Zelfbouwmeubel vraag i.v.m. doorzakken

Started by ProXius, June 19, 2014, 11:26:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Wist even niet zo snel waar ik het beter kon plaatsen, dus maar even hier.
Voor vrienden bouw ik een erg groot meubel.

Het is een hele simpele open 'rechthoek' van 244cm breed, 20cm hoog (nouja, de tussenruimte) en 61cm diep. Deze komt met een teruggevallen plint van 44mm hoogte op de grond te staan, hij lijkt dan iets te zweven.

Er komt niks zwaars op te staan, de TV komt namelijk aan de muur. Ook geen center speaker, niks.

Maar, doorzakken blijft een heel vervelend punt. I.v.m. een super strakke en nette afwerking wil ik werken met MDF. Maar als ik 2 platen van 22mm dik MDF (244x61cm) verlijm.... zal dit hoogstwaarschijnlijk doorzakken als het niet ondersteunt wordt, of niet?
Zijn er tips of tricks die ik kan toepassen om dit te vermeiden?
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Jumping Jack

Komt er een rug in het meubel? Eventueel in beide planken een sleuf uitfrezen en daar een metalen buis in plaatsen die dan tussen de sandwich-constructie verborgen zit? Ik zeg maar wat hoor...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ProXius

Nope, geen rug, echt geheel open... Al ga ik wel vragen of een rug niet wellicht mooier is, zodat je eventuele kabels enzo ook niet ziet.
Sleuf uitfrezen, of misschien wel 2 of drie, is helemaal geen gek idee volgens mij. In theorie klinkt het in ieder geval alsof het zou kunnen werken  :P
Dan die sleuf met metalen buis ook helemaal vol laten lopen met lijm o.i.d. en het geheel wordt toch een stuk stijver zou je zeggen.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

W.Otter

idd gewoon een achterkant er in maken, deze voorzien van de nodige gaten voor bekabeling en eigenlijk alles aansluiten achter de achterwand. dus bijvoorbeeld je stekkerdoos daar plaatsen. zo heb jee als je de kast in kijkt gewoon een netjes afgewerkt meubel en geen kabelmeuk.

ook voor de constructie zelf is dit beter. je gaat wel een aardige lengte afleggen met MDF. hoe dikker je gaat werken hoe zwaarder dus gaat alleen maar meer hangen ben ik bang

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

KayaRahnee

#4
Voor MDF: Kader maken en plaat MDF boven en onder. (heb je wel een holle ruimte).
Maar om doorzakken te vermijden beter berken fineer of dergelijke gebruiken.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=123230.msg2227258#msg2227258
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

raindog

244 x 61 zijn echt wel hele forse maten, dat gaat met MDF echt niet lukken. Zelfs met een stevige achterwand zal het aan de voorzijde gaan hangen.

Wanneer je perse een dergelijke lengte wilt overbruggen zul je er stalen balken in moeten verwerken. Dat is op zich makkelijk te doen er je kunt deze dan met veel dunner mdf afwerken.

Overigens moet je ook even bedenken hoe je het geheel neer wilt zetten. Je hebt erover dat je het 'op' een plint wilt zetten. Houd er rekening meer dat de vloer dan echt 100% vlak moet zijn, en dat is het zelden. Beter is het om ook de onderzijde van de kast stijf te maken en dan de kast via vier (stelbare) pootjes op de vloer te zetten. Je kunt dat dan altijd nog afwerken met een plint.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

ProXius

#6
Goede tips weer!
Een kader of eigenlijk gewoon een holle plaat in 244x61cm is ook nog niet eens zo'n gek idee. Beetje Ikea constructie. Kan je misschien wel niet veel opzetten, maar is toch niet de bedoeling!
Toch wel de meest realistische en praktische oplossing. Heb alleen geen idee of de multimate ook latjes kan zagen van 244cm lang en 5cm hoog.

De achterwand lost waarschijnlijk niet genoeg op inderdaad. De stalen constructie in een sleuf is zeker een goede optie, maar aangezien het geheel toch niet veel hoeft te dragen misschien wel enorm over the top.

Wat betreft het neerzetten, dit worden waarschijnlijk verstelbare pootjes ja, i.c.m. een plint voor de sier. :)

Een beetje zoals dit wordt het dan, even zonder de plint:
Top en bodem plank zijn dus een frame van 12mm dik MDF 'latjes' en een 6mm dikke plaat voor boven- en onderkant. Met voldoende lijm moet dit toch behoorlijk stevig worden of niet?
Tussen de top en bodem plank zitten 3x 22mm MDF op elkaar, voor het gemak.

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

raindog

Die 'latjes' gaan vooral zorgen voor stijfheid in de richting dat ze geplaatst worden. Of deze constructie ook in de breedte genoeg rigide zal zijn om niet door te zakken bij een lengte van 244 cm betwijfel ik ten zeerste. Wellicht dat er een wiskundige in de zaal is die dit kan uitrekenen. Zelf zou ik de gok niet nemen en liever een aantal  stalen kokers van 40x40 mm in de lengterichting verwerken. Maar goed, er zijn meer wegen die naar Rome leiden  ;D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

ProXius

Waarschijnlijk heb je gelijk...  :angel: :blush:
Ik denk dat het inderdaad wel een frame zal blijven, maar de latjes wellicht vervangen door staal...En dat uiteraard in de 'lengte' dus over de 244cm. Dat is makkelijker en nog steviger.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

W.Otter

wat een werk dat ontwerp.. waarom niet gewoon een ander soort hout?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

raindog

Stevig is het met staal in ieder geval. Een paar jaar geleden heb ik zelf voor de woonkamer een open kast gemaakt met een breedte van 160 cm en een diepte van 50 cm. Hiervoor heb ik stalen kokers gebruikt van 30x30 mm, afgewerkt met met een eiken plaat er boven op. Ik kan er met mijn 75 kilo in het midden op gaan staan en het geeft geen krimp  :worship:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

ProXius

Voornamelijk prijs. MDF is goedkoop en makkelijk te bewerken. (En makkelijk op maat te kopen)
Bovendien wordt het toch geheel zwart, dus 'mooi hout'  is voor het uiterlijk ook niet nodig.

Ook denk ik dat vrijwel elk strak af te werken hout veel moeite krijgt met 244cm zonder steunen.

Maar, een geraamte van 12mm dik MDF, een top/bodem laag van 6mm MDF, met daarin een paar aluminium vierkant (of 'u') profielen van 50x50mm en 235cm lang... Dat is toch niet zo moeilijk of ingewikkeld? Nadeel is alleen dat 50x50mm profiel waarschijnlijk niet zomaar in staal/alu te koop is bij de bouwmarkt... Online kost het niet veel, maar is de levering weer super duur.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

KayaRahnee

Wat een gedoe allemaal denk ik dan, staal, alu, enz ...... simpelweg houten balkjes van pakweg 5x5, kader maken, MDF erop en klaar.
Je kan ook direct voor gekleurd MDF gaan maar dan heb je wel een probleem bij het bevestigen met schroeven.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jumping Jack

Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan? Een mens boekt pas vooruitgang als hij uitgedaagd wordt...  :tounge2:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ProXius

Quote from: KayaRahnee on June 19, 2014, 15:33:31
Wat een gedoe allemaal denk ik dan, staal, alu, enz ...... simpelweg houten balkjes van pakweg 5x5, kader maken, MDF erop en klaar.
Je kan ook direct voor gekleurd MDF gaan maar dan heb je wel een probleem bij het bevestigen met schroeven.

Dat is zeker een optie! I.v.m. makkelijker afwerken dacht ik dus om het te maken van 12mm dik MDF. (En dan 5cm 'hoog') Maar je hebt gelijk, balken van 5x5 is natuurlijk een stuk makkelijker. De vraag is dan alleen, daarom keken we naar staal/alu, buigt dat niet door op 244cm lente, denk je?
Ik kies er inderdaad voor om de lagen te maken van gekleurd MDF. Punt is alleen dat 'zwart MDF' er nog steeds niet erg mooi uit ziet, is mijn ervaring. Het is mat, zeker niet echt zwart en vaak zelfs nog wat vlekkerig. Tenminste, dat is mijn ervaring hoor!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

RubenV.

Ik heb voor mijn eigen meubel een frame van RVS gemaakt (kokers van 3cm bij 3cm) en er bovenop  en op het tussenstuk liggen twee platen multiplex die netjes zijn afgewerkt. Steviger dan MDF en met iets van 80 euro ook niet al te duur. De afmetingen zijn iets van 2,05m. breed en 0,6m. diep. Dit meubel is erg makkelijk te verhuizen omdat de platen er af kunnen en het RVS frame is gezien de afmeting vrij licht maar wel rete sterk. Foto's vind je in deze post: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=123586.msg2580527#msg2580527

Ik ben er nog steeds erg blij mee, de grote overhang is iets dat je niet vaak terug ziet bij standaard meubels. Daarnaast is dit meubel ook diep genoeg voor de eindversterkers en subwoofers.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

ProXius

Heel gaaf man dat RVS! Helaas ben ik niet zo handig.  :nopompom: Ook je hout lijkt zo mooi zwart uit de winkel te komen... Tips wat betreft afwerking? Gewoon een rollertje of spuiten?
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

mijkie

Als je ipv. de spantjes nu eens een 2&3 gebruikten de lengte aan voor en achterkant, die verlijmt, moet t goed komen !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

RubenV.

Quote from: ProXius on June 19, 2014, 17:03:24
Heel gaaf man dat RVS! Helaas ben ik niet zo handig.  :nopompom: Ook je hout lijkt zo mooi zwart uit de winkel te komen... Tips wat betreft afwerking? Gewoon een rollertje of spuiten?

Het hout heb ik zo gekocht bij de meubelmaker. Bij de Gamma en andere kluswinkels kon ik geen hout krijgen in met deze afmetingen. Even de meubelmaker gebeld om de maten door te geven en hij raadde mij dit aan. Ik wou in eerste instantie voor hetzelfde tropisch hardhout gaan als waar ik mijn speakers van heb gemaakt maar daar zat door de afmeting een hele lange levertijd op. Daarnaast zou ik het dan ook nog moeten laten spuiten/lakken. De platen die er nu op liggen zijn afgewerkt met een soort van laag die je ook terug ziet bij veel keukentafels. Hierdoor is het makkelijk schoon te maken en nog belangrijker, behoorlijk krasvast.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

KayaRahnee

Quote from: ProXius on June 19, 2014, 15:45:55
Dat is zeker een optie! I.v.m. makkelijker afwerken dacht ik dus om het te maken van 12mm dik MDF. (En dan 5cm 'hoog') Maar je hebt gelijk, balken van 5x5 is natuurlijk een stuk makkelijker. De vraag is dan alleen, daarom keken we naar staal/alu, buigt dat niet door op 244cm lente, denk je?
Ik kies er inderdaad voor om de lagen te maken van gekleurd MDF. Punt is alleen dat 'zwart MDF' er nog steeds niet erg mooi uit ziet, is mijn ervaring. Het is mat, zeker niet echt zwart en vaak zelfs nog wat vlekkerig. Tenminste, dat is mijn ervaring hoor!

Ik ga ongeveer hetzelfde maken maar dan een tafel (200cm lang, 60cm breed en 74cm hoog) .........3 stevige frames maken met "kepertjes" van 5x5, 2 zijkanten, 1 bovenkant  (tafelblad).
Deze drie bevestig ik op hun buurt aan elkaar.
Dan MDF monteren op frame, kleine gaatje boren door MDF, vastzetten d.m.v  torx schroeven. Deze boren zichzelf "in" het MDF zodat ik de holte die daardoor ontstaat netjes kan opvullen, ik doe dat met Red Devil Onetime.
Grondverf met rolletje aanbrengen, 2 lagen dekverf erop, klaar.
MDF bestaat in verschillende kwaliteit, ik heb bij een bevriend binnenhuisinrichter steeds mooi gekleurd MDF gezien, is inderdaad wel mat maar daar dient vernis dan weer voor.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

