Intel NUC: kan dit hét apparaat zijn?

Started by WilcoL, January 15, 2014, 14:19:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kevin1234

Via een speciaal programma moet je de stick formateren . via google is e.e.a prima te vinden. Zoek maar eens op openelec via USB .

kevin1234


BramMert

Kan ik dus ook Windows op de NUC installeren, want ik heb namelijk een Focusrite Scarlett 2i2 met daar 2 monitoren en 1 subwoofer op aangesloten. Op de laptop die ik normaal aan de Focusrite heb hangen moest ik namelijk ook drivers installeren voor de Focusrite anders werkt hij niet. Is het dan mogelijk dat ik op de Intel NUC eerst Windows installeer, hierna de drivers voor de Focusrite en daarna XBMC (nu Kobi)?

road rebel

De meeste audio USBtoestellen (ALSA) worden standaard ondersteund in Linux (en OSX maar dat terzijde), ook de Scarlett 2i2 zal plugnplay werken.
Ik zou windows laten voor wat het is, tenzij je specifieke windows software wenst te draaien!
Overigens zou ik bij Windows wel voor SSD gaan en meer ram aanschaffen, en ik weet ook niet wat die 2820 BayTrail celeron NUC met windows 8.1 zal aanvangen.

BramMert

Ik volg het even niet meer haha.

Moet ik dan Linux op de NUC installeren? Draait de Focusrite dan wel op de NUC zonder drivers?

road rebel

@ J0ell: Wil je windows installeren VANAF een USB-toestel of wil je windows draaien/booten VANUIT (dus installeren naar) een USB-toestel?

Voor 7 op USB te krijgen kan het heel eenvoudig via microsoft en officieel:
http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Voor Windows 7, 8, 8.1 en 10 live bootable USB te maken heb je volgende tool:
http://www.easyuefi.com/wintousb/

Overigens is windows 8.1 misschien wel de betere keuze op low-power systemen?




road rebel

#281
Quote from: BramMert on November  7, 2014, 08:49:02
Ik volg het even niet meer haha.

Moet ik dan Linux op de NUC installeren? Draait de Focusrite dan wel op de NUC zonder drivers?

Sorry, even ter verduidelijking:

-De NUC is een mini computer gemaakt door Intel op het X86platform en bestaat voor 2014 in verschillende varianten: 2 celerons (2820 en 3815) en 2 i cores (i3 en i5).
Op een NUC kan je alle OS (operating systems) installeren die met die X86-platform compatibel zijn. (bijvoorbeeld een moderne windows versie, een Linux versie).

-XBMC/KODI is een (DE) mediaspeler software, er zijn weinig gratis alternatieven en geen enkel met even grote community.
XBMC heeft een versie voor de meest courante OS-versies en hardware-platformen.

-Gemak dient de mens, dus zijn er lichte linuxversies op de markt met XBMC reeds ingebouwd: openelec en xbmcbuntu. Je hebt dan geen OS meer zichtbaar en het lijkt alsof enkel XBMC geïnstalleerd is.
Indien de NUC enkel als mediaspeler dient dan is dat het gemakkelijkste, de NUC start op en je bent meteen in XBMC:


-Kort door de bocht: elke Linux versie kan (zou moeten) uit de doos overweg met die Scarlett 2i2, windows niet en heeft extra drivers nodig.

J0ell

Quote from: road rebel on November  7, 2014, 08:51:28
@ J0ell: Wil je windows installeren VANAF een USB-toestel of wil je windows draaien/booten VANUIT (dus installeren naar) een USB-toestel?

Voor 7 op USB te krijgen kan het heel eenvoudig via microsoft en officieel:
http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Voor Windows 7, 8, 8.1 en 10 live bootable USB te maken heb je volgende tool:
http://www.easyuefi.com/wintousb/


Gaat inderdaad om een Windows op een USB te installeren zodat ik via USB een soort dual boot creëer. Een bootable USB maken om windows te installeren is niet zo'n probleem :)
Maar die laatste tool WintoUSB doet toch hetzelfde als de windows tool. Een bootable USB maken maar geen OS draaiende USB.
Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.

BramMert

Bedankt road rebel voor de hulp. Ik ben door jou weer een stuk wijzer! :clapping:

road rebel

Quote from: J0ell on November  7, 2014, 12:14:46
Gaat inderdaad om een Windows op een USB te installeren zodat ik via USB een soort dual boot creëer. Een bootable USB maken om windows te installeren is niet zo'n probleem :)
Maar die laatste tool WintoUSB doet toch hetzelfde als de windows tool. Een bootable USB maken maar geen OS draaiende USB.

Die wintoUSB laat het toch toe, al heb ik het enkel met win 8 geprobeerd.

http://lifehacker.com/how-to-run-a-portable-version-of-windows-from-a-usb-dri-1565509124

J0ell

Thanks! Ik ga vanavond even verder stoeien, kreeg het gisteren niet voor elkaar, maar dat was inderdaad Windows 7 dus mogelijk dat hier iets fout in ging.  ^^
Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.

J0ell

Boot niet op vanaf mijn Macbook :( Getest met Windows 7 en 8 en met WINtoUSB.
Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.

kevin1234

#287
Zo ook een nuc gekocht. Celeron 2830. Geheugen kaartje van 2gb en USb stick van 16 gb . geen harde schijf deze is ook niet nodig voor openelec met xbmc.  Draait op open elec een stuk sneller dan mijn raspberry en deze speelt wel alles af. Ook het geluid via hdmi lijkt beter. Aanrader voor degene die twijfelt.

road rebel

#288
De foto's van de nieuwe (5de generatie) NUC's zijn op de intel-website uitgekomen,


Verder klinken de internet"roddels" als volgt:
Q1 2015 komen de nieuwe i3 en i5 Broadwell uit.
Voor consumenten:
Intel® NUC Kit NUC5i3RYH
Intel® NUC Kit NUC5i5RYH
Intel® NUC Kit NUC5i3RYK
Intel® NUC Kit NUC5i5RYK

Wat is nieuw tov. de huidige i3 en i5?
4x USB3.0 (gele variant die nog stroom levert indien uitgeschakeld)
Nieuwere CPU generatie (Broadwell-M) in 14nm
De exacte chip-varianten zijn nog niet bekend gemaakt maar er wordt gesproken van Core M-5Y51 (GPU@ 300-850MHz en CPU@1100MHz, boost 2,6GHz) voor de i5 en Core M-5Y31 voor de i3 (GPU@ 300-800MHz CPU@ 900MHz, boost 2,4GHz). Specificaties zouden in het vaarwater van de vorige i3 en i5 moeten zijn terwijl het verbruik drastisch verlaagt (TDP 4,5W ipv 15W).

Verder nog steeds in M.2 en M.2+Sata versie beschikbaar, met InfraRood, miniHDMI (HDMI 1.4) en miniDP.
De i3 en i5 versies zijn in staat om 4k in 30hz uit te sturen en kunnen wel H.265/HEVC aan (net zoals de huidige NUC GEN4), maar hebben geen HDMI 2.0 of HDCP2.2 ondersteuning, daarvoor zal het wachten zijn om de volgende generatie (SkyLake), en dan nog...

Er is ook een PRO versie die eindigt op "MYHE", zonder infra-rood maar met intel vPro en 2x miniDP.

De nieuwe Celeron (Braswell) zou voor Q2 2015 zijn en zou VGA en Toslink outputs erbij krijgen.

marz01

Ik mis er nog steeds een S/PDIF TOSLINK/Jack uitgang op, zoals de Gigabyte BRIX
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

road rebel

Maar de Brix heeft dan weer geen IR  ;D
Misschien is de nieuwe celeron wat? (die wou namelijk wel SPDIF krijgen)

Flavio

#291
Zijn er al NUC's met 3 monitoruitgangen met 2560x1440 support?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

road rebel

De 3de generatie i5 NUC had 3 monitor uitgangen, maar tegenwoordig heb je displayport waarbij je kan daisy-chainen
(Max resolution: 3840x2160 @ 30 Hz). Geen idee welke resolutie je op de 3 kan leveren als je die tegelijk aanstuurt, maar 3x 2560x1440 video is wel zwaar voor zo een klein computertje.



MichaelBify

Hoi Hoi,
Het kan een ontsteking zijn jigt of artritis maar even afwachten wat ze op de foto kunnen zien denk ik. beterschap groetjes van Anja.

marcel1970

Quote from: MichaelBify on December 16, 2014, 22:41:13
Hoi Hoi,
Het kan een ontsteking zijn jigt of artritis maar even afwachten wat ze op de foto kunnen zien denk ik. beterschap groetjes van Anja.
Zal in ieder geval niet zijn NUC zijn....
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

HuubF

#295
Omdat mijn Mac Mini aan vervanging toe is viel mijn oog in de Media Markt op een piepklein Medion computertje, gewoon een NUC die out of the box gelijk als mediaserver kan worden ingezet.

Wow, de NUC is een erg grappig klein apparaatje en alle dingen die ik met de Mac Mini kon lukken binnen een paar uur. Het geluid van de koptelefoonuitgang is erg slecht maar ik had nog ergens een usb dac liggen en dat werkt wel perfect. Mooi beeld, geluid lijkt niet minder, eindelijk van Apple af. Alleen nog even de mediabestanden overzetten van Mac naar NUC.

Wel heb ik wat vragen voor degenen die mij voor zijn gegaan.  :)

Het enige wat ik nodig heb is internet (uitzending gemist, youtube, spotify, qobuz) en muziek (iTunes). Het geluid wordt afgetapt met een USB dac. Windows is dan een beetje overkill. Kan dat Kodi alles? Wat is dan beter voor de muziekweergave: Windows of een ander OS? Maar kan ik dan nog Spotify en Qobuz doen? En werkt de asynchrone USB connectie met de dac dan nog?

Edit... is al duidelijk. Openelec met Kodi zou het allemaal moeten kunnen. Nog niet zeker over Spotify en Qobuz...

Edit2... is er allemaal al. Soms is het wel handig om ver achter de muziek aan te lopen. :thumbs-up:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

bazzzman

Leuk die NUC's, maar ik ben op zoek naar info, hoe ik nu kan bepalen of mijn toekomstige nieuwe mediaplayer HD audio (DTS-HD & DTS-MA, TrueHD) kan afspelen onder zowel windows als Linux (kodi) via HDMI. Mijn asrock ion330 kan dit nl niet.

Op de pagina van Kodi vind ik de volgende link:
http://kodi.wiki/view/Audio_hardware_compatibility
Ik begrijp dat op basis van de grafische kaart dus bepaald wordt of deze HD audio kan doorgeven via HDMI.

Als ik dan nu bv. bij de mediamarkt (BTW aktie  :P) kijk naar de kleine pc's zie ik bv de MEDION S1500 D staan.(http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/MEDION-S1500-D,10259,482729,1528201.html?langId=-11)
Klopt het dat deze dan geen HD audio afspeelt over HDMI omdat deze een Intel GPU heeft, en dus niet in de hardware compatibillity lijst van kodi voorkomt?

Ik wil nl dualboot Windows 7of 8 draaien met linux (openelec/kodi), en op beide platformen FullHD video, en HD audio kunnen bekijken/luisteren. Dit uiteraard voor zo'n laag mogelijke prijs.
Infrarood, bluetooth etc. is voor mij van minder belang. snelheid van HD ook niet.

Wie heeft de gouden tip voor me?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

manco401

Quote from: HuubF on January 23, 2015, 09:17:54

Wow, de NUC is een erg grappig klein apparaatje en alle dingen die ik met de Mac Mini kon lukken binnen een paar uur. Het geluid van de koptelefoonuitgang is erg slecht maar ik had nog ergens een usb dac liggen en dat werkt wel perfect. Mooi beeld, geluid lijkt niet minder, eindelijk van Apple af. Alleen nog even de mediabestanden overzetten van Mac naar NUC.



Wat was er mis met het Apple platform misschien?

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

marcel1970

Quote from: bazzzman on January 28, 2015, 20:42:30
Leuk die NUC's, maar ik ben op zoek naar info, hoe ik nu kan bepalen of mijn toekomstige nieuwe mediaplayer HD audio (DTS-HD & DTS-MA, TrueHD) kan afspelen onder zowel windows als Linux (kodi) via HDMI. Mijn asrock ion330 kan dit nl niet.

Op de pagina van Kodi vind ik de volgende link:
http://kodi.wiki/view/Audio_hardware_compatibility
Ik begrijp dat op basis van de grafische kaart dus bepaald wordt of deze HD audio kan doorgeven via HDMI.

Als ik dan nu bv. bij de mediamarkt (BTW aktie  :P) kijk naar de kleine pc's zie ik bv de MEDION S1500 D staan.(http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/MEDION-S1500-D,10259,482729,1528201.html?langId=-11)
Klopt het dat deze dan geen HD audio afspeelt over HDMI omdat deze een Intel GPU heeft, en dus niet in de hardware compatibillity lijst van kodi voorkomt?

Ik wil nl dualboot Windows 7of 8 draaien met linux (openelec/kodi), en op beide platformen FullHD video, en HD audio kunnen bekijken/luisteren. Dit uiteraard voor zo'n laag mogelijke prijs.
Infrarood, bluetooth etc. is voor mij van minder belang. snelheid van HD ook niet.

Wie heeft de gouden tip voor me?

Dat medion ding zou het moeten kunnen doen wat je wilt. Dual boot windows/openelec is een beetje lastig maar niet onmogelijk. Bij beide platforms werkt 1080P en HD audio
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--