HTPC - wie denkt er mee?

Started by CineSmurf, January 15, 2014, 19:38:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Toen ik - in 2005 - starte met mijn "echte" HT was een HTPC mijn eerste bron. Het leek me geweldig om één apparaat te hebben waarmee ik alle formaten en schijfjes kon afspelen. Ik gebruikte een silverstone LC17 als basis - met twee drivebays.
Mooi moederbord erin, videokaart met hdmi, HD-DVD en Blu ray speler en een paar harde schijven. En gaan.

Niet dus. Wat mij betreft was het een koude kermis. Er draaide windows vista op met mediacenter en het apparaat had er vooral lol in om halverwege een film met systeemupdates of virusscans te beginnen. Juist omdat ik 'm niet dagelijks gebruikte was er altijd wel een een of andere update.

Ik ben toen overgestapt op fatsoenlijke apparatuur die ergens in een fabriek wordt gemaakt: dune, oppo, appletv, jullie kennen het rijtje wel.

Ook een tijdje aan het experimenteren geweest met een Raspberry Pi. Ik blijf dit een geweldig stukje techniek vinden, maar voor dit doel vind ik 'm gewoon te langzaam. Bovendien zorgt de ARM infrastructuur ervoor dat er toch wat zaken uitgesloten zijn - zoals Netflix.

Toch kriebelt het wel om het weer eens te proberen. De techniek is nu een stuk verder. Wellicht (een dual boot met) xmbc erbij?

Mijn vraag dus: wie denkt er even mee?

Doel
- Ik wil een volledig geluidsloze (dus geen enkel draaiend onderdeel) systeem.
- Het apparaat moet vloeiend 1080p kunnen afspelen
- Eigenlijk weet ik nog niet heel goed wat ik er mee wil, maar ik wil in elk geval Netflix kunnen draaien.

Componenten
Nu het lastige stuk.
Eerst zat ik te kijken naar de Streacom kasten. ERRUG mooi, maar ouch wat zijn die duur. mijn blik is nu gevallen op Akasa. Eigenlijk op de Galileo kast:

In reviews lees ik echter dat deze kast toch wel wat moeite heeft om de warmte af te voeren.
Daarom denk ik toch maar voor de Euler:


In deze kast past één SSD schijf en een Thin Mini ITX moederbord. Het goede nieuws is dat de keuze zo meteen een beetje beperkt is.

Openstaand dan:
- Moederbord
- Geheugen (ik heb nog twee strips 2GB sodimm 1333 uit een imac liggen, dus wellicht kan ik die in eerste instantie gebruiken)
- SSD
- Nog iets vergeten?

Moederbord
De vraag waar ik nu ben gebleven: Welk moederbord.
Ik wil het liefst voor de nieuwste generatie gaan, dus dan zit je op een 1150 board. Er zijn Q3 en Q5 chips die daar op gaan passen, dat is een vraag. Deze vraag hangt samen met het type SSD. sommige moederborden ondersteunen mSata, anderen niet.
Verder zitten er verschillende chipssets op. Tot nu toe zie ik geen reden om niet gewoon voor de goedkoopste te gaan, of zijn er nog andere overwegingen?
HDMI hebben ze allemaal. De meeste geven aan ook 4K te spelen. Voorlopig heb ik daar niet zoveel aan en ik geloof ook nog niet dat dit al vlekkeloos uit deze generatie gaat komen.
Een ASUS Q87T werd me aangeraden, maar van bijvoorbeeld Gigabyte zie ik ook goede alternatieven.

mSata of Sata3
Voordeel van mSata zou kunnen zijn dat ik eventueel de SSD ruimte nog voor een andere HD kan gebruiken (ik zie nu nog niet waarom). Verder zie ik niet goed waarom ik voor het een of het ander zou moeten kiezen. Iemand tips?

Processor
Op de site van Akasa is te lezen dat een 35 watt processor het maximum is. Op reviews lees ik dat tot 65 geen probleem zou moeten zijn. Aangezien de speler bij mij in een kelder komt te staan en niet megazwaar belast gaat worden denk ik dat ik <65watt als grens kan stellen. Ik heb me hier nog niet verder in verdiept (i3 of i5 zal het worden denk ik).

Wie heeft er zin een beetje mee te denken?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

skank1

Ik zou om te beginnen, helemaal andere vragen stellen..

Wat is je budget
Wil je schijfjes kunnen afspelen
Wil je hd audio?
Wil je 3d kunnen afspelen?
Windows of bv openelec?


Het valt me trouwens enorm op dat de laatste tijd heel veel mensen naar een htpc overstappen.
Ik heb die stap al lang gezet. Maar zowat iedereen heeft haast een mede8er, dune, oppo gehad en stappen toch weer terug of als eerste stap nr een htpc.... En terecht! Ik keer niet meer terug naar een mediaspeler zoals eerder genoemd.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

CineSmurf

Thanks. Goede vragen.
- Budget: zo weinig mogelijk om de doelstelling te bereiken, maar ik probeer onder de 500 euro te blijven.
- Schijfjes draaien... Voor schijfjes heb ik de oppo. Het kan wel maar is zeker niet per se nodig.
- HD audio: ja! Dat is een goede vraag. Ik ging er een beetje van uit dat hmi out ook hd formaten ondersteund, maar wellicht volledig onterecht. Waar moet ik dat zoeken, in het moederbord?
- 3d is een lastige. Ik kan het nu met mijn oppo, maar ik gebruik het bijna nooit. Dus zou leuk zijn, maar moet niet teveel vergen.
- Bij voorkeur windows. Ik heb nog een windows 8 licentie liggen, dus die kan ik gebruiken. Met openelec heb ik niet zulke hele goede ervaringen, maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat dat op de raspberry pi draaide. Zou beide ook kunnen (dualboot?)

Precies de reden om zelf ook weer eens te kijken. In 2005 was ik echt te vroeg voor mijn gevoel. Nu lijken de mogelijkheden mij veel beter.

Wellicht nog een puntje: bediening. Via telefoon, draadloos toetsenbord, airmouse, of iets anders?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

skank1

500 is absoluut meerals voldoende
Hd audio moet je inderdaad bij mobo kijken.
Idem voor 3d
Je zegt zelf voor win8 te gaan en niet openelec. Dat lost al een deel op.
Full 3d en openelec gaat niet.
Dualboot zou ik absoluut afraden.

Neem zoals je zegtwin8 , een goeie ssd. En een amd a6 en je bent er al.
Meer heb je niet nodig.
Of wil je ook gamen erop?
Bediening kan je later alle kanten uit. Zeker met windows en xbmc.
Gratis apps genoeg zowel voor android als ipad en iphone..
Of gewone ab, of een mele f10
Mogelijkheden zat.

Je kan hem rechtstreeks laten opstarten in xbmc.. Binnen de 20 seconden zonder dat je ook maarets van windows ziet! Je merkt er niks van.
Zie ook xbmc topic.

Raspberry pi is geen referentie!

Ik heb 3 xbmc toestellen, 2 op windows (waarvan 1 in mn dedicated) en een derde op openelec in de woonkamer.
De library staat bij mij centraal op mn nas.!
Iedereen hier is er zot van! Altijd welkom voor een demo. Wel in BE
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Misschien is dit al een uitgangspositie
Zie zijn voorstel
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=138997.0
Haal er de wd hdd uit en eventueel de discdrive en je zit onder de 500
Eventueel de a8 vervangen door een a6
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Sjaak_Banaan

#5
Ik ben zelf ook van plan binnenkort een htpc te gaan bouwen (leuker dan kant-en-klaar kopen  :D), maar ik denk eerder aan een AMD systeem.
Deze zijn over het algemeen goedkoper en hebben voldoende power, zoals skank1 al zegt, een AMD A6 is voldoende...
Toevallig zijn gisteren de nieuwe FM2+ cpu's (Kaveri) uitgekomen, wellicht interessant als je er ook een spelletje op zou willen spelen ;)

Een poosje geleden al een eerste config samengesteld: http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/482256
Het moederbord is FM2+ zodat ik in de toekomst nog kan upgraden naar een nieuwere cpu (ten tijde van samenstellen was er nog geen ander merk/type).
Wanneer je goede koeling koopt, bijvoorbeeld van Noctua, verwacht ik niet dat je perse een passief gekoeld systeem nodig hebt om het stil te houden, waardoor je meer opties krijgt voor je behuizing.
Ik ga waarschijnlijk kiezen voor de Milo ML04, puur omdat deze 44 cm breed is, net als mijn Marantz.

Het OS ben ik nog niet uit, wanneer ik Windows 7 installeer zou ik de pc ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken.
Hetgeen waar ik echter nog bang voor ben is dat ik het beeld niet 100% vloeiend krijg, momenteel kijk ik namelijk wel eens mkv-blurays via mijn game pc, maar dan stottert het beeld beeld op tv af en toe.
Ik gebruik momenteel MPC HC, in het verleden in combinatie met CCCP ivm mijn  anime verslaving :P



Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

CineSmurf

Op de een of andere manier heb ik voorkeur voor intel. Mooie combi - ik ga er even verder in verdiepen.

Waar kan ik nu vinden of ik 3d en HD via hdmi wordt ondersteund? Meestal roepen ze iets over een 7.1 aansluiting die nodig is, maar dat is analoog.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

JANJWJMC

Quote from: CineSmurf on January 15, 2014, 21:16:41
Op de een of andere manier heb ik voorkeur voor intel. Mooie combi - ik ga er even verder in verdiepen.

Waar kan ik nu vinden of ik 3d en HD via hdmi wordt ondersteund? Meestal roepen ze iets over een 7.1 aansluiting die nodig is, maar dat is analoog.
3d wordt in de driver ondersteund met mijn 3000 igp.
Heb je aan de voeding gedacht?
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

CineSmurf

Er zit een externe 19v 120w adapter bij de kast die ik had gevonden.

Uitermate vaag of er nu geluid (en welk geluid) via hdmi wordt gestreamd. nergens te vinden. Zonet bij asus een heel mobo handleiding doorgeploeterd, maar ik kan 't niet vinden.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

bart_nl

voor zover ik zie gebruik je een beamer en zou ik je fanless eis ter discussie stellen.
Ik gebruik zelf een Zotac ID42 met OpenElec en die heeft een fan die onder load luidruchtig is. Afspelen van 1:1 Blu-ray rips valt daar niet onder en de PC is dan vergeleken met mijn beamer (JVC HD1) onhoorbaar en ook stiller dan de HDI Dune 3 die ik hiervoor gebruikte. Voordeel van zo'n kant en klare PC (bijv. Intel NUC, Zotac of Brix) is dat je op XBMC fora kunt zoeken of e.e.a. werkt. De PC is kleiner dan wat je normaal zelf in elkaar kunt zetten en daardoor ook makkelijk ergens weg kunt werken.
Afstandsbediening vind ik voor beamer gebruik een normale AB met harde toetsen het makkelijkst werken. Bij de Zotac zit standaard een kleine remote die prima volstaat. Je hebt daarnaast wel een draadloos toetsenbord nodig. Zelf heb ik een Logitech K400 die door ingebouwde touchpad handig is voor htpc gebruik.

sr7000

Volgmodus aan :)
Ben zelf met iets vergelijkbaars bezig:
heb ondertussen:
-Een msi z-77a g45 (heeft dikke heatpipes voor de passieve koeling)
-Een core 2 duo met een Scythe Samurai cooler, die standby blijft bij normale belasting.
-Radeon hd5450 : simpel videokaartje met passieve koeling, en geluid via hdmi.
-Soundblaster x-fi Fatal1ty  geluidskaart. Heeft een afstandsbediening, zodat je het geheel kan bedienen.

Het enige wat bij mij nog hoorbaar is, is de voeding en de harde schijf. Maar ik ben er achter gekomen dat de wireless toetsenborden tegenwoordig ook werken acher een muur. Dus waarschijnlijk ga ik hem gewoon een kamer verderop neerzetten en is hij dus 100% onhoorbaar :)

dennism

Quote from: skank1 on January 15, 2014, 19:49:45


Het valt me trouwens enorm op dat de laatste tijd heel veel mensen naar een htpc overstappen.
Ik heb die stap al lang gezet. Maar zowat iedereen heeft haast een mede8er, dune, oppo gehad en stappen toch weer terug of als eerste stap nr een htpc.... En terecht! Ik keer niet meer terug naar een mediaspeler zoals eerder genoemd.

Ik denk dat dit vooral komt door gebrek aan ontwikkelingen op Media speler gebied. Ik waardeer mijn Dune nog steeds erg, maar als er het komende jaar geen verbeterde modellen komen ga ik ook weer een HTPC overwegen. Paar jaar geleden de HTPC weggedaan voor een Dune vanwege het gemak, echter begin ik nu het gevoel te krijgen dat HTPC's volwassen genoeg worden dat je er gewoon van kan genieten ipv heel de dag met instellingen lopen te rommelen om het echt optimaal te krijgen.

dennism

Quote from: CineSmurf on January 15, 2014, 21:54:31
Er zit een externe 19v 120w adapter bij de kast die ik had gevonden.

Uitermate vaag of er nu geluid (en welk geluid) via hdmi wordt gestreamd. nergens te vinden. Zonet bij asus een heel mobo handleiding doorgeploeterd, maar ik kan 't niet vinden.

Je mobo zal ook niet streamen via HDMI, dat doet de iGP in de CPU (of een dedicated videokaart) waarschijnlijk dat je het daarom niet kan vinden in de handleiding van het mobo :)

skank1

Quote from: CineSmurf on January 15, 2014, 21:16:41


Waar kan ik nu vinden of ik 3d en HD via hdmi wordt ondersteund?

Daarvoor moet je kijken bij de graka chip die op het moederbord zit.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

CineSmurf

Ah, thanks. Dat hoort dus tot de processorkeuze.

@bart_nl. Wat betreft ventilatoren. Eens: er staat een projector, maar die is behoorlijk stil. Ik vind de HD van de dune ook te veel herrie maken. Bovendien heb ik de indruk dat het kan, dus waarom niet proberen?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Sjaak_Banaan

#15
Zijn er ook leden die willen posten hoe ze hun HTPC precies geconfigureerd hebt?
Dan bedoel ik niet alleen het installeren van XBMC of MPC-HC, maar vooral welke codecs en hoe ze zijn 'fine getuned' zodat alles soepel draait.
Op diverse forums lees ik over madVR, SVP, CCCP, HAALI, FFDshow etc. Maar hoe je deze goed geconfigureerd moeten worden vind ik niet terug.
Ik ben van mening dat het 'out of the box' niet altijd 100% werkt.

Wat betreft de 3D, volgens mij ondersteunen alle 'nieuwe' moederborden dit. Zojuist bij ASRock gekeken: http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=Specifications
Daar staat het er ook gewoon bij:

Graphics
- Integrated AMD Radeon™ R7/R5 Series Graphics in A-series APU
- DirectX 11.1, Pixel Shader 5.0 with FM2+ CPU. DirectX 11, Pixel Shader 5.0 with FM2 CPU.
- Max. shared memory 2GB
- Three graphics output options: D-Sub, DVI-D and HDMI
- Supports Triple Monitor
- Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz
- Supports Dual-link DVI-D with max. resolution up to 2560x1600 @ 60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
- Supports Auto Lip Sync, Deep Color (12bpc), xvYCC and HBR (High Bit Rate Audio) with HDMI Port (Compliant HDMI monitor is required)
- Supports Blu-ray Stereoscopic 3D with HDMI Port
- Supports AMD Steady Video™ 2.0: New video post processing capability for automatic jitter reduction on home/online video
- Supports HDCP with DVI-D and HDMI Ports
- Supports Full HD 1080p Blu-ray (BD) playback with DVI-D and HDMI Ports
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

skank1

Nogmaals , als je xbmc gebruikt heb je geen codecs nodig
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Nahpets

Quote from: Sjaak_Banaan on January 16, 2014, 15:22:24
Maar hoe je deze goed geconfigureerd moeten worden vind ik niet terug.

Dat zal best lastig zijn. Die settings zijn afhankelijk van de aanwezige hardware, geïnstalleerde software. Daarnaast zijn er alles bij elkaar tientallen zo niet honderden settings.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CineSmurf

Quote from: Sjaak_Banaan on January 16, 2014, 15:22:24

- Supports Auto Lip Sync, Deep Color (12bpc), xvYCC and HBR (High Bit Rate Audio) with HDMI Port (Compliant HDMI monitor is required)
- Supports Blu-ray Stereoscopic 3D with HDMI Port

Vooral die regel boven die je bolt maakt, wekt de indruk dat hier HD-audio over hdmi kan gaan. Staat er nog steeds niet superduidelijk, maar begint er op te lijken (als je er van uit mag gaan dat "high bit rate audio" betekent DTS-HD-MA / TrueHD / LPCM.)

Bij andere boards staat het er helaas niet zo duidelijk. Ook bij processors vindt ik weinig informatie of er nu HD audio wordt gegenereerd en of je er uit van mag gaan dat dit naar de hdmi poort gaat.

Kennelijk zien PC fabrikanten een hdmi poort vooral als een display-poort.  :-\

Als iemand me op weg kan helpen met een intel (bij voorkeur 1150) bord, thin-mini-itx, en/of een processor, waar wel duidelijk staat vermeld dat er HD audio over HDMI gaat, graag!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

skank1

De meeste , zoniet alle huidige, recente modellen ondersteunen hd audio hoor
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Sjaak_Banaan

#20
Kijk anders ook eens hier naar, een thin mini-itx bord socket 1150 :
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4754#sp

Daar staat bij 'Onboard Graphics': 1 x HDMI 1.4a port, supporting a maximum resolution of 4096x2160

HDMI 1.4 en 1.4a ondersteunen zo goed als alles:
http://nl.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface#HDMI_1.4a

Vanwaar trouwens de voorkeur voor Intel? Ga je de pc ook voor andere doeleinden gebruiken of wat is daar de reden voor?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

CineSmurf

Quote from: skank1 on January 16, 2014, 17:21:46
De meeste , zoniet alle huidige, recente modellen ondersteunen hd audio hoor

Dat dacht ik ook, maar ik begin dus een beetje te twijfelen. Bij de specs van het board van Gigabyte van Sjaak_Banaan staat bijvoorbeeld heel expliciet: "To configure 5.1/7.1-channel audio, you have to use an HD front panel audio module and enable the multi-channel audio feature through the audio driver." Betekent dit dan dat er geen 5.1 over HDMI wordt doorgegeven? Of betekent hdmi 1.4 gewoon dat ze wel moeten?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

dennism

#22
Quote from: CineSmurf on January 16, 2014, 18:09:54
Dat dacht ik ook, maar ik begin dus een beetje te twijfelen. Bij de specs van het board van Gigabyte van Sjaak_Banaan staat bijvoorbeeld heel expliciet: "To configure 5.1/7.1-channel audio, you have to use an HD front panel audio module and enable the multi-channel audio feature through the audio driver." Betekent dit dan dat er geen 5.1 over HDMI wordt doorgegeven? Of betekent hdmi 1.4 gewoon dat ze wel moeten?

HD audio over HDMI configureer je niet op het Mobo, dat soort teksten in het boekje van het moederbord gaan eigenlijk altijd over de onboard (vaak analoge) geluidskaart. Je kijkt nog steeds op de verkeerde plek ;) Waar je wil kijken in de driver opties van of wel Intel (HDxxxx Graphics) of AMD (Catalyst Control Center) en in de windows opties voor Audio.

Aangesloten op een apparaat wat HDMI multi channel audio snapt zal je dan zoiets zien, ff gejat van internet :)


skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

CineSmurf

Quote from: skank1 on January 16, 2014, 19:06:13
klopt wat dennis zegt
Ok. Klinkt ook wel logisch. Eigenlijk is de conclusie dan dat elk modern moederbord met hdmi dat dan wel zou moeten kunnen, of niet?

i3 of i5 wordt de volgende keuze. En daarna nog welke... ;D
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.