Windows 8.1 + TMT6.5 + AMD A8-5500

Started by rho, January 20, 2014, 13:02:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik heb al een tijdje een HTPC draaien om (o.a.) mijn Bluray schijfjes mee af te spelen.
In het begin had ik de video via HDMI aan de TV hangen en de audio via de analoge uitgang aan een stereo versterker. Dat liep heel goed.

Ik heb een receiver gekocht en nu loopt de audio ook via de HDMI, samen met het beeld, naar de receiver en zo naar de TV en luidsprekers.

Het probleem is dat op deze manier de lipsync niet goed loopt. En ik denk dat het aan TMT6 ligt of aan de AMD A8.
Er zijn hier nog mensen die een Windows 8 machine hebben en TMT6.5.1.150 draaien en daar lees ik toch geen problemen rond. Maar ik denk dat die een Intel processor gebruiken.

De problemen zijn de volgende:
De lipsync loopt niet juist en valt ook niet te corrigeren. Hij varieert namelijk van moment tot moment en van disc tot disc. Niet alle films of series hebben het probleem en het probleem is ook niet altijd even duidelijk bij elke film waar het dan wel mis gaat. Tijdens de film varieert het soms ook tussen 0,5 sec te vroeg tot 0,5 sec te laat. Zo'n beetje random.
Het vreemde is dat dit enkel tijdens de main film is en tot nu toe nog nooit tijdens de extra's (ander beeldformaat?).

Bij 1 film (Lord of War) veranderd de overscan zelfs ... in heel windows. Dus windows wordt niet meer over de volledige grootte van het scherm weergegeven. En de film dus ook niet. Er zit een zwarte rand rond de weergave.
Als ik dan TMT6 afsluit komt het automatisch weer goed.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Ik merk het (tot nu toe) enkel bij de weergave van fysieke bluray schijfjes.

Spollie

Met de lip sync problemen kan ik je helaas niet helpen. Echter, het overscan probleem komt omdat je een AMD GPU hebt. De mensen die de drivers maken bij AMD hebben in al hun wijsheid besloten dat als je HDMI gebruikt er standaard een overscan van 10% aan staat. Dit is leuk als je op je TV een of andere zoom modus aan hebt staan, maar als HT liefhebber heb je je TV natuurlijk op 'scan' staan en krijg je hierdoor zwarte randen. Overscan is een instelling die je per refresh rate moet instellen, dus waarschijnlijk switcht TMT bij die specifieke film naar een andere refresh rate (bijv. 23 Hz) waarvoor overscan nog aan staat. Oplossing hiervoor is om in CCC even alle refresh rates af te lopen en dan de overscan slider helemaal naar rechts schuiven. Is even een paar minuten werk maar dan ben je er van af.

rho

Het heeft even geduurd maar die overscan heb ik ondertussen in orde.
Het is dus zoals je zegt. Voor elke instelling apart de overscan op 0 zetten.

Het verwarrende is dat die Lord of War dus 1080i 50Hz video bevat en ik daarvoor dus de overscan ook op 0 had gezet, zonder resultaat.
Bleek dat het scherm bij weergave 1080p/50Hz aangeeft. En als ik daarvoor de overscan op 0 zet is het in orde.
Dat wil dus wel zeggen dat ie ergens automatische de-interlacing toepast.
Enig idee waar dat kan zijn?
Of laat ik dat best op staan?

Ik zag ook dat de kleuren op "videospeler instellingen gebruiken" stond.
Ik heb 'm nu op "AMD instellingen gebruiken" en dan "standaard" staan.
"cinema" was me veel te fel. Te rood ook... eerder oranje.

En die lipsync die moet ik ook nog opgelost krijgen.

Er zijn zo geweldig veel instellingen mogelijk in die Catalyst Control Center. 't Is een heel gepuzzel.


Spollie

Deinterlacing zou ik gewoon aan laten staan, tenzij je van lelijke horizontale strepen door het beeld houdt ;D Dit kun je in CCC instellen (staat standaard aan geloof ik), maar waarschijnlijk zit er in TMT ook een instelling hiervoor ingebouwd. Overigens verwacht ik dat een HTPC altijd wel 1080p als output heeft en nooit 1080i, of je deinterlacing nu aan hebt staan of niet. Deinterlacing vindt plaats in je video player, de output van Windows is gewoon progressive.

Video instellingen in CCC zou ik zoveel mogelijk uitzetten (flesh tone correction, brighter whites, etc.).

rho

Het staat ook allemaal uit.

Maar zou ik dan voor de AMD instellingen kiezen of voor de videospeler instellingen?
Ik neem aan dat als ik voor AMD instellingen kies, ik steeds dezelfde beeldweergave krijg. En als ik voor videospeler instellingen kies het afhangt wat de instellingen van b.v. xbmc of TMT of VLC ... zijn, of wat er op dat moment voor de videoweergave instaat, hoe de beeldkwaliteit is.
Klopt dat zo'n beetje?