Stereoset Kingpin "Woonkamer"

Started by Kingpin, January 20, 2014, 14:05:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Doubleoz

Mooie set hoor! Ook die uq2 kan ik iedereen aanraden. Heel mooi apparaat voor het geld! Als op moment van aankoop niet net een Linn Majik DSM was ingeruild dan had ik die uq2 ook gehad.
Linn Majik DSM | Majik 109 | Audioquest Rocket 44 | Chord Powerchord | Synology DS214play | Raspberry Pi 2 | Apple TV3

Kingpin

Quote from: Doubleoz on March 29, 2015, 20:27:47
Mooie set hoor! Ook die uq2 kan ik iedereen aanraden. Heel mooi apparaat voor het geld! Als op moment van aankoop niet net een Linn Majik DSM was ingeruild dan had ik die uq2 ook gehad.
Thanks!
Vandaag ook nog even geluisterd, ondanks dat de speakers wat dichter bij de wand staan blijf ik me verbazen over dit kleine kastje.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

felix01

VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Kerkhoffd

En heel mooi 1e setje ook. Prachtig die Brilon.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kingpin

Quote from: felix01 on March 30, 2015, 16:49:59
mooi "2de " setje :clapping:
Thanks.

Quote from: Kerkhoffd on March 30, 2015, 21:13:12
En heel mooi 1e setje ook. Prachtig die Brilon.
Ja die Brilons zijn wel een blijvertje, zeker in combinatie met de bijbehorende Luna I.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#31
Quote from: JeroenGRT on January 20, 2014, 15:09:34
Mooi apparaat zeg! En ik zie dat je er altijd nog een aparte eindversterker aan kunt koppelen zoals de NAP 100.
Dat heb ik in de tussentijd vaker gehoord dat de NAP100 een goede aanvulling is.
Aangezien het toch begon te kriebele en zoals de meesten me wel kennen bouw ik het liever zelf... ben ik de afgelopen tijd vol (misschien te) entoesiasme gaan rekenen en uitzoeken wat een goede aanvulling op mijn Naim zou kunnen zijn.

Mijn voorkeur voor klasse A zal niet onbekend zijn en al snel vond ik een zeer mooi schema van Nelson Pass, de Aleph J.
Van hieruit gaan bepalen welke componenten erop moesten (uiteraard niet de minste  :-X) met de volgende eigenschappen:

- Single-ended, Class-A, Mosfet power amplifier
- 2x 25W / 8 ohm output
- Jfet driver stage
- Pass Labs Current Source output stage
- Low negative feedback
- Double Linear Power Supply with total capacity of 288.000 uF / 63V / 105C
- 2x 300VA Amplimo Transformers
- WBT-0708Cu Gold Plated Speaker Terminals
- FURUTECH FT-903 (G) RCA inlets, Gold plated Pure Copper
- Internal all AC connections made with MUNDORF 6.3G Blade Connectors 6.3mm Isolated Gold Plated
- All internal interconnections made with NEOTECH UP-OCC Monocrystal Copper cables
- Intertechnik Audyn CAP PLUS capacitors
- ELNA Audio SILMIC II capacitors
- All amp pcb DALE RN60 mill spec audio resistors

Dan het voedingsgedeelte welke in tegenstelling tot de originele uitgevoerd wordt in dual config met 288mF aan filtering en capaciteit verdeelt over 16 condensatoren!
Tja en toen kwam het ... het geheel moest ook nog in een behuizing, en aangezien echte 2x25W in klasse A al om een grote behuizing vraagt, moest er ook nog een dual power supply in verwerkt worden ... dat werd dus een aanzienlijk grote kast die totaal uit verhouding is met de Naim.

Ik heb werkelijk alles uitgetekend, berekend en hoe het gebouwd moet worden, kwestie van bestellen en gaan maar mijn verstand zegt me dat a) ik de eindversterker nooit in mijn meubel of erbovenop kan plaasten en b)het gehele wel heel erg prijzig is wat niet in verhouding staat tot de Naim en me dus heeft doen besluiten om 'm helaas niet te bouwen.

Dus mocht iemand zijn die er belang bij heeft neem dan even contact met me op. Ik kan 'm voor je bouwen alsook de componenten lijst bezorgen zodat je hetzelf kan doen.
Zeg erbij, het geheel is niet goedkoop, daarentegen, technisch gezien zul je geen betere vinden, dit zijn versterkers die in het allerhoogste segment spelen.


Anyway .. .wat nu, want de kriebels waren er al en ik wil graag iets bouwen maar moet wel qua prijs in verhouding zijn met de Naim.
Digitaal Klasse D  ??? Me  :o tja ... dan kan je wel relatief klein bouwen en de Hypexen doen het goed ... maar ik wil niet de doorsnee weg bewandelen en kwam op een T-amp oftwel een Tripath ic terecht. Een klasse D versterker met de 'sound' van klasse A/B.
Na wat inlezen gaat mijn voorkeur uit naar de TA2022 versie aangezien ik over het algemeen alleen maar zeer goede reviews van lees (mits de juiste filtering etc is gekozen voor de in -en uitgangen etc).

Dus ... als er mensen zijn die ervaring hebben met Tripaths zou ik graag wat feedback willen ontvangen.
Na mijn calculatie zou dat betekenen dat ik een 'leuke' 2x90W continous 4ohm versterker kan bouwen in de behuizing ter grootte van de Naim (iets hoger dat dan wel, maar de breedte is nagenoeg gelijk).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Beide klinken interessant! Wat zouden de afmetingen worden van de Nelson Pass Aleph J versterker? En kan je ze niet als monoblokken maken? Klasse D is natuurlijk altijd een stuk ruimtevriendelijker ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on October  2, 2019, 14:34:09
Beide klinken interessant! Wat zouden de afmetingen worden van de Nelson Pass Aleph J versterker?
450mm x 400mm x 210mm (b x d x h) daar gaat het wel inpassen wil je niet alles krap tegen elkaar aanbouwen.

Quote
En kan je ze niet als monoblokken maken?
Jazeker ... weet je wat dat gaat kosten aan extraas ;D
- 2x chassis
- 2x inlets
- 2x extra chassis aanpassingen
- 2x


Quote
Klasse D is natuurlijk altijd een stuk ruimtevriendelijker ;D.
Even snel bekeken, maar een 2x 90W rms 4 ohm (60W in 8 ohm) met een zeer goede 225VA voeding krijg ik wel kwijt in 230mm x 280mm x 165mm (b x d x h).
Deze is dan nagenoeg even breed als de Naim en kan er mooi onder.
Ik zou 'm ook nog als dual mono kunnen bouwen maar dan ben ik qua breedte al net zoveel kwijt als de Aleph J.
Ze hadden de Naim gewoon in de standaard breedte moeten bouwen  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Verwacht je dan geen/weinig verschil te hebben tussen regular of dual mono setup?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on October  2, 2019, 16:36:48
Verwacht je dan geen/weinig verschil te hebben tussen regular of dual mono setup?
Voor de tripath weet ik niet omdat ik die niet ken, maar voor de klasse A Aleph J wel.
Is ook best afhankelijk van de aangesloten speaker denk ik. De speakers in m'n woonkamer zijn niet de moeilijkste, maar een beetje speaker wat dipt naar 2 ohm kon het nog wel eens uitmaken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mijkie

#36
Ik heb heel lang gespeeld met een Tripath versterker, meerdere zelfs

Mooiste vond ik Trendsaudio met een 2024, de Firestone had de 2022 en die kon mij minder boeien, klonk veel minder los voor mijn gevoel ook minder muzikaal maar, is al ff terug

Verbazend wat een trendsaudio icm een setje JmLab speakertjes voor een muziek kon maken

Soms denk ik wel eens, zal ik [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Pinda13

Quote from: Kingpin on October  2, 2019, 16:10:35
450mm x 400mm x 210mm (b x d x h) daar gaat het wel inpassen wil je niet alles krap tegen elkaar aanbouwen.
Jazeker ... weet je wat dat gaat kosten aan extraas ;D
- 2x chassis
- 2x inlets
- 2x extra chassis aanpassingen
- 2x

Even snel bekeken, maar een 2x 90W rms 4 ohm (60W in 8 ohm) met een zeer goede 225VA voeding krijg ik wel kwijt in 230mm x 280mm x 165mm (b x d x h).
Deze is dan nagenoeg even breed als de Naim en kan er mooi onder.
Ik zou 'm ook nog als dual mono kunnen bouwen maar dan ben ik qua breedte al net zoveel kwijt als de Aleph J.
Ze hadden de Naim gewoon in de standaard breedte moeten bouwen  ::)

Wel lijp! ik vind de afmetingen nog wel meevallen. Het is aan de grote kant, maar heb je wel wat moois man poeh.
" no loss of fine detail "

Kingpin

Quote from: mijkie on October  2, 2019, 17:29:33
Ik heb heel lang gespeeld met een Tripath versterker, meerdere zelfs

Mooiste vond ik Trendsaudio met een 2024, de Firestone had de 2022 en die kon mij minder boeien, klonk veel minder los voor mijn gevoel ook minder muzikaal maar, is al ff terug

Verbazend wat een trendsaudio icm een setje JmLab speakertjes voor een muziek kon maken

Soms denk ik wel eens, zal ik [emoji1]
Tjee over klein gesproken ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mijkie

en zo'n Trendsaudio, speelt als een malle, je gelooft je ogen en oren niet  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

katwax

Quote from: Kingpin on October  2, 2019, 17:02:00
Voor de tripath weet ik niet omdat ik die niet ken, maar voor de klasse A Aleph J wel.
Is ook best afhankelijk van de aangesloten speaker denk ik. De speakers in m'n woonkamer zijn niet de moeilijkste, maar een beetje speaker wat dipt naar 2 ohm kon het nog wel eens uitmaken.
Ik zou voor de zekerheid gaan, qua meerprijs zal het ij de Tripath nog wel meevallen denk ik, natuurlijk het oog wil ook wat, maar dan verberg je hem gewoon ergens :)

Alvast veel knutsel plezier gewenst.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on October  2, 2019, 23:03:00
Ik zou voor de zekerheid gaan, qua meerprijs zal het ij de Tripath nog wel meevallen denk ik, natuurlijk het oog wil ook wat, maar dan verberg je hem gewoon ergens :)

Alvast veel knutsel plezier gewenst.
Ik denk, ook omdat dit m'n eerste 'stapjes' zijn in klasse D (T), een stereo versie maak met goede voeding en emi/rfi filtering in een chassis die niet misstaat onder m'n Naim.
Ik werk 'm gewoon af met goede interne bekabeling en connectoren en laat me verassen ... of niet.
Daarna kan ik altijd nog beslissen of er een update gaat komen of niet.

Zit nu net te bedenken dat de klasse T's nagenoeg niet warm worden en zou dus in m'n meubel kunnen, had ik nog even niet over nagedacht, bied wel wat meer mogelijkheden om deze uit het zicht te plaatsen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on October  3, 2019, 00:39:53
Ik denk, ook omdat dit m'n eerste 'stapjes' zijn in klasse D (T), een stereo versie maak met goede voeding en emi/rfi filtering in een chassis die niet misstaat onder m'n Naim.
Ik werk 'm gewoon af met goede interne bekabeling en connectoren en laat me verassen ... of niet.
Daarna kan ik altijd nog beslissen of er een update gaat komen of niet.

Zit nu net te bedenken dat de klasse T's nagenoeg niet warm worden en zou dus in m'n meubel kunnen, had ik nog even niet over nagedacht, bied wel wat meer mogelijkheden om deze uit het zicht te plaatsen.
Is natuurlijk ook een goed plan, ik ben altijd gelukkig geweest met klasse D als eindversterker. Klasse D wordt toch ook niet heel warm.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Leeuwarden

Ik heb buizen eindtrappen gehad, Pass klasse A en speel nu met een Holton klasse AB eindtrap. Er staat in een kastje ook nog een NC502MP.
Ik schat in, dat als je gecharmeerd bent van klasse A en/of AB, dat een klasse D of T heel snel gedegradeerd gaat worden tot een sub-amp oid.

katwax

Quote from: Leeuwarden on October  3, 2019, 10:27:33
Ik heb buizen eindtrappen gehad, Pass klasse A en speel nu met een Holton klasse AB eindtrap. Er staat in een kastje ook nog een NC502MP.
Ik schat in, dat als je gecharmeerd bent van klasse A en/of AB, dat een klasse D of T heel snel gedegradeerd gaat worden tot een sub-amp oid.
Mijn mening:
-Eindversterker moet zo neutraal mogelijk zijn, moet enkel zorgen dat je speakers onder controle zijn (geen dip, snel, genoeg power, ...) en voor de rest niets toevoegen aan het geluidsbeeld.
Goede klasse D is daar perfect voor (tevens gebruikt bij enkele vrij highend eindversterkers)
-Het "kleuren" doe je met de juiste voorversterker, wil je bv buizen gebruiken is dat perfect mogelijk. Stel dat je om de 1 of andere reden je eindversterker vervangt wil je toch niet dat plots heel je geluidsbeeld anders wordt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

#45
Quote from: Leeuwarden on October  3, 2019, 10:27:33
Ik heb buizen eindtrappen gehad, Pass klasse A en speel nu met een Holton klasse AB eindtrap. Er staat in een kastje ook nog een NC502MP.
Ik schat in, dat als je gecharmeerd bent van klasse A en/of AB, dat een klasse D of T heel snel gedegradeerd gaat worden tot een sub-amp oid.
Vind het moeilijk, alhoewel de tripaths wel heel goed gereviewd worden wbt geluidskwaliteit in tegenstelling tot de meeste classe D versterkers (muv hypex).
Het is ook een versterker voor de woonkamer niet de main set. Gaat erom of deze de NAC100 evenaard zoniet beter is dan de interne amp van de UQ2.
Nog even een berekeningetje gemaakt als ik deze in dual mono uitvoering ga maken.
Die gaat dan niet in de behuizing passen voor onder de UQ2 maar ik zou deze wel weg kunnen zetten in het meubel eronder.
De breedte wordt dan de standaard maat van 435mm wat dan ook wel weer gangbaarder is mocht ik de amp willen verkopen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Zo de keuzes zijn gemaakt. Ik ga 'm bouwen in een chassis die onder de Naim komt.
Helaas heeft de Naim een heel aparte maat waardoor de eindversterker ongeveer 1cm aan beide zijden zal uitsteken, niet echt hinderlijk lijkt me.
En om nu 1 chassis in dezelfde maat te laten maken is ook al zo kostbaar ;)

Het wordt de stereo versie aangezien ik niet zou weten waarom ik 2x150W in m'n woonkamer nodig zou hebben.
Dat heeft me doen besluiten om de stereo versie te gaan bouwen in plaats van een dual mono versie.
Het voedingsgedeelte wordt custom made met 3 uitgangen waarbij 1 symetrisch (uiteraard overbemeten) want de specs hadden een voeding gespecificeerd die ik te krap vond.
Aan de ingang komt m'n emi/rfi filter die ik doorgaans ook gebruik alleen ruimer bemeten.
Speakerklemmen worden de WBT0708's en RCA ingangen worden afgemonteerd met Furutech FT-903's.
Intern wordt alles bekabeld met monocrystal bedrading.

Vanavond even de layout tekenen voor de cnc machine en gaan ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob46

Wat gaaf dat je dit allemaal zelf kunt bouwen. Ik ben benieuwd naar het resultaat en de plaatjes....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Kingpin

Kan nog even duren, bepaalde onderdelen staan nog in backorder.
De custom made trafo wordt pas begin december geleverd.
Ondertussen wel de CNC files geupload en chassis goed ontvangen.
In de tussentijd alleen even het front voorzien van een gat voor de aan/standby knop, die moet ik zelf even door iemand laten vrezen (vond ik ff te duur om het te laten doen).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob46

Ga je de stappen ook middels foto's vastleggen?
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]