Stereoset Kingpin "Woonkamer"

Started by Kingpin, January 20, 2014, 14:05:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

De meesten kennen m'n stereoset denk ik wel.
Aangezien ik op zolder een HT had maar daar zeer weinig mee deed en ons kind nu in de gaten heeft waar al die knopjes en displays voor dienen vond ik het tijd om mijn "main" set naar een veiliger gebied te verplaatsen en daarvoor in de plaats een andere "gebruiksvriendelijke" en minder aaibaar exemplaar voor in de plaats te zetten ;D

Na wat testen en luisteren is het uiteindelijk een Naim UnitiQute 2 geworden, vanwege de gebruiksvriendelijkheid (all-in-one), klein, geen knopjes waar onze kleine op kan drukken (Naim logo is uit te zetten) en je kan in de instellingen een max volume instellen zodat de kleine never nooit m'n speakers kapot kan spelen :)
Daarnaast vond ik in de tests die ik heb gedaan de Naim "vriendelijker" van klank, vloeiend, zeer ritmisch, neigt een beetje naar analoog en op laag volume een mooie klank, zelfs met radio (waar deze over het algemeen voor gebruikt gaat worden).

Setup:

- Naim UnitiQute 2
- HDI Dune BD Prime 3.0 (voor films beneden)
- Audio Physic Spark
- Velodyne SPL-R 1500
- Apogee Wyde Eye
- Canare 4S8







Wat nog te doen :
Het audio/video meubel wordt naar links geschoven zodat de subwoofer straks tussen het meubel en de AP Spark kan staan.
De Sparks staan bewust vrij dicht tegen de muur (ik weet het ::)) om het "gangpad" zo vrij mogelijk te houden.
Ik wil niet steeds hoeven op te letten of er tegenaan wordt gelopen etc, en met deze opstelling valt het reuze mee.

Het totale klankbeeld moet ik zeggen valt me nog reuze mee, de Naim doet het erg goed, boven verwachting moet ik zeggen, zelfs nu zonder subwoofer.
Zelfs met de speakers vlak tegen de wand heb ik nog een mooi stereobeeld en diepte, daar kan ik en mijn vrouw zeker mee leven.

Hier een kleine impressie, geschoten met een fotocamera.
Betere kwaliteit zal ik later als de sub ook is geinstalleerd wel plaatsen, enjoy:


Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mradem

Ziet er mooi uit! Ik heb een soortgelijke wisseltruc gedaan van HT naar 2.1 😄.

twani

Ziet er zeker mooi uit. In vergelijking met de vorige youtube opname met de Cayin hoor je wel goed dat "Tubesound" irreplaceable is.


JeroenGRT

Mooi apparaat zeg! En ik zie dat je er altijd nog een aparte eindversterker aan kunt koppelen zoals de NAP 100. Heeft deze nu ook nog een loudness functie?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

John Wx

In deze kamer is er altijd "rust"

Mooi al zet je een portable aan  :)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Kingpin

Quote from: twani on January 20, 2014, 14:34:43
Ziet er zeker mooi uit. In vergelijking met de vorige youtube opname met de Cayin hoor je wel goed dat "Tubesound" irreplaceable is.
Absoluut, dit kan niet tippen aan de andere set.
Aan de andere kant, gezien de prijs speelt dit echt goed.

Quote from: JeroenGRT on January 20, 2014, 15:09:34
Mooi apparaat zeg! En ik zie dat je er altijd nog een aparte eindversterker aan kunt koppelen zoals de NAP 100. Heeft deze nu ook nog een loudness functie?
Ja er zit Loudness op, maar die gebruik ik niet.
De UQ2 heeft idd een losse voor -en eindversterker gedeelte alsmede een losse ingebouwde streamer en DAC.
Best veel mogelijkheden dus voor zo'n klein apparaat.
Je kan dus idd een losse eindversterker erop aansluiten of een andere streamer zodat je de interne (32/192) DAC kunt gebruiken etc.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Marino

Echt een mooi compromis qua apparaat, het ziet er ook nog eens zeer mooi uit!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Zo'n relatief eenvoudige, overzichtelijke keten met fraaie componenten, dat kan ik wel waarderen. Erg fraai!

En dat als tweede setje ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

En nu afkicken of afzonderen? :)

Voor de meeste mensen is dit zelfs al een topset, dus wat is inboeten hé .
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on January 21, 2014, 11:47:22
En nu afkicken of afzonderen? :)

Voor de meeste mensen is dit zelfs al een topset, dus wat is inboeten hé .
Luister nu al een tijdje naar dit setje maar het is zeker geen straf en eerlijk gezegd zou ik er goed mee kunnen leven.
Erg strak allemaal, ook het laag, eigenlijk heb ik niet eens een sub nodig, de "sound" is een apart verhaal niet echt te omschrijven, typisch de Naim sound zal het wel zijn denk ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Quote from: Kingpin on January 22, 2014, 22:47:53
Luister nu al een tijdje naar dit setje maar het is zeker geen straf en eerlijk gezegd zou ik er goed mee kunnen leven.
Erg strak allemaal, ook het laag, eigenlijk heb ik niet eens een sub nodig, de "sound" is een apart verhaal niet echt te omschrijven, typisch de Naim sound zal het wel zijn denk ik.

Dus er komt binnenkort een cayin op de markt? ;D

Gr
Henk

Kingpin

Quote from: Onder013 on January 22, 2014, 23:45:18
Dus er komt binnenkort een cayin op de markt? ;D

Gr
Henk
Henk toch ......

Nee absoluut niet, haha!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Zo, toch de moed maar eens verzameld en de subwoofer van zolder gehaald.
Tja je denkt dat de Sparks laag gaan, wat ze ook wel doen, maar nu hoor je toch weer wat een goede subwoofer kan doen in je set.





waking up the neighbours :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Wat extra cm² conusoppervlak zijn nooit een straf  :worship:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Deleted Member 2

#15
Ziet er fraai uit Erik. De luidsprekers lijken een flink eind uit elkaar te staan en fors ingedraaid. Je zal het ongetwijfeld op alle mogelijke manieren getest hebben hoe de AP's het beste klinken.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar.......hoe presteert de UnitiQute ten opzichte van de Touch met metrum quad?

Zijn er ook al foto's van set 1?

Gr
Henk

Kingpin

Quote from: jvanhambelgium on April 14, 2014, 14:18:58
Wat extra cm² conusoppervlak zijn nooit een straf  :worship:
Zo lijken de zuilen wel erg klein  ;)

Quote from: Onder013 on April 14, 2014, 14:23:59
Ziet er fraai uit Erik. De luidsprekers lijken een flink eind uit elkaar te staan en fors ingedraaid. Je zal het ongetwijfeld op alle mogelijke manieren getest hebben hoe de AP's het beste klinken.

Zijn er ook al foto's van set 1?
Gr
Henk
De speakers moeten eigenlijk veel meer naar voren, maar dat kan gezien de omstandigheden niet meer (komende 20 jaar ben ik bang voor :D).
Ik kan ze een meter dichter bij elkaar zetten, maar gezien de luisterafstand wordt de 'soundstage' dan vrij klein. AP hoort nu eenmaal vrij ver uit elkaar te staan, iets wat men helaas vrij weinig ziet.
Verhouding hier ligt nu nog binnen 1:1.2 dus heb nog speling, maar zo is er prima mee te leven.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Quote from: Kingpin on April 14, 2014, 14:51:17
Verhouding hier ligt nu nog binnen 1:1.2 dus heb nog speling, maar zo is er prima mee te leven.

Daar gaat het om: Er plezier van hebben

Quote from: Onder013 on April 14, 2014, 14:23:59
Ik durf het bijna niet te vragen, maar.......hoe presteert de UnitiQute ten opzichte van de Touch met metrum quad?

Zijn er ook al foto's van set 1?

Gr
Henk

Kingpin

#18
Quote from: Onder013 on April 14, 2014, 14:23:59
Ik durf het bijna niet te vragen, maar.......hoe presteert de UnitiQute ten opzichte van de Touch met metrum quad?

Zijn er ook al foto's van set 1?

Gr
Henk
Hoi Henk,

Tja de UQ is geen partij voor de Touch met Metrum DAC en lipo voeding, alleen al de gebruiksvriendelijkheid in combinatie met iPeng en het feit dat de Touch op dezelfde plaats wel goede wifi ontvangst heeft en de UQ niet.
Tot 24/96 gaat het goed maar radio uitzendingen is verre van storingsvrij.

Ik heb de UQ nu redelijk stabiel, geluid is voor een alles-in-één meer dan goed, gelet op de prijs, die zich zeker kan meten met duurdere losse componenten.
Best wel verbazingwekkend wat ze allemaal in dit kleine kastje hebben weten te proppen met hoogwaardige materialen ... alleen het wifi gedeelte ben ik niet te spreken over.

Ik zou de Touch met metrum analoog nog eens aan de UQ kunnen hangen om te kijken wat het doet?
Het zijn natuurlijk 2 best verschillende dacs, en het feit dat m'n Touch achter een buis zat.

Op dit moment ben ik bezig met de zolder leeghalen, alle apparatuur staat er al.
De slaapkamer is nu voorzien van een dikke 42" plasma en ik ben bezig met het aanleggen van de stroomtoevoer van zolder naar een andere kamer (door de tussenlaag).
Zodra dat gepiept is kan ik beginnen met het leeghalen van m'n werkkamer die meeverhuist naar zolder.
Dus de ene kant wordt m'n werkgedeelte en als ik omdraai m'n luisterruimte ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Quote from: Kingpin on April 14, 2014, 15:25:16
Hoi Henk,

Tja de UQ is geen partij voor de Touch met Metrum DAC en lipo voeding, alleen al de gebruiksvriendelijkheid in combinatie met iPeng en het feit dat de Touch op dezelfde plaats wel goede wifi ontvangst heeft en de UQ niet.
Ik zou de Touch met metrum analoog nog eens aan de UQ kunnen hangen om te kijken wat het doet?


Altijd goed om jouw bevindingen te weten.

Goed bezig Erik.

Gr
Henk

Kingpin

Quote from: Kingpin on April 14, 2014, 15:25:16
... Op dit moment ben ik bezig met de zolder leeghalen, alle apparatuur staat er al.
De slaapkamer is nu voorzien van een dikke 42" plasma en ik ben bezig met het aanleggen van de stroomtoevoer van zolder naar een andere kamer (door de tussenlaag).
Zodra dat gepiept is kan ik beginnen met het leeghalen van m'n werkkamer die meeverhuist naar zolder.
Dus de ene kant wordt m'n werkgedeelte en als ik omdraai m'n luisterruimte ...
Heeft even geduurd, maar m'n werkkamer is nu verhuist naar zolder en ingericht en werkend.
Moest nog stroom aanleggen en cat kabel trekken.
Zodra de kinderkamer ingericht is kan ik de zolder verder opruimen en beginnen met het opbouwen van de stereoset.
Begint nu wel weer te kriebelen, ik hoop dat het geluid een beetje meevalt want de ruimte wordt best klein nu eenmaal mijn grote bureau er staat (die heb ik nodig voor m'n werk).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: Kingpin on April 14, 2014, 15:25:16
Ik zou de Touch met metrum analoog nog eens aan de UQ kunnen hangen om te kijken wat het doet?
Het zijn natuurlijk 2 best verschillende dacs, en het feit dat m'n Touch achter een buis zat.
Zo gezegd zo gedaan.
Er zijn nagenoeg tot geen verschillen waarneembaar, wonderbaarlijk eigenlijk.
Ik heb nog nagevraagd of de analoge ingangen van de UQ2 door een DSP gaan, maar volgens hun was dat niet zo.
Dus of iemand heeft het bij het verkeerde eind of de UQ2 is niet in staat om dergelijke verschillen weer te geven.

M'n combi is vorige week nog getest bij Frank, tijdens een gezellige middag met Onder013 en YamahaRXV.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.msg2664268#msg2664268
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Heb er lang over moeten nadenken, en eigenlijk vandaag nog over getwijfeld, maar de Velodyne heeft een nieuwe baas!
Omdat de set nagenoeg als achtergrondmuziek dienst doet heb ik 'm vandaag aan een medeforumlid verkocht.
Wat als verkoop diende werd een zeer geslaagde M&G avond.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joppietersen

En dat genoegen was geheel wederzijds :-)

Erg gezellig avond waarbij er af en toe ook nog naar muziek geluisterd werd... :-)

Wat me opviel aan het geluid was de "luchtigheid"

hat laat zich wat lastig beschrijven maar het was heel heel aangenaam, luchtig om naar te luisteren.

Waarschijnlijk een combinatie van én de AP's, de plaatsing en de NAIM en daarnaast stond de sub  heel fraai z'n werk te doen.

leuke gezellige avond en een hele fraaie sub die nu bij mij staat te spelen waarbij ik aan het kijken ben bij welke filterfreq en fase etc ie het beste tot z'n recht komt.

Daarnaast benieuwd wat zo'n Naim Unitiqute bij mij op m'n set zou doen.....:-)

Erik, bedankt voor de gastvrijheid,

Xander32

... wat rest is een heerlijk overzichtelijke en huiskamervriendelijke set.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT