik ook heb, wees gerust............ zelfs met slaap liedjes hoor je die niet  :D
Als ik slaap hoor ik 'm ook niet  :P
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Dan heb je ook geen slaap liedjes nodig  :tounge2:

Quote from: Kingpin on July 13, 2020, 16:28:14
Als ik slaap hoor ik 'm ook niet  :P
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Quote from: holco on July 13, 2020, 16:29:30
Dan heb je ook geen slaap liedjes nodig  :tounge2:
Ik val soms ook wel met gewone muziek in slaap. De set speelt al heerlijk 'ontspannend'.
Binnenkort ff de dc blokker inbouwen en daarna de trafo upgraden.

Zal ook nog wel ff wat worden met die dikke elco's te bevestigen (deze moeten geisoleerd opgehangen worden).
Volgens mij heb ik daar nog wel wat voor alleen de nylon moeren niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on July 13, 2020, 16:46:18
Ik val soms ook wel met gewone muziek in slaap. De set speelt al heerlijk 'ontspannend'.
Binnenkort ff de dc blokker inbouwen en daarna de trafo upgraden.

Zal ook nog wel ff wat worden met die dikke elco's te bevestigen (deze moeten geisoleerd opgehangen worden).
Volgens mij heb ik daar nog wel wat voor alleen de nylon moeren niet.

Als je isolatie ringen en bussen hebt dan geen nylon moeren nodig toch.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on July 13, 2020, 17:01:52
Als je isolatie ringen en bussen hebt dan geen nylon moeren nodig toch.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Je hebt gelijk, maar het zekere voor het onzekere, stel dat de bout toch de achterwand raakt.
Heb nog wel van die rubberen grommets, die passen perfect.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Afgelopen week de XBOX maar eens aangesloten op m'n systeem om Youtube/netflix via het systeem te laten lopen en moet zeggen dat klinkt helemaal niet verkeerd.
De dimensie met beeld geeft toch best een meerwaarde om het 'live' gevoel te benadrukken.

https://www.youtube.com/v/LbCZkrTRngU&VQ=HD720
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Heeft wel wat zweet en support van derden gekost om het laag op deze plek goed te krijgen.
Maar het resultaat is erg goed geworden, had er in het begin een hard hoofd in.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jellejanssen

Quote from: Kingpin on November 15, 2020, 17:01:09
Heeft wel wat zweet en support van derden gekost om het laag op deze plek goed te krijgen.
Maar het resultaat is erg goed geworden, had er in het begin een hard hoofd in.

Ik moet echt tijd maken om te komen luisteren, lijkt me geweldig!!!

Klinkt zo op t oor geweldig

frank2

Quote from: jellejanssen on November 15, 2020, 17:11:36
Ik moet echt tijd maken om te komen luisteren, lijkt me geweldig!!!

Klinkt zo op t oor geweldig
Ja dat vind ik ook. Verbaasd mij niet echt Eric kennende
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Jullie zijn welkom hoor. Maar dat wisten jullie al.
Jelle ik had je al teruggemaild tijdje terug.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#74
Even in deze rubriek een kleine update omdat m'n 'standalone projecten' zo langzamerhand de finishlijn benaderen waarbij ik geluidstechnisch meer dan tevreden ben met het behaalde resultaat.
De set zoals deze er nu bijstaat ...
Van boven naar onder:
- De Touch LiPo voeding,
- De "TVC" preamplifier,
- De Tripath amplifier.



In het meubel daaronder zitten de volgende onderdelen:
- MiniDSP DDRC-22D,
- Lineaire voeding voor de miniDSP,
- Metrum NOS Quad DAC,
- Voeding voor de Metrum.

Alles bekabeled met de Apogee Wyde Eyes en Canare luidsprekerkabels.

De speakers zijn opgesteld/uitgemeten aan de hand van het Suesskind -en het Audio Physic principe (best of both worlds zeg maar) van Joachim Gerhard.





En ja, de speakers horen zo 'breed' te staan  ;D
Dat heeft ook als nadeel dat als je even echt voor wilt gaan zitten om muziek te luisteren je ook daadwerkelijk in het midden moet gaan zitten.
Niet dat het op de hoek van de bank niet goed vertoeven is maar toch ... je mist dan wel heel wat qua beleving.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack