Welke multimeter aanschaffen?

Started by sebassie, January 16, 2014, 08:15:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebassie

Ik wil een multimeter aanschaffen. Ik heb 'm nodig om de bias in te stellen van mijn Manley buizenversterker. Ik heb nog nooit eerder zo'n apparaat gebruikt, dus weet niet goed waar ik op moet letten. Waar ik wel al achter ben, is dat het raadzaam is om een digitale te kopen. en dat Fluke een goed merk is. Maar zijn er nog andere, minder dure alternatieven (tot ongeveer € 50,-)? En op welke technische specificaties moet ik letten? In de handleiding staat over de multimeter:

"Set your meter to read VOLTS DC. You will be measuring less than 1 volt so set your meter for a low range if it is not an autoranging meter. Place the probes in the first red tip jack (negative probes remains in the black tip jack for whole biasing procedure) and adjust the first bias trim pot located on the left side top deck of the amplifier until you measure approx. 200 mVDC (0.2VDC). Since you are measuring across a 10 ohm cathode resistor, this would correspond to a 20 mA bias current."

Graag jullie advies/tips.

Gr,
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

garmtz

Naar mijn mening is zi'n beetje iedere multimeter goed genoeg voor dat doel, ook (de veel praktischere) digitale. Hoeft ook zeker niet duur te zijn. Ik denk rond de 20 Euro.

Deleted Member 2

Voltcraft geleverd door onder andere Conrad zijn betaalbare meters.

http://www.voltcraft.nl/multimeters


sebassie

Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

weust

Als je echt secuur wilt meten neem je een analoge meter. Digitaal is niet super secuur, maar kan genoeg zijn voor bias afstellen.
Denk alleen wel dat een analoge meter nog al prijzig gaat worden, maar dat is gok werk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Er is geen reden aan te nemen dat een analoge uitlezing minder nauwkeurig zou zijn dan een discrete uitlezing. De nauwkeurigheid hangt meer af van de calibratie van de meter af fabriek, maar voor bias-afregeling is iedere normale meter goed genoeg.

Siddartha

een digitale meter leest nauwkeuriger af, echter meet niet nauwkeuriger; echter een analoge hoeft ook niet per se nauwkeuriger te meten.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

garmtz

Quote from: Siddartha on January 16, 2014, 10:58:25
een digitale meter leest nauwkeuriger af, echter meet niet nauwkeuriger; echter een analoge hoeft ook niet per se nauwkeuriger te meten.

Puur theoretisch gezien leest een analoge meter nauwkeuriger af, omdat er geen sprake is van discrete niveaus in de aflezing, maar ik denk dat dat grotendeels academisch zal zijn, aangezien discrete ('digitale') aflezing inzichtelijker is (je ziet direct de waarde in plaats van de plek van de 'naald' te interpreteren).

sebassie

#8
Dit is 'm geworden voor 23 euri's: Skandia 10A Digitale Multimeter - 600 V
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Deleted Member 2

Quote from: sebassie on January 17, 2014, 09:11:03
Dit is 'm geworden voor 23 euri's: Skandia 10A Digitale Multimeter - 600 V

Qua meetbereik zit deze net op het randje van de meetinstelling 200mV en je zal mogelijk de instelling  2000mV moeten kiezen. Niet ideaal maar zal wel lukken.

michelb87

Prima ding hoor! Maak hier veel gebruik van Fluke meters, maar met een "goedkope" kom ik hier ook gewoon op 230V ;)
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw

sebassie

Quote from: Onder013 on January 17, 2014, 10:11:17
Qua meetbereik zit deze net op het randje van de meetinstelling 200mV en je zal mogelijk de instelling  2000mV moeten kiezen. Niet ideaal maar zal wel lukken.

>:(
Vandaar dat ik in m'n 1ste berichtje vroeg of er nog technische specificaties waren waarop ik moest letten... Dus deze kan eigenlijk terug?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Deleted Member 2

Quote from: sebassie on January 17, 2014, 13:55:19
>:(
Vandaar dat ik in m'n 1ste berichtje vroeg of er nog technische specificaties waren waarop ik moest letten... Dus deze kan eigenlijk terug?
Ik had je gewezen op een Voltcraft.....
De meter die je nu hebt gekocht is vooral voor "in en rond het huis".
Ik zou hem maar gewoon houden. Ik neem niet aan dat die instelling op een mV aankomt. Als dat wel zo zou zijn, heb je een andere categorie meter nodig.
Heb je de meter aangeschaft bij Bol? dan heb je voldoende tijd om de meterte proberen.

garmtz

Quote from: sebassie on January 17, 2014, 13:55:19
>:(
Vandaar dat ik in m'n 1ste berichtje vroeg of er nog technische specificaties waren waarop ik moest letten... Dus deze kan eigenlijk terug?

Nee, deze is uitstekend! Als je hem op 200 mV zet, zit dat keurig in het meetbereik. Ik heb hier 2 andere meters, die ook geen bereik hebben kleiner dan dat.

sebassie

Hij moet nog geleverd worden, dus ik kan 'm nog ruilen. Maar dat is volgens jou dus echt niet nodig???
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

garmtz

Quote from: sebassie on January 17, 2014, 14:05:19
Hij moet nog geleverd worden, dus ik kan 'm nog ruilen. Maar dat is volgens jou dus echt niet nodig???

Ik zat nog even 1 seconde extra na te denken en bedacht me toen dat je helemaal geen spanning meet, maar stroom! Aangezien er zelfs tot < 2 mA kan worden gemeten, moet je de meter bij het meten van de bias CURRENT dus op 200 mA zetten. Hier zitten dus zelfs nog 2 nauwkeurigere standen onder. Dus je kunt alle kanten op, of je nou de bias spanning of stroom meet...

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on January 17, 2014, 14:15:34
Ik zat nog even 1 seconde extra na te denken en bedacht me toen dat je helemaal geen spanning meet, maar stroom! Aangezien er zelfs tot < 2 mA kan worden gemeten, moet je de meter bij het meten van de bias CURRENT dus op 200 mA zetten. Hier zitten dus zelfs nog 2 nauwkeurigere standen onder. Dus je kunt alle kanten op, of je nou de bias spanning of stroom meet...

Je meet naar ik aanneem geen stroom. Om de stroom te meten moet je het circuit verbreken en je meter er tussen zetten. Je meet over de weerstand en dan meet je dus de spanning.

sebassie

Voor de volledigheid: hieronder wat er in de Manley-handleiding staat over Bias procedure

@ 013: had over je berichtje heen gelezen. En ja, deze heb ik gekocht bij Bol.com. Ik dacht "da's lekker handig qua bezorgen". Maar nu zie ik dat Conrad het merk dat jij aanraadde ook bezorgt...

The Manley 50 Watt Amplfier is a fixed bias system that requires very little attention. If you wish to adjust or check the bias, complete the following steps. For this procedure you will need a multimeter to read millivolts (less than 2 volt range) and a small flat screwdriver.

1. Looking at the front section of the top plate of the amplifier, you can see 4 red tip jacks and 1 black tip jack. To measure the current draw of each output tube place the positive probe (red) into the red tip jack for the tube you wish to measure and the negative probe (black) in the black (GROUND) tip jack and set the meter to read 'millivolts'.

2. Each of the four (4) output tubes can have its own bias adjusted by altering its own bias adjust pot. The numbering sequence for the 4 output tubes runs from left to right, as do the corresponding tip jacks (measurement points). The bias adjust pots are located on the top side of the amplifier, therefore it will be NOT be necessary to remove the bottom cover to changing the bias. They also read left to right.

3. The first step to setting the bias is to turn on the amplifier and insure that there is zero signal input. Also, leave your loadspeakers connected as these provide an ideal load on the output. Never operate your amplifiers without a suitable load or speakers attatched. It is recommended that you leave the amplifier on long enough to ensure that the tubes have reached their stable current draw.

5. Set your meter to read VOLTS DC. You will be measuring less than 1 volt so set your meter for a low range if it is not an autoranging meter. Place the probes in the first red tip jack (negative probes remains in the black tip jack for whole biasing procedure) and adjust the first bias trim pot located on the left side top deck of the amplifier until you measure approx. 200 mVDC (0.2VDC). Since you are measuring across a 10 ohm cathode resistor, this would correspond to a 20 mA bias current.

6. If you are unable to bring the bias voltage down to 200 mV on any tube then we recommend that the tube be carefully watched or replaced.

7. Follow step five with the remaining tubes. Once they are all set, your amplifier should be in perfect operation.
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Audiofiel

Garmt moet gewoon 1 seconde minder nadenken. :clapping:


Deze meter is prima geschikt voor jouw meting.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En voor het afregelen zou ik het 2v bereik kiezen, je moet immers tot 0,2v terugregelen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Inderdaad Arjan, net teveel gedacht... :) En aangezien je 200 mV moet meten, inderdaad 2 V bereik.

Deleted Member 2

De Voltcraft VC170 Digitale multimeter is prima berekend op z'n taak. Het is een meter met auto-range en stelt zich dus zelf in op het beste meetbereik. Voor de meting die jij wilt doen heeft deze meter een instelling van 400 mV met een resolutie van 0.1 mV. De 200mV die jij wilt meten is dus ongeveer in het midden van het meetbereik. Over het algemeen is daar de nauwkeurigheid het grootst.
Je kan er geen hoogspanning mee meten, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet van plan was. Deze kan wissel en gelijkspanning meten tot 250V.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/124403/Voltcraft-VC170-Digitale-multimeter?ref=searchDetail

Succes,

Henk


Audiofiel

Die Voltcraft meters zijn heel goed en voor weinig geld, zeker een aanrader. Maar ik denk dat de topicstarter prima uit de voeten kan met de huidige meter, tenzij hij in de toekomst nog andere activiteiten wil gaan ontplooien.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted Member 2

Quote from: Audiofiel on January 17, 2014, 17:17:58
Die Voltcraft meters zijn heel goed en voor weinig geld, zeker een aanrader. Maar ik denk dat de topicstarter prima uit de voeten kan met de huidige meter, tenzij hij in de toekomst nog andere activiteiten wil gaan ontplooien.

Klopt, maar hij wilde toch graag de informatie over de voltcraft.

michelb87

Quote from: Audiofiel on January 17, 2014, 17:17:58
Die Voltcraft meters zijn heel goed en voor weinig geld, zeker een aanrader. Maar ik denk dat de topicstarter prima uit de voeten kan met de huidige meter, tenzij hij in de toekomst nog andere activiteiten wil gaan ontplooien.
^^
Marantz PM15 s2 Limited Edition  |  Marantz SA15 s2 Limited Edition  |  Scan-Speak TL zelfbouw