WilcoL

Apart dit... Ik wilde bijna iets soortgelijks van 38mm MDF maken 220cm lang en opengefreesd, dus een soort MDF geraamte), maar na veel lezen ga ik toch maar voor stalen kokers... Beter gezegd: 2 Norstone Esse meubels aan elkaar vast...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

ProXius

Quote from: RubenV. on June 19, 2014, 20:23:22
Het hout heb ik zo gekocht bij de meubelmaker. Bij de Gamma en andere kluswinkels kon ik geen hout krijgen in met deze afmetingen. Even de meubelmaker gebeld om de maten door te geven en hij raadde mij dit aan. Ik wou in eerste instantie voor hetzelfde tropisch hardhout gaan als waar ik mijn speakers van heb gemaakt maar daar zat door de afmeting een hele lange levertijd op. Daarnaast zou ik het dan ook nog moeten laten spuiten/lakken. De platen die er nu op liggen zijn afgewerkt met een soort van laag die je ook terug ziet bij veel keukentafels. Hierdoor is het makkelijk schoon te maken en nog belangrijker, behoorlijk krasvast.

Wauw, wat geniaal... Wellicht een adres of contactinfo? Ben erg benieuwd of dat hier in de buurt ook te krijgen is voor een normale prijs.
Alle MDF wat ik hier tegenkom met 'laag'  is wit...  :nopompom: (Of gigantisch duur)

Quote from: KayaRahnee on June 19, 2014, 22:25:19
Ik ga ongeveer hetzelfde maken maar dan een tafel (200cm lang, 60cm breed en 74cm hoog) .........3 stevige frames maken met "kepertjes" van 5x5, 2 zijkanten, 1 bovenkant  (tafelblad).
Deze drie bevestig ik op hun buurt aan elkaar.
Dan MDF monteren op frame, kleine gaatje boren door MDF, vastzetten d.m.v  torx schroeven. Deze boren zichzelf "in" het MDF zodat ik de holte die daardoor ontstaat netjes kan opvullen, ik doe dat met Red Devil Onetime.
Grondverf met rolletje aanbrengen, 2 lagen dekverf erop, klaar.
MDF bestaat in verschillende kwaliteit, ik heb bij een bevriend binnenhuisinrichter steeds mooi gekleurd MDF gezien, is inderdaad wel mat maar daar dient vernis dan weer voor.

Klinkt goed! Het is inderdaad even daar ter plekke bekijken hoe het gekleurd MDF er uit ziet. Ik heb ook al zitten kijken naar aluminium platen, 2mm dik o.i.d., gekleurd in zwart. (Voor op het MDF als afwerking) Maar dat is ook niet super goedkoop.
Andere optie is Arpa HPL, maar ook dat is duur en best lastig mooi strak verlijmd te krijgen, is mijn ervaring.

Quote from: WilcoL on June 19, 2014, 23:55:53
Apart dit... Ik wilde bijna iets soortgelijks van 38mm MDF maken 220cm lang en opengefreesd, dus een soort MDF geraamte), maar na veel lezen ga ik toch maar voor stalen kokers... Beter gezegd: 2 Norstone Esse meubels aan elkaar vast...

Jep, een basis stalen kokertjes of 'latjes van 5x5' gaat het zeker worden. Dan hoef ik geen frees te lenen.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

twani

Vorige week gemaakt, 2,50 meter lang zonder enige versteviging, hangt niks door ;)

W.Otter

Quote from: twani on June 20, 2014, 07:37:58
Vorige week gemaakt, 2,50 meter lang zonder enige versteviging, hangt niks door ;)

he een sony w4000? mooie tv, heb ik alweer 6 jaar in gebruik. nog steeds beter beeld dan sommige nieuwe tv's.

dat terzijde ;)

er zit wel wat verschil in meubels. je hebt een voorkant en pootjes er onder. daarnaast is het meubel ook iets smaller?

@ TS;

waarom niet een paar vakken of steunen in het midden? dan is het een vrij simpele constructie!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF