Legaal films downloaden?

Started by quattronl, January 16, 2014, 09:53:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

quattronl

Of daarna de BR's weer verkopen.
Dan heb je ze niet illegaal gedownload dus zal je nooit iets van Brein horen (als je daar al bang voor zou zijn). Al is het hebben van de rip zonder de originele bron (BR) niet helemaal 100% te verantwoorden maar dat is meer iets voor jezelf.

Maar hoe goed gaat het rippen van een BR? Heb je daar specifieke software voor nodig ivm de beveiliging? (hoef geen rip-handleiding, een eenvoudig ja of nee volstaat :D )
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Dirk

Quote from: quattronl on December 28, 2015, 22:43:50
Of daarna de BR's weer verkopen.
Dan heb je ze niet illegaal gedownload dus zal je nooit iets van Brein horen (als je daar al bang voor zou zijn). Al is het hebben van de rip zonder de originele bron (BR) niet helemaal 100% te verantwoorden maar dat is meer iets voor jezelf.
hoezo is dat iets voor jezelf?
een rip bezitten zonder eigenaar te zijn vh origineel is zover ik weet nog steeds illegaal, toch?
er wordt door TS gevraagd naar een legale manier om films te downloaden/bekijken
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

quattronl

Quote from: Dynky on December 28, 2015, 22:54:06
hoezo is dat iets voor jezelf?
een rip bezitten zonder eigenaar te zijn vh origineel is zover ik weet nog steeds illegaal, toch?
er wordt door TS gevraagd naar een legale manier om films te downloaden/bekijken
Klopt maar ik reageerde even op de voorgaande post.
Als je een rip bezit zonder het origineel is dat strafbaar ja. Alleen zal men er nooit achter komen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Dirk

Quote from: quattronl on December 28, 2015, 22:58:36
...Alleen zal men er nooit achter komen.
maar 't blijft illegaal
gewoon rippen en bijhouden (zoals werd voorgesteld) is dat niet ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joris1971

Quote from: rho on December 28, 2015, 16:12:44
Dat is een optie, maar als ik ze dan toch heb, houdt ik ze liefst zo origineel mogelijk. Dus met doosje en alles bij.

Toch zou ik het erg handig vinden als ik gewoon een film kan kopen om te downloaden en netjes op de HDD op te slaan en met KODI kan afspelen.

Jee zeg, jij maakt wel overal een probleem van. Wat iemand ook aandraagt het is nooit goed!
Hoeveel plek nemen nou een paar van die blu ray doosjes in beslag?
Woon je zo klein of ben je te beroerd om wat kastruimte vrij te maken?

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jaco

Quote from: quattronl on December 28, 2015, 22:43:50
Of daarna de BR's weer verkopen.
Dan heb je ze niet illegaal gedownload dus zal je nooit iets van Brein horen (als je daar al bang voor zou zijn). Al is het hebben van de rip zonder de originele bron (BR) niet helemaal 100% te verantwoorden maar dat is meer iets voor jezelf.
Als je de voorwaarden goed leest heb je het recht gekocht om in gesloten kring naar het materiaal op een disc te kijken.
Verkopen mag volgens mij niet eens omdat je het recht om te kijken niet mag doorverkopen, dat mag alleen de originele rechthebbende.

Het lijkt me als je ze gekocht hebt, je betaald hebt om te mogen kijken, als je er een rip van maakt mag dat, maar moet je origineel wel houden.
Dus het recht om te kijken zit aan het fysieke medium gekoppeld lijkt het, althans dat zullen ze wel heel graag willen om meer controle te hebben.

Andere redenatie zou zijn dat je al betaald hebt om te mogen kijken, een rip mag maken en dan de disc doorverkopen en toch nog legaal kijkt (je hebt immers betaald om die versie te zien)

rho

Ik denk dat je het recht om te kijken hebt doorverkocht als je het origineel verkoopt.

Kjelt

Quote from: rho on January  8, 2016, 09:45:09
Ik denk dat je het recht om te kijken hebt doorverkocht als je het origineel verkoopt.
Dat lijkt mij ook.
Het is zelfs zo straf dat als je een EU bd hebt gekocht van film A en je download bv een betere US release van dezelfde film A je officieel niet het recht hebt om die US release te kijken.
Hebben we al een keer een hele discussie over gehad hier op het forum.

rho

Als je dat allemaal leest dan moet je toch denken: "Willen ze nu de filmliefhebber kloten, of niet?".

Kjelt

Quote from: rho on January  8, 2016, 10:45:47
Als je dat allemaal leest dan moet je toch denken: "Willen ze nu de filmliefhebber kloten, of niet?".
Dat is niet alleen bij film(software) maar ook bij gewone software al jaren het geval.
Neem een PC koop een legale Windows versie en installeer deze op die pc, draai daarna een virtuele machine en installeer exact dezelfde windows versie met dezelfde registratiesleutel op een of meerdere virtual machines en voila je mag voor iedere instantie een nieuwe licentie a €100+ kopen.
Dus helaas gaan we naar een tijd waarbij de fysieke media verdwijnen en de virtuele media via "onkraakbare" DRM mechanismes worden beveiligd, binnen 5 a 10 jaar een realiteit en dan kijken we allemaal weemoedig terug naar deze mooie oude tijd waarin we vrijheden hadden.

En voor degenen die dit nog niet hebben gelezen, onkraakbaar is dichterbij dan je denkt:
https://www.security.nl/posting/456718/%22Kopieerbeveiliging+games+binnenkort+niet+meer+te+kraken%22

Job

#61
Er is een verschil tussen wat distributeurs zouden willen en de wet. Je mag van een origineel een kopie voor jezelf maken voor eigen studie, oefening of gebruik. Ook van een geleend origineel (van de bibliotheek of van de buurman), maar niet van een kopie. Wel voor jezelf, niet voor iemand anders. Het origineel hoef je van de wet niet te bezitten. Voor dat recht op een kopie voor jezelf betaal je thuiskopievergoeding op diverse dragers.

rho

Dus je mag (in Nederland) met je originele schijfje de hele familie voorzien van een kopie?
Dan leen je je schijfje uit en zij maken een kopie en dat is perfect legaal?

Hoe zit dat in België?

Job

#63
Quote from: rho on January  8, 2016, 13:28:43
Dus je mag (in Nederland) met je originele schijfje de hele familie voorzien van een kopie?
Jij mag niemand behalve jezelf voorzien van een kopie. Je familieleden mogen zelf voor zichzelf een kopie van een van jouw (of iemand anders') origineel maken. Of jij die kopie maakt, of je broer, dat zal netto niet veel uitmaken, maar van de wet mag je het alleen zelf doen.
Die kopie, daar mag je vervolgens alleen zelf gebruik van maken, en die mag niet gekopieerd worden. Daarom was downloaden al nooit wettelijk OK, je kopieerde immers van een bron waarvan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kon vermoeden dat die niet een origineel was (maar een rip/kopie). Ooit was vastgesteld dat downloaden wel mocht maar uploaden niet (daarmee waren torrents dus niet OK), maar het Europese hof besloot in 2014 dat dat niet klopte.

Distributeurs vinden overigens dat ze je enkel toegang tot hun intellectuele eigendom geven, en dat jij dat nooit mag doorverkopen. Jij zou je CD of DVD of BD of boek dus nooit mogen doorverkopen zonder hun toestemming, en zonder hen daarvoor een vergoeding te betalen. Ik denk niet dat een Nederlandse rechter ze daar ooit gelijk in zou geven. Ook al zou zoiets in de kleine lettertjes of de niet-te-skippen waarschuwingen staan.

QuoteDan leen je je schijfje uit en zij maken een kopie en dat is perfect legaal?
Correct.

In België is een soortgelijke regeling van kracht.

modde239

Vandaar dat al die 2e hands boeken-, platen- en cd-winkels bestaan..... ;)

Raphie

Volgens mij mag alleen de rechthebbende een backup maken.
Een legale bron is namelijk zelf aangeschafte CD/DVD/BR
JBL PRX Power!

Job

#66
Wat volgens jou mag, is niet per se wat er in de wet staat ;) . Lees de links er maar op na.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Dat is ook niet nieuw, dat is al heel lang zo geregeld in NL.

Een bron is illegaal op het moment de bron wordt aangeboden door iemand die dat niet mag doen. De platenwinkel mag jou een DVD/BD/CD verkopen. Jij mag die DVD/BD/CD van de wet gewoon uitlenen aan je buurman (ook al vinden de distributeurs van niet). Je buurman mag van die geleende disc (een legale bron dus) een kopie voor zichzelf maken.

De buurman mag die kopie NIET uitlenen (de wet zegt: voor eigen studie, oefening of gebruik), en van die kopie mogen dus niet nog meer kopieën gemaakt worden. Daarom is de zogenaamde legaliteit van downloaden wat mij betreft altijd een idiote interpretatie van het thuiskopierecht geweest. Immers: de downloader kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weten dat wat de aanbiedende partij ter beschikking stelt een kopie is, en daarmee geen legale bron.

Kjelt

Leuk maar het hebben van software die de beveiliging van deze dvd of bd kraakt is weer strafbaar.
Dus hoe wil je een reservekopie maken?

Job

#68
Terechte vraag. Maar in theorie mag je de kopie maken. De vraag is zelfs of de kopieerbeveiliging geen (onevenredig) inbreuk maakt op jouw thuiskopierecht. Tegelijkertijd staat het je vrij om een kopieerbeveiligd product wel of niet te kopen, dus in die zin kan een uitgever niet verboden worden een kopieerbeveiliging in te bouwen.

http://blog.iusmentis.com/tag/kopieerbeveiliging/
http://dirkzwagerieit.nl/2014/01/28/omzeilen-van-kopieerbeveiliging-op-gaming-apparatuur-via-mod-chips-en-game-copiers-mag-dat/

In de praktijk denk ik niet dat je ooit vervolgd zult worden voor het omzeilen van een kopieerbeveiliging als je dat doet voor het maken van een legale thuiskopie. Immers: welke partij ondervindt daar schade van?

quattronl

Quote from: Job on January  8, 2016, 13:19:09
Er is een verschil tussen wat distributeurs zouden willen en de wet. Je mag van een origineel een kopie voor jezelf maken voor eigen studie, oefening of gebruik. Ook van een geleend origineel (van de bibliotheek of van de buurman), maar niet van een kopie. Wel voor jezelf, niet voor iemand anders. Het origineel hoef je van de wet niet te bezitten. Voor dat recht op een kopie voor jezelf betaal je thuiskopievergoeding op diverse dragers.
Ok, stel ik heb een originele BR en ik wil een rip op m'n NAS hebben (vanwege gebruikersgemak, whatever).
Als ik nou geen mogelijkheid heb 'm te rippen (geen BR speler in de laptop, kan DRM niet omzeilen, whatever) en ik download een versie, dan zou het downloaden illegaal zijn maar het bezit van die rip weer legaal omdat ik het origineel heb?

Of: ik koop een BR, rip 'm en breng 'm weer terug naar de winkel (mits niet gesealed e.d.). Da's dan dus legaal?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Job

#70
Lees de links die ik gaf. Het bezitten van het origineel is geen vereiste. Ook legaliseert het bezitten van het origineel niet het downloaden van die film.

In je opmerking over de behoefte aan een eigen kopie op een NAS blijkt hoe dom de industrie is. Slechts enkele distributeurs bieden legale downloads aan bij een fysieke release, terwijl dat voor veel gebruikers een selling point is.

De industrie geeft veel te weinig gehoor aan de consumenten. Daar tegenover staat dat consumenten doorgaans geen enkel respect voor of besef van auteursrecht hebben. Krijg ik vast shit over, maar ik vind dat beide beweringen te staven zijn.

Raphie

Daar heb je geljk in, voor velen, is het gewoon "de hobby" om te leechen en gratis te kijken.
JBL PRX Power!

Pjotr

Quote from: Raphie on January 10, 2016, 07:35:48
Daar heb je geljk in, voor velen, is het gewoon "de hobby" om te leechen en gratis te kijken.

+1 ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die van alles binnenhalen via torrents en het meestal niet eens bekijken. Gewoon om te zeggen:'"Oh die film, die heb ik al joh!"
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

TopGun2010

Usenet + ssl, geen upload en onmogelijk om de inhoud te bekijken. Heb zowel Netflix als Spotify en dat is helaas niet altijd genoeg.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

KillerbeeNL

#74
Een discussie is eigenlijk de motivatie om toch te gaan downloaden en daar trap ik toch tegen een open deur:

Op Netflix maaaaanden moeten wachten op een seizoen 2 van een serie.

Seizoen 2 is op Netflix net uitgekomen maar heb deze inmiddels al gezien....

De wereldwijde release datums van films en series , trek deze maar recht....
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